HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra är en DENON DCD 625 egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:16:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mikael2,

frekvensgång är inte det enda. Spridning är en annan mycket viktig parameter samt distorsion.

Man mäter inte med frekvenssvep utan oftast med MLS eller en diracpuls. Ang dina kommentarer om kollapsade högtalare kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet vad du avser. Om du menar distorsion så skrev jag att det är en viktig parameter också.
Men jag vidhåller fortfarande att en high-end högtalare för mig är en högtalare som är neutral, dvs med rak frekvensgång och jämn spridning. Därför är Watt/Puppy 7 icke en high-end högtalare i mina öron oavsett om den har ultralåg distorsion som bonus.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/06/08 12:18:00
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:28:50  Show Profile Send matson a Private Message
Ha! Har precis orkat läsa igenom tråden och tycker att högtalardisskussionen är lite rolig.....

Jag tror inte Wilson har som designmål att få till rak frekvensgång, utan vill nog erbjuda sina kunder ett subjektivt "bra" ljud. Passar inte skorna, gå till en annan skoaffär.

Marens: Vad är det för fel på den bakåtriktade diskanten hos Wilson?(Vet att IÖ har något liknande och att Nagref funderade kring detta i en diy-tråd för ett tag sen)


Mvh
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:45:39  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Med lite fantasi så hade du kunnat ana att jag menar att din högtalares mätningsresultat kollapsar eller blir dåliga pga att den inte hinner med att återge musiken när de matas med musik och inte dirac-puls.

En test där du ökar svårigheten för högtalaren helt enkelt - en stresstest. Vad förstår du inte med det? Trots att man läser mycket forskningslitteratur så måste man ju nån gång börja tänka själv och förstå människor som inte läst samma formelsamling Jag skall ju inte behöva uttrycka mig med maxStress = x + y + z -x... för att du skall förstå eller hitta det jag försöker förklara på google eller i forskningsdatabasen?

Eller ett klangtest där det går att fastställa vilken högtalare som återger klangen i maxAntalInstrument bäst. Din högtalare må återge ett instrument bättre, hette den dirac, men det säger ingenting om om klangen i pianot är rätt eller fel samtidigt som 30 andra musiker försöker förmedla sina instrument genom dina frekvensgångsriktiga högtalare? Den 30:e musikern kanske sitter med sin triangel och den återges med x dB genom dina högtalare medans den i mina återges med rätt dB (+/- 3 dB) .

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/08 :  13:08:00  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Inte för att jag tänker mig ge mig in i en diskussion jag inte har nog med kött på benen för ge mig in i, men jag tänkte bara säga att dessa högtalare som i mångt och mycke inspirerats av Wilson Cub Serie 1, älskas ju av många. http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus.html

Och kolla in frekvensgången!!

Även lite intressant med hans kommentar:

"I had always found the Wilson Audio Cub a very nice example of form-follows-function design so the decision was easily made. The Series-I, where I had found my inspiration, has now been discontinued. I find the follow-up Series-II not as attractive because it is less basic in form and a little more (over) styled."

Som sagt så kan jag inget direkt om högtalardesign, men jag har alltid varit nyfiken på Proteus som ett framtida projekt. Speciellt efter att ha läst lyriska kommentarer från en byggare på detta forums diy-avdelning.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/06/08 13:09:55
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/08 :  13:08:54  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Vilken mastodonttråd! Vad gäller högtalares frekvensgång tror jag det kan vara bra att komma ihåg att vissa avvikelser från en rak frekvensgång kan uppfattas som positiva eller negativa beroende på hur musiksignalen är beskaffad. T.ex kan man med frekvensgångens hjälp få en högtalare att verka "förlåtande" på dåliga inspelningar, eller extra detaljerad. En sådan högtalare behöver inte vara slarvigt konstruerad, utan kan vara precis vad konstruktören eftersträvat. En rättvis återgivare av signalen är den ju dock inte, förstås.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/08 :  13:10:23  Show Profile Send marens a Private Message
Mikael2: Det är inte bara rak frekvensgång som är viktigt men det är en av förutsättningarna för bra ljud. Vart har jag sagt att frekvensgång är det enda som är viktigt?

