Author |
Topic |
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 00:10:30
|
quote: Storebror/syster behöver väl nödvändigtvis inte låta bättre än lillebror/syster, el.?
Naturligtvis inte, men det är dock samma konstruktör.
Fråga honom själv han borde ha hört båda
//Magnu |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:42:15
|
Okay, visste inte att det var samma konstruktör... Men gjordes inte eVe II senare än Andromedia? Verkar lite konstigt om han skulle konstruera en liknande modell av sin tidigare och inte göra några förbättringar el.?
Är det ingen annan som hört någon av dessa?
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 16:40:56
|
Andromedia gjkorde han till sig själv först sen konstruerade (och hjälpte tror jag) eVe II åt en bekant som inte hade samma budget (antar jag) och/eller föredrog SS diskant framför Focal.
Se http://home.hetnet.nl/~geenius/ viket är hans hemsida.
//Magnu |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 16:42:09
|
quote:
Okay, visste inte att det var samma konstruktör... Men gjordes inte eVe II senare än Andromedia? Verkar lite konstigt om han skulle konstruera en liknande modell av sin tidigare och inte göra några förbättringar el.?
Är det ingen annan som hört någon av dessa?
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder...?
Det är inte så enkelt att samma person som har konstruerat dom. Tony Gee har konstruerat Andromeda. Edgar Beers tog inspiration från dem och hade även hjälp från Tony Gee när dom tillsammans designade GeerS eVe II (Gee + Beers = GeerS).
/Erik
|
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 19:52:50
|
Okay... Men hur mycket, i runda siffror*, tror ni att det skulle kosta (i material) att bygga 1st par (2st h-talare) Andromedia respektive 1st par eVe II?
*= ungefärligt.
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 20:20:46
|
quote:
Okay... Men hur mycket, i runda siffror*, tror ni att det skulle kosta (i material) att bygga 1st par (2st h-talare) Andromedia respektive 1st par eVe II?
*= ungefärligt.
Mvh
Ska man tippa så kanske 10000-11000kr (och uppåt beroende på filterkomponenter, finish, mm) för eVe II om man handlar på rätt ställen. Andromeda har jag ingen uppfattning om, annat än att det är mer.
/Erik
|
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 21:10:39
|
Okay, men då antar jag att det också är mkt.* svårare och jobbigare än att t.ex. göra en 2.5**-klon, inte sant?
En sak jag funderat på är; varför dom flesta gör en klon av 2.5'an** istället för 3.8'an**? Det kan väl inte vara så mkt. svårare (självklart lite, då det blir mer jobb på delningsfiltret) el. kosta så mkt. mer (förutom för elementen) då det inte skiljer så överdrivet mkt. mellan dom två olika h-talarna(el.?).
Anledningen att jag undrar är då jag personligen är mer förtjust i 3-vägare och inte har hittat så mkt./något alls om kloner av just 3.8'an**...
Jag har hört att 2.5'an** skall låta väldigt bra, hur är det med 3.8'an**? Ngn. som vet (har lyssnat)?!
*= underdrift
**= ProAc Response
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 21:44:31
|
Förresten Stefan (B.), det skulle/kommer att bli jädrans kul att få höra/se om/på dina fötter du snackat/skrivit om som du tänkt/skall göra i komposit!!
Du snackade om din vän** som är erfaren (ev. expert) inom båtbygge, glasfiber mm. Jag har själv lite* erfarenheter inom det området då jag tillsammans med min far har byggt om/lagat (not: väldigt omfattande lagning, kan nog faktiskt kallas ombyggnad ;) en båt i glasfiber...
Vad hade du tänkt dig att göra för några fötter?
*= jämfört med din vän** (ev. även jämfört med andra ;)
**= PAC***
***= Per**** (har jag för mig ;)
****= även kallad "vän"
Mvh
Edited by - no_85 on 2002/08/22 13:39:5 |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 22:58:54
|
quote:
Förresten Stefan (B.), det skulle/kommer att bli jädrans kul att få höra/se om/på dina fötter du snackat/skrivit om som du tänkt/skall göra i komposit!!
Vilken komposit rör det sig om och vilken skulle fördelarna vara med en komposit istället för tex aluminium eller någon annan metall?
//Henri |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 00:13:19
|
Andromeda ligger på ca 25000:- hos hifikit eller 15000 hos diyparadiso (focal) och SS från Pär E eller Micke.
exlusive låd material.
Basarna ligger på ca 8000:- st på hifikit och ungerför halva från nederländerna.
edit: man köper då focal från diyparadiso och SS från Pär E eller Micke menas ovan.
//Magnus
Edited by - mag on 2002/08/22 00:14:2 |
|
|
Topic |
|