HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Första blindtest av kablar publicerats!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/14 :  09:25:53  Show Profile Send markku a Private Message
Finlads enda audiotidskrift, HIFI kom ut idag med grupptest av signalkablar i prisklass under 200 Euro. Följande kablar var med:


  • Alpha-Core Micro Purl (140 Euro)

  • Analysis Plus Oval One (149 Euro)

  • Audioquest Coral (190 Euro)

  • Chord Cobra 2 (85 Euro)

  • Ixos Gamma Audition II (70 Euro)

  • Kimber Kable Hero (182 Euro)

  • Monster Cable Interlink 400MkII (90 Euro)

  • Nordost Black Knight (128 Euro)

  • QED Qunex Silver Spiral (192 Euro)

  • Siltech Mxt (115 Euro)

  • SMA Performance (190 Euro)

  • Supra Dual RCA (56 Euro)

  • Tara Labs RSC Prime (170 Euro)

  • Transparent Link 100 (195 Euro)

  • van den Hul Source Hybrid (130 Euro)

  • Vivanco HTRRH 2210 (140 Euro)

  • gratis lakritssnöre, som ofta följer med apparater



Dom byggde en kabelkomparator för blidlyssning, där två kablar kan kopplas och fjärrkontroll kan användas för switching.



Testen gick som följande: en assistent bytte kablar slumpmässigt. Blindheten i test blev garderad delvis i att kablarna befann sig i lukket skåp, delvis mha använding av fjärrkontroll. Blindlyssnaren noterade skriftlig sina observationer med polariserade uttryck, som hjalp att katalogisera kablarna i fyra kvalitetsgrupper: dom bästa, övre mellomklass, mellomklass samt nedre mellomklass. Ingen av kablarna kunde beskrivas som dålig.

Efter att alla kablar blev lyssnad, valde testaren dom mest övertygande och dom som skillde sig mest från andra, och jämförde dom mot varandra utan komparator. Dessa lyssningar lär ha bekräftad första intryck så bra, att inte ett ord behövdes förändra i testraport. Det samma ägde rum, då kablarnas identitet blev avslöjad. Även öppet lyssning bekräftade intryck i blindtest.

Skillnaderna var inte stora, och enligt finsk skolkaraktärsystem (4-10), kablarna fick 7,5-8,5.

Två olika anlägg blev brukt:

AudioNet ART V2
Glim C-2 försteg
Glim M-40S monoeffektsteg
Reference 3A Royal Master II högtalare
som referencekablage:
Alpha Gore Sapphire
Goertz M1 2 / Goertz M1 3 (biwiring)

Arcam FMJ CD23
Arcam FMJ A32
Amphion Krypton
som referencekablage:
van den Hul The Second
Audioquest Midnight

Vilken annan tidskrift ville göra detta? Norsk? NIX! Svensk? ???

Undrar vad testteam hadde sagt om kablage i husbanklån-klassen?

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/14 15:15:1

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:17:15  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hej markku!
Skulle vara kul att se resultatlistan och kommentarerna.
HIFI finns väl bara på finska?
Om så är fallet, kan du lägga upp resultatet?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:32:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Instämmer med föregående
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-NI har fel>>

Nostalgi är kul
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/14 :  12:45:10  Show Profile Send markku a Private Message
OBS! Bry dig inte om rangordning annars, endast vilken kvalitetsklass kabeln tillhörer:


Lyssnare J. E. Lyssnare M. N.
(ref. Alpha-Core Sapphire) (ref. van den Hul The Second)
Bästa
Transparent Alpha-Core
Analysis Plus Ixos
Kimber Tara Labs

Övre mellomklass
QED Analysis Plus
Siltech Audioquest
Audioquest Kimber
Alpha-Core Nordost
Tara Labs SMA
Supra
van den Hul

Mellomklass
van den Hul Chord
Nordost Siltech
Monster Transparent
Ixos "lakritssnörre"
SMA
Chord

nedre mellomklass
Vivanco Monster
Supra QED
"lakritssnörre" Vivanco



Rent teknisk sett fick bästa karaktären Analysis Plus Oval One. De flesta kablarna hadde god skärming mot störningar (> 70dB), men Alpha-Core, Ixos, Kimber, Nordost, SMA, Transparent och lakritssnörre var sämre (Transparent 33dB, lakritssnörre 42dB dämpning). HIFI skrev med bild av Transparents Link 100s filterbox, att ironisk nog var precis filtret det mest fölsamma punkt mot ytre störningar. Nordost hadde mycket sämre kanalseparation än alla andra (64/39dB mot typisk 110/95dB (1kHz/20kHz)).

