HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD Audio vs SACD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:24:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Idag så finns det mig vetligen ingen tyngre DVD-A spelare på marknaden


Lexicon har spelare o försteg som tar allt. Och det låter VÄLDIGT bra o kostar en MASSA pengar !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  00:39:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vet inte vad den heter, men jag ska ta reda på det och lägga ut det på forumet..Det jag vet är att det gick ganska snabbt och få den moddad..lite ovanligt ibland..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/22 :  08:52:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Personilgen så tror jag fortfarande att SACD är ett bättre format än DVD-A, men vi ska inte börja diskutera det nu. Vad jag hört på nätet och vi bekanta så går det ett ryckte om att DVD-A spelare från dom som stöder formatet ( Matsushita )medvetet gjort SACD återgivningen sämmre på sina spelare. Det kan vara så eller så är spelaren inte bra på att spela SACD helt enkelt..

Jag har märkt att dvd-spelare som spelar SACD inte är specielt bra på SACD återgivning. En bekant hadde sonys 9000 spelare, vi lyssnade på den med både CD & SACD, inte speciellt upplyftande..sen skickade han ner den till en firma i tyskland som i princip bytte det som kunde bytas, utom strömförsörjning (som är bra) och drivverk. När vi efter en veckas inkörning lyssnade på den igen.. O HERRE GUD !!! det var inte samma spelare..den låt mycket bättre på allt, även vanliga cd. Vi jämförde med en standard cd-spelare för en så där 20 000:- och den stod sig rätt jämt på cd, men att sen jämföra samma inspelning på SACD så var det ingen konkurens !!!

Tyvärr så tror jag inte de billigare SACD och DVD-A spelare som finns på marknaden idag helt enkelt inte kan ge den höga återgivning som medierna kan prestera..
Jag menar vi begär inte att cd-spelare för 4-5000 kronor ska prestera som en spelare för 15 000 kronor..och man då ser till att dessa multi spelare ska återge DVD,DVD-A,SACD,CD och lite till så ska vi nog inte begära några underverk...

Kan väl nämna att ombyggnaden av sony spelaren gick på nästan 10 000 kronor...

/Martin

Ja visst det får du gärna tro, men i en kritisk jämförelse som jag gjorde den 20:de så var det inget snack om saken, utan att både cdspelaren och DVD Audion spöade SACD:n.

Visst kan det vara som så att de som tilllverkar multispelare medvetet försöker att få DVDAudio att verka bättre än SACD, trots att jag tycker att det låter skumt.

Dock så bör ju påpekas att cd:n s DA-omvandling sköttes externt av min förförstärkare Primare SP31.7 via de balanserade utgångarna som finns på denna.Samt att cd:n stod på en sten av diabas.

Det mest märkbara var att det var inget lyft att spela SACD vilket jag faktiskt trodde att det skulle vara.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/22 :  09:04:44  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag tycker heller inte ljudet från SACD verka vara något att jubla över. En riktigt bra cd-spelare låter minst lika bra, om inte bättre. Misstänker skarpt att SACD mer är ett sätt för Sony/Philips att försöka tjäna nyaroyalty pengar, då de antagligen inte kan ta in royalty på CD längre.

De nya formaten är ingen räddning då majoriteten av dagens inspelningar ändå inte är i närheten av att tänja på cd-mediets kapacitet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  10:41:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hadde ni båda varit med när vi testade min bekants moddade Sony spelare för en vecka sedan så hadde ni inte varit lita övertygade !!! SACD skivorna var KLART bättre än CD skivorna..tyvärr hadde vi inte någon DVD-A spelare att jämföra med så där kan jag inte säga så mycket.
Och mitt påstående om "tweakade" DVD-A spelare är nog inte så långsökt som det kanske låter..som ni själva säger så är royalty nått som ger stora pengar och kan man göra så det egna mediet låter bättre än det konkurrerande, tror ni inte att man gör det ???

Och Wiskyman, jag tvivlar inte på att du fick det reslutat som du fick den 20e utan lämmnar bara ut de tankar och upplevelser som vi fick förra veckan när vi testade. Som sakt så var Sony spelaren moddad ordentligt och den gav innan inte mycket att hurra över vare sig på cd eller SACD. Men efter så gav den en cd-spelare i 20-25 tkr klassen en mycket bra match på cd och när vi körde SACD så hängde den valiga cd-spelaren inte med överhuvudtaget.

