HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elektronikval till filter i ProAc-klon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/17 :  15:58:30  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej gott folk,
tänkte höra lite med er som vet.

Vilka typer och märken av kondensatorer, spolar och resistorer är det som gäller om man inte vill begränsa ljudkvaliteten?

Ska man ha speciellt lödtenn (sånt där med silver i kanske?) för att inte där heller sätta någon större begränsning?

Vilket internkablage rekommenderar ni?

Var skaffar man bäst dessa prylar?

Filtret ska sitta i en ProAc-klon, men jag antar att dessa frågor gäller ganska generellt...

Tack på förhand! / Simon

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:13:45  Show Profile Send jonsson a Private Message
metallfolie spolar ála crosscoil, kondingar=mundorf mcap, metalloxid motstånd eventuellet från mundorf de med(inte riktigt säker) detta säkrar nog att filtret inte drar ner på ljudkvaliten skulle jag tro....
(ett filterpkt med dessa ingredienser till ett par kloner går fö. att få för ungefär 1400:-)


Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:36:56  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, fast det var nog lite overkill för mig.
Vilka komponenter borde man välja om man vill landa någonstans kring 4-700kr för allt?
Följande komponenter behövs till 2 högtalare:
Spolar: 2 st 1,8 mH<0R2, 2 st 0,47mH<0R2, 2st 0,22mH
Kondingar: 2 st 8,3uF (6,8 + 1,5), 4 st 4,7uF
Motstånd: 4 st 2R2 5W, 2 4R7 5W, 2 10R 5W
Mest så ni vet ungefär vilka komponenter vi pratar om...
/Simon


Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:51:09  Show Profile Send jonsson a Private Message
hehe är nog ganska många som vet vilka komponenter det är i klonen...
det är nååågra stycken som gjort den här på forumet!!!
Biltema grejer funkar väl som ett insteg även ELFA har ju... är själv inte så insatt i vad som är bra och mindre bra men de jag nämnt har ju prylar som duger och så finns det ju rum för uppgradering om du känner att du blev nöjd med klonerna!!! inte helt fel! idag finns ju även nya filter för att använda en annan diskant(9500) så uppgraderingar finns det gott om...
hehe
klon
klon super
klon signature

börjar kännas som det är audiovector dessa kloner....

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/17 :  17:15:24  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
eller X-clone som jag tänkte kalla mina...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:04:30  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Och lödtenn... Det är ett av dina mindre problem... Hur många skarvar har du i signalvägen innan du kommer till delningsfiltrena? Säkert 10 stycken. De flesta av dem är i form av olika typer av kopplingsplintar (ut från CD, in i försteg, ut från försteg, innuti försteg, in i slutsteg, innuti slutsteg, ut från slutsteg (högtalarkabel), in i delningsfilter (lödning, eller kopplingsplint?), ut från delningsfilter, till högtalarelement...).

Kör vanligt fattigmanstenn. Det kommer du långt med. Det blir tillochmed bättre än en kopplingsplint.

Tror faktiskt att dina färdigheter med lödpennan spelar större roll än materialet i lodet. Är du kass på att löda, blir det dåligt med silver också.

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:27:47  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
>>idag finns ju även nya filter för att använda en annan diskant(9500) så uppgraderingar finns det gott om...

Jepp, det var den versionen jag tänkte använda. Så eftersom nog inte så många (har någon gjort den ännu?) har gjort den så är ju inte så familjär hos folk än. Var därför jag ville upplysa lite...

Ok, så vanligt lödtenn blir bra. Har dock hört att man ska hålla sig borta från lödtenn med flussmedel ivf, men det är ju inte så svårt...

Tror jag kör med komponenter ifrån Hifikit.se då (jag måste ändå beställa högtalarterminaler) eller är de komponenterna under all kritik?

Tack för hjälpen förresten! / Simon
Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/04/18 :  10:06:08  Show Profile Send rpa a Private Message
www.minic.se finns också. De har ju både terminaler och komponenter.