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/14 12:47:4
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/14 :  13:14:08  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Skulle varit extra intressant om det varit en lyssnings-panel.
Som det är nu har de båda lyssnarna kommit till väldigt olika resultat! Inte så konstigt med tanke på att de använt helt olika anläggningar, men ändå.

Om testet skull göras om med endast en referensanläggning och med en panel på (minst) 5 personer skulle med all säkerhet resultatet blivit annorlunda. Nu blev resultatet bara en fråga om subjektiv åsikt, märks framförallt på placeringen för IXOS och QED. Men som sagt, de har ju haft olika referenser + olika anläggningar!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/14 :  13:28:54  Show Profile Send markku a Private Message
StefanZ,

Du menar väl inte att alla panelister skulle sitta och lyssna samtidigt?

Har du själv varit med på någon blindtest / lyssningspanel? Bara nyfien, jag.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/14 :  13:43:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag tycker både testen och resultatet är jätterolig!

Undras när Hi Fi & Musik skall köra ut en blindtest på 25 olika kablar i prisklassen under 2000:- på två olika anläggningar med två olika lyssnare och med två olika referenskablar......

Nyp mig i armen....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/14 :  14:45:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Robban.

Kommentarer och åsikter över utförda test får man göra i den skrift som testen publicerats i ursprungligen i den mån tidningen använder sig av detta förfaringssätt.

Personligen har jag ytterst svårt att dra någon slutsats alls av testen. Hur delar man i 4 grupper i en betygsskala mellan 7,5 till 8,5?????

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/14 :  14:47:44  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Jag tycker både testen och resultatet är jätterolig!

Undras när Hi Fi & Musik skall köra ut en blindtest på 25 olika kablar i prisklassen under 2000:- på två olika anläggningar med två olika lyssnare och med två olika referenskablar......

Nyp mig i armen....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -


Den var bara för gooooo
Eller varför inte ett högtalarkabeltest till bergsprängare!!
<<QUAD-Klubben vi har rätt-Ni har fel>>

Nostalgi är kul
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/14 :  15:10:11  Show Profile Send markku a Private Message
Sladd,

Du kunde dra bättre sluttsats, om jag orkade översätta alla kommentarer, dom två testare skrev. Men det vore på kanten. Poenget med detta var ju visa, att man faktiskt kan höra skillnader i blindtest.

Vidare är ju frågan om så här billiga kablar har någon större interesse. Som beskrivande detalj kan jag nämna, att dom kritiserade bl.a. den stora produktionstoleransen, Nordosts RCA kontakterna hadde, variation sins emellan. Är det billigt, så är det dåligt, rätt enkelt.

Betygskala 7,5 - 8,5 endast antyder skalan på ljudmässiga skillnader. Det blev nämnt i artikeln, att det är ju fråga om specifik referanse dom lyssnarna hadde i form av sin egen välkänd system. Kompromisser hela vägen.

Vidare (efter lite fundering)

Sladd, du lär ha erfarenhet med dom prestige modellerna av olika kablar, enligt vad jag har läst hittills. Därmed förstår jag väl, att du har svårigheter att hålla dig till dom små skilnader/smal margin mellom top och botten så att säja, som budgetklasse-kablarna ser ut att besitta.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/14 16:08:3
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/14 :  22:36:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jajamensan markku, jag har deltagit !
Det var några år sen nu, men ändå!

Nej jag menade (naturligtvis!) inte att alla skulle lyssna samtidigt. Jag förstår nu när jag återkommit i tråden, att de två lyssnarna i testet använde sina egna referenser (vilket naturligtvis är bra för dom, jag bryr ju mig inte heller om hur en produkt låter hemma hos en kompis!).

Detta är ju lite av problemet. Ska man utvärdera något för att skapa sig en åsikt SKA man testa på ett välkänt system/rum, men ska man göra en vägledande test (som i en tidskrift) bör flera lyssnare vara med och använda samma (angivna) referens, annars blir det ju bara ett subjektivt tyckande!?

Detta med angivande av referenser tycker t ex inte HighFidelity om, de skriver ex "låter ljus i förhållande till vår referens". Hur ska jag som konsument tolka detta? Ljus jämfört med vaddå? Om någon här på forumet säger "bättre än X men sämre än Y, i min anläggning" så är ju också detta subjektivt men jag vet i alla fall vad han jämfört med.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/15 :  08:25:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Markku.