matson: Det finns flera problem men den bakåtriktade diskanten. För det första så har den en egen delningsfrekvens som innebär att den får en annorlunda fasrespons än resten av högtalaren (om man nu brytt sig om fasresponsen för den alls). Det ljudet som diskanten tillför är dels diffraktion runt kanterna på högtalaren (diffraktion låter inte bra) samt reflexer från sidoväggar. Båda dessa interfererar med högtalarens spridning framåt och gör att ljudet i diskanten ändras väldigt mycket när man rör sig i rummet samt att partier av diskanten kommer från "fel håll" och i fel tid. En lösning är att dämpa rummet bakom högtalaren men då finns problemet med diffraktionen kvar dessutom är det ju lika bra att ta bort diskanten helt i så fall.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/08 :  13:14:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Din högtalare må återge ett instrument bättre, hette den dirac, men det säger ingenting om om klangen i pianot är rätt eller fel samtidigt som 30 andra musiker försöker förmedla sina instrument genom dina frekvensgångsriktiga högtalare? Den 30:e musikern kanske sitter med sin triangel och den återges med x dB genom dina högtalare medans den i mina återges med rätt dB (+/- 3 dB) ."

Nej, det är ju det som rak frekvensgång innebär! Alltså att alla klanger och övertoner (och därmed instrument) återges med rätt nivå oavsett frekvens.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/08 :  13:51:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mikael2 skrev:

"Eller ett klangtest där det går att fastställa vilken högtalare som återger klangen i maxAntalInstrument bäst. Din högtalare må återge ett instrument bättre, hette den dirac, men det säger ingenting om om klangen i pianot är rätt eller fel samtidigt som 30 andra musiker försöker förmedla sina instrument genom dina frekvensgångsriktiga högtalare? Den 30:e musikern kanske sitter med sin triangel och den återges med x dB genom dina högtalare medans den i mina återges med rätt dB (+/- 3 dB)"

Om jag vill återge en triangel vill jag återge den med så rak frekvensgång som möjligt; alltså inte ± 3 dB utan hellre ± 1.5 dB eller bättre. Det gäller samtliga instrument vare sig de spelar tillsammans eller var för sig. Du skriver alltså att frekvensgången ändrar sig i mina tänkta frekvensraka högtalare när 30 instrument spelar jämfört med när ett ensamt instrument spelar? Vad grundar du det på? Är det så att Wilson högtalare, genom att ha en krokig frekvensgång betonar triangeln [+ 3dB] på bekostnad av de övriga [-3 dB]? Men om jag vill höra de övriga instrumenten i sin normala klang, så kan jag inte det i denna situation.





T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/08 :  13:58:10  Show Profile Send matson a Private Message
marens: Anledningen, som jag fattat det, till att använda en bakåtriktad diskant är att justera energikurvan och minska riktverkan i den översta diskanten.
Menar du att detta skulle vara "dåligt" i någon allmän bemärkelse eller bara i specialfallet Wilson?

Mvh
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:06:25  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
marens: Anledningen, som jag fattat det, till att använda en bakåtriktad diskant är att justera energikurvan och minska riktverkan i den översta diskanten.
Menar du att detta skulle vara "dåligt" i någon allmän bemärkelse eller bara i specialfallet Wilson?


Det minskar inte riktverkan i översta diskanten alls utan gör att du får en annan riktad diskant från en annan plats(bakom högtalaren) som interfererar med den framåtriktade diskanten på ett dåligt sätt. Man får egentligen ett sämre mer ojämt spridningsmönster med en bakåtriktad diskant.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:23:05  Show Profile Send matson a Private Message
Marens: Nej, nu håller jag inte med dig. Exempelvis har Ino en lösning där du kan justera in valfri direktivitet.
Några inlägg ovanför skrev du något om fasen också och det gäller väl inte en bakåtriktad diskant, då endast direktljudet kan fasbestämmas.
Enligt Ino så kan man undvika kamfiltereffekter med denna diskant
Så här skriver IÖ i produktbeskrivningen:

"Den i regel viktigaste förtjänsten med att komplettera pi60 eller pi60s med ett par eteriska stödsystem är att det minskar riktverkan i det övre diskantregistret och dessutom gör riktverkan mindre frekvensberoende. Därmed kan man reducera stereosystemets problem i de högsta oktaverna jämfört med konventionella högtalare som spelar från bara två punkter en bit ut i rummet."

samt

"Komplettering med ett par es2 gör också att man har möjlighet att finjustera sitt system efter det specifika lyssningsrummets akustiska egenskaper rum har olika storlekar, olika mjuka väggar. Det går alltid att justera in en neutral upplevd klangbalans."


