HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mårten Design MONK....en självklar undran...!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:32:24  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Var förbi en bekant som köpt ett par Monk stativhögtalare av Mårten Design.
Högtalaren var inte inspelad men gav ett positivt intryck vid en snabb lyssning (5 min).....jaja,jag vet tidsbrist .

Nu min självklara undran/fråga....Högtalaren Monk är ju ganska stor för att vara en stativare,och ser mkt trevlig ut visuellt...MEN...

Det finns tydligen inget stativ från Mårten Design till denna stora stativare....VARFÖR

Den måste ju stå på någonting, och iom att den är rätt stor så ser det ganska komiskt ut med dom vanliga stativen som finns på marknaden....lite som ngn med för korta byxor .

Ett eget stativ skulle ju kunna optimeras både ljud och designmässigt för denna rätt visuellt trevliga *burk*.
Jag fick känslan av att helhetslösningen haltade lite och tänkte samtidigt på att de som köper en sån här stor stativare nog också vill ha den integrerad i hemmet på ett trevligt sätt.

För jag tror ingen ställer den på ngr ölbackar eller hur .

Kastar ut frågan dels till Mårten Design samt även till andra ägare...vad använder ni för stativ

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/06/11 14:06:52

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:37:40  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hej Peder47, kommer du att testa Monk med din hemmaförstärkare?
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:38:26  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag har en kompis som har dem på ett par LECA-Block, ser riktigt fett ut

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:49:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla med hifibutikerna om deras leveratörer av stativ inte har en kortare variant som kan passa..Jag har sett stativ som är lite kortare än vanligt, och det borde passa. På MÅrten Designs hemsida har dom Monk på ett stativ, så uppenbarligen ska det finns nått..

/Martin
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:02:49  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej B Peter ...Så småningom kan det nog bli en sådan körning det tror jag...man är ju nyfiken av naturen


MartinH....jo jag vet att det finns korta stativ,men som jag skrev i mitt inlägg.
Till så stora stativare tycker jag det är konstigt att inte Mårten Design levererar en helhetslösning, som också är optimerad design och ljudmässigt.

Och lecablock....vet att det nog kan se *fett* ut ,men jag tror nog att Mårten Design även vill söka sig utanför kundgruppen DIY.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:20:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv tycker jag att lecablock är bland det fulaste som finns. Att sen köpa ett par Monk och ställa dom på lecablock är för mig en gåta varför man gör. Det är ungefär som att köpa en ferrari och sätta på 13 tums regummerade däck med plåtfälg på den..

Kort sagt, gör man det har man ingen smak, i mitt tycke.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/05/22 13:22:50
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:26:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla med Mårten Design vad det var för stativ som dom använde på sin hemsida när dom fottade Monk...Men det låter lite som MD inte tänkt till riktigt..men det kanske kommer nått från dom..eller inte..

/Martin
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:50:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
MartinH....
Det verkar vara en dataanimerad bild på iaf stativet till Monken som finns på deras hemsida....som sagt min kompis fick upplysningen att dom inte har ngt eget stativ till Monken.

Hoppas att dom funderat i stativfrågan för jag tror, om man ser på testerna på deras hemsida att Monken iaf har funnits i 2 år.

Akhenaton skrev...
Att sen köpa ett par Monk och ställa dom på lecablock är för mig en gåta varför man gör. Det är ungefär som att köpa en ferrari och sätta på 13 tums regummerade däck med plåtfälg på den..


Måste nog hålla med dig,i många fall så ska väl Monkarna integreras i rätt trevligt möblerade vardagsrum .

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:26:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
MD har inga egna stativ helt enkelt av den anledningen att det kostade för mycket att ta fram ett par som matchade Monken både till prestanda och utseende. Pris ut till kund skulle kosta 4-5 tusen om jag inte missminner mig..


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:48:22  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Sanoj, japp. stämmer... jag mailade leif & frågade om det häromåret... fast... i framtiden kanske det kommer något?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:19:28  Show Profile Send peder47 a Private Message
Sanoj, jag har också hört ngt liknande om ca 4500:-.

Men ändå,dom som köper Monken för 17900:- vill nog ha ett matchande stativ, istället för att vara hänvisade till tillbehörsmarknaden av svarta mer eller mindre passande stativ.

Ett snyggt matchande trästativ ala Sonus Faber,Mumma Mosen eller liknande vore inte fel.

En annan sak, ett bra stativ kostar ju från ca 3000-4500/5000:- och om man läser de tester som finns om Monken....att den bla är mkt känslig om du inte har bra kringutrustning ...så tycker jag det är lite märkligt att inte tillverkaren ser till att högtalarna får en så optimal och utseendemässig plattform som möjligt att verka från.

Då är vi inne på helhetskonceptet igen....Tänk så här..

