HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förstärkare till ProAc klon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:22:53  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag drar igång en egen tråd då jag tyckte detta hamnade lite utanför den stora tråden för proac-bygget, som kanske borde användas till färdiga byggen?

Jag har funderingar kring förstärkare. Har för tillfället ingen alls (!) utan letar med ljus och lykta efter en drivkraft till klonen. Jag vill helst inte hamna över 6000-7000:-. Några som jag tycker verkar snygga och trevliga är Rotel 02 och Arcam A65+. De ligger dock bara kring 2*40 Watt, blir det alldeles för klent för ProAc klonerna?

Vilka alternativ kan rekommenderas annars i den prisklassen med liknande design (silver eller ljusgrå)?

/Pontus Haglund

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:36:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tycke och smak?

Själv kör jag GainCloner på ca 50 W med mycket god behållning och min Denon AVR-2800 som ligger på 85 W (tror jag). Som vanligt inget vidare exakt vetenskap det där med effekt men det spelar rent på den högsta volym jag kan tänka mig att spela. Noterade dock att vissa skivor ligger fruktansvärt lågt efter en lyssning där jag bytte till Norah Jones som låg rejält mycket högre än föregående skiva.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:47:01  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har en äldre Rega Mira. Jag tror att den ligger på 2x60W. Fungerar ganska bra. Men jag kommer förmodligen att byta till en starkare snart.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/05/24 :  19:29:43  Show Profile Send Stenback a Private Message
Pontan: Jag går i samma funderingar som du gör. Thule spirit IA60 (2x60W) tycker jag också verkar intressant. Eller cambridge A500+P500 alternativt C500 + 2xP500? Tråkigt nog verkar inte C500/P500 finnas i silver =(

divander: Känns 2x60W för lite för klonerna?


Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  19:36:53  Show Profile Send divander a Private Message
Ja, det funkar ganska bra. Men jag skulle nog vilja ha lite mer "kräm". Men jag är osäkr på om de är på 60W. Jag kan minnas fel.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/25 :  17:26:15  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag har inte tänkt spela direkt högt på mina högtalare, det blir mest jazz, klassiskt och snällare rock.

Stenback: Jag såg en grej i tråden Nån som lyssnat på Thule IA 60 amp? där en kille som testat Thule IA 60 säger så här:

quote:
Skulle rekommendera å det starkaste att prova stärkaren med dina högtalare innan ett eventuellt inköp då de inte gillar de lasterna ett par ALR jordan utsätter den för. 87dB med en impedans på 8 ohm. (vet inte hur lågt de dippar)

Ett par lättdrivna högtalare däremot bör funka klocka..



det kanske talar mot dem som stärkare till klonerna som vad jag har hört ska vara trögdrivna.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/05/25 :  18:21:39  Show Profile Send Stenback a Private Message
Pontan: Ja då är det väl bara att stryka Thule med =(
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:20:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag drev först mina kloner med NAD C350 (60W men NADs watt är inte som alla andra )
Sen köpte jag ett Cyrus XPA (50W) det lär helt klart bättre men lite mer kräm hade man velat ha då o då.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:33:31  Show Profile Send Pontan a Private Message
Kanske Arcam A75+ vore nåt? Fast fasen, då börjar det glöda lite i plånboken....

/Pontus

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  23:04:58  Show Profile Send divander a Private Message
Bara det inte börjar brinna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/25 :  23:49:00  Show Profile Send knabsol a Private Message
Om du är ute efter en Arcam A75+ såg jag nyss en beg. på http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6041 för 5500kr.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/26 :  07:39:52  Show Profile Send Pontan a Private Message
Ja, har sett den också. Enda problemet är att den är svart, den måste vara silverfärgad/grå....

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:21:34  Show Profile Send divander a Private Message
Men de svart låter betydligt bättre. Jag tror att det har något med att reflexer dämpas eller något sånt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:54:14  Show Profile Send Pontan a Private Message
He he, min kompis Johan här på jobbet håller med dig. Han tycker att all icke-svart ljudutrustning ser oseriös ut. Fast jag tycker att silverfärgat låter bäst, i alla fall med ögonen öppna....

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:04:10  Show Profile Send divander a Private Message
Tycker och tycker? Fakt är fakta. Det är inget att tycka om. (sista meningen får ni tolka som ni vill)

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:35:26  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag är också inne på förstärkarvalet för mina kloner, och för närvarande står det mellan slutstegen Electrocompaniet AW60FTT (ev begagnad), Holfi Power NB3 (ev begagnad), rotel 991 (ev begagnad) eller att jag bara kör med gainclonen jag håller på att bygga.
Verkar som om Holfi-steget eller rotel-steget kan driva högtalarena lite starkare, men frågan är vad som låter bäst i normal nyssningsnivå.
Vad skulle ni välja av de här?

Simon

Edited by - Saim on 2003/05/26 14:46:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000