(vi är långt från Denon nu....)

Mvh
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:54:29  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Med klangtest menar jag ett test där t ex du kallar in en konstruktör av Steiway eller Yamaha-pianon och låter honom avgöra vilken högtalare som återger deras piano bäst. Sen kallar du in fiolkonstruktören, trumslagaren osv. Detta blir subjektivt och kanske inte går att mäta men nog anar du hur jag tänker. Referensen bestäms först och kan vara ett par hörlurar och sen testas de bägge högtalarna. Han som tog fram diracpulsen kan också vara med och lyssna

Om du stressar din högtalare med information så försvinner kanske triangeln helt, det går inte att höra den? Så svårt är det väl inte att tänka sig det, en högtalare som klarar mer information än en annan? Min högtalare må återge den -3dB men i din kanske den försvinner i all information för att din högtalare/element inte hinner återge all information? Menar du att grafen du visar är just det jag beskriver, ett stresstest innan högtalaren inte klarar mer information?

Jag kommer in på för djupt vatten och medger det. Jag vill bara kritiskt ifrågasätta era uttalanden som jag tycker har varit alltför generella och som baseras delvis på andrahandsinformation och hörsägen. Just hur kraven på "bevis" ändras beroende på vad som kritiseras är förbluffande för att komma från er.

Magnuz, du må ha rätt men kan man skicka 2 diracpulser eller x antal med olika signalstyrka samtidigt och se hur många raka frekvenskurvor högtalaren målar upp innan en blir alltför krokig? Jag menar att få se grafen på frekvensgången samtidigt som grafen visar en signal som ligger 20 dB lägre i styrka eller ett musikstycke som spelas samtidigt med diracpulsen och se hur grafen ser ut då? Går inte detta?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:59:25  Show Profile Send marens a Private Message
vad är en es2?

minimala fasresponsen spelar roll trots att avstånden är annorlunda.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/08 :  15:08:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mikael2,

du pratar inte om frekvensgång utan småsignals upplösning som relaterar bla till distorsion. En stark signal som får elementet att pressas. Distorsionen är också viktig att hålla låg; allt beror på hur starkt man vill spela.

Watt Puppy 7 distorsion:




Revel Performa:





Som synes har Revelen en högre distorsion i basen pga av det lilla elementet. Det kan kompenseras om man då avlastar den lilla högtalaren med separata basar och aktivt filter. Dock har Watt/Puppy distorsion högre upp i frekvens som Revelen har mindre av. Detta är mycket svårare att bli av med och nåt man får leva med.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/08 :  15:34:35  Show Profile Send matson a Private Message
marens: Det är Inos lösning på "bakåtriktad" diskant, där han använder en kondiskant med extremt hög spridning. Enligt Öhman så är det fortfarande ett minimumfassystem med detta stöd inkopplat.

Här är vad Öhman skriver i produktbeskrivningen:


"Komplementet som får högtalarna att växa – utan att förlora ett uns precision
Den i regel viktigaste förtjänsten med att komplettera pi60 eller pi60s med ett par eteriska stödsystem är att det minskar riktverkan i det övre diskantregistret och dessutom gör riktverkan mindre frekvensberoende. Därmed kan man reducera stereosystemets problem i de högsta oktaverna jämfört med konventionella högtalare som spelar från bara två punkter en bit ut i rummet.
En uppställning med 2 * pi60 + 2 * es2 ger ett system där man fritt kan ställa in valfri direktivitet, från en jämnt fallande energikurva till en helt rak energikurva (det vill säga i princip samma direktivitetsindex upp genom hela diskantregistret). Har man haft problem med otrevliga kamfiltereffekter (att vissa toner förstärks medan andra försvagas) som drabbar de lyssnare som inte sitter mitt emellan högtalarna, så kommer man att märka att även dessa försvinner.
Komplettering med ett par es2 gör också att man har möjlighet att finjustera sitt system efter det specifika lyssningsrummets akustiska egenskaper rum har olika storlekar, olika mjuka väggar. Det går alltid att justera in en neutral upplevd klangbalans.

