HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Dansk highend med JPC som standard
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:35:43  Show Profile Send molsson a Private Message
För sören. Sluta klaga på Jorma. Hans kablar är säkert fantastiska,(har inte lyssnat själv). Men det tragiska är varför man som entusiast inte skall kunna konstruera, och låta få tillverkat high-end utrustning utan utan att jantelagen kommer farande i form av en gryphon-fåne som inte kan stava. Tragiskt.

Heja Jorma.
Rydberg, ta och kamma dig grabben.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:55:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Här förekommer nog ett och annat felslut, om bara resurser gällde skulle inga stora uppfinningar ha gjorts alls.
Bröderna Wright skulle aldrig ha flugit osv. om bara resurser hjälpt.
Sanningen är ju att de flesta snilleblixtar fås av entusiastiska envetna orginal som har fått en ide som håller. (Därmed inte sagt att Jorma är någon udda typ, eller om kvalitén på hans kablar som jag tyvärr aldrig hört)
Det handlar mer om kritik rätt ut i luften, mera om personliga påhopp utan underlag vad jag kan förstå, än om välunderbyggd kritik utifrån faktiskt lyssnande. Ingen bör, och framförallt inte i denna verksamhet, dömas OHÖRD . Resurser utan idéer föder inga underverk, idéer utan pengar kan leda till sotdöden, men idéerna är trots allt det viktigaste för att komma framåt. Av denna anledning och ingen annan bör Jormas ansträngningar tas lika allvarligt som om det stod ett känt och respekterat HiFinamn på kabeln.
Kritik, berättigad sådan, däremot är viktig och nödvändig och därför är den välunderbyggd och konstruktiv, inte svepande, personlig och osaklig.

Bravo
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:24:28  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Til er som ennu inte har hört Jormas No. 1 signalkabel, kan jeg bare siga at dom er MYCKET bätre enn dom ser ut! Kort sagt virkelig bra.
Jeg har kun lysnat til RCA versionen, men ser virkelig frem til at få lysna på högtalar kablarne ochså.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:14:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Så illa ser dom väl inte ut Jan
Vi ska se om jag kan få ihop ett par högtalarkablar också till dig.
Det är med signalkablarna ihop med högtalarkablarna som det blir riktigt bra. Är det biwire eller singelwire som du vill känna på?
Jag träffade din kollega Robert Jörgensen i Frankfurt.
Han var med en kväll på lite intressant kabeljämförelse.
Tysken som var högtalartillverkare och kabeltillverkare hade en ide om att vi hade resonanser i systemet som förmodligen enligt honom berodde på kablarna. Då jag påtalade att det var rummet som resonanserna berodde på, så inbjöd han till att testa mina kablar i hans system i ett rum som var mycket bättre än vårat. Vi gick över med kablarna på kvällen efter att mässan hade stängt. Robert från High Fidelity var med. Vi spelade en bit från en Norah Jones cd.
Tysken bytte först signalkablar fram och tillbaka. Sedan kom hans komentar om att med mina No.1 signalkablar spelade det lite mörkare. Och med hans kablar lite ljusare. "man kan säga att med mina kablar låter hon som en blondin och med dina kablar låter hon som en brunett" sa han. Hon är brunett sa en av dom som var med då
Sedan bytte vi till mina No.1 högtalarkablar. Fortfarande med No.1 signalkablar. Tysken blev svett i pannan och helt tyst. Han som hade varit så pratsam innan. Och skiftade högtalarkablar under tystnad fram och tillbaka. Sedan kom näven och han bad om ursäkt.
Du hade rätt och jag hade fel sa han. Det är inga resonanproblem med dina kablar.
Dagen efter kom en av hans anställda och undrade om jag kunde sälja kablar till honom direkt från "fabrik".

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/06/19 23:32:30
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/20 :  12:21:36  Show Profile Send poman a Private Message
Visst finns det lyckosökare inom hifibranschen men det skulle jag inte anklaga Jorma för. Använder själv JPC2.5 nätkaklarna i min anläggning med gott resultat visst finns det bättre men då får
du lägga upp dubbla summan var dessa utmärkta kablar kostar.
Därimott vet jag ingenting om dom andra kablarna som den gode Jorma har men är dom är säkert mycket bra men passar inte min penningpung.

