Author |
Topic |
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:01:36
|
Sladd> Ja du brukar ju alltid vara nyanerad och fin ....jag försöker igen, hoppas det inte misstolkas igen, kritisk får man väl vara på detta forum eller? Jag är dessutom INTE med i någon klan.
Nordost var bara ett exempel, ta Transparent istället, de har också sin forskning och sina idéer. jag undrar vilka revolutionerade idéer Jorma har kommit fram till och HUR. Jag har frågat honom ett par tekniska frågor och jag fick svar som inte var några svar. Har han hjälp av någon eller är allt bara tur? Jag frågorna kvarstår, svaren lär vänta på sig.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:04:58
|
Rydberg: Varför skulle det krävas så mycket resurser att göra en kabel med vissa egenskaper? Vet man vad man vill ha så är det ju bara att läsa sig till hur man ska göra. Dessutom kan man ju simulera kabels elektriska egenskaper på dator för att se hur den förvränger valda signaler (man kan till och med kolla upp innan hur musik kommer att låta efter att ha passerat kabeln, t.ex. m.h.a. matlab). |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:07:12
|
Rydberg:
I en rad trådar för länge sedan så diskuterades kompetensen hos kabeltillverkare och jag kan säga att Nordost fick knappast högsta betyg när det gällde utformningen (däremot så besitter de stor kompetens när det gäller produktionen)... Transparent däremot verkade mycket vettiga när det gäller kompetensen.
Nåväl alla har sin metodik för att ta fram kablar som passar sina kunder och en själv. Den metodik som Jorma har verkar vara väl lämpad för Jorma och hans kunder. Och så länge hans kunder är nöjda så är inte jag missnöjd.
Att JPC2.5 kommer att sitta som standard på de produkter som nämns överst i denna tråd är i min mening trevligt för Jorma och hans företag. Man kan säga vad man vill om JPC2.5 men jag tycker den inte är ohemult dyr och även om man är tveksam till om den verkligen gör så stor nytta så kan man alltid ta den kostnaden på estetikkontot - för snygg är den åtminstone!
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:12:43
|
Matlab är bra, där simulerade och samplade jag de RDS signaler vi använde till vårt RDS-sändar bygge (grindnivå). Men matlab betsår alttid va sampelvärden och därmed får man en bristande upplöning, det är min erfarenhet iallafall. Allt kan dessutom inte simuleras då en kabels överföringsfunkion betsår av hur många parametrar som helst, man måste mäta på själva kabeln och lyssna förstås.
Jag har sett dina inlägg om cdspelare och kablar för och du är en EKK männsika har jag för mig.
Dessutom är det inte bara att göra något, försöka göra en kopia på Cardas Golden Reference (lycka till), likadant valhalla. Nej kablarna kräver anvaceradade produktionsmetoder och här kommer resurserna åter igen in. |
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:17:48
|
Nagref> Äntligen en människa som inte spyr galla över mig. Här är det tydligen den andra sekten som har sammlat sig för kamp
Men visst är kunderna nöjda så är det väl bra. Man kanske skulle starta Rydberg Cables, jag har ju en fluke här hemma. Sen får man marknadasföra stenhårt här på forumet och inte säga något om sin designfilosofi!, skämt o sido, vad har Jormar för design filsofi? (gärna ett svar från Jorma denna gång) |
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:21:06
|
Rydberg: Om du skriver dina inlägg mot/till mig så kan jag säga att jag är definitivt en mät&simuleringsmänniska men alla kan inte bli saliga på det och det kan jag acceptera ibland .
OT: Även jag har konstruerat kablar och de kan du se här: http://www.lts.a.se/kabel/kabel.html
Sorry för OT-delen Jorma!
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:24:58
|
Hmmmm..... Hoppas Rydberg uppfattat signalerna från moderatorerna... Du är ute på mycket djupt vatten när du nedlåtande kallar någon "hissmontör"...
