HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Stort STAX test! 4040 Vs. 3030
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/31 :  22:11:32  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har nu under snart en vecka haft förmånen att ha lite prylar från Stax hemma för genomlysning.

Hörlursförstärke:
Stax SRM-006t


Stax SRM-313



Hörlurar:
Stax SR-404 Signature


Stax SR-303 Classic



Förstärkaren SRM-006t är utrustad med 2st 6FQ7/6CG7 rör, SRM-313 däremot har transistorer.

Vad som skiljer hörlurarna åt mer en anslutningskabeln vet jag ej.
SR-404 har en 12kohm högre impedans och en 10pF lägre kapacitans.

Bekvämlighet...
Jag tycker dom är mycket bekväma, dom absolut bekvämaste lurar jag provat.
Jag har haft dom på mig i många timmar i streck utan att öronen blivit varma, däremot blir man efter några timmar lite varm runt öronen där kuddarna trycker. Kuddarna nuddar alltså inte själva öronen.

Min sambo däremot fungerar lurarna inte alls på dom sitter för långt ner och trycker mot hennes kinder/käke.
Hon måste sitta och hålla upp dom med händerna!
Dom verkar alltså mer var byggda efter oss killars större huvuden.

Lysning:
Om vi börjar med hur det låter.
Det låter inte alls som hörlurar brukar, ljudet är inte alls påträngande och det känns inte som om man har en orkester som spelar mitt i huvudet utan mer som att lyssna live när man är mycket nära scenen.
Ljudet är korrekt, avslappnat, tillbakalutat...
Detalj separationen är den bästa jag hört!
Klangen på tex. piano är mycket bätre en någon högtalare jag hört.
(Carlsson kanske skulle kunna tävla?)
Är hörlurar värda så här mycket pengar?
JA ABSOLUT!
Orpheus kommer inte änns i närheten av dessa, enlig mig.
All musik låter bra, jag lysnar enheldel på Techno tex.

Metall klangen då?
Ja vissa inspelningar har någon slags skräp i signalen som får lurarna att låta som när något ligger och vibrerar mot membranets övre kant.
Detta kan jag höra på både SR-303 och SR-404 på vissa musikstycken, dock mycket svagt och det är inte många inspelningar som har detta bi-ljud. Det kanske är beror på min CD-spelare, tyvärr har jag inte haft möjligheten att lysna med annan signalkälla.

Om vi nu ska ta och jämföra lurarna med varandra...
Lättast att jämföra lurarna är det i sRM-006t eftersom den har dubbla PRO ingångar. Men där tycker jag mig inte slutgiltigt kunna uttala mig om några skillnader mellan SR-404 och SR-303.
Så vidare lysning fick ske i SRM-313 som är mer analytisk, men bara har ett PRO uttag.

Det första jag reagerar på är att SR-404 är en aningen vassare i översta diskanten och kanske är det någon liten skillnad i mellanregistret?
Efter många skivor och mycket bytande fram och tillbaks (skillnaderna är MYCKET små!).
SR-313 har en aningen lättare klang, mot SR-404 som låter som den går djupare.
SR-404 verkar också kunna plocka fram mer detaljer, kan detta bero på den lägre impedansen?
SR-404 känns mer dynamisk, men den där vassa essiga diskanten som dyker upp på vissa låtar stör mig.
Kabeln till SR-404 väger 25gram mer en den som sitter på SR-303 och ja det märks faktiskt, speciellt när man inte sitter vänd mot stärkaren.

Slutsats hörlurar:
SR-404 är aningen bättre och vore det inte för den vassa essiga diskanten så skulle jag ha valt den men...
SR-303 är mer tillbakalutad lättlyssnad och eftersom skillnaderna är så ytterst små så väljer jag denna, den är ju billigare också!