/PO

Edited by - poman on 2003/06/20 12:57:06
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/20 :  13:38:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Molsson> Skärp dig, detta har inget med jantelagen att göra. Jag har aldrig sagt att Jormas kablar skulle va dåliga, lyssningskvällen mot Timbres Plack Pearl har ju visat på det. Det jag finner underligt är att om t.ex. frågar om designfilosofi får man inget vettigt svar. Om jag (letar efter en högtalrkabel) ska lägga ut 30 loppor på Jormas kabel och han inte kan svara på elementära frågor angående hans kablar blir jag tveksam. Beträffande min stavning så finns det två orsaker: 1, för ivrig att skriva 2, Svenska var inte mitt bästa ämne. Så länge du förstår vad jag skriver så ju dina uttalanden om min stavning redundant info, hjälper ingen, du gör dig bara löjlig.

Bravo> Tid är också en resurs, om inte jag minns fel dedikerad bröderna Wright sina liv till att skapa en flygmaskin. Att vrida vingen var ett snilledrag. Frågar man lite vanlig frågor till vår käre VD (!) får man då inga snillesvar direkt. Jag har inte fått några konkreta svar om hans designfilsofi what so ever. Om jag nu tvekar att hans kabel skulle kunna mäta sig med valhalla är det ju lätt för honom som "snille" att övertyga mig. Men istället så kommer inte ett pip. Observerar jag har aldrig försökt hävda att han kablar är dåliga.

Hela min första fråga ställde jag på grund av att jag är intresserad av kablar och ville veta mer om Jormas idéer angående kabeldesign. Han har ju själv nämt att han kabel kan mäta sig med t.ex. Valhalla och det tycker är konstigt är att han med små resurser lyckats med det och dessutom med avsaknaden av en designfilosofi.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/20 :  14:21:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jorma,

Trevligt att Vitus Audio valt att använda dina nätkablar. Lycka till i fortsättning och hoppas det blir fler tillverkare som väljer dina kablar som standard

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/21 :  01:34:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Rydberg!

Jag konstaterar att kritiken genast har tagit en sakligare och mer precis ton vilket är glädjande.
Anspråken på att Jormas kablar är likvärdiga betydligt dyrare kablar vet jag ingenting om, det återstår väl för Jorma att bevisa, men onekligen har jag blivit väldigt nyfiken på att lyssna på dem.
Den fråga jag ställer mig däremot är om DU har lyssnat på dem, eller är det något annat som retar dig med Jorma, än att du inte får de svar du tänkt dig?

MVH

Bravo
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/21 :  10:50:57  Show Profile Send matson a Private Message
Grattis till Jorma för att Vitus skall köra med dina kablar!!

Rydberg: Finns det någon kabeltillverkare som kan redovisa överföringsfunktionen?(borde kanske säga något om den branschen?)
Att det skulle krävas stora resurser för att få till en kabel som är mångfaldigt bättre än någon aktiv komponent i systemet tror jag inte ett smack på.

Molsson: Kan inte du söka jobb som svenskalärare istället, om du nu tycker det är så kul att tillrättavisa människor?(att göra det oombedd ger ju ett lite "speciellt" intryck)

Mvh/Mats

Mvh

Edited by - matson on 2003/06/21 10:52:30
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  13:44:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bravo> Nej jag har inte provlyssnat hans kablar men jag snackade med en som hade här om dagen. Jag tycker det vore intressant att höra lite om hans designfilosofi eftersom kablarna tydligen ska var i världsklass. Tycker Jormar har gjort lite klumpiga uttalanden ibland (bland annat om akademiker) och inte alltid är helt nyanserad. En av hans marknadsföringskanaler går ju via detta forum och då skulle det även vara kul att får lite mer saklig information.