Använder samma effektförstärkare som huvudhögtalarna
Liksom bs60 kopplas es2 in passivt i anläggningen och använder alltså samma effektförstärkare som huvudhögtalarna. En speciell helt passiv nivåkontroll sitter på es2.

Ett mycket speciellt litet konelement
Den största utmaningen och den största svårigheten då es2 skulle skapas var att konstruera ett två tum litet konelement med bättre spridning än alla existerande 1” dome-diskanter, med förmåga att spela lågdistorderande ned till 2 kHz, samt med en extremt hög känslighet. Systemet skall ju anslutas samma förstärkare som driver huvudsystemet, och belastningen skall helst vara i det närmaste försumbar.
Lösningen var att bygga en diskant som, trots 4 ggr större konarea än en 1” dome, har en rörlig massa lägre än 1/3 gram, samt att driva detta ultralätta membran av ett extremt effektivt motorsystem med nästan 2 T (!) i spalten. Enda möjligheten att åstadkomma något sådant var att konstruera att magnetsystem med en specialgjord ringmagnet av neodymium i super-kvaliteten N42H (energitätheten är drygt 80 ggr större än hos en vanlig bariumferritmagnet).
Genom att välja ett RV-membran (i snarlikt material som membranet i Ino B88x) gick det att åstadkomma en enastående spridning. Tonkurvan på det faktiska systemet ligger i alla vinklar inom ett 60 grader stort intervall inom +/- 2,5 dB, upp till över 18 kHz.

Fasegenskaper
Ett applicerande av es2 påverkar inte fasgången för det kompletta systemet eftersom de inte ger några tillägg till direktljudet (som ju är det enda som går att fasbestämma). Överföringsfunktionen på direktljudet från både pi60 och pi60s är av mini-mumfastyp ned till 0 Hz – detta gäller alltså även med insats av efterklangsstöden es2. Fasgången bibehålls helt intakt då es2 adderas till musikanläggningen.

Ino es2 botar problem från dåliga rum och hjälper huvudhögtalarna (pi60-släkting) att smälta in i alla tänkba-ra lyssningsmiljöer genom att se till så att man kan justera klangbalansen mellan direktljud och senare reflexioner från rum-met. Utan es2 (oavsett om man har punktljudkällor, linjekällor, bipoler, dipoler, hornsystem eller några andra traditionella typer av högtalare) är förhållandet mellan direktljud och senare reflexer låst av högtalarens konstruktion och rummets egen-skaper. Det gäller även pi60.
Genom att hela pi60-familjens utstrålningsegenskaper är noggrant utformad och känd, har det varit förhållandevis lätt (det tog bara nio-tio års arbete…) att ta fram ett efterklangsstöd som exakt medger användaren att justera in ”rumskänslan” där-hemma.
Alltså känslan av att det musikaliska skeendet i ljudbilden är akustiskt förankrat i ditt lyssningsrum – att inspelningsrummet och ditt lyssningsrum hör ihop och musicerandet känns som något som sker på riktigt, här och nu.

Även om es2 bör installeras med hjälp av mätinstrument i en professionell arbetsmiljö såsom en inspelningsstudio, kan det även ske tumregelmässigt med mycket gott resultat. Eller helt efter gehör! Det finns inget hokus pokus i fysiken bakom de-ras arbetsprinciper.


Hur används de, hur kopplar man dem, hur placeras de, vad exakt gör de för nytta?Inkopplingen av es2 sker som nämnts passivt. De använder samma förstärkare som huvudhögtalarna. Injustering av nivån sker med ett vred på respektive es2. Inställningsområdet är från -4 dB till +8 dB. Lämplig startpunkt som tumregelmässigt kan användas för pi60, pi60s, i14 och i14s är +0 dB. För i28s, i56s, i34es och i68es skall typiskt startnivån vara +4 dB.
I många rum behövs aldrig es2. I ett hemmabiorum där man har kraftig dämpning av alla väggar och använder ambiens-högtalare för bakkanalerna behövs es2 aldrig. Men om och när behovet av en större akustisk förankring finns så är de en praktisk, effektiv, enkel och unik lösning. Dessutom, en extremt puristisk! J

Jag har arbetat med es2 sedan 1994 och hoppas att de skall vara färdiga allra senast 2004. Det känns äntligen som om elementet som behövs skall vara realiserbart."

