HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av Totem Mani 2 och Totem Wind
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/07/27 :  15:12:46  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag äger för nuvarande ett par Totem Hawk som är ett par riktigt bra högtalare i prisklassen. Jag har uppgraderat anläggningen först med en Advantage S-1 och sedan till Moon w-3 slutsteg oxå. Har även köpt ny signalkabel Kimber Select 1111, en balanserad sak.

Dessa uppgraderingar har gjort att man i varje steg har fått ett rejält lyft.Musiken känns mer äkta och lättflytande, det känns som om dessa två produkter passar bra tillsammans. Det jag kanske saknar med mina nuvarande högtalare Totem Hawk är lite mer tryck, det är trots allt bara ett 5,5 tums bas/mellanregister element och det har ju sina begränsningar när man skruvar upp volymen. Problemet är att jag bara har 24 kvm rum att spela i. Därför söker jag efter en högtalare som är rapp i basen och klarar att gå ner hyfsat i basen utan att bli bumliga i mitt rum.

TEST 1.
Fick låna hem ett par stativare, Totem Mani 2 utav den trevlige (och roliga) Kent Melin på Hifi-Art. Fick även med en inspelad högtalarkabel från Totem som kostar ca 12 tkr. Kopplade in grejerna och tyckte i början att det var lite väl odefinierad bas. Spelade så ett dygn och bytte tillbaks till mina gamla Kimber 8tc som jag har dubbelt av för biwiring och då "släppte" det. Basen gick från lite diffus till mer distinkt karaktär. Kan tänka mig att dessa kablar kan passa bättre om man vill ha lite mer köttig bas, ett par små stativare kanske..... Dessa högtalare har en förmåga att "försvinna", basen är tight snabb och riktigt djup. Blev förvånad över hur stora de lät när måtten på högtalaren bara är 42x21x30 cm och väger 10,5 kg. Det blev helt klart ett lyft jämfört med mina Hawk i basen men oxå i hela presentationen. De spelar med en lätthet och självklarhet. Röster låter mycket trovärdigt och diskanten spelar så lätt och luftigt. Kort sagt en högtalare som passar mig ochmin musiksmak (jazz,blues,rock,country och lite klassiskt) perfekt. Dom är lite trögdrivna med sina dubbla 7 tums bas/mellan, man ser bara en men den andra sitter magnet mot magnet bakom det element som syns. Mitt slutsteg räcker dock gott. Dags för nästa test.

TEST 2

Totem Wind är en stor golvhögtalare med 4 element, 2st till mellanregister och en 9 tums till bas. Jag har hört den på mässan i Stockholm där jag inte blev sådär jätteimponerad, kan bero på rum och andra saker. Tyckte att de spelade väl lågt och lite lågmäld musik på mässan. Väl hemma med högtalarna märker man snabbt att det rör sig om ett par stora högtalare. Både i presentation och fysisk storlek. Jag var tvungen att flytta soffan så att jag inte satt för nära. Tyvärr är mitt rum lite för litet för dessa högtalare med så många element så jag fick inte till det här "försvinningsnumret" som jag fick till med Mani 2. Annars var det en fin presentation från högsta diskant till lägsta bas. Körde bla Metallica som gick mkt bra. Även den klassiska skivan jag kollar nya grejer med lät väldigt trovärdig, dock fick jag justera in dem i rummet väldigt noggrant och det tog väldans tid. Det är väl en del av tjusningen med denna hobby att det skall vara lite "kämpa".Basen går väldigt djupt, i brochyren står det 25hz +/- 3db, svårt å säga om den går så djupt men mäktigt var det. Tyckte dock att basen var rappare, tightare i mani2 inte lika djup dock.

Skillnaden på dessa 2 högtalare tyckte jag att Wind lät lite mörkare och tyngre medans Mani 2 lät mer självklara, mer naturliga i mitt rum. Hade jag haft större rum skulle jag gå på Wind med sin mäktighet som imponerade på mig. Om man får till inställningen och rum så att man inte sitter för nära så tror jag dessa är en "killer". Därför bestämde jag mig för Mani2 för att allt bara satt. Tilläggas kan att det var signature varianten jag provade av Mani2.