Matson> Jag jämför med andra kabeltillverkar och helt trivialt lär det ju inte vara att designa en Highend kabel. I min anläggning får jag hur stora skillnader som helst med bra kablage.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/21 :  13:59:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK, vi inväntar alltså Jormas "white paper", är det så du menar Rydberg?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:10:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hans designfilosofi väntar jag på. Kolla in Nordost, Audioquest, Transparent, alla har en designfilosofi och man har lagt mycket resuser på dyra produktionsmetoder och materialforskning mm. Detta kostar mycket pengar så jag undrade egentligen hur en med, till synes, begränsade resurser och kunskaper kan "slänga ihop" en kabel som tävlar med den absoluta världseliten. Jag skulle inte lyckas utan hjälp...

Det som gör mig än mer skeptisk inför honom som kabelgeni är att han säger saker som inte stämmer. Han har yppat att JPC 2.5 skulle ha en filtrerande effekt, detta stämmer inte (den är uppmätt) och lätt att verfiera. Den är däremot skärmad och det är ju bra....

Utan mer på fötterna (vilket jag under ett par tillfällen försökt att få) kommer jag inte lägga ut 30000 på hans högtalarkablar. Då köper jag nog hellre Transparent eller Nordost.

Edited by - Rydberg on 2003/06/21 15:18:29
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:25:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
Rydberg, du verkar vara lite amerikansk av dig

Endast det svulstiga, extrema och framför allt dyraste har rätt att vara riktigt bra. Är man inte ett stort fett företag med ett allmänt känt varumärke kan man glömma att ens spela i samma division som de stora pojkarna. Eller?

Såvitt jag sett tidigare här i tråden har herr Jorma tydligt uttryckt att han haft hjälp vid framtagningen av kabeln. Precis som vilket kabeltillverkande företag som helst så har flera olika personer varit delaktiga i utvecklingen av kablarna, var och en bidrar med den kompetens som behövs. Jag vet inte om man skulle kalla det att "slänga ihop" en kabel.

Vad är det du egentligen är fundersam över? Du har svarat "designfilosofi" ett antal gånger nu, men du återkommer till ditt tvivel att ett litet företag skulle kunna tävla med de stora pojkarna. Innebär det att du inte tror på att kabeln presterar bra?...det verkar som att så inte är fallet, eftersom du verkar lita på intrycken bl.a. Timbre gav efter jämförelse mot hans egna kablar. Så om det inte är det du tvivlar på - vad är det? Det enda jag kan komma på är att du anar något fuffens bakom tillverkningen, att kablarna EGENTLIGEN är tillverkade av Nordost, Audioquest OCH Kimber tillsamans, och detta i så fall skulle förklara varför kablarna i mångas öron är bra. Konspirationen lurar runt hörnet...

Jag har inte hört kablarna själv, men det hade ju tydligen inte du heller så jag antar att jag tillåts diskutera saken på samma nivå åtminstone.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:39:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag måste nog hålla med Rydberg. Tyvärr är det så att det är mycket svårt för en ensam entusiast att göra bra produkter av detta slag. Det finns enligt mig två huvudanledningar:

1)Kunskap. För att kunna konstruera produkter av detta slag krävs mycket kunskap av ett slag som är såvrt att lära sig själv. Som någon påpekade så går det naturligtvis att läsa sig till och det är precis vad man gör, det tar normalt ca 3-4.5 år och görs lämpligast vid en teknisk högskola. Det räcker inte att läsa ett antal böcker om själva ämnet utan man behöver också kunskaper i fysik/matematatik för att förstå innehållet i dessa böcker.
Vad gäller "att man kan ju simulera" så är det betydligt svårare än man tror, för att använda simulatonsverktyg typ Matlab på rätt sätt så måste man fortfarande förstå matematiken/fysiken bakom. Om man inte vet vad en PDE eller förstår vad en Laplace-transform gör så hjälper inga datorer i världen.

Jag utesluter inte alls att Jorma har de dessa kunskaper men de är som sagt var mcyket svåra att skaffa på egen hand, om han har lyckets så är han värd all beundran.

