HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker 100 watt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:31:06  Show Profile Send Flint a Private Message
Fridefors
quote:
Flint (OT): Hur lyckades du lägga in inlägget kl: 11:11:11
Ingen aning men man kanske omedvetet är en fyrkantig statistisk trökskalle som gillar förenklingar och raka led. Varför använda många siffror när det räcker med en? (skämt)
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:33:30  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
En del gör det dock som t ex mina Renassaince 90, de är helt nere vid 1.5 ohm och vänder...

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:01:33  Show Profile Send Flint a Private Message
mmx_2
Den lådan kräver en förstärkare med pondus eller 10 meter lampsladd så att du åtminstone får upp resistansen en bit. Vad driver du med?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:07:26  Show Profile Send n00b a Private Message
Klart att 100w räcker om man inte vill lira speciellt starkt. Men har du ett par högtalare med väldigt låg kännslighet så skulle jag inte tro att det räcker på långa vägar. Iofs gillar man rörstärkare som klipper helatiden så skall man ju självklart köra vidare så. Kanske är det själva klippningen som man kallar så fint för "rörljud" ????

Sen tror jag helt klart att det är djävulen som skapat alla rörstärkare helt klart.

MER WATT ÅT FOLKET !! HELT KLART...

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:23:18  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Iofs gillar man rörstärkare som klipper helatiden så skall man ju självklart köra vidare så. Kanske är det själva klippningen som man kallar så fint för "rörljud" ????

Sen tror jag helt klart att det är djävulen som skapat alla rörstärkare helt klart.

>>>Noob väx upp!!

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:32:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
???

n00B skojar ju bara!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:44:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Sentinel....

Klart man får retas ???

Jag tycker inte på fullaste alvar att 100w räcker och definitivt inte typ 10w från en rörstärkare. Därimot så tvingar jag er inte att hålla med.

Tycker att rörmaffian kan vara rätt hårda själva så lite skit kan man väl få ge ??

Jag hörde iofs en rörstärkare i frankfurt som var helt ok. Eller iaf så mycket man kunde bestämma igenom lyssning av helt för mig okännda prylar. Den gav 100w och gick säkert på en hel förmögenhet =(

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:10:04  Show Profile Send Flint a Private Message
n00b
Gillar du inte musik alls? Hehe...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:16:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Graaf GM200 OTL, 200w röreffekt!! Borde räcka!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:28:26  Show Profile Send n00b a Private Message
Flint....

Jag känner inte någon som heter musik ?? vem är det ??

Rydberg....

200w kanske räcker men helt klart är att jag vill ha mera. Kanske 600-->> skulle duga om man nu haft råd med det. 2st bryggade bryston 4sst ?? Om man inte har lågimpendiva högtalare då. Iofs för tillfället så skulle jag bli överlycklig för nästan vilken skit som helst då jag är helt utan stärkare nu, men klaga får man väl göra ?? =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:49:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Rydberg:

Man kan väl rekommendera "sitt" märke, det har jag aldrig sagt. Men om man gör det hur situationer än ter sig och skiter helt i vilken ljudkaraktär den som frågar eftersträva så tillhör man katergori som jag har lite svårt för.

Visst får man rekommendera "sitt" märke! Sedan är det upp till läsaren att bedöma om den 60:e rekommendationen av Gryphon från Rydberg verkligen är ett gott råd eller bara någon form av fanatism.

Apropå att bli irriterad över somligas enögdhet att bara rekommendera samma sak hela tiden.

Slå inte katten nu

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:49:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad ska du med all effekt till? Har du bara ett par hyffsat lättdrivan högtalare så kan man spela tillräckligt högt med 200w. Sen vet du väl att det är skadligt för öronen att spela för högt

Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:17:48  Show Profile Send zip a Private Message
Om man nu ska vara lite teoretisk...om inte jag minns fel så ska en högtalares känslighet vara antalet dB man kan få ut en meter ifrån högtalaren vid en watt, men jag kommer inte ihåg är hur mycket man ökar ljudstyrkan när man dubblar effekten...

Och ja, jag vet att detta egentligen inte har något med ljudkvaliteten att göra...fast jag kommer nog ändå att få ett par kommentarer om det
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:41:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sladd> Vad är du ute efter? bråka? Senast igår rekommenderade jag arcam, och ofta har jag rekommenderat annat! Eftersom jag provat en stor del av Gryphons produkter och dessutom provat dem med ett stort antal högtalre är det ju naturligt om man rekommendera dem (förutsatta att man vet att det kommer att bli bra). Om en persom vill ha rörljud så skriver jag ju inte gryphon direkt!