Mvh
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/08 :  15:45:37  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Matson skriver

quote:
Jag tror inte Wilson har som designmål att få till rak frekvensgång, utan vill nog erbjuda sina kunder ett subjektivt "bra" ljud. Passar inte skorna, gå till en annan skoaffär.


Vilket sammanfattar debatten om just Wilson. Ingen har presenterat Wilsons kriterier för sina konstruktioner och huruvida han uppnått sina mål med konstruktionerna. För att påstå att konstruktionerna är slarviga så har han alltså inte uppnått sina mål

Går vi in på det tekniska så blir jag frånåkt så jag lämnar det därhän. Antal "lurade" kunder som ni vill kalla det talar sitt tydliga språk. Gillar man inte Focal så ok. Gillar man Wilsons ljud så gör man oavsett vilka kriterier Wilson har för "bra" ljud. Jag har ingen möjlighet att be om hans åsikter på det tekniska samt de mätningar ni kritiserar men att Wilson skulle förbise att mäta frekvensgången och avgöra om den är bra eller slarvig=dålig är löjeväckande enligt mig.

De kan spela högt utan distorsion och det räcker långt
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/08 :  16:44:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message
psst.. Det är inte ok att Inte gilla Focals ljud!

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/08 :  18:01:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Vilken maratondebatt. Få se nu vad handlar den om? Eh öh. Wilsons ljudideal! Näe det tycker inte jag är relevant.

Jag vill gå tillbaka till Denon dcd 625 från -94 någonting. Med 20 bits lambda omvandlaren. Den är säkert prisvärd om den funkar. problemet i den prisklassen brukar vara något kass mekanik.

Av någon anledning brukar också spelare i den här klassen vara ljusa och tröttande att lyssna på. Kanske med undantag av Cambridge.
Jag vill minnas att jag lyssnade på 625 eller 725. Det som jag hörde som en tydlig färgning var hur det dynamiska anslaget var orent. Främst i bas och trummor. Därför passar den inte mig.

Jag kan inte tänka mig att ljudet skulle bli bättre subjektivt för att förvrängningen ökade. Därför är jag inte anhängare av förvrängning. För just denna spelare verkar den vara acceptabelt låg särskilt med tanke på priset. Åtminstone inte statistiskt hörbar. Sen kan man ju undra hur många spelare som lts testat med sin f/e metod.
Det som brukar vara en källa till förvrängning av digitalljud är jitter. Ger ett grått och trist ljud. Vet inte om det gäller just den här Denon modellen. Jag är däremot helt övertygad om att tekniken har gått framåt på det här området.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/08 :  18:12:20  Show Profile Send Timbre a Private Message
Är det inte underbart med "öppna" forum...
Lite konkurrens skadar aldrig...
Måndag, kanske...


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/08 :  21:30:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är en klockren debatt. Kunde hållts på 70-talet. Då var nämligen förstärkartekniken färdig. Man kunde "se" på spec hur stärkaren lät. Det behövdes inget tjafs om att lyssna. Linjär, snabb, låg dist.

Och sedan dess har ju inget hänt?

Högtaleri likaså. Världsmästarna Tomas A och Marens vet ju hur det hela skall byggas och konstrueras och vad som är fel på andras konstruktioner. Det kan man läsa sig till eller så är helt enkelt inte fabriken som elementen kommer ifrån "gillad".

Det gäller att ha dogmer som man klänger sig fast vid till varje pris.

Gärna lite uppifrån sådär.

Synd att vi intet begriper, tack för att ni - de mest rutinerade och duktiga av världens alla högtalarkonstruktörer - hedrar oss med Er närvaro och bringar reda i vår slarviga värld.

Vårt forum behöver den kunskapsspäckade glans ni bidrar med. Hade det kostat pengar att vara med hade vi bjudit Er på medlemsavgiften.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/08 :  21:49:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjena alla som tycker ris eller ros om Wilsonhögtalare!

