HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt stativhögtalarbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:31:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag ska bygga mig ett par nya stativhögtalare i höst och skulle gärna vilja ha lite förslag på projekt. Priset är satt till 6000:-, element, filter. Det ska vara en tvåvägare. Var inne på att använda Seas excel element men dem är väldigt bökiga att bygga med...det är så otroligt svårt att välja element, det finns ju en hel del!
För 6000:- borde man kunna få ihop ett par skapliga stativare.
Kom med förslag!

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:47:47  Show Profile Send j.persson a Private Message
Basreflex, sluten låda?

Fullregistriga högtalare (som t ex Dynaudio Contour 1.3) eller sidosystem?

Dessa två frågor begränsar ju elementurvalet.

Vad sägs om Seas T25CF001 (alltså inte Millenium-varianten) och Scan-Speak 21W8554?

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:55:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Fullregistriga högtalare. Sluten el basreflex, ja det beror ju lite på vilket element jag kommer att använda, men jag föredrar basreflex.
Gärna 5-6,5" bas/mellan.
Seas T25CF001 har jag använt, vill gärna testa nåt annat...

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:04:06  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Jag har ritning på låda och filter till en stativare med Etons 5-tummare och deras minsta diskant(19 SD-1). Jag håller på och bygger den själv just nu och har provlyssnat i testlådor(mkt bra).
ca 4 papp borde väl den gå på, men annars finns det ju en annan på GAs sida för under 6 papp och även minsta modellen på Etons sida klarar budget.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:08:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hej!
Jag har ritning på låda och filter till en stativare med Etons 5-tummare och deras minsta diskant(19 SD-1). Jag håller på och bygger den själv just nu och har provlyssnat i testlådor(mkt bra).
ca 4 papp borde väl den gå på, men annars finns det ju en annan på GAs sida för under 6 papp och även minsta modellen på Etons sida klarar budget.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"




Mycket intressant!
Den 5" har fått bra kritik har jag läst.
Hur tycker du att den låter?

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:16:01  Show Profile Send matson a Private Message
Hög upplösning, kanske åt det kyligare hållet(särskilt om man jämför med SS). Naturligt och rätt helt enkelt.....(i nuvarande konstruktion såklart!)
Den är ju inte riktigt lika bra som TP, men kostar ju mindre än hälften.
Vad den inte gör är ju att spela djupbas, utan jag har stämmt av till 50 Hz, men här vill jag nog testa lite mer innan jag bestämmer mig...

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:26:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja visst finns det mkt intressant för en stativare!

VAd har du för elektronik? Vad lyssnar du på för musik? Vad har du för krav på basprestanda? Hur har du tänkt dig att lådorna skall se ut? Vilken storlek?



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:41:20  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hejsan!

Ja visst finns det mkt intressant för en stativare!

VAd har du för elektronik? Vad lyssnar du på för musik? Vad har du för krav på basprestanda? Hur har du tänkt dig att lådorna skall se ut? Vilken storlek?



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu






Jag använder CR-Development Romulus rörförstärkare och NAD C521. Jag är ej någon bas narkoman, så en avstämning runt 50Hz duger.
Storlek på lådan? Ja, jag hade tänkt mig ett par ganska små lådor
så en 5" bas skulle sitta fint...vanliga rektangulära.
Matson beskrev högtalarna som lite kyliga, borde passa perfekt med Romulus förstärkaren som har ett ganska mörkt ljud.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:46:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Japp, då vet jag lite mer.

Skulle rekommendera:
http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/goldenagehogtalare/goldenagehogtalare_awake.html
för 5200kr element + filter.
Eller
http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/goldenagehogtalare/goldenagehogtalare_alpha.html
för 7100 element + filter.


Den sista Alpha har jag lyssnat på en snabbis och det var verkligt intressant! Sen är det ju frågan om T&P diskanten passar din smak...Som med allt annat är det ju dina egna preferenser som skall avgöra!




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  13:53:41  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Fullregistriga högtalare. Sluten el basreflex, ja det beror ju lite på vilket element jag kommer att använda, men jag föredrar basreflex.
Gärna 5-6,5" bas/mellan.
Seas T25CF001 har jag använt, vill gärna testa nåt annat...



Hmmm... vad sägs då om någon av Focal diskanter (t ex TC 120 TD 5 eller något annat mycket bredspridande) tillsammans med en Scan Speak 18W/8545? Eller kanske Vifa PL18WO09-08?

Båda med delning runt 3 kHz.

Kombinationonen Focal/Scan-Speak finns i en ganska dyr och känd högtalare... :-)

Seas gör ett par bra 6.5" PP som också kan användas.

/Jonas P.

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:46:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Ang goldenagemusic kitet Alpha(ovan) så undrar jag hur dem får känsligheten till 82dB medans Eton skriver 87dB. 5-880/25HEX är väldigt intressant men kanske har för låg känslighet för min rörförstärkare om nu 82dB stämmer.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:01:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

82 dB är inga glädje siffror. 87dB's känslighet MINUS baffelstöd gör att man tappar rätt många dB, om man skall få det till å bli rätt. Man kan alltid, om man vill, testa med att minska baffelkomenseringen en aning, och på så sätt öka systemkänsligheten, men tappa lite fyllighet och basprestanda.

Hur många watt har du i den rörförstärkare? Vi har testat Alpha med 24 watt S8 med "OK" resultat. Runt 40, 50 watt är nog rätt OK.

Tror att det finns en färdigbyggd version i Falkenberg för provlyssning. Asläcker låda dessutom!