Jo, visst hör vi skillnad i blindtest. I alla fall en gång satte den mest hemtame lyssnaren alla rätt. Fast då var där ju andra i rummet och den statistiska sanningen blev plötsligt osann och då tröttnade jag definitivt....

Det är ett fruktansvärt arbete vet jag i alla fall!

Din reflektion kan jag bara hålla med om. Som regel får man det man betalar för. Massor av tillverkare använder ett mindre antal fabrikanters grundmaterial vilket böjs och bänds, termineras, målas, promotas och förpackas i olika sexiga emballage. Ibland finns det lycksökare som kör mer på sexighet och promotion.... Ibland finns det entusiaster som gör kablar och det blir jättebra på några ställen och normalt eller mindre bra på andra. (en Stahl-kabel till basen i en bi-wirekonfiguration funkar t ex säkert kalas för ganska små pengar)

Det finns ju en nivå där det helt enkelt inte går att trolla med små pengar och där säkerligen en här på forumet ofta hyllad standardkabel (tror den hette Rudolf Gunnar, 62 år gammal?) vilken köps på löpmeter är bättre. Egen lödkunskap och kunskap om kontakter etc på toppen av det och även jag tror att den "hemmagjorda" är bättre än de flesta är testade.

Synd att den inte var med i testet.

Sedan trodde jag nog att det skulle vara större skillnad även i dessa prisgrupper men det är väl som du säger att om man läser noterna klarnar det?

Fast i så fall skall det synas i poängen. Sämsta sortens lakritssnöre borde väl ha en 4:a? Vad är annars "botten"? Ingen kabel alls? Eller 300 ihoptvinnade gem på rad vilka inte lötts alls stoppade i trädgårdsslang??

(på en poängskala mellan 1 - 10 fick den bästa tvättmaskinen 5.6 och den sämsta 4,9 och de andra 10 testade hamnade däremellan - grattis konsumenter!!!)

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:33:23  Show Profile Send markku a Private Message
Hej Sladd,

Dom fyra kvalitetsgrupper var med för att göra testarnar arbete lite lättare. HIFI ger "stjärnor" till testade produkter, men har en rätt moderat linje där: i stället för 5-4 stjärnor, produkterna oftast får 3-4. Dessa visualiseras i form av horisontal balk, och det är lite jobbigt att vurdera hur många poeng exact produkterna fick. Jag måste använda linjal och mäta längden på balkerna, som visar samlad (ljudmässiga) kvalitet:



Faktum, att lakritssnörre inte var det sämsta, beror på andras problem, som sticker mer ut, speciellt Vivanco hadde Loudness-effekt, medan lakritssnörre endast är platt, långsam, men å andra sidan lagom partner till lite aggressiv japansk skräpelektronik.

För siffernisser ville jag visa några av dom tekniska mätresultaterna:


kapacitans likström- dämpning dämpning av kanalseparation
resistans vid 20kHz störningar 1kHz/20kHz

Alpha-Core Micro Purl 189 pF 331 mOhm 0 5 dB >110/64 dB
Analysis Plus Oval One 84 pF 80 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Audioquest Coral 88 pF 70 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Chord Cobra 2 100 pF 439 mOhm 0 >70 dB 110/>95 dB
Ixos Gamma Audition II 50 pF 61 mOhm 0 2 dB 102/62 dB
Kimber Kable Hero 78 pF 32 mOhm 0 -4 dB* 102/62 dB
Monster Cable Interlink 400MkII 139 pF 70 mOhm 0 >70 dB 110/>95 dB
Nordost Black Knight 31 pF 55 mOhm 0 1 dB 64/39 dB
QED Qunex Silver Spiral 356 pF 38 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Siltech Mxt 488 pF 12 mOhm -0,05 dB >70 dB >110/>95 dB
SMA Performance 72 pF 27 mOhm 0 5 dB 108/63 dB
Supra Dual RCA 126 pF 149 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Tara Labs RSC Prime 66 pF 208 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Transparent Link 100 1210 pF 39 mOhm -0,11 dB 33 dB >110/>95 dB
van den Hul Source Hybrid 90 pF 47 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Vivanco HTRRH 2210 104 pF 82 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
gratis lakritssnöre 115 pF 229 mOhm 0 42 dB >110/90 dB


Som referens beträffande dämpning av ytre störningar en 2x1,5mm oskärmad högtalarkabel blev användt. Denna gav O dB nivån, om tallet var negativt, som Kimber visar, hadde signalkabel sämre dämpning.

