HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Dansk highend med JPC som standard
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/22 :  13:20:19  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
nu kom verkligen timbres inlägg till sin rätt... ju längre tråden blir, desto bättre reklam för jorma... efter det där slutinlägget från jormas sida måste jag säga att jag, om pengar funnes, mer än gärna skulla låna hem ett gäng no 1 & testa.

jag måste även ge ett stort tack till rydberg, som frammanade denna debatt vilken till slut ledde fram till ett från jorma ärligt & nyanserat svar, som inte försöker lura någon.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:55:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Tackar och bugar! Ett smakprov var det ju iallafall

Ps Jag väljer naturligtvis kabel utifrån hur den presterar i mitt system. Ds

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/22 16:21:07
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/22 :  16:37:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Rydberg och Jorma: bra att ni verkar vara på rätt spår igen. Lite fånigt att bråka om kablar .
Jorma: jag fick hem min 2.5 m JPC 2.5 (!) och tycker att den gör viss nytta, men tror det märks mer när jag fått mina nya högtalare (om de nu kommer nån gång suck). Men en sak undrar jag, hur kan den filtrera bort "skräp" på elnätet? Jag kan förstå att skärmen filtrerar in- och utstrålning på själva kabeln men skräp på nätet?? Behövs inte ett nätfilter för det?
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/22 :  17:01:46  Show Profile Send poman a Private Message
Jag tror inte heller på det Snutten därimott det du skriver istället
om (filtrerar in- och utstrålning på själva kabeln).

/PO

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/22 :  17:03:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp det gör det (behövs ett nätfilter alltså), in och utstrålning skärmas och det bra (precis som du säger). Kabelns överföringsfunktion visade dock att den inte filtrerar övertoner på nätspänningen. Infon kommer från Knoppen, de hade tydligen mätt upp den. Antar att de hade en sinus in och sedan mätte från 50Hz långt upp. Hur som helst fungerade inte kabeln som ett filter i ordets rätta betydelse (alla kablar är ju filter på ena eller andra sättet). Nätfilter ska tydligen har sina nackdelar det med, kan dock inte svara på varför.

Edited by - Rydberg on 2003/06/22 17:04:05
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/22 :  17:39:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Rydberg: hur får man fram kabelns överföringsfunktion? Har läst lite om detta som högsk.ing. men det var ett tag sen jag räknade/pysslade med sånt. Min telekom.karriär tog liksom aldrig fart då lediga jobb lyser med sin frånvaro.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/22 :  17:40:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det stämmer att den inte påverkar multiplar av 50 Hztonen, men materialet i skärmen påverkar annat som följer med nätspänningen.
Och det var vad jag menade i ett tidigare inlägg att ska man mäta så måste man veta vad man letar efter. Det finns mycket mer än övertoner på nätet. Och det som finns är beroende av var man bor.
Att enbart lägga på en fyrkantvåg vid 1 mHz och sedan kika på resultatet med ett oschilloskop är knappast någon utförlig mätning av kabeln. Det var på det viset som LTS mätte kabeln.
Och skrev om detta redan på den gamla hifimagasinet tiden.
Olika material i skärmen påverkar detta på olika sätt. Och också hur skärmen är förlagd i förhållande till ledarna. Den får inte vara för tät. Då hade ett järnrör fungerat bäst. Jag har provat många nästan likadana kablar, med samma typ av skärm, men med annan flätning och också med annat avstånd från ledarna. Och också med skärm av rostfritt, kopparskärm osv. Dom ger inte samma resultat. Hade det bara handlat om skärmningen så hade jag inte fått dessa olika resultat. Den med rostfria tunna trådar var snyggast och även behagligast att arbeta med. Men den fungerade inte ett dugg bättre vad det gäller ljudet än en standardkabel.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/22 :  18:16:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nå, vad annat är det som påverkas. Detta annat måste ju också ha en frekvens och amplitud? Förklara mer....

Snutten> Teoretiskt skickar man in en dirac impuls, faltar man den med h(t) får man just h(t) dirac har nämligen transformen 1 för alla frekvenser. Att falta i tidsdomän är att multiplicera i frekvensdomön. H(f)*1=H(f) dvs överföringsfunktionen.

Edited by - Rydberg on 2003/06/22 18:18:33
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/22 :  18:43:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nyheten har självklart framgått tydligt och många läsare är medvetna om den. Många har gratulerat, vilket även jag gör, Jorma.

Reglerna är kanske otydliga, men en tydlig regel, ang nyheter, är att det inte skall bli en lång diskussion. Vår rekommendation är att man delger sin företags-email, och forstätter eventuell diskussion där.

Vi låser nu. *Klick*

// EpkPeng

PS. Jag har även funderat över nyhetsvärdet...

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000