Jag tänkte berätta lite om mina egna subjektiva (winky winky Roland) upplevelser med Wilson Watt/Puppy. Det började 1990 har jag för mig, jag tror de var rätt nya i Sverige då. Jag hade åkt till Göteborgsmässan då, den hette inte Arkenmässan då, utan låg på ett hotell i Göteborg som hette Opalen tror jag. På den tiden hade jag väldigt lite pengar eftersom jag pluggade. Jag hade fått tågbiljetter av min snälla flickvän på min födelsedag för att besöka mässan. Men jag hade inte råd med hotell så jag hade tält med mig och tältade i en park som låg pa andra sidan vägen. Scandinavium låg rätt nära(?). Det jag kommer ihåg är att det var mycket kallt på natten, det började bli höst när mässan gick av stapeln. På den tiden fanns det inga roliga hifi-mässor i Stockholm.
I alla fall, åter till mässan, där fanns Wilsonhögtalarna, de var bland det dyraste som då fanns att köpa i Sverige, i viss konkurrens med Apogee prismässigt. Wilsons allra dyraste, vad hette det nu?, de där med elektrostatpaneler och grejer fanns ju också, men inte i Sverige. Jag minns att det var svårt att få plats i Wilson-rummet. Väl där så spelades den då senaste Yelloplattan (den med zebrafodralet), och det lät förbaskat bra! Det stod en stor basmodul på golvet också som var som ett soffbord ungefär. Den upplevelsen blev det stora minnet från den mässan. Jag tror den version som det spelades på då hette Watt3/Puppy2 (med gamla mellanregistret och gula focaldiskanten). Lite märkligt var det ju när jag tittade baktill och fann att basreflexporten inte var större äön en tumme ungefär (ett ovalt hål). Jag tänkte då med mina dåvarande DIY-kunskaper att detta verkade konstigt, porten torde uppvisa kraftig strömningsalstrad distorsion. Det verkar som om Dave Wilson numera har bytt ut den anskrämligt lilla porten till ett rejält basreflexrör som t o m kunde fått vara ännu större, men då blir det så pass långt att det knappt får plats i lådan, så man kan se det som att det fortfarande är en kompromisslösning. Men men, det lät bra på mässan i varje fall. Och grymt snygga är de, om man nu tycker att det är en viktig egenskap. Andra kul minnen var Jim Auds vattenkablar som var väldigt inne då. Även de små töntiga absorbentera i form av små trianglar man skulle sätta i rumshörnen, i och för sig inte skadliga, men någon verkligt stor nytta gjorde de inte.

Under ett par år efter mässan var dessa högtalare mina favorithögtalare och var som en ouppnåelig dröm. Hade jag då haft pengar hade jag säkert köpt ett par. Men man var ju fattig student på den tiden så...

Under senare år (ca 1996 och framåt) har jag haft långt fler lyssningar på Wilson Watt/Puppy hos en god vän (också med den gula diskanten). Han spelar nästan enbart mängder av klassisk musik... och Rage against the machine!! Eftersom jag då hade tillgång till kvalificerad mätutrustning då jag jobbade som akustiker kunde jag förstås inte hålla mig och gjorde en hel del mätningar också på högtalarna, samt ljudisoleringsmätningar eftersom hans granne hörde rätt mycket ljud in till sin lägenhet. Grannen tyckte till skillnad från min egen granne om att höra musik genom väggen, så det blev inga åtgärder gjorda. Mina upplevelser av Wilson Watt/Puppy av den inkarnationen är de i huvudsak låter trevligt. Musiken låter väldigt sällan illa. Men den känslan jag alltid fick av högtalarna är att de har ett visst sound, lite "högtalaraktigt" sound. Distorsion var också påtaglig i basregistret. Men som helhet, alltså ett "trevligt" ljud, men där jag saknade det sista unset av det fina ordet "upplösning". Då drevs det av komplett Audio Resarch-förstärkeri samt en jättestor svart fransk grammofon med den kultförklarade Breuer-armen. Pickupen kommer jag inte ihåg vad den hette.

Ja, det var mina subjektiva upplevelser av Wilsonhögtalare. Som ni vet så blev det aldrig något köp av Wilson Watt/Puppy, jag kunde i och för sig slagit till på min gode väns par. Jag var lite sugen ett tag, bara för att de tidigare varit mina favvohögtalare, men jag kände att de inte var de högtalare som jag skulle vilja leva med i längden. Jag tror min vän har dem kvar, fast inte hemma längre, utan i sin guldaffärpå kontoret.