Om någon vill fråga mera, ta gärna direkte kontakt med mig. Vi har ju utmärkt funtion för detta här på forumet.

mvh
Markku


< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/15 14:35:05

Edited by - markku on 2002/08/15 14:37:20

Edited by - markku on 2002/08/15 14:38:4
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/27 :  21:03:05  Show Profile Send Totem a Private Message
Och de resultat som framkommit är naturligtvis statistiskt säkerställda?

Känner mig ganska tveksam..

/T

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/29 :  00:13:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Intressant test även om man alltid kan ifrågasätta tillvägagångssätt. En dåligt konstruerad kopplingsbox kan säkert förstöra testet, frågan är hur stor betydelse en bra har för resultatet. Samt om testsituationen är sådan att det går att genomföra en meningsfull lyssning eller man bara blir stressad.
I alla fall räknade jag litet på det. Jag räknade ut medelpriset för kablarna i de fyra kategorierna i mitt statistikprogram (snöret satte jag till 5 Euro). Den förste bedömaren hade bara 2,6 % chans att lyckas så bra som han gjorde genom ren chanstagning. Efter kategori kostade kablarna i genomsnitt 175 - 161 - 116 och 67 Euro. Den andre bedömaren lyckades inte alls i detta avseende.
Man kan tolka detta som att dyrare kablar generellt sätt är bättre och att den förste bedömaren kunde höra dessa skillnader. Att den andre lyssnaren misslyckas kan bero på att han blev stressad eller att denna typ av lyssning inte passade honom (en del föredrar att lyssna länge på samma komponent och sedan byta).
Om vi accepterar att dyrare kablar tenderar att vara bättre än billiga (naturligtvis med många undantag), är det snarast förvånansvärt att resultatet blev så bra för den förste lyssnaren. De flesta kablarna låg i ungefär samma prisläge och spridningen var liten. Bara genom att titta på listan med kablar i ungefär samma prisläge, skulle jag bli förvånad om man fick fram stora skillnader.
Resultatet för en viss kabel kan ju variera en hel del beroende på vilken utrustning man kopplar den till. Och en del kablar kan vara dyrare utan att vara bättre. Men resultatet tyder på att det trots allt finns en sådan tendens att dyrare är bättre.



Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/29 :  06:50:39  Show Profile Send Timbre a Private Message


Just så. Lyssningstestets tidskonstant är oerhört viktig.
Stressnivån blir en omätbar variabel.





Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:07:43  Show Profile Send markku a Private Message
Jag skrev om denna publicerade testen eftersom det överallt pratas, hurdan hifitidskrifter aldrig blindtestar nånting, hellre ju dyrare, dessto bättre.

Ni, som kräver vetenskapligt att resultatet skall vara statistisk säkerhetsställt, bör väl f.ex. läsa "The Highs and Lows in Blind Listening" i Stereophiles onlinearkiv. Där skriver en expert i statistik som kommentar, hur många runder det burde tas - egentligen.

Jag frågar bara: vem i hela vida världen ville betala kostnaderna till en så omfattande blindtest?!? Dessutom, skeptikerna ville ALLTID finna fel, som skulle ruinera allt - i deras ögon (givetvis).

Jag kan berätta, att av dessa två testpersoner den ena är anställd i Finlands Radio (kanhända ljudtekniker, inte 100% säker) och han har i många många år varit fast blindlyssnare till HIFI av alla typer hifiprodukter, även högtalare. Den andra känner jag, har mött några gånger, och har ju möjligheten att prata med, hurdan det gick i praksis. Jag minns hans försök att få till en diskusssion om fällor i blindlyssning, baserad på psykologi och filosofi. Det blev ingen respons, pojkarna som läser ellära och teknik, har ju null koll på sådant med människan själva att göra!

Alla kan läsa det lilla jag lade fram här, som satan läser bibeln, det är fritt fram! Varje man med sin sanning, yeah!

mvh
Markku



< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/29 :  10:38:24  Show Profile Send Totem a Private Message
Markku: Jag är själv beteendevetare med psykologi som huvudämne. Naturligtvis får det vara sans och måtta i det man gör, men i ärlighetens namn säger inte dylika test så särskilt mycket. Grejen är att om inte skillnaderna är statistiskt säkerställda, ja då kan de ju lika gärna bero på slumpen.