2) Pengar, den utrustning man behöver för att göra mätningarna kostar en förskräcklig massa pengar. I den här branchen kostar minsa pryl 20000 och talar vi om instrument av typen nätverksanalysatorer, spektrumanalysatorer m.m så ligger priserna oftast >100000. Ett komplett "labb" kostar ett antal hundra tusen kronor vilket normalt ligger långt utanför vad de flesta har råd med. Att "hyra" mätningar kostar antagligen mer, den typen av konsulttjänster kostar rejält med pengar och om man har kunskaperna så är det ofast billigare att göra själv.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:41:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ayn> Hehe, tja det var ju idel amerikaska företag . Jag har inte hört kabeln själv utan har på omvägar både hört att den inte var någon höjdare och som sagt Timbres mfl goda utlåtande.

Desigfilsofi:

Vilken typ av ledarmaterial och varför?
Ledarens fysiska påverkan, rund, platt, rektangulär (tara), varför?
Mång kardelig, fler kardelig, varför?
Isolationsmaterial, varför använda just isolationsmaterial X?
Lindningsteknik, hur, varför?
Eftersträvade paramterar, kapacitans, induktans etc varför just dessa värden?
Osv osv. Med hjälp av lite svar kan man grovsortera bort vissa tillverkare.

Någon konspiration tror jag inte på, tror dock någon annan har konstruerat dem i stort och Jormar marknadsför (min teori), inget fel i det men man kan ju säga det då så behöver man inte bli misstänkt för ett hokuspokus märke, inte sant?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:52:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Sakta i backarna!

JPC2.5 har jag aldrig yttrat mig om av den enkla anledningen att jag aldrig har provat Jormas nätkablar.
Den nya signalkabeln blev jag väldigt imponerad av vid en lyssning hemma hos Leif "Coltrane" Olofsson...

Själv använder jag Transparents nätkablage och kommer att fortsätta med det.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/21 :  16:19:19  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Tog en paus i midsommarfirandet en stund (det började regna),så jag hinner titta in här en stund.

Och här rabblas det på om designfilosofi sida upp och sida ner

Rydberg,varför tar du inte och lyssnar på hans kablage om det ligger inom din prisram istället för att rabbla på om designfilosofi.Det är väl hur det låter som är avgörande eller hur....eller ska du sitta och lyssna på hans designfilosofi i ditt system.

Hänvisar återigen till mitt tidigare inlägg (sidan 2)...läs det igen.Jag har full förståelse för att de flesta tillverkare, och även butiker inte svarar här på forumet.

En annan svensk tillverkare som gör mkt trevliga kablar och fått mkt fina recensioner genom åren är Clou Cable (vars kablar jag sålt innan jag flyttade till Oslo),jag har inte en aning om hans sk designfilosofi ....men kablarna lät mkt bra (i förhållande till pris)och det var det som var avgörande för mig och mina kunder (trots att han som svensk tillverkare troligen också hade sk begränsade resurser.

En liten undran om inte lyssningsresultatet i musiksystemet är avgörande..vad skulle då vara avgörande för ett inköp

Och Rydberg,han kallas för Jorma inte Jormar .

Jormas JPC 2,5 samt hans NO1-kablage har fått ett mkt gott mottagande i Hifivärlden,se bara på..

Jan från Tidningen High Fidelity här på forumet,Vitus Audio,Tim De Paravicinni EAR på CES 03 som bytte till NO1 i hans demorum efter LYSSNING ,intrycken från Frankfurtmässan mm, mm, mm.

Jag tycker du redan fått svar på de flesta frågor som man kan få innan man själv har lyssnat,det känns som denna tråd bara upprepar sig nu.
Och som jag sa,vore jag Jorma med ett litet företag där troligtvis han koncept inte heller är patentskyddat (kostar pengar) så inte F-n skulle jag svara på ngr djupare frågor inte ..så det så.

Men..Detta är helt suverän marknadsföring som du bjuder Jorma på så du kanske kan få lite rabatt vid ett ev inköp ,han lär nog inte sälja mindre kablar efter denna tråd.

Återigen,LYSSNA förtusan istället på kablaget om du finner det intressant och ta eventuella frågor via PM....och som jag skrev ovan....Jag skulle ALDRIG svara på de frågor du nyss redvisade som dina sk designfilosofi-frågor,av bla ovan redovisade skäl

Trevlig lysning...