Det finns ett alternativ med dubbla Eton femmor. Kommer du säkert upp på 84, 85dB äkta "känglighets dB" (urk, påminner om gamla dagars "äkta watt"!!!) ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

(Rättade till missen med 2 och ")


Edited by - epkpeng on 2002/08/12 16:23:5
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:22:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

<snip!>
Det finns ett alternativ med dubbla Eton femmor. Kommer du säkert upp på 84, 85dB äkta 2känglighets dB" (urk, påminner om gamla dagars "äkta watt"!!!) ;-)




2känglighets dB? Vad är det? Ska det vara 'äkta "känslighets dB"'?

Haha, nu ändrade han inlägget, så nu ser jag snurrig ut istället!

Annars ett innovativt ord du uppfann.

Äkta watt ja, men en del säger ju fortfarande att en rör-watt är mer än en transistorwatt! Hårresande! Är det bara för att övertonerna har högre effekt med rörhäcken!?

mvh
Jonas Persson



Edited by - j.persson on 2002/08/12 16:45:4
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/08/12 :  23:45:34  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

Basreflex, sluten låda?

Fullregistriga högtalare (som t ex Dynaudio Contour 1.3) eller sidosystem?

Dessa två frågor begränsar ju elementurvalet.

Vad sägs om Seas T25CF001 (alltså inte Millenium-varianten) och Scan-Speak 21W8554?

mvh


Jag har hört en högtalare 2 vägs med scanspeak ellementet åvan.det kan bli bra men det kommer bli problem med att få kraft till mellan registretts .."transient". så behövs det delas lågt till diskanten me..feta steg å knepiga fillter.var vad jag komfram till.kör i stället med revelator 7 an. mvh stefan
Jonas Persson





stefan gb
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/13 :  09:15:32  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Jag har hört en högtalare 2 vägs med scanspeak ellementet åvan.det kan bli bra men det kommer bli problem med att få kraft till mellan registretts .."transient". så behövs det delas lågt till diskanten me..feta steg å knepiga fillter.var vad jag komfram till.kör i stället med revelator 7 an. mvh stefan

stefan gbg



Kan du beskriva vad du menar på ett annorlunda sätt, jag fattar inte riktigt...

Seas-diskanten jag föreslog tål att delas lågt, likaså Seas Millenium och Scan-Speaks D2905-9700. Siegfried Linkwitz använder nämnda diskanter ner till ca 1500 Hz! Hans tillämpning är ju onekligen speciell dock (dipol i registret under diskanten)



mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/13 :  09:46:52  Show Profile Send matson a Private Message
Hej C!
Jo, känsligheten blir ju låg med baffelkomp. Kanske att du skulle kolla på en MTM istället?
Det finns ju en rätt intressant Focalkombo med "TC90 TD5" och 2st "5W4211" som hamnar precis under 6 papp i pris......känslighet kring 87dB och 4 ohm.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:02:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad har ni för erfarenheter om Scan-speaks 5,5":are?
Verkar kunna spela ganska låg bas också.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:22:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Jag byggde en Center med dubbla skärmade SS Rev 5'or. Funkar mkt bra! Helt klart bra ljud i ~20 liter SLUTEN låda.

Ägaren ringde upp och sa att han hade lyssnat på Eagels igen och faktiskt hört vad dom spelade - han var rätt nöjd...



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/14 :  23:14:41  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hejsan!

Jag byggde en Center med dubbla skärmade SS Rev 5'or. Funkar mkt bra! Helt klart bra ljud i ~20 liter SLUTEN låda.

Ägaren ringde upp och sa att han hade lyssnat på Eagels igen och faktiskt hört vad dom spelade - han var rätt nöjd...



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu





Vad använde du för delning till SS 5:orna?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/14 :  23:57:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
En variant av 3'e ordningens filter LP.



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/15 :  00:53:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom där SS 5:orna har bra frekvens gång.
Mkt intressant, kör jag med SS 5:orna ska jag nog ev prova något seriefilter.
Är det någon som har provat Vifa D27TG-45-06 eller
Vifa D25AG-35-06 alu diskant? Den senare verkar ha bra data...



Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:41:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har testat och mätt lite på D27'an. Dock inte 25'an.

D27 är en prisvärd rackare. Dock är Fs lite högre än vad som angivet i deras spec.. Dock inte några större problem när man väl vet om det! ;-D

Mäter rätt OK, hyfsad spridning.

Låter bra, men skall absolut inte delas för flakt, eller "obrant". Smidig att matcha med många av Vifas och andra element! Man kan nog med fördel pilla till kamaren genom att borra hål eller helt ta bort den. Borde kunna sänka Fs en del, och ge lite luftigare diskant...

25'an är intressant, även om jag inte av princip tycker om Aluminium. Men den skall väll testas den med...





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:09:58  Show Profile Send hifi a Private Message
jag har användt 8530k med seriefilter fungerar riktigt trevligt kan jag rapportera. men är inte de där metaldomarna (för det är väll det det är?) är väll inte riktigt så trevliga? var iofs lääängesen jag hörde ngt som använde dem.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:37:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Jag har hört dom som testat både D27 mot D25 och några menar att D25'an spelar bättre, och var än lättare rent filtertekniskt...

Men jag har inte själv testat...



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:34:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Skulle det här kunna vara något:
Scan-Speak D2905/9300 el 9500(är det stor skillnad?) tillsammans med
Scan-Speak 15W/8530K? 2:ordningens filter.
Kom gärna med förslag eller ideer!

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:49:33  Show Profile Send matson a Private Message
Varför inte Hiquphon parat med Seas Excel?
http://home.attbi.com/~ellisaudio/speakers.htm

Eventuellt så kan du väl köpa basarna här hemma och resten från Herr Ellis.....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000