Och i så fall kan man fråga sig varför man överhuvud taget gör tester av det här slaget. Ja, det finns skillnader (med reservationer - se tidigare i tråden), men det kan lika gärna ha med slumpen att göra..

Ett till ytan seriöst och tämligen genomtänkt test är i och med detta plötsligt inte alls särskilt seriöst. Det säger ingenting.

/T

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:15:06  Show Profile Send markku a Private Message
Totem,

Vi måste tänka på att en sådan tidskrift, som HIFI, inte har resursser göra tester särligt grundigt i över huvud taget. Dom gjorde sitt bästa då dom byggde AB-boxen av bästa komponenter och ville tilfredställa läsarna. HIFI har nämligen onlineforum med eget område för dialog med redaktion, så att folk kan ge förslag vad skall testas etc. Det finns sådana enklare kabeltester, som i senaste High Fidelity (bara som exempel), men denna gång jobbade dom lite hårdare. Ville Hifi&Musik göra likadant????

Hur många här är klar över den lilla skillnaden mellom dansk och svensk version av High Fidelity? Enligt egna observationer som prenumerant har jag sett, att flera gånger finns kabeltest endast i svensk HF. Någonting att fundera - eller icke?

Tidskiften har ändrat sitt hifipolitiskt syn sedan 80-talet. Då var absolut all elektronik ljudmässigt lika bra, om de endast visade goda mätvärden.

Hur mycket skulle sådan test "säja" dig, så att den ville säja någonting?

Vi får se, om jag skulle få veta mera, berättad ansikt mot ansikt av den andra testpersonen...

Du burde veta om forumdiskussion här efter att testen kom ut. De flesta ville inte tro på resultaterna så där ljudmässigt tänkt, dom endast angrep kablarna med avvikande mätresultater, naturligt nog. Några läste inte hela historian med åtta sidor, innan dom skrev sin mening... etc...

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:54:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här testet var kul för att det var ovanligt. Annars har man inte bättre nytta av blindtest än andra test som underlag för vilken utrustning man skall skaffa. Den skall fungera i min anläggning tillsammans med andra komponenter och inte i någon helt annan testanläggning. Det viktigaste är inte att recencent X tycker om ljudet utan att jag gör det. Men man kan få fram en del komponenter som verkar lovande.
Det enda tillförlitliga sättet jag känner till är att låna hem en komponent och lyssna till den. On den inte låter betydligt bättre är det inte lönt att köpa den, det blir väldigt dyrt om man skall satsa på allt som låter en aning bättre.
Att lyssna i butik kan ge viss vägledning men har sina avigsidor. Som att jämföra deras väl inbrända favorithögtalare med en oinspelad som står där för att visa hur bra den första är.



Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/29 :  16:20:55  Show Profile Send Totem a Private Message
För att summera slutet av denna tråd (eller snarare de senaste inläggen innan detta) från min sida:

Testet är inte vetenskapligt korrekt
Det finns för många ovidkommande variabler
Exempelvis:
- För få antal case
- För få antal försökspersoner (hur många var det - står det?)
- Testpersonerna har förmodligen inte samma smak som mig
- Testpersonerna har andra erfarenheter
- Testet är utfört med annan utrustning än vad jag har hemma

Jag menar verkligen inte att detta test skulle vara förkastligt i sig. De ska ha all eloge för att de har försökt göra något vettigt. Poängen med vad jag försöker säga är att det som de åstadkommit inte visar på något alls egentligen. De data de presenterar skulle lika gärna kunna bero på slumpen (jag vet, jag börjar bli tjatig nu..)

Och som tillägg till detta, och utifrån Anders47´s inlägg:

Naturligtvis är det man själv tycker och känner det viktigaste. Men hur vet man att det man känner/hör har något med sanningen att göra?
Människan har många brister, vi har till exempel ett hörselsinne som inte är särskilt väl utvecklat. Vi har av naturen dessutom ett väl utvecklat ego (till skillnad från många djur). Detta får till följd en rad psykiska effekter, varav placeboeffekten bara är en.

När jag skrev min C-uppsats i psykologi var jag länge inne på att skriva kring just perception i uppfattningen av kablar. Om jag hade genomfört det hela hade det blivit en ganska omfattande undersökning. Nu blev det inte så, av orsaker jag inte har plats att gå in på här; men kanske är det värt att starta upp igen?

För frågan är förstås, hör vi skillnad, eller är det bara en illusion vi hör? Som hägringar i öknen, med oasen vi tycker oss se långt där borta..