Självklart måste tillverkaren (läs snickaren i det här exemplet) få full betalning,men om leverantören (Mårten Design) och återförsäljaren (Hifibutiken) tar ut en mindre marginal på stativen vid försäljning så kanske priset kan landa på säg 3000-3500:- till kund.

Helt plötsligt kan du presentera en helhetslösning för, om vi tar det dyrare exemplet Monk 17900:- + Stativ 3500:- = 21 400:-.

Då är det ändå en stor pris-skillnad till MD´s nästa modell på högtalarprogrammet, samt att MD då också vet att de flesta Monkar som säljs,säljs troligtvis med stativ och är då den bästa marknadsföraren enär de presterar mkt bra både visuellt och ljudmässigt.

Bara ett förslag....

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:42:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kan ju ställa dem på ett par köksstolar! Det har jag av andra dock fått höra att det kan medföra mycket dåligt ljud, så det är nog inte att rekommendera!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:20:22  Show Profile Send peder47 a Private Message


Knoppen,köksstolar....nädu

Jag hade en tråd om PRISVÄRT för ngr dagar sedan....det här är ett tydligt exempel på vad JAG menar med det begreppet.

Jag vill köpa en produkt som kan presentera en helhetslösning så att jag, i det här fallet slipper harva runt och leta ngt mindre passande alternativ dvs stativ.

Om jag ändå väljer att göra det för att försöka *fin-tweaka* högtalarna, så ska det valet vara mitt.....inte påtvingat.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:32:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej el knoppo! Skall sd-fötterna vara under köksstolen eller mellan högtalaren och stolen eller bådadera? (fred på jorden)

Peder 47:

jag lovar att föreslå detta med att alla skall ta ut mindre marginal på ett par stativ om du postar 25 000:- i förskott för de första 20 stativen. Vad du får pengarna ifrån spelar ingen roll. Sedan kan du också få köpa ett par till reducerat pris.

...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:04:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Sladd

Förstod du inte tanken i mitt resonemang.

Om nu MD anser att Monken med stativ blir för dyra,dvs de kommer att ligga för nära deras nästa modell (som de verkar anse enligt uppgift)...så måste man väl försöka lösa problemet på ett annat sätt.

Mitt lilla förslag var ett sätt att tackla problemet,har också pratat med ngr handlare om detta förslag.De tyckte att det lät intressant även för deras del, att försöka lösa det på detta sätt.

För ett problem måste det väl vara att inte kunna erbjuda en helhetslösning för sina produkter,samt att måsta hänvisa sina kunder till eftermarknaden av stativ...som inte ger högtalaren rättvisa vare sig visuellt och kanske också ljudmässigt.

Vi pratar ju faktiskt här om en, enligt tester beskriven som High End produkt.

Det är ju en bra produkt och den bästa marknadsföraren är väl om den kan presenteras på ett bra sätt både visuellt och musikmässigt.

Man tjänar ngt mindre på stativet, men fullt ut på högtalaren och får således sälja en komplett mkt trevlig enhet.
Tror faktiskt att det även kan bidra till en merförsäljning, istället för att ev skicka ut kunden att leta egna stativ eller erbjuda ngt mindre vacker svart stålalternativ.

En tanke

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:20:18  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kör empirestativ till mina "Admon" på 35kg/st 500 x 250 x 400 som antagligen är en bit större än monk.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=83&menu=1

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/05/23 :  17:52:34  Show Profile Send PP a Private Message
Fick som svar från Leif följande svar:

"De stativ som vi använder själva är ett par från Empire som jag tror heter RC24 och kostar ca 2500:-, dessa har en höjd på 61 cm som är alldeles lagom för en öronhöjd på ca 95 cm. Det finns naturligtvis fler tillverkare som gör bra stativ, men det som är viktigt är att de håller rätt höjd."


::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:47:34  Show Profile Send Explora a Private Message
Empire-stativen passar jättebra till Mokarna, finns numera även i silverutförande, kan sand/blyhagelfyllas.
Väger redan ofyllda "bly" men blir super om man fyller dom. 2500:-/par måste betraktas som mycket prisvärt!
Finns blan annat hos Ljudmakarn
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:10:59  Show Profile Send silvestro a Private Message
Jag har ett par Empire stativ på 65 cm. De är sand fylld och mina Monk låter utomordentligt bra. Köpt de begagnad för 1200kr - ibland har man riktigt tur.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:39:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Sladdnystan skrev
******************************
Hej el knoppo! Skall sd-fötterna vara under köksstolen eller mellan högtalaren och stolen eller bådadera? (fred på jorden)
******************************

Helskotta dammsugarsladden, har du gått och blivit helt trött?
Självklart är det ju bluetac mellan stol och högtalare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:24:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tacka vet jag QRS Saturnus som säljs med passande stativ från början. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000