Rune
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:23:31  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag kör med dom svarta MKP polypropylen kondingarna, finns på elfa och luftlindade spolar och vanliga vita effektmotstånd. Allt som allt kostade filtret ungeför 500:- Komponenterna köpte jag hos HA electronic (en kille som har ett litet elektronikföretag i stan, Borlänge) men dom finns ju som sagt på flera andra ställen oxå.
Sen så kan man ju uppgradera senare. Måste säja att jag inte byggt färdigt klonerna än. Så jag kan inte säga så mycket om ljudet.
Man får ju tänka på vilken kringutrustning som ska användas också. Har man en billig förstärkare så gör det nog inte så stor skillnad om man köper "fina" filterkomponenter.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:30:00  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hmm... är det någon som vet var man får tag på en spole med 1,8 mH, men som ligger under 0,2 Ohm?
Det krävs väl en spole med järnkärna för det kan jag tänka mig. Vad är nackdelen med spolar med järnkärna? Varför används de inte så mycket i Hifi-sammanhang?

/ Simon
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:10:03  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
järnkärnor är olinjära p g a induktansen varierar lite med fältstyrkan, som är proportionell mot strömmen genom spolen, ju mer ström desto mer olinjär-borde vara nästan dödsynd att stoppa in en järnkärnaspole i en KlonAc...

borde finnas spolar med Rdc< 0,2 ohm och 1,8 mH, men trådtjockleken kostar nog.

kolla på www.goldenagemusic.se

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:15:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Appropå minic.se så läs gärna följande nyhetsbrev från carlssonplanet.com

http://carlssonplanet.com/nyhetsbrev/nyhetsbrev25.html

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/19 :  01:01:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, då ska jag hålla mig borta ifrån järnkärnor. Blir nog att köra med en luftlindad med 1,4 mm tråd. Visserligen på 0,41 Ohm mot specade <0,2 Ohm, men det borde ju inte kunna sänka elementspänningen mer än 1/10-del, vilket jag hoppas inte märks...
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:29:41  Show Profile Send iffe a Private Message
Vad är problemet med lödtenn med flussmedel? Jag som just köpte en jäkla massa meter av det för att det lät praktiskt :-/
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:41:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag skulle vilja hävda att det är svårare att göra bra lödningar med "flussfritt" tenn.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/19 :  15:27:52  Show Profile Send flintan a Private Message
Jo det är ju precis därför det finns tenn med flussmedel
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/19 :  15:40:00  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
man förlorar inte bara effekt när R ökar i spolen, du förlorar sänker också dämpningsfaktorn (förstärkaren har inte lika "tajt" kontroll) över basen.

Dessutom påverkas Qts av ett ökande R vilket gör att speciellt basreflexlådor kan bli "felstämda".

Även den akustiska frekvensresponsen påverkas då R ökar...

Som tumregel har jag för mig att 5 % av Rdc hos elementet är tolererbart, men hur stor påverkan 10 % har vet jag inte, man får nog simulera varje fall för sig.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/20 :  00:23:25  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok! Vet du vad du kommer att använda för spolar till dina X-clone än Rickard?

Bör man kanske betala de där 390 kr/st och få sig foliespolar (som väger 1,5kg) med RDC 0,26 Ohm... Men då känns det ju dumt att köpa resten snik-spolar/kondingar?!

Kan det vara motiverat att lägga 2000:- på delningsfiltret då man lagt 3000:- på elementen?
Samtidigt känns det lite fel att låta signalen springa 10-tals meter i en dålig spole när man lägger en massa pengar på 2 meter högtalarsladd...kan man resonera så

Någon som vet något annat ställe än www.goldenagemusic.se som säljer bra komponenter?

Simon

Edited by - Saim on 2003/04/21 13:06:53
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/20 :  01:00:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
du förlorar sänker också dämpningsfaktorn (förstärkaren har inte lika "tajt" kontroll) över basen.

Dessutom påverkas Qts av ett ökande R vilket gör att speciellt basreflexlådor kan bli "felstämda".
Detta är iofs exakt samma sak. Ibland ingår en högre seriell resistans i designen, det behöver inte vara något dåligt i sig så länge det tas med i "beräkningen".

När det gäller komponentkvalitet så har jag själv lagt mig på den här nivån där jag inte tycker att det har betydelse längre:

Vanliga vita motstånd, praktiskt sett är induktansen så pass låg att det inte har någon betydelse.

Polypropylenkondensatorer känns gedigna och har låg tolerans, smutsar normalt inte ned ljudet nämnvärt mycket. Behöver inte vara värstingarna på 400V, det är onödigt. Men under 250V är ganska ovanligt så det brukar vara lämpligt. MKP på 250V är ett bra val.

