HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS - Nu är det §@€$£#¤ nära till att spela
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:31:43  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Jag tycker nog inte att 300:- är så farligt.

Har du själv några bra förslag? Du handlar
förmodligen mest från förtag som inte vi får handa av.
Dom som riktar sig till yrkesmän och proffs.

Flint's VVS & RÖR-service Fixar proppen - spelar opp'en



Både och, jag handlar också från slöjddetaljer ibland. Men det kanske mest är för att få tag på något som andra inte har och då blir det inte så stora summor (t.ex. färdigflätad rotting).



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:47:41  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message


Håltagning och fräsning är helt klart. Sista slipningen är kalar. Nu skall det lackas ett varv till och sedan skall den lacken mattas. Snart spelar dessa skönheter i mitt vardagsrum

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:49:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
As-läckert!

Men du har väll inte sånnadär blanka hemska skruvar som senast? ;-D





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:00:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj!

quote:
....sedan skall den lacken mattas


När vi har ytbehandlingsexperter bland oss så, Mattas och Mattas, här skall poleras!

Mvh, P

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:20:08  Show Profile Send kasra a Private Message
Väldigt läckra, ska bli spännande att kika på dem


/kasra

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/19 :  08:13:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu,
gott folk, behöver Stefan alla glada tillrop som finns.

Igår hämtades de färdiga lådorna och igår kväll började han montera element, filter och portar.
Om jag känner Stefan rätt så spelar de inom någon dag eller två, kanske tom redan i kväll.

Mvh, P

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/19 :  13:27:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Skall bli intressant att ta del av resultatet, speciellt diskanten!




För många Citroener är inte nog
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:49:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message


Nu är GALTIS hemma och de spelar. Det låter faktist bättre än jag trodde, men jag fruktade å andra sidan det värsta. Nu skall elementen spelas in och sedan kan man börja experimentera med filtret.

En benställning i kompositmaterial kommer under hösten, till dess skall jag ha en provisorisk MDF sockel och givetvis Soundcare SuperSpikes.

Ekpeng, jag kan trösta dig med att jag skall byta ut skruvarna mot svarta, jag har målat dem ikväll.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:51:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

BRAVO!!!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:52:04  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Riktigt fina byggen måste jag säga. andra har sagt det också så det kommer kanske inte som en chock men iaf.. =)
Dina proackloner ser inte ut att behöva skämmas för sig heller..
Kort sagt: bra jobbat! =)

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:20:11  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
väldigt väldigt vackra... skulle inte säga nej att ha någonting liknande hemma... fast ett gäng svarta skruvar kanske ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:27:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Synvilla...eller är det konkava, utåtbuktande, dammkåpor på dessa sjuorna?

Nåja...med svarta skruvar kommer dom självklart låta bättre!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:29:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Se till att byta ut de fula plaströren mot nått snyggt hemmagjort
i aluminium med det samma..



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:59:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
StefanB,

Kan inte säga annat än att man är imponerad ! Vilka högtalare ! Hoppas att de låter lika bra som de ser ut ...



Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:15:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Man blir så imponerad utav det finfina fanérarbetet.
Jag hoppas du blir nöjd med den dära diskanten.

du blir väl först att testa den.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:54:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Visst ser du rätt Ekpeng, det är konkava utåtbuktande dammkåpor. Inte det snyggaste om jag får tycka till själv, men de gör ju 18W/8542 på det viset. Om jag kunde byta dem så skulle jag gärna göra det, för det estetiska.

Visst vore det skoj med något snyggare som basreflexrör men det är inte så lätt att finna. Man kan ju måla röret silverfärgat, om det skulel bli snyggare. Jag tror dock att det svarta kommer att smälta in bra med de svarta diskanterna, basarna och SKRUVARNA De står cokså på en svart sockel som kommer på en bild imorgon eller så. Jag kan inte låta bli att lägga ut bilder eftersom jag får så uppmuntrande tillrop från er

Diskanten låter såhärlångt trevlig, inte så jobbig som jag var rädd för. Den är kanske lite hög i nivå jäfört med resten av högtalaren. Mellanregistret är också snudd på överbetonat. Jag testade MDS testskiva och de ger en rätt jämn frekvensgång (enligt mina öron) från ca 35 Hz och uppåt. Inga direkta svackor eller toppar upp till 100 Hz i alla fall. Jag har inte lyssnat på alla testtoner än. Jag kan dock inte döma högtalaren ännu efterosm allt måste spelas in. Sedan börjar som sagt experimenterandet med delningfiltret.


"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/20 :  07:34:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

En sista liten bild på GALTIS. För att spela in dem har jag lånat en gammal Pioneer transistorförstärkare som ni se rpå bilden. Det känns lite "lyxigt" att nöta på rören i för att hundratal timmars inspelning av elementen.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/20 :  09:16:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det inte samma diskant som Polk Audio använder i en sina högtalare?

http://www.polkaudio.com/home/products.php?category=25&speaker=161

Har för mig att Hifi o Musik testade den med gott resultat...


Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/08/20 :  09:57:43  Show Profile Send Jadde a Private Message
Verkligen fin fint! Vad blir nästa projekt? för du har väl ett nytt på gång?

Isn't Linn a Naim?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:17:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Detta är det sista högtalarbygget jag gör innan jag har eget hus. Någongång i framtiden drömmer jag om att bygga ett par Ewe II eller något i den stilen.

Däremot fortsätter jag tweaka cd spelare. Jag kommer även att se om försteg och slutsteg går att tweaka på något sätt. Jag planerar att bygga luftlagrad BASE, tubetraps, mm. Listan äver kommande projekt är lång, men den innefattar inga högtalare.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:27:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Stefan, du har mail! (På den adress som din forum-profil skickar till...)

Än en gång, läckert!

/Erik

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/20 :  20:51:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Listan äver kommande projekt är lång, men den innefattar inga högtalare.



Ja du Stefan, vi får väl se om ränderna går ur..... Ett eVe II bygge hemma hos mig kanske kan locka igång dig igen...

Mvh

P.S. hur låter det nu?

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/20 :  20:56:06  Show Profile Send mag a Private Message
Varför bygger ni inte Andromeda på en gång istället för lillebror/syster eVe II



//Magnu
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:18:27  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:

Varför bygger ni inte Andromeda på en gång istället för lillebror/syster eVe II


Storebror/syster behöver väl nödvändigtvis inte låta bättre än lillebror/syster, el.?

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:20:27  Show Profile Send no_85 a Private Message
Är det föresten någon som lyssnat på antingen Andromedia el. eVe II, skulle i.s.f. mkt. gärna vilja höra/läsa ett par ord/rader om vad du/ni tycker...

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000