God kväll önskar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:57:32  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Långt från ämnet, tur jag inte modererar längre. Wilson verkar alla amatörkonstruktörer ha en åsikt om i alla fall Konstigt vore det väl annars då Wilson tillhör världstoppen eller vad man nu skall kalla det då de säljer så pass många högtalare. Kul att läsa om dina erfarenheter Knoppen.

Har själv Wilson Jag blev kär i Wilson när jag hörde W/P6 första gången. Köpte ett beg par så fort jag fick chansen. Lyssnade på amatörkritiker av Wilson och ville testa nåt annat. Hittade ett par Revel Ultima Studio som skall vara det neutralaste som finns. Mäter extremt bra om jag inte missminner mig. Studio blev kortvarig, fick aldrig till den i mitt rum. Basen bumlade och kändes inte lika rapp, väldefinierad och tajt som Wilsons. Jag flyttade runt dem och testade men blev aldrig förtjust i den högtalaren, troligen krävdes en hel del ingrepp i rummet för att få till den.
Jag sålde Studio och W/P 6 för att satsa fullt ut på Maxx Hade tänkt mig W/P 7 men fick ett erbjudande jag inte kunde stå emot på ett par Maxx.
Maxx är enorma och jag fruktade att basen kunde bli ett problem efter att ha läst recensionen som Knoppen hänvisat till. Maxx kom på plats och felkonstruerad eller ej så lät den bättre än Revel från dag 1 utan större injustering. Basen var inte alls överdriven på nåt sätt enligt mina preferenser. Kanske jag bör undvika mätningar då den kan visa sig vara helt uppåt väggarna fel men så länge jag gillar "Wilson-ljudet" från dem så är allt frid och fröjd.

Jag driver dem med Linn så jag antar att jag gillar ett extremt färgat ljud

Det är väl rätt kul när man hittar sitt eget ljud istället för att försöka jaga det "riktiga" ljudet med mätningar och intala sig att det ofärgade ljudet, om detta nu existerar i praktiken, låter bra trots att man kanske inte gillar det. Teoretiskt kan ju ingen betvivla en om det mäter rätt och det kanske är bra för vissa att ha den självkänslan om någon påpekar att systemet inte låter särskilt bra. Kanske mitt är riktigt och ofärgat också då jag inte mätt nån frekvensgång men det får bli en annan dag
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:07:22  Show Profile Send marens a Private Message
Man får givetvis tycka att wilsonhögtalare låter bra och vara nöjd med det ljudet. Man kan ju ha olika krav på vissa saker osv. Känner inte till de Revel du pratar om men om basavstämingen inte funkade i ditt rum så kunde du ju inte ha dem helt enkelt.

Knoppen allting låter ju bra med Yello.Är sån typ av inspelning.
quote:
Mina upplevelser av Wilson Watt/Puppy av den inkarnationen är de i huvudsak låter trevligt. Musiken låter väldigt sällan illa. Men den känslan jag alltid fick av högtalarna är att de har ett visst sound, lite "högtalaraktigt" sound...jag saknade det sista unset av det fina ordet "upplösning".
Har själv märkt ett starkt samband mellan ojämn frekvensgång och maskering av "detaljer" eller lite otydligt ljud så det verkar stämma. Det behöver ju inte alls låta dåligt, även om jag är känslig för just puckel i mellanregistret.

matson: Om den diskanten är så bra varför används den inte rakt fram i stället då?

Edited by - marens on 2003/06/09 00:11:58
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:35:17  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Avslutningsvis vågar jag påstå att varken Thomas A eller Marens eller någon annan heller skulle klara i ett dubbelt blindtest att avgöra om en frekvensgång är rak eller inte.

Lyssna på en mätsignal, diracpuls eller liknande, och slumpa in en dipp eller höjning vid en eller ett par olika frekvenser på några dB och varva med en spikrak. Kan någon av er uppvisa nån statistisk säkerhet i era svar så gratulerar jag.

Har inte läst Toole men han bör ju ha genomfört ett sånt test för att övertyga dig Thomas?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:40:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mikael2,

vad sätter du emot? Det finns enkla lyssningstester att göra på pcabx sajtet. Har du testat? Jag har det. Det är ganska enkelt att höra.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000