Peder

PS.Som vanligt..Man blir aldrig profet i sitt eget land...kritik utan praktiskt lyssnande och provande verkar vara ett genomgående behov för många.

Är bara så less på den debattnivån

Detta var mitt första lite vassare inlägg på detta forum,hoppas ingen tar alltför illa upp.Ds

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/06/21 16:32:59
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:10:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hej peder, du har en poäng. Men enligt ditt resonemang kan du ju inte säga att järn låter dåligt innan du lyssnat på en järn kabel men jag kan hävda att den inte är någon bra ledare och bör således inte användas som ledare i en högtalarkabel. Sanning ligger naturligtvis någonstans mitt emellan (som vanligt). Både mätdata och "hördata", dessa korrelerar ju så däför är det intressant att fråga om designfilosofi.

Om jag överhuvudtaget ska testa en produkt (finns ett antal som du vet) är ju fötroendet för tillverkaren viktigt. De kablar jag finner verkar var vettigt konstruerade och som fått gott renome testar jag gärna. Var inne på Jorma kablar ett tag men då man inte kan få svar på väldigt simpla frågor om hans design så hoppar jag nog. Det får bli transparent, nordost eller något annat företags kablar.

Att svara på några "djupa" frågor är det ju inte heller tal om. Med den infon kan man knappast kopiera Jorma (!) kablarna.

Ditt inlägg var väl inte så farligt (jag tog iaf inte illa upp), det är lätt att sväva ut lite långt ibland. Man kommer på sig efter ett tag (vet av egen erfarenhet). Btw jag lyssnar alltid innan jag köper grejor. Såg en fråga om kablar jormas kablar i en tidigare tråd, personen i fråga tyckte båda kapcitans och induktans var väl höga och påstod att bla nordost kablar uppvisade mycket lägre (en faktor tio) värden. Inget svar från vårt geni återigen, detta kan ju knappast ha med skyddande av konstruktion att göra?

Nivå på disskisionen är kanske lite låg (jag började lite lågt själv)men det låg ett högre syfte till grund för den.

Edited by - Rydberg on 2003/06/21 17:40:30
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:42:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Sakta i backarna!

JPC2.5 har jag aldrig yttrat mig om av den enkla anledningen att jag aldrig har provat Jormas nätkablar.
Den nya signalkabeln blev jag väldigt imponerad av vid en lyssning hemma hos Leif "Coltrane" Olofsson...

Själv använder jag Transparents nätkablage och kommer att fortsätta med det.
Timbre> Jag har aldrig nämt att du sagt något om hans nätkablar utan jag syftade på No.1 kabeln. Kanske uttryckte mig luddigt.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/21 :  18:05:06  Show Profile Send Timbre a Private Message
He he, okey Rydberg...det är mest för att själv hålla reda på saker och ting.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  18:19:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Timbre> När jag ändå har dig på tråden(!). Funderar på att prova Kimber Select Ks-3033 eller 3035. Är det värt att hoppa upp till 35:an? Jag hade en signalkabel från kimber innan (Ks-1130) och den var väl sådär tyckte jag, bra men inte exceptionell. Jag har ett par Nordost kablar på g nu men om de inte funkar blir nog nästan anhalt kimber eller transpent. Så frågan är ju 3033 eller 3035. Btw hur mycket kostar kimber select jumpers?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/21 :  18:35:40  Show Profile Send Timbre a Private Message

KS-3035 har jag aldrig varit i närheten av. Undrar om det finns något par i Sverige...
KS-3033 har vid enstaka tillfällen fungerat bättre än 3038, har ingen bra förklaring till varför, men som alltid handlar det väl om systemanpassning.