Hörlursförstärkarna:
Jag kan börja med att säga att jag gick in i lysningen med tron att jag skulle gilla det varma rör ljudet (SRM-006t) framför Klass-A transistor ljudet (SRM-313)...
Det tog dock inte många sekunder innan jag insåg att SRM-006t inte var något för mig!
Visst var det varmt och behagligt, men det lät mörkt och dött i jämförelse med SRM-313.
SRM-313 är mer ljus, korrekt, analytisk här hörs allt tydligare och tyvärr även skavanker i inspelningar.
Men jag tycker att tom en dåligt inspelad skiva låter bättre på SRM-313 än den gör på SRM-006t.
Nu kanske det låter som skillnaderna mellan dessa två är enorm... men så är det absolut inte!
Dom är mycket lika men dom drar åt lite olika håll korrekt Vs. mjukt.
För mig är valet här mycket lätt, speciellt med tanke på den stora prisskillnaden till SRM-313 fördel!
Nu gillar jag att spela mycket starkt och därför har det hänt vid flera tillfällen att jag vridit volymratten i botten...
Otroligt hur lite dist det är!!!
SRM-006t kan max leverera 300V till lurarna mot SRM-313 som klarar av att leverera 350V. Räcker det? Ja säkert för dom allra flesta själv tror jag nog dock att jag behöver den betydligt dyrare SRM-717 som kan leverera 450V

Stax grundades redan 1938 men dom började med hörlurar först 1960 med modellen SR-1 som är väldigt lik dagens Omega II (den kom 1998)
Dom modellerna jag lyssnat på kom alla ut 1999 och efter det har inte mycket hänt.
2000 släptes en hörlursförstärkare tänkt för professionellt bruk SRM-717 och året efter en sluten lur SR-4070 även den tänkt för professionellt bruk.
Vad som jobbats på dom två senaste åren... bättre distributions nät kanske?

Som avslutande ord, kan jag bara säga att jag aldrig vart med om bättre avslappning än att ligga i sängen lyssnandes på min favorit musik ur ett par Stax lurar!

Driver forumet faktiskt.se

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/01 :  07:28:12  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det där lät trevligt men vad kostar sakerna jag äger själv ett par STAX lurar och förstärkare SRM-T1 och Lamda Signature och vem tar in sakerna i Sverige?
Mvh
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:06:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Återförsäljaren i Sverige är www.budha.se
Knoppen och HSIVP här på forumet.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2003/06/02 02:01:47
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/01 :  17:15:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Intressant recension, särskilt det där med att man slipper ha orkestern i huvudet. När min influensa släpper någon gång (2 veckor hittills...) så ska jag hälsa på Knoppen och lyssna.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:29:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är inte riktigt så att man helt _slipper_ att ha orkestern inne i huvudet, det är ju trots allt hörlurar det fortfarande handlar om. Emellerid kan känslan jämfört med andra hörlurar vara att ljudet inte är lika mycket inuti huvudet. Men helt utanför huvudet blir det inte med Stax heller. Fast det går att få ett otroligt ljud som kan uppfattas ur alla lyssningsvinklar inklusive bakifrån och uppåt och nedåt med konsthuvudinspelningar, men de är väldigt ovanliga att få tag på. Konsthuvudinspelningar brukar kunna avnjutas med gott resultat i de flesta olika hörlurmärken.

Alexi, vad är det som skramlar som ett skräpljud? Tror du att det är det är hörlurarna eller att det är inpelningen?


Jag var på Highend Frankfurt i helgen och där fanns Stax. De visade en variant av Stax hörlursförstärkare som ska vara kvalitetsmässigt någonstans mellan SR-212 och SR-313. Den är utformad stående så att man ska kunna hänga hörlurarna på den. Den är rundad upptill. Jag har bilder på den i min digitalkamera, snart kanske jag kan visa bilderna på den och andra roliga saker från mässan.

Krya på dig, B Peter!

Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/02 :  14:00:28  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo självklart när jag skrev att det inte känns som om man har en orkester som spelar mitt i huvudet, så menar jag i gemförelse med andra lurar och inte gemfört med högtalare.

Eftersom jag inte hör det på alla skivor så har jag svårt att tro att det är lurarna. Jag tror mest att det är antingen inspelningen eller CD-spelaren. Kan vara att det är för att Stax är så mycket mer detaljerad att jag nu kan höra sånt i inspelningen som tidigare varit dolt.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:50:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Orpheus kommer inte änns i närheten av dessa, enlig mig.