För övrigt, STORT grattis Jorma! |
Edited by - Pjotre on 2003/06/19 14:31:40 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:27:45
|
Rydberg, det föraktfulla låg i att du verkar se ned på att en hissmontör skulle klara av kabelutveckling. Titeln hissmontör säger inte så mycket om vad jag sysslat med. Jag har aldrig monterat en hiss!!! Bland hissmontörer finns det dom som monterar hissar (nymontage), felsökare, servicetekniker, moderniserare (ombyggnader framförallt på elsidan) osv. Jag har arbetat som felsökare och moderniserare större delen av dom 25 åren som jag var hissmontör. Jag har innan dess varit industrielektriker och styr och reglertekniker och arbetar idag som tekniker på ABB Building Systems med driftteknik och klimatsystem. Du kan välja vilken titel som passar bäst till kabelutveckling. Men hissmontör är inte aktuell längre. Det är 3 år sedan jag sist arbetade med en hiss. Jag är också VD, marknadschef och produktionschef hos Jorma Design. Om dom titlarna kan passa bättre Om jag skulle ställa upp en massa diagram och mätvärden på kablarna, skulle det locka dig att köpa dom då???? Det tror jag knappast. Och det skulle knappast säga något om hur det låter.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:44:41
|
En överföringsfunktion kan ju inte skada?
Har du alltså tillverkat dina kablar genom att bara lyssna och inte utfrån ett tekniska resonerande om vilka parametrar du vill optimera?
Att vilken människa oavsett titel med ringa erfarenhet över signaltransmisson skulle lyckas göra bra (läs: high end) kablar ställer jag MYCKET tvekande till.
Så vilka parmetrar tycker du är viktigast i design av t.ex. en högtalarkabel? |
|
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:45:20
|
Tycker nog att moderatorerna är väl snabba att låsa eller hota om låsning så fort något kontroversiellt dyker upp. Visst håller jag med om att man inte i nedlåtande syfte borda kalla någon "hissmontör", men jag tycker i högsta grad att Rydberg har en relevant fråga när han undrar på vilka teoretiska grunder Jorma konstruerar sina kablar. Jag antar att han inte bara provar sig fram med alla tänkbara och otänkbara material, utan att han även har en tanke bakom. |
Edited by - iffe on 2003/06/19 14:46:31 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 14:50:19
|
Iffe> Äntligen en som förstått min fråga!! TACK!
Hissmontör skrev jag efter som han är det. Skulle han varit konditoriägare skulle jag skrivit det. Låg inget nedvärderande i det utan var bara en reflektion, hur kan man som konditoriägare eller hissmontör skaffa sig de kunskaper som stora research team arbetar dagligen med? |
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:15:04
|
Grattis Jorma! Jag hoppas att dom skriver ut att det är dina kablar dom använder.
Jag hoppas att andra här kan vara stora nog att glädjas med din framgång. Det gör jag. |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:27:38
|
Rydberg: Måste inte vara EKK, bara kabeln har dom egenskaper jag vill att den ska ha. EKK fungerar bra i det avseendet och är billig. Därför använder jag den. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:36:30
|
MrÄlg> Ok, EKK duger inte i min anläggning.
Får väl passa på att gratullera Jormar oxå, det har jag ju glömt
Får väl se om jormar svar oxå: quote: En överföringsfunktion kan ju inte skada?
Har du alltså tillverkat dina kablar genom att bara lyssna och inte utfrån ett tekniska resonerande om vilka parametrar du vill optimera?
Så vilka parmetrar tycker du är viktigast i design av t.ex. en högtalarkabel?
|
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:37:43
|
Rydberg: JPCkabeln har jag provat ut bland kablar som fanns tillverkade. Den typen av kablar har jag som hissmontör använt. Som konditoriägare hade jag knappast känt till varför man använder den kabeltypen. Det finns ett antal olika fabrikat som ser snarlika ut, men som har lite olika egenskaper. Jag lyssnade fram den som idag är JPC2.5. Tillverkningen av den kabeln hade upphört, men den gick att få nytillverkad om jag beställde 500 meter.