/T

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/29 :  17:41:29  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Totem,
Du verkar ha läst Markkus redovisning dåligt, det är glasklart att det var två testpersoner och deras resultat presenterades individuellt.
Min sekundära bearbetning av resultaten visade också att det fanns ett statistiskt signifikant samband mellan den ena bedömarens värderingar och kablarnas pris.
Visst finns det brister i detta test. Men det har egentligen ingen betydelse att veta om DESSA personer kunde höra skillnader.
Det viktiga måste vara om man kan göra det själv. Till alla som absolut vill ha blindtester som underlag säger jag: Det enda sättet är att göra dem med dig själv som försöksperson.
Kunskaper om perception och teknik gör inte musikupplevelsen bättre, men kan ev. förstöra den genom att uppmärksamheten riktas åt fel håll.
Det lär aldrig någonsin komma ett test med de krav du har, t.ex.
att förskspersonerna skall ha samma smak som du, att de skall ha samma erfarenheter som du och att man skall göra testet med samma utrustning som du har hemma. Do It Yourself, om du upplever att det blir mera "vetenskapligt" då.
Jag föredrar själv att höra på en komponent flera timmar eller dagar och sedan skifta. Det är då lättare att komma in i det stadium av koncentration och avslappning som behövs för att kunna lyssna till och uppleva musiken. A - B test tar lätt död på all form av musikupplevelse.








Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/29 :  18:14:39  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

För att summera slutet av denna tråd (eller snarare de senaste inläggen innan detta) från min sida:

Testet är inte vetenskapligt korrekt
Det finns för många ovidkommande variabler
Exempelvis:
- För få antal case


Hur vet du det?
quote:
- För få antal försökspersoner (hur många var det - står det?)

Det hade räckt med 1st person!

quote:
- Testpersonerna har förmodligen inte samma smak som mig

Que?*
quote:
- Testpersonerna har andra erfarenheter

Que?*
quote:

- Testet är utfört med annan utrustning än vad jag har hemma


Que?*

Det är klart att det är en subjektiv bedömning med här i vad som är "bra", men skillnaderna finns ju där ändå även om jag, du eller någon annan har en annan preferens....

(*-Alla test som inte utförs av Totem på hans anläggning är ovetenskapliga?????)

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:26:01  Show Profile Send Totem a Private Message
Sorry om jag var otydlig i det jag skrev!

Det var naturligtvis inte just MIN smak, eller anläggning jag hade i åtanke, utan specifikt var och en av oss. Att vi alla har egna erfarenheter, olika utrustning och så vidare.

Ser nu också att det var fråga om två lyssnare.

Ber så mycket om ursäkt för om jag har trampat på några tår. Ska dessutom läsa noggrannare i fortsättningen.

Matson: Hur kommer du fram till att det hade räckt med en person?
Är du själv väl bevandrad i statistik?

Nästa gång för du gärna vara lite mer ödmjuk, man måste inte hugga direkt. Det är lätt att missförstå varandra på nätet, och ibland är man slarvig (som jag i detta fall) och har brådis.

/T

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:38:28  Show Profile Send matson a Private Message
quote:



Matson: Hur kommer du fram till att det hade räckt med en person?
Är du själv väl bevandrad i statistik?

Nästa gång för du gärna vara lite mer ödmjuk, man måste inte hugga direkt. Det är lätt att missförstå varandra på nätet, och ibland är man slarvig (som jag i detta fall) och har brådis.

/T




Visst, sorry!
Hemma på statistik? Njaee, men några poäng har jag väl skrapat ihop.

Varför bara 1 lyssnare?
Varför inte? Det hade ju inte hjälpt om dom var 30 lyssnare. Ingen hade ju tyckt likadant som mig i varje fall.

Jag tycker testet är ointressant för egen del, men ändå noterbart att dom kunde skilja kablarna åt. Det är ju som ett vanligt test, fast blint(och mer siffror, men det är ju rankingen som är intressant(imho)).

Det om detta!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/29 :  22:13:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Totem skrev:
Det var naturligtvis inte just MIN smak, eller anläggning jag hade i åtanke, utan specifikt var och en av oss. Att vi alla har egna erfarenheter, olika utrustning och så vidare.

Precis, därför måste man ändå till slut lyssna själv, jämföra och fatta egna beslut. Det största problemet är att det är svårt eller omöjligt att låna hem alla de komponenter man skulle vilja kolla, och att det skulle ta orimlgt lång tid om man kunde det...




Edited by - Anders47 on 2002/08/29 22:18:5
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000