Hoppas du skämtar!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:52:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nej det gör jag absolut inte!
Jag skulle välja Stax före Orpheus, även om jag fick dom gratis (men inte fick sälja).

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:41:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag tycker det låter lite konstigt...inblandad i Stax på nåt sätt?
jag tror i alla fall Orpheus slår dom här stax systemen med hästlängder...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/20 :  04:32:46  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tror och vet är stor skillnad på.... du får väl testa!


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/20 :  08:36:34  Show Profile Send Timbre a Private Message

Alexi skämtar nog inte. Uppenbarligen har han lyssnat på Sennheiser Orpheus...

Plåtburkshifi...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/20 :  11:02:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tycker bara det låter lite smått otroligt! Men gillar man Stax så gör man väl det. Men att ett hörlurssystem som är världens bästa och är 10 ggr dyrare ska få stryk är lite konstigt men jag respekterar din åsikt. Personligen hade jag nog hellre behållt mitt eget hörlurssystem än bytat till nåt av de här stax systemen.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/20 :  12:49:19  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
quote:
Personligen hade jag nog hellre behållt mitt eget hörlurssystem än bytat till nåt av de här stax systemen.



Har du testat dom nya staxarna? =)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/20 :  15:11:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo jag har lysnat på Orpheus. Annars skulle jag inte utala mig!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/20 :  15:39:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det förstår jag att du har gjort Alex. Naturligtvis är Sennheiser Orpheus en bra hörlur, men jag tycker att dom låter burkigt och metalliskt i jämförelse med de flesta Staxlurar av senare snitt.
Precis som med högtaleri handlar ju konststycket om att trolla bort sig själv i möjligaste mån och där har Orpheus problem som jag hör det.

Att Orpheussetet är designmässigt oerhört läckert råder det väl däremot ingen tvekan om...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/20 :  17:37:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Har du testat dom nya staxarna? =)


Jag har testat det billigaste systemet och jag blev inte direkt köpsugen. Har du testat en Sugden Headmaster? Tycker du stax slår alla andra lurar o lurförstärkare eller?

quote:
Det förstår jag att du har gjort Alex. Naturligtvis är Sennheiser Orpheus en bra hörlur, men jag tycker att dom låter burkigt och metalliskt i jämförelse med de flesta Staxlurar av senare snitt.
Precis som med högtaleri handlar ju konststycket om att trolla bort sig själv i möjligaste mån och där har Orpheus problem som jag hör det.

Att Orpheussetet är designmässigt oerhört läckert råder det väl däremot ingen tvekan om...


Tycker du att Orpheus låter metalliskt? Jag tror säkert att Stax omega låter skitbra men de billigare stax lurarna förmedlar ju inte mycket värme direkt och basen är inget att hänga i julgranen.

ni får gärna skriva om era upplevelser på www.head-fi.org
ni lär inte få medhåll..

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/20 :  17:50:53  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
marbrink> det var inte menat som en utmaning eller något i den stilen, synd om du blev lite sur.
Angående sugden headmaster så har jag faktsikt aldrig testat den, vart finns den att få tag på i sverige?
Personligen tycker jag inte att det finns någon like när det gäller korrekt reproduktion av musik, visst.. vissa lurar har en puckel i dom lägsta frekvenseran och man upplever det som mer bas.. för mig innebär det inte bättre bas för att mullrar mer. =)
Inget ont menat =).
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/20 :  18:24:53  Show Profile Send Timbre a Private Message


marbrink, vem bryr sig om medhåll...

Orpheus har gått ur produktion. Jag tror inte att den blir någon kultförklarad milstolpe men kan ju ha fel igen...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/20 :  18:40:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
marbrink> det var inte menat som en utmaning eller något i den stilen, synd om du blev lite sur.
Angående sugden headmaster så har jag faktsikt aldrig testat den, vart finns den att få tag på i sverige?
Personligen tycker jag inte att det finns någon like när det gäller korrekt reproduktion av musik, visst.. vissa lurar har en puckel i dom lägsta frekvenseran och man upplever det som mer bas.. för mig innebär det inte bättre bas för att mullrar mer. =)
Inget ont menat =).