No.1 kablarna är inte tillverkade av någon ledare som finns på marknaden. Jag har sedan början på förra året provat lite olika ledare som fanns på marknaden, och även låtit analysera materialet i dom ledarna som var bäst. Jag har också haft hjälp med att sammanställa dom testresultat som detta gav. Bla. av en amerikan som har goda kunskaper i detta, men som inte är kabeltillverkare. Det som vi kom fram till fanns inte att köpa ute. Jag specifierade dom egenskaper som jag ville ha hos en specialkabeltillverkare och fick hjälp av dom (inte gratis) att ta fram den ledare som ligger till grund för No.1 serien. Kontakterna med specialkabeltillverkare hade jag inte haft om jag varit konditor. Allt detta har kostat en hel del pengar, men jag har tagit förtjänsten från min JPCtillverkning och lite till för att finansiera detta. ( minus 48000 i förra årets bokslut). Sedan har det varit ett mödosamt arbete med att ta fram olika konstruktioner med den specialtillverkade ledaren som grund för att få fram bästa möjliga ljud. Och det har varit medelst lyssning, där även Mårten Design har varit inblandad. Utan Coltranehögtalarna hade det varit svårare. Det är bästa möjliga arbetsredskap om man vill lyssna fram vad småändringar kan ge. Och allt som ligger bakom kabeln kommer jag inte att avslöja. Jag har lagt för mycket pengar på detta. Och ger inte bort den biten till dom som läser detta. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:45:01
|
Oki om kabeln du ville ha inte fanns måste du ju ha haft en teoretisk modell du jobbat utifrån? Eller vem kom med idéerna? Hur kom du fram till att just den typen av ledare skulle funka bra? Det måset legat mycket komplexa beräkningar bkom detta antar jag!?
Btw hur ser överföringsfunktionen ut för den JPC, du säger ju att den inte bara skärmar utan även filtrerar. |
|
Edited by - Rydberg on 2003/06/19 15:46:10 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:50:38
|
Ha en trevlig midsommar allihop. Rydberg gör som jag, ta en nubbe eller två till sillen och glöm kablar över helgen. Själv ska jag åka till ett ställe utan datorer, hifi och annat som stör lugnet. Fågelkvitter och min egen stämma ska räcka över helgen. Jag sjunger rätt bra, tycker jag själv med lite starkt innanför västen. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:55:16
|
Jo sill det lär bli samt en nubbe Aquavit eller två.
Kablar lär jag inte glömma och frågetecknen består, jag ska dock släppa det för denna gången.
|
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 15:59:03
|
här undviks det frågor in absurdum =) |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 16:02:58
|
Ekman> Kan inget annat än hålla med |
|
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 16:54:02
|
Ngn skrev: här undviks det frågor in absurdum =)
Betänk detta,det är mkt mkt få tillverkare som svarar på frågor som ställs direkt av slutkunder på sådana här forumsidor.
Det finns tillverkare som gör detta fast då under anonyma nicks.
Jorma ska ha en eloge för att han överhuvudtaget gör detta.Mikael2 var inne på samma frågeställning,att det borde vara fler tillverkare som har direktkontakt på detta vis, via tex egna forumsidor.
TAG,Naim och Mana är ngr av de få som har direktkontakt med sina slutkunder via forum.
Jag håller med att fler borde ha det,anpassa sig till den nya tidens snabba media.Det kan ju skapa lite problem i marknadsföringsprofilen,se bara vad Jorma blev utsatt för i denna tråden.Men jag tror fördelarna överväger.
Fast ngr längre utlägg om hur dom har testat,mätt och analyserat lär vi nog få se oss i stjärnorna över...ifs helt naturligt
Jag ställde ju själv en fråga i en tråd om stativ till Mårten Design Monk,skickade även ett PM till Jorge här på forumet (MF-ansvarig hos MD) den 23/5. Har inte fått svar än.Det var samtidigt ett litet test av vad som nyss sagts om direktkontakt.
Obs,definitivt inget ont om MD produkter..dom är mkr bra
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 16:58:05
|
jag har alltid fått svar när jag mailat till kabeltillverkare bland annat nordost och kimber men framförallt transparent med jim shannon tror jag han heter som både är grymt trevlig plus att man får väldigt bra svar dessutom går det snabbt =) |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 17:36:11
|
Peder47> Du har rätt men i pricip alla kabeltillverkar har iallafall en uttalad designstrategi, Jorma har ingen sådan vilket gör mig som konsument än mer tvivlande över hans produkter. |
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 17:46:46
|
Trevlig midsommar Jorma!! Nu har jag haft nöje av lödstationen också, ett stor tack för det !! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 21:15:59
|
Hej Niklas, så du har äntligen fått tid att använda stationen. Jag har kommit på att lödspetsen som föjde med inte håller så länge om man använder den mycket. Dom säljs som reservdel i 3 pack. Köp hellre dom som säljs styckvis. Dom är lite dyrare, men håller betydligt längre. Du hittar dom hos Elfa. |
|
|
Topic |
|