HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Philips CD-Pro 2, I2S kopplad till PC DAC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

beo60
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:03:57  Show Profile Send beo60 a Private Message
Hej

Jag har lurkat runt i forumet ett tag men nu tyckde jag det var dags att krypa ut ur gömman. Jag kommer att bygga en HTPC med inrikning på såväl bra ljud och bild. Tänker använda mig av Lynx Studio LynxTwo-B det har ett stereo par in + 3 stereo par eller 5.1 beroende vad man nu vill använda det till. Det är en mycket bra D/A konverterare som jag funderade på att använda till mer än DVD/CD brännare uppspelare. Philips har släppt en mycket bra CD-drive som heter CD-Pro 2 (VAU1254) förutom de vanliga digital utsignalerna så kan den skicka i I2S format det betyder att man separerar musik pulserna från klockan. Ett Italiensk företag har byggd just på det viset nämligen Northstar CD Transport & D/A Converter Model 192. Dom skickar pulserna direkt från CD-Pro 2 till DAC:en via en RJ45 kontakt och twisted pair kabel. Lynx PC kortet har samma Crystal (numera Cirrus) CS8420 (Digital Audio Sample Rate Converter & CS4396 24-Bit, 192kHz D/A Converter for Digital Audio. Kontentan är att när jag kommer att ha en sådan bra D/A i racket varför inte pröva och bygga en väldigt liten extern CD-transport och koppla den via det bästa interfacet som finns (till CD) I2S. Man får en extremt jitter fri koppling till DAC:en som sedan upsamplar till 24-bit / 192 kHz. Har någon byggt från kitet på web addressen www.daisy-laser.com. Där finns allt för att bygga ihop en först klassig CD-transport med. Jag har inte börjat bygga ihop HTPC:n ännu men jag tänkte checka om någon har gjort något liknande.

MVH Benny (Mitt första inlägg i forumet blev lite väl långt)

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:05:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Benny!

Välkommen "in i ljuset". Skall bli väldigt trevligt att följa ditt bygge. CD-Pro drivarna har varit upp på forumet tidigare men mig veterligt har ingen rapporterat om ett färdigt bygge än. Du kanske blir först??

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:29:49  Show Profile Send time a Private Message
Beo, har du fått några priser från dem ? jag är också sugen men inte kommit till skott

Lämnat forumet
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:24:54  Show Profile Send d_kay a Private Message
hmm, men lynx är ju ett datorkort. Vore inte en extern DA-enhet det mest optimala?.

Och iom att det är ett datorkort så finns det ju en hel del buffertar redan inbyggda i kortet vilket borde räcka för jitterfri uppspelning ifrån datorns CD-spelare, eller?.

Och ett till aber, fast jag inte vet om det är ett problem:

"Sample rate conversion on digital input " ifrån deras hemsida. Detta brukar ju inte vara så bra.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

beo60
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/05/27 :  04:21:16  Show Profile Send beo60 a Private Message
Hej,

"time" Jag hade priserna någonstans men hittar dom inte nu, jag återkommer.
"D_kay" Jag vet att en extern D/A omvandlare är att föredra men denna verkar fungera otroligt störningsfritt fastän den är i en miljö full av högfrekvens störningar. Man kan med säkert riktigt bra resultat använda den interna CD:n men av de omdömen jag har läst om denna high end drive från philips CD-Pro 2 (VAU1254) så tror jag inte man skall tro att en plastig CD-rom är i samma liga som philips top of the line drive. Om "Sample rate conversion on digital input " Jag tror därom tvistar de lärde, det kan nog vara lika personligt som om vissa som tycker att en viss kabel gör underverk medans någon annan inte märker någon positiv effekt alls! De italienska produkterna Northstar CD Transport & D/A Converter Model 192 har fått mycket bra kritik fast
förstås med extern D/A.Finns en review www.tnt-audio.com/sorgenti/model192_e.html på den enda som jag vet helt reklam fria review Internet tidningen möjligen mer ofärgade & objektiva. Den Sample rate conversion som används är Crystal CS8420 & CS4396 egen. Har inte hittat någon extern D/A &A/D 24-Bit, 192kHz som var lätt att använda tillsammans med en PC, ja möjligen en: Universal Audio 2192 Dual AD/DA Converter 24-bit/192 kHz AD/DA $2500 www.uaudio.com med den behöver man bara ett komutikationskort från datorn för 24-bit/192 kHz AD/DA men till 3 gånger högre pris.

/Benny
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/27 :  10:24:26  Show Profile Send d_kay a Private Message
jo men.. ville du inte bygga en HTPC eller liknande?. Då skall du ju spela musik från HD'n och inte från CD'n.

Jag vet att Lynx skall va det bästa ljudkortet, så jag tror inte att de egentligen har samplerate conversion.

Standarden på dagens ljudkorts digitala utgångar är numera tyvärr 48khz, vilket betyder att ljudkorten måste göra samplerate conversion i realtid ifrån 44.1khz->48khz. Vissa är rätt bra, men dock ej HIFI. Tom SBLive Audigy gör det, och vi snackar mätbara resultat, inget subjektivt spån.

Det är därför man blir lite orolig när det står "samplerate conversion". Vad man letar efter är en lista med "supported samplerates", typ 32, 44.1, 48, 88.2, 96 khz.



Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000