Spolar beror lite på i vilket sammanhang men för att vara på den säkra sidan så bör man använda luftlindade spolar i serie med baselement som tar hand om mycket effekt. Trådtjockleken bestäms bara av vad man vill ha för resistans. En spole i serie med ett motstånd t ex är det ingen poäng, tom sämre ibland, att ha tjock tråd i. Det bästa är egentligen att ha så pass tunn tråd så man slipper använda ett separat motstånd i såna fall.

Det är inte så kritiskt med själva komponenterna faktiskt. Det mesta hänger på själva designen. Om den inte är optimal är det vanligt att man tar till dyra exotiska komponenter för att försöka "förbättra ljudet" när man egentligen borde gå till botten med de verkliga problemen i själva konstruktionen. Men har man redan en i det närmaste perfekt design så kan det löna sig att byta till "de bästa" komponenterna så länge man är försiktig och vet vad man gör (inte ändrar några kritiska värden det minsta lilla, eller sätter i spolar med fetare spoltråd, då är det inte bra).
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/21 :  14:45:52  Show Profile Send flintan a Private Message
Moderator Epkpeng och Mr "HiFi" Micke Högrud säljer färdiga set med finkomponenter till ProAc klonerna, till bra priser också.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/21 :  14:53:45  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Kan det vara motiverat att lägga 2000:- på delningsfiltret då man lagt 3000:- på elementen?
Samtidigt känns det lite fel att låta signalen springa 10-tals meter i en dålig spole när man lägger en massa pengar på 2 meter högtalarsladd...kan man resonera så
Personligen så skulle jag inte lägga en massa pengar på 2 meter högtalarkabel. Välj en bra kabel som inte kostar så mycket i stället. Det går alldeles utmärkt att använda komponenterna från hifikit. Det är absolut inget fel på dem.

quote:
Blir nog att köra med en luftlindad med 1,4 mm tråd. Visserligen på 0,41 Ohm mot specade <0,2 Ohm
Du kanske behöver förlänga basreflexröret någon centimeter annars går det nog utmärkt.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/21 :  15:25:39  Show Profile Send flintan a Private Message
Du kanske behöver förlänga basreflexröret någon centimeter annars går det nog utmärkt.

----------------------------------------------------------------------


Varför?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/21 :  15:38:20  Show Profile Send marens a Private Message
För att det blir mer output vid portavstämningen när man ökar resistansen i serie med basen. Sänker man avstämningsfrekvensen så minskar man risken att balansen blir bumlig pga det.

Men det är ytterst små skillnader vi pratar om. Om man ökar spolens resistans ytterligare så kan man behöva sänka hela diskantens nivå en aning också men om det bara är 0.2ohm så finns det annat som påverkar mycket mera.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:27:59  Show Profile Send Pontan a Private Message
Vilka kablar rekommenderas? Jag tänkte köra med epkpengs "KlonAc"-kit och alltså få finare komponenter än vad elementen/anläggningen förtjänar. Därför känns det lite märkligt att dra billig kabel internt. Det finns ju väldigt spridda åsikter om detta. Signalen ska ju ändå gå 4 meter inuti högtalaren och det kanske spelar roll?

Ett tag var jag inne på att lyxa ordentligt och köra med audioquest type 4 (80 kr/m), men då är jag orolig att det skall bli svårt att löda (det är 4 stycken solida ledare). Vad har ni för tips? Något skapligt billigt som Supra Classic (typ 20 kr/m)? Eller finns det något bra på ELFA nu? Kravet är att det skall låta schysst och samtidigt vara skapligt lättarbetat. DIY fläta?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:00:59  Show Profile Send divander a Private Message
Varför inte en cat5-fläta?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:41:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
För er som undrar så gör en foliespole stor nytta även hos dom som inte har så "fin" förstärkare.

Kvalitén på filtret är det viktigaste som finns, så är det bara.

Hifikit ska efter (hoppas jag) efter min inrådan erbjuda foliespolar, högoktaniga kondensatorer, WBT-kontakter, fårull, Superduty internkabel m.m från bl.a tyska Intertechnik. www.intertechnic.de

Dom ska alltså försöka ha ett mer "high-end" sortiment på tillbehör som har saknats innan.

Dom vill som jag förstår det försöka komma ifrån att kunden först handlar element hos dom och sen resten hos tex Goldenagemusic eller Ljudia.

//Johan R.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000