HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynaudio 21W54
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:49:39  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Har ett par sedan länge, men lådorna dom sitter i är knas så jag tänkte bygga nya. ca 29 liter borde funka bra. Någon som har mer koll på elementet? Puckeln runt 1kHz i databladet, kommer den från den låda som elementet satt när mätningen gjordes? Har någon fått andra resultat.

Dessutom ska jag ha en passande diskant. Jag har tre kanditater:

Seas H534
Scan Speak 9700
Scan Speak 9300

Hur bra är seas'en egentligen? Den är ju misstänkt billig... Men har återfunnits i t.ex. NHT 3.3 som kostade ca 40 lakan. Och den används i LTS F1 bl.a.

Andra förslag?

Edited by - Mr.Älg on 2003/05/25 23:57:05

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/26 :  05:15:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Seas diskanten är mycket prisvärd, kunde ha kostat det dubbla utan att skämmas.

9700 är en bättre diskant på både gott och ont. Spelar inte lika livligt som Seas:en. Tycker att den borde kostat lite mindre.

9300 är en diskant som i mitt tycke en sämre diskant än Seas:en om man inte spelar klassiskt.

Dynaudios diskanter lät ju mer som Seasen om man säger så, om man nu vill ha lite klangmatchning.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/26 :  08:40:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur är XT25:an i ovanstående sällskap?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:55:04  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vad finns det för ont med att en diskant är bättre?

Finns förslag på ännu bättre diskanter? Går det att komma över dynaudiodiskanter i lösvikt numera?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:20:02  Show Profile Send Larsen a Private Message
Dynaudio har slutat att sälja lösa element, men du kan säkert få tag på element som reservdel om du hör av dig till någon hygglig återförsäljare.

Puckeln tror jag inte kommer av lådan, då jag tror att de använt samma mätmetod på alla deras basar och vissa inte visar denna puckel.
Den har ju även en svagt stigande frekvensgång, men detta kompenseras tillsammans med baffelkomp. Kan tyvärr inte simulera nu då jag saknar all form av pgm-vara för tillfället.

Jag sålde nyligen ett par 21W54 *snyft*, men har kvar ett par D28/2 diskanter. Det sorliga i historien är att dom en gång blivit intryckta och spår efter detta går att se på domen. Skulle vara intressant att mäta upp dom och se hur det påverkar irl, då speciellt jämföra vad som händer vid högre nivåer.
Borde gå att få tag på ersättningsdome.
Jag har även ett par H535, vilka påminner om H534, som jag snart får användning för. Till finlir tror jag ändå mer på D28/2, men jag har inte provat 535:an med ett bra filter ännu, så det är för tidigt att säga amen.

Förresten så är de element som sitter i Dynaudios färdiga högtalare sällan lika som de lösa element som såldes. Det finns många varianter.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:02:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
MrÄlg: Jag menar bara att den ibland är sämre på visst musikmaterial.

XT25:an har jag inte lyssnat på.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:43:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Focal har ju kanondiskanter för ett vettigt pris..

TC90 för 598,-


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000