Jumpers, par, 28 cm:
9033...3220kr
9035...6690kr

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/21 :  18:50:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tackar för informationen, huga dyra jumpers!!!!. Men vackra kablar är det ju iallafall!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:30:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan bara konstatera att jag i stort är ense med "peder47" även om jag inte är insyltad i branschen.
Med kritikernas mått på resursbehov skulle bara Eriksson ha kunnat tillverka mobiltelefoner osv. men tyvärr så ersätter inte pengar idéer, även om det är lättare att åstadkomma något om resurser och pengar kan kombineras.
Nu har ju denna vals dragits runt några varv, så egentligen återstår bara att lyssna på kablarna och det även för "Rydberg".
Jag kan till min glädje konstatera att du (Rydberg) har förstått kritiken, nu hoppas jag att vi kan vara ense om att lyssna förutsättningslöst på kablarna vore det bästa.

Gällande dina frågor till Jorma så kan det ju vara, som ovan framhållits, att han inte har en alltigenom utarbetad filosofi utan ett antal idéer han prövat och funnit bra.

Tydligen har ju en hel del tillverkare/handlare med Coltranehögtalarnas skapare i spetsen prövat och gillat hans kablar, alla bör ju rimligen inte ha knäck i öronen, så några kvalitéer borde ju kablarna ha.

Frågan om Jormas kablar kan mäta sig med de bästa återstår givetvis att bevisa, men även om de "bara" skulle gå att mäta dem mot dubbelt så dyra kablar så måste de ju betecknas som ett fynd.

En test här mot den kabel som alla tycks prata om dvs. Nordost Valhalla och ett antal andra något billigare kablar av olika fabrikat vore ju mycket intressant.
Skulle den t.ex slå mina numera utgågna P.A.D Proteus som kostar 2-3 ggr så mycket i nypris så vore ju det inte heller dåligt.
Det skulle innebära att flera skulle få en möjlighet att kunna köpa bra kablar i framtiden.

(Inom parentes sagt har jag inte betalt mer för mina begagnade Proteuskablar än vad Jormas kablar skulle kosta.)

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/22 :  12:48:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ett gott råd till dig Rydberg i all välmening:
Köp en kabel med en designfilosofi som tilltalar dig. Det blir nog lugnast för din egen skull. Och min också.
Jag har varken tid eller resurser som dom stora tillverkarna att hyra in ett copywriterteam och skriva ihop den folosofi som du vill ha.
Jag har heller inte resurser att lägga uppemot 10000 USdollar på en helsidesannons i tex. Stereophile. Det är ju annars ett sätt att bygga upp en filosofi på.
Min filosofi är att ta fram bästa möjliga kablar i sin prisklass.
Och om jag framöver kan hitta på något nytt, så vill jag inte vara upplåst med en fastställd designfilosofi.
Jag säljer inte filosofi, jag säljer kablar.
Och jag siktar inte in mig på enkilda parametrar i kablarna, utan vill ha en helhet på alla parametrar. Där tror jag inte att jag skiljer mig från andra kabeltillverkare. Att fixa enskilda parametrar i en kabel är lätt. Att få ihop helheten är den svåra biten. Och det finns inga mätprogram som klarar av att få ihop detta på ett riktigt bra sätt idag. Eller dataprogram som klarar av att få ihop en kabeldesign utifrån alla dom parametrar som påverkar en kabels uppförande.
Om jag tar hjälp utifrån och /eller designar själv är inget som någon annan ska lägga sig i. Det har inget med kvaliteten att göra.
JPCkabeln har jag inte designat själv, vilket framgår mycket tydligt i det jag har sagt tidigare. No.1 kablarna har jag också talat om att jag har till viss del tagit hjälp utifrån, men det praktiska i utprovandet har jag gjort helt och hållet själv. Med lite hjälp vid lyssnandet av ett antal personer och i ett antal olika anläggningar.
Och om jag kanske i framtiden köper hela utvecklingsarbetet utifrån så är det fortfarande Jorma Design,s kablar som produceras.
Den biten kan jag inte förstå varför du hänger upp dig på.

Och så ber jag dig sluta att upprepa att jag har påstått att mina No.1 kablar slår Valhalla kabeln. Det har jag aldrig sagt öppet på forumet. Endast i privatmejl eller per telefon möjligen, och det är inget som du får återge på forumet. Men det är väl ingen hemlighet att det fanns Valhallakablar till salu och vad dom är utbytta mot.
Det finns säkerligen anläggningar där Valhallan slår mina kablar.
Eller Kimber eller Transparent eller vilka som helst.

