HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rotel RA-1070, mina intryck...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/08/01 :  00:29:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag fick erbjudande om en RA-1070 till ganska bra pris häromdagen så jag har provat den nu ett par dagar. Jag har lyssnat väldigt lite på Rotels produkter de senaste åren men var mycket förväntansfull eftersom deras mindre förstärkare som RA-02 och RA-1060 överlag fått bra recensioner i pressen. Jag är tyvärr inte speciellt imponerad av RA-1070, akustiska instrument som bl a Pianon och trumpeter låter lite dovt/halvdämpade på något sätt och inte alls så klara som jag är van vid i verkliga livet(eller t o m från betydligt billigare förstärkare som NAD C370 och HK670). Musiken blir väldigt "soft". Nu har jag själv aningen "varmt" ljudande CD-spelare och högtalare så jag trodde det var problemet men efter att ha provat den i en annan anläggning med betydligt mer ljus karaktär på kringutrustningen kvarstod intrycken ändå. RA-1070 har bas, kontroll, stabilitet, lugn och inte minst rytm i mängder men musiken spelar inte ut riktigt då klarheten inte är vad man borde kunna kräva i denna prisklass (nypris 15000:-). Som helhet låter det lite inbäddat och orealistisk. Röster har iofs en viss tendens att lyftas fram och låta ganska klart men de har samtidigt också en aningens irriterande tunnhet som jag inte lyckats tweaka bort på något sätt ännu.

Med sin karaktär passar RA-1070 i första hand väldigt bra till rock och partymusik på hög volym men för att kunna fungera som allround-förstärkare krävs lite mer klarhet anser jag. Det är synd för jag hade höga förväntningar på RA-1070 och allt annat (bas, rytm, kontroll m m) gör den riktigt bra.

Efter detta måste jag nog låna hem en av Rotels mindre modeller, t ex RA-02 och lyssna eftersom den prisas just för sin "klarhet" i testerna. Är det samma problem med den så får jag väl byta öron.

Jag blev tipsad om att lyssna på Roksans förstärkare också, de ska tydligen ha samma kraftfulla grundkaraktär som Rotel men inte vara fullt lika varma i ljudet.

Någon annan som har lyssnat på RA-1070? Intryck?

Man borde inte sova.

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/01 :  00:58:47  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Roksan Caspian saknar, tycker jag, bara det där sista i frekvensflyglarna. Lite oprecis i botten och den saknar den där sista lilla detaljupplösningen i toppen. Men , detta till trots (eller kanske på grund av) en genommusikalisk och mycket prisvärd förstärkare med mycket PRAT. Just den här jämnheten gör också att den inte är ett dugg känslig för olika musikstilar - allt ifrån kammarmusik till rock och storskalig orkestermusik! Tycker det låter som det skulle kunna passa dig väl!

Har du möjlighet att bi-wira dina högtalare så kan du dessutom bi-ampa tillsammans med Caspian slutsteget (ja, till och med tri-/quad- ... ampa; man kan "daisy chaina" hur många som helst). Då blir det riktigt roligt.

Lycka till!!

P.S Den kostar dessutom något mindre än Roteln (om inte priset gått upp alldeles vansinnigt på sistone)

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2003/08/01 00:59:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000