Valet av Totem är självklart för mig eftersom jag tycker dom har en fin balans i ljudet, en speciell känsla som gör det roligt att lyssna på musik med dom. När jag köpte Hawk testade jag en endel andra högtalare som neligt mitt tycke inte hade en chans i känlsa och spelglädje. Kort sagt det låter väldigt trovärdigt.

Mani 2 signature ca 45000 kr
tillhörande totemstativ i prisintervall 4-9000 kr

Wind ca 75000 kr.

Ett stort tack till Kent Melin på Hifi-Art som lät mig låna dessa produkter under en 2 veckorstid. Trevligare och mer hjälpsam säljare har iallafall inte jag träffat.
Mvh Krelle.....

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/27 :  15:59:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kul att du testat Totems toppmodeller! Jag funderade själv på ett par Hawk ett tag, hörde dem hos Kent med min Simaudio i-3 och det lät mkt bra. Tyvärr låg de lite högt i pris för mig men kanske jag köpt ett par annars. Lycka till med dina Mani 2. Skriv gärna en recension av dina nya Mani när de är inspelade!

Edited by - Snutten on 2003/07/27 16:00:43
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/07/27 :  16:17:26  Show Profile Send krelle a Private Message
Det skall jag göra snutten.....
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:43:25  Show Profile Send Timbre a Private Message

Intressant läsning krelle. Sim Audio och Totem har jag knappt sett i verkligheten och då blir det ju extra kul att läsa.
HiFi-Art är väl Stockholms Kimbernäste...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:35:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul att du blev nöjd med Mani-2, jag har själv Model 1 Signature och är en stor fan av Totems obegränsade ljud och naturlighet..Och du kommer bli hel nöjd med Mani-2, det kan jag garantera..

Timbre: Du var inte på Hifimässan i stockholm i år ?? Har hört att HifiArt kanske ska vara med på Malmömässan i oktober, så då kanske du får möjlighet att höra dessa trevliga produkter. Och man kan nog säga att Kimber har ett bra fotfäste ho Kent..*L*
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:28:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Timbre: jag är ingen hifiexpert, men jag tycker att både Totem och Simaudio förtjänar mer uppmärksamhet i Sverige. Lite mer (kvalitativ) marknadsföring hade nog inte skadat. Äger själv en Simaudio förstärkare och kanske kanske det blir en CD oxå om jag inte faller för en SACD/CD-spelare. Det saknas för närvarande hos Simaudio. Kan nämna med tanke på dina fina slutsteg som jag sett i dina reportage att Sim har ett brutalt slutsteg kallat "Rock" i sitt sortiment. Den vore kul att lyssna på!
MartinH: tror du Kent någonsin kommer ta in ett par? Antar att de kostar en förmögenhet så kanske inte.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:38:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Snutten: Ja det kanske kommer så småningom, vem vet..men dom kostar ju som sagt lite stålar !! I USA så ligger dom på runt 30 000 USD, så här skulle dom nog ligga på runt 320-340 000:-. Men då får du "2 st ROCK, och ett steg som tillhör de största och bästa slustegen du kan få tag på i världen !!!

Men sen så finns det oxå lite "mindre" steg från Sim, W-6 ( 425 watt ) och W-10 ( 725 watt ) att sukta efter och dom kanske kommer lite snabbare till sverige.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:46:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo, det finns ju inget stort sug efter slutsteg i den prisklassen i Sverige så det är förståeligt om Kent inte tar in dom. Kul men går de inte att sälja under överskådlig tid så blir det ett dyrt nöje. Kanske det skulle fungera om Kent hade ett par på ngn stor hifimässa? Nåja, dags att gå till sängs.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/28 :  01:12:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja vi får väll se vad som kan komma över det stora havet den närmaste tiden..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000