Jag har valt koppar som ledarmaterial därför att det jag har provat med andra material passar inte min ljudfilosofi. Och renheten i koppar påverkar ljudet i allra högsta grad, därför har jag valt den renaste koppar som fanns att uppbringa. Och inte blandat in andra metaller utanpå som silver eller tenn av samma skäl. Den europeiska specialkabeltillverkaren hade inte denna koppar hemma. Och dom sade också att den finns inte att få tag i Europa. Och dom var tvungna att ta hem en större mängd, som jag fick betala mellanskillnade mellan den och den bästa kvalitet som dom hade på lager. Detta fick jag betala vid den första leveransen, men den finns på lager till mig för framtiden. Jag har valt en mycket fintrådig ledare (multicore) av flera anledningar. Främs är att jag tycker att ljudet passar min ljudfilosofi bäst med multicore. Med solidcore tycker jag att det finns för mycket som sticker ut i ljudet. En flertrådig ledare håller bättre i längden också. Stigningen på koppartrådarna och dimensionen på kalven (mittdelen) påverkar också ljudet. Den biten har jag inte räknat fram själv. Och kommer inte att berätta varför eller hur den kommit till.
Jag har valt teflon både som ytterisolering och mittdel i ledaren därför att Teflon påverkar ljudet minst av isoleringsmaterialen som finns. Luft eller vacum är bättre, men det går inte att utföra ledaren med annat än en heltäckande Teflonisolering då det är en mångkardelig ledare. Med solidcore hade det gått att få luftisolering till större delen, men jag tycker att nackdelarna är större med solidcore i övrigt.
Teflon finns också med olika renhetsgrad. Och det påverkar också.
Färgpigment är en förorening, därför har jag valt bort färgen som dom flesta andra kabeltillverkarna har i teflonet. Vissa färgpigment innehåller också metalloxider som knappast är bra i ett dielektrikum.
Jag använder minimalt med isoleringsmaterial i dom färdiga kablarna som jag bygger av denna ledare. Det går åt 50 meter i ett par biwire högtalarkablar. Utanpå ledarna har jag en förtent kraftig kopparskärm av flera skäl. Dels för skärmningens skull och dels för att hålla still ledarna och ge lite tyngd i dom färdiga kablarna. En skärmfläta dämpar vibrationer i kabeln. Vibrationer påverkar ljudet negativt.
Utanpå detta har jag en kabelstrumpa för utseendets skull. Röret och förskruvningarna som jag använder till filterdelen är tillverkade av
pvc och halogenfritt material. PVC har jag undvikit till varje pris i kablarna och det finns alltså inget PVC någonstans i kablarna.
Rören jag använder till filterdelen har ett ledande skikt för att få en skärmning och den används till eldragning bla. på ställen där man vill ha fritt från magnetfält av olika orsaker.

Vad det gäller ljudfilosofi, så vill jag ha så öppet ljud som möjligt, men inte på bekostnad av lugnet i ljudet.
Inget bör sticka ut, och ljudbilden ska var bakåt, utan att den krymper på bredden. Lugnt och öppet alltså. Men samtidigt med hög upplösning vad det gäller detaljeringen, och den får man inte utan en tyst bakgrund.

Och, vad det gäller mina uppmätta värden på No.1 kablarna. Läs det inlägget igen (noggrant) och jämför värdena igen.
Nordost uppger värden på kapacitans och induktans per fot (3dm).
Jag uppgav dom per 2,5 meter högtalarkabel. Och dom värdena ligger såpass lågt att dom knappast påverkar ljudet.
Det finns många fler parametrar att ta hänsyn till.

Så köp du kablar som passar dig så kan du vara lugn.
Du blir säkert nöjd med den kabel som du väljer.
Och om det är utifrån designfilosofi du väljer kablar och annat, så
ska du naturligtvis inte välja något som inte passar dig.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/06/22 12:52:04
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000