Har ni själv testat SACD på en mer utpräglad highend spelare eller bara på dvd-spelare som tar mediet ??? Jag bara frågar för de flesta enklare maskiner som jag lyssnat på har inte gett mig speciellt mycket "ståpäls" direkt...

/Martin
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:02:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Hadde ni båda varit med när vi testade min bekants moddade Sony spelare för en vecka sedan så hadde ni inte varit lita övertygade !!! SACD skivorna var KLART bättre än CD skivorna..tyvärr hadde vi inte någon DVD-A spelare att jämföra med så där kan jag inte säga så mycket.
Och mitt påstående om "tweakade" DVD-A spelare är nog inte så långsökt som det kanske låter..som ni själva säger så är royalty nått som ger stora pengar och kan man göra så det egna mediet låter bättre än det konkurrerande, tror ni inte att man gör det ???

Och Wiskyman, jag tvivlar inte på att du fick det reslutat som du fick den 20e utan lämmnar bara ut de tankar och upplevelser som vi fick förra veckan när vi testade. Som sakt så var Sony spelaren moddad ordentligt och den gav innan inte mycket att hurra över vare sig på cd eller SACD. Men efter så gav den en cd-spelare i 20-25 tkr klassen en mycket bra match på cd och när vi körde SACD så hängde den valiga cd-spelaren inte med överhuvudtaget.

Har ni själv testat SACD på en mer utpräglad highend spelare eller bara på dvd-spelare som tar mediet ??? Jag bara frågar för de flesta enklare maskiner som jag lyssnat på har inte gett mig speciellt mycket "ståpäls" direkt..."

Jag testade SACD på min DVDspelare som tar båda formaten. Daomvandlingen sköts även denna av min förförstärkare Primare SP31.7,men dock inte genom de balanserade ingångarna utan genom vanlig RCA, detta pg a att min dvdspelare Pioneer DV-747A inte har någon balanserad ingång.

Matchen hade med all sannorlikhet varit mer jämn om detta hade kunnat göras. Den hade även varit mer jämn om jag haft plats för att kunna låta även min dvdspelare stå på en diabassten.

Men det här var ett första omdöme av en jämförelse mellan formaten. Det kan ju visa sig att SACD möjligen kan bli bättre genom en ren DVD/SACDspelare, men det här har än så länge inte låtit sig göras.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:06:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker faktiskt inte att SACD låter dåligt,men att både DVD Audio och vanlig cd låter bättre. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:22:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Wiskeyman: Du bor eventuellt inte i stockholm ?? För då skulle man kunna ordna en sammankomst och testa min kompis DVD/SACD mot din maskin och se..en idé !?!?!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:57:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej tyvärr så bor jag i västra Sverige. C:a 3mil söder om Göteborg. I annat fall så hade det ju varit mycket trevligt.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:01:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja där ser man..man kan hoppas det blir lite mer av både SACD & DVD-A på nästa mässa i Gtb & i stockholm nästa år... Och då får vi hoppas det har dykt upp fler maskiner på svenska marknaden..

/Martin
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:15:19  Show Profile Send gardd a Private Message
Det är som upplagt för en lång diskussion om vilket format som är bäst. Men jag håller med marens.

Att skriva "DVD Audio vs. SACD" är något missvisande eftersom undersökningen är så extremt snäv. En apparat bara! Vad är det för "undersökning" ? :)


jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:21:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo visst är det en snäv jämförelse. Men den kan egentligen förklaras som att jag trodde att SACD skulle vara mer jämförbart mot DVD Audio men det var det inte. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:59:07  Show Profile Send gardd a Private Message
Ingen fara! Kul att få se vad folk tyckte om själva jämförelsen! Personligen tycker jag att alla medier har sina styrkor och svagheter. Vinyl låter ju bäst (IMHO) och har härliga fodral. En CD-skiva kan man kopiera ett 100-pack av och smidigt ta med sig på resan. Det låter ju inte så kul när man kopierar skivorna men det låter ändå "helt okej", och de kostar ju ingenting... SACD/DVDA är ju bättre än CD rent tekniskt men utbudet är litet och skivorna är dyra. Som sagt: många styrkor och svagheter!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:02:01  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Jag har medvetet låtit bli att lägga mig i debatten om SACD vs. DVD-A, men kan inte låta bli att komma med ett litet inlägg.
För att undvika missförstånd vill jag först påpeka att min grundinställning är: "Låter det bättre så är det bättre", jag inser alltså att musikupplevelsen är högst subjektiv.