Någon förankring i frågan påstår jag att man bör sträva efter, dvs att tillgodose den som frågars förväntningar på produkten.

Hur många tusen miljoner gånger har du inte yppat Transparent på detta forum, få mig att må illa.............

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:34:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
???

Sladd skojar ju lite med dig bara!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:47:50  Show Profile Send Flint a Private Message
n00b
quote:
Jag känner inte någon som heter musik ?? vem är det ??

Musik är allt utom Håkan Hellström. Det var ju liksom det där med att retas som du tyckte va kul. Äntä' kul längre nu. Satan lär ju köra rör. Han verkar musikalisk och varmt blir det ju på köpet. Förenar nytta med nöje.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:58:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kul skämt

Edited by - Rydberg on 2003/07/09 22:02:03
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:09:49  Show Profile Send n00b a Private Message
zip....

du ökar db3 med en fördubbling av effekten.

Jag väljer säkert högtalare före jag väljer slutsteg =)

Jag tror jag kan imponera på brudarna på krogen om jag har stora slutsteg helt klart. Dom snyggaste brudarna runt stureplan brukar vara jätte intresserad av stora slutsteg så det funkar fint.

Jag tror på fullaste alvar att du skulle få sjukt mycket fler fina flickor om du visar att du har en sådan här...

När jag skriver "en sådan här" så tänker jag inte på gubben eller på Öhman utan på GamuT:s överfeta prylar.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/07/09 23:32:29
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:18:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
n00b: kablarna ser faktiskt lite klena ut till den...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:20:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Nagref...

Jo det har du ju faktiskt rätt i =))

Kablar skall ju vara så tjocka det bara går =))

Smala kablar (under 1.8cm diam) = dåligt ljud

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:27:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag sa ju att du inte skulle slå katten....

Jag har rekommenderat många olika kablar här på forumet om det nu får dig att må mindre illa. Senast skrev jag en synnerligen positiv recension om HMS kablar. Jag har lovordat Nordost ett flertal gånger.(Har du lyssnat mycket på transparent?) Men din ramsa om vad du är trött på när folk föreslår olika (fast samma!)produkter bara måste ju få dig att tänka efter lite?

Jag har inget emot de märken du ständigt föreslår, det är inte det saken gäller. Men tro inte att du är bättre än dessa andra du blir så trött på.

Sanoj har haft en Amplifix i flera år och testat med flera olika högtalare, ("då är det ju naturligt att man föreslår den"...)varför skulle han känna sig "träffad" av dina fäkterier?

Snygg logga förresten.....har ni en klubb?

Angående tusen miljoners gånger så tror jag att du överdriver lite för en gångs skull. Forumet har 139 000 inlägg i arkivet och 27 000 inlägg som är aktiva. För att få in en miljard "Transparent" så skulle det krävas att varje inlägg innehöll knappt tiotusen "transparent". Jag måste ha missat några....

Stryp hunden i stället

och no offence naturligtvis.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:56:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp vi har en klubb. Den är bra att ha om man ska leta upp var man skrivit, och du? har du så god koll på mina rekommendationer. Dessutom verkar du lida av dyslexi, jag sa aldrig att Sanoj skulle känna sig träffad, lär dig läsa!

Jag är inte trött på folk som företräder deras egna produkter MEN att göra det hur kraven än ser ut är JAG trött på. Det blir liksom fel om du förstår(!) mig. Tycker du inte det själv?

Ditt tjat om transparent har väl inte undgått någon trots att min överdrift?

Jag har inte testat transparent, är sugen att göra det men just nu gäller Nordosr SPM ht-kabel. Signal kablar har jag större erfarenhet av.

Edited by - Rydberg on 2003/07/09 23:57:47
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:59:19  Show Profile Send molsson a Private Message
quote:
Musik är allt utom Håkan Hellström.

Jag utvecklar. Håkan Hellström ÄR satan. HELLström..... Han kör rör.

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2003/07/10 00:03:21
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/10 :  00:01:17  Show Profile Send n00b a Private Message
molsson...

Helt klart att Håkan kör rörstärkare =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  03:44:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad handlar tråden om1

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000