Jag blev inte sur men..när du säger att du hellre skulle tagit nåt av de här staxsystemen(10000-16000 kr) än orpheus(120000 kr) och sen verkar tycka det är urkonstigt om jag hellre skulle välja mitt eget hörlurssystem för ca 10000 kr framför stax tycker jag det är konstigt...
Sugden går nog att beställa från hificenter tror jag. Annars finns det inte speciellt mycket sugden i sverige.
http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/details.asp?product=164

quote:
marbrink, vem bryr sig om medhåll...

Orpheus har gått ur produktion. Jag tror inte att den blir någon kultförklarad milstolpe men kan ju ha fel igen...


Jag bara tycker det ni tycker är helgalet. Vet dock inte om du tycker på samma sätt som dom andra. Men jag vet ju att det är hsivp som importerar stax så jag förstår varför han tycker som han tycker..

Är inte Orpheus en kultförklarad milstolpe
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/21 :  00:38:59  Show Profile Send ekman a Private Message
tycker också att staxlurarna krossar orpheus

jag lyssnade på sennheiser hd600 och MF stärkare emot orpheus på samma cdspelare och stor skillnad? nej inte direkt

stax ligger i en annan division
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/21 :  02:04:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
hd600 kommer inte i närheten av orpheus. Tror nog inte jag ska diskutera mera om det här för de flesta här verkar inte tycka som mig. Sen har ju alla personliga åsikter om allt.
Sen tror jag att de flesta som har lyssnat på orpheus har gjort det i mässammanhang eller i butiker och inte hemma hos någon och i sådana sammanhang låter inte ett par öppna lurar så trevligt..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/21 :  02:36:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
tycker också att staxlurarna krossar orpheus



vilka staxlurar då? omega eller?
Go to Top of Page

Enkie
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/06/21 :  19:13:44  Show Profile Send Enkie a Private Message
Köpte det billigaste STAX systemet med "riktiga" lurar och de låter bra kort och gott. Detaljeringsförmågan är utmärkt, samtidigt är de tämligen dynamiska (alla elektrostater är inte det). Däremot lät de smulan hårt ganska länge för att helt plötsligt låta normalt, inspelning tar ett tag uppenbart - men först upplever man det som grundklang och inte inspelningsrelaterat beteende.
Senare fick jag möjlighet att testa 303 drivern och den är ett direkt märkbart snäpp bättre, samtidigt så vågade jag mig på att driva min lilla driver med ett 12V blybatteri som klart låter bättre än den lilla medföljande eliminatorn.

Alltså, det är ett par bra hörlurar punkt slut, det kan finnas lurar som är bättre - men dessa är fullt tillräckliga för mina behov och jag tycker tveklöst de var värda sina pengar. MEN tänk på en sak när ni jämför lurar att bara för lurarna är billiga (nåja) så krävs det kringutrutning i samma klass också. Det duger inte att koppla till en CD för 5000:- och tro man får ut allt av lurarna - det gör man inte!

Och vilka som är bäst av Orpheus eller STAX vet jag inte, bryr mig inte heller för de förstnämnda rymms inte i min budget ändå.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/21 :  19:37:17  Show Profile Send Timbre a Private Message
Nä, du har helt rätt Enkie. Orpheusdiskussionen är ju faktiskt en fråga med begränsad verklighetsanknytning.
Hakade på mest för att jag är staxfanatiker...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:58:07  Show Profile Send marbrink a Private Message
Timbre: När du säger att du gillar stax bättre än Orpheus vilken modell syftar du då på? din egen omega? eller tycker du samtliga staxsystem är bättre än orpheus? t.o.m. de systemen som kostar upp till 10000 kr? bara nyfiken...
känns som lite märkesfixering och överskattning i den här tråden...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:22:35  Show Profile Send Timbre a Private Message

Märkesfixering... Visst kan det vara så.
marbrink, det hela kan också bero på någon slags antiklimaxupplevelse. Höga förväntningar och sedan...var det inte mer än så här...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000