Nu är det dock så att jag har läst en smula om de aktuella formaten (specs och wp) och funnit att, lite förenklat, så är det så att rent informationsmässigt så är DVD-A överlägsen SACD. Detta beror på att DSD är en 1-bit kodad ström som kräver kraftig översampling för att kunna hålla vad specen lovar. Detta ger dels ganska mycket brus i området över 30kHz dels innebär 1-bit kodning att det är betydligt svårare att applicera icke-förstörande komprimering på strömmen. Alltså tar DSD mer utrymme per "kvalité" så att säga.

Med detta inget sagt om upplevelsen, som jag ser det måste man skilja på det och tekniska data för att överhuvudtaget kunna föra en konversation i ämnet.

Själv har jag inte tillräckligt bra utrustning för att kunna avgöra vad som låter bäst av de två formaten, men pga. MLPs vackra arkitektur med subströmmar och öppet metadataformat håller jag nog på det formatet ifall det skulle bli strid om saken . Eftersom jag är ingenjör så gillar jag öppna, skalbara, utbyggbara format som är lätta att implementera...

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:12:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har utrustning för att kunna skilja ut dessa format. En lite sorglig sak med dem är att det är inte ens säkert att något av formaten kommer att efterträda cd:n inom överskådlig tid, och i så fall så får vi vänja oss vid multispelare som tar samtliga förekommande format. Dock så vill jag förtydliga,min Pioneer Dv-747A tar inte samtliga format. Den saknar möjlighet till att spela upp HDCD. Vilket ju kan vara lite tråkigt men inget större bekymmer. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:36:20  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
whiskyman: Jag håller med dig om att varken SACD eller DVD-A kommer att efterträda cd snart. Snarare tror jag att cd kommer att leva parallellt med de nya formaten, som en sorts "stormarknadsformat". Kanske kommer vi att se en än tydligare utveckling mot "pushade" mixningar som funkar i low-end system, där upplösningen ändå inte räcker för att avslöja bristerna. Att SACD och DVD-A kommer som ett finsmakaralternativ är det dock inget tvivel om tycker jag.

Tyvärr är det väl så att SACDs bakåtkompatibilitet med CD riskerar att göra det till det härskande formatet.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:41:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har nu provat både SACD och DVD Audio. Båda varianterna låter bra i mina öron, men jag ser ett stort problem med DVD Audio och det är att jag måste ha en bild där jag kan göra valen innan skivan går igång... I mitt fall innebär det att jag måste dra igång projektorn om jag vill spela en DVD Audioskiva...
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:45:34  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Pjotre: Hmm, låter tokigt. Annars brukar det vara så att man kan trycka på stop när man har laddadt skivan och sedan trycka play för att börja spela utan menyval.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:47:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Har inte testat det, men kör den igång i tvåkanalsläge då?? För när jag slår på projen och menyerna kommer upp så är det surroundläget som är förvalt.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:50:23  Show Profile Send DHT a Private Message
MartinH: Vore trevligt om du tar reda på det. Kanske var det Vacuum State Electronics / Allen Wright? De finns i tyskland och gör intressanta moddar av Sony SACD-spelare, har själv funderat på att göra en egen modifiering efter deras koncept.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:50:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har oxå hört att det ska vara lite struligt med arbetssättet på DVD-A, har inte DVD-A oxå nån svaghet i multikanalsåtergivningen,,hörde nått om att splittning av kanaler eller nått liknande som inte hände i SACD.Nån som vet närmare ???
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:52:43  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Pjotre: Vad har du för spelare? Det borde väl finnas ett sätt att ange 2-ch som standard... Kan man ju tycka.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:13:08  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Vad avser ni med "splittning av kanalerna"?

MLP delar ju upp varje kanal i en separat ström (jmf. MPEG2) och det är just det som är en av styrkorna i formatet. De strömmar som utgör höger och vänster fram i multikanal är desamma som stereokanalerna, bara att de kräver information ur övriga kanalers strömmar för att "rensas". Det här medför att man kan tillverka en enklare krets för stereoavkodning, en krets som inte ens behöver veta ifall det finns fler kanaler eller inte. DSD däremot kräver att nedmixning till två kanaler sker i avkodningskretsen, ergo kretstillverkaren bestämmer hur nedmixningen ska låta istället för producenten.

Litet förbehåll för att det kan finnas styrinfo för nedmixningen i DSD, jag är lite osäker där. Kanske det finns någon som kan DSD bra som kan svara på det?

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:32:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Pjotre:
Det brukar vara så att multikanalljudspåret är det som väljs som första prioritet. Tillverkarna kanske tror att alla har en multikanalsrigg? Man vänta nu, du har väl en massa sluststeg och högtalare runt om? Man brukar inte behöva ha bild påslagen, bara att trycka play typ två-tre gånger så kommer ljudet. Men som sagt, det kommer då oftast multikanalljudet, om sådant finnes. Det finns väl en knapp på fjärren att byta spår med? Det vore faktiskt bra om tillverkarna låter användaren ställa in i en set-up meny om man vill spela 2-ch eller 6-ch som default. Samma problem finns faktiskt på SACD-spelare!! Min Sony NS900 tar automatiskt SACD-multikanalsspåret! Man får varje gång manuellt ändra till 2-ch SACD-spår om man vill ha det. Men det sämsta är att det verkar som om det inte går att spela CD-lagret överhuvudtaget om sådant finnes! Jag har iallafall inte hittat den funktionen ännu.

Slutsatsen blir nog att både SACD- och DVD-Audiospelare bör finslipas lite mer på funktionssidan. Ni vet ju hur japaner är...


Hassebasse:
Jag tror att bägge formaten kommer att överleva. DVD-Audio tack vare DVD.skivans succé och SACD tack vare CD:ns succé. Jag tror att konsumenter i allmänhet inte kommer att bry sig ett dyft, då spelarna så gott som alltid numera och i framtiden kommer att ta båda formaten. Jämför t ex Dolby Digital och DTS som lever sida vid sida.

Mest är jag ute efter _multikanalsljudet_, och det finns inte på CD annat än DTS-CD. Och är det en artist jag vill ha musiken från så spelar det mindre roll om det är SACD eller DVD-Audio.

Eller så är DVD-Video den stora vinnaren? Kolla i butiken på det mycket stora utbudet av musik-DVD. Då får man förutom ljudet även bild. Hur ska man få konsumenten att betala lika mycket för något som är utan bild och inte förstår att ljudet kanske är bättre än Dolby Digitalljudet? Konsumenterna vet oftast på sin höjd att det är 5.1-ljud, det vet de att de vill ha om de har en hembioanläggning. Kvaliteten på Dolby Digital tycks räcka för de allra flesta.


MartinH:
Det finns inte några konstigheter med vare sig DVD-Audio- eller SACD-algoritmerna. När det gäller DVD-Audio så är datakompressionen _helt_ förlustfri, dvs bitidentisk. Vissa svagheter finns med SACD:ns algoritm, men det har inget att göra med multikanalljudet. Men SACD funkar rätt hyfsat upp till 20 kHz, över det så har den lite väl dåligt signal/brusförhållande, vilket inte är direkt gynnsamt om man säger så.



Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:37:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hassebasse:
Ah, nu kom jag på vad MartinH kanske menar med "splittning av kanalerna". Han menar nog Bass-management!

Vad jag vet är det lite rörigt med SACD-spalarnas funktion på den fronten. Kanske även hos DVD-Audio-spelarna.

Orsaken är nog att tillverkarna tycker att det är för dyrt att göra fina analoga delningsfilter. Då kan de frestas att göra de i den digitala domänen med både A/D- och D/A-omvandlare som "grädde moset". Det är dumt! En del tillverkare har inte ens bass-management, vilket kanske är det bästa, då vet man att de inte kan strula till det. Om man behöver bass-management kan man köpa externa filter istället, t ex från Miller & Kreisel eller Outlaw Audio, så är saken helt biff!


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000