HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanertips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:25:02  Show Profile Send gustav a Private Message
Har fanerat med 0.4mm björkfaner och tänkte berätta lite hur det gick. Denna faner har fördelen att vara billig
( ca 60kr/m2) och är lättarbetad och snygg i mitt tycke.
Nackdel: smala bitar, max ca 35cm.
Gjorde ett försök med kontaktlim som inte blev bra.
På snickares inrådan gick jag över till trälim.
Det funkar bra om man tar ett tunnt lager lim, och sedan pressar med
en tjock mdf-bit och 4-8 skruvtvingar (ca 30 min räcker)
En sida blev dock bucklig pga dålig pressning. Kom då ihåg att nån nämnt strykjärn här på forumet. Värmde snabbt upp järnet och tryckte på och det funkade perfekt !!! (det blev plant alltså)

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/10 :  02:24:28  Show Profile Send divander a Private Message
Hur mycket brassade du på på strykjärnet?

Vad var det som inte blev bra med kontaktlimmet?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/10 :  10:01:38  Show Profile Send gustav a Private Message
Rätt varmt ("bomull"). Casco trälim.
Med kontaktlimmet blev det buckligt och det fastnade inte så bra.
Gjorde dock bara ett försök. Det går säkert att göra bättre. Kanske vara det fel lim.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/10 :  10:03:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Gustav:

Verkligen jättekul att mitt strykjärnstips fungerade lika bra på högtalare som på modellflygplan.

Intressant läsning!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/10 10:03:26
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/10 :  10:04:36  Show Profile Send gustav a Private Message
Tack Erik !!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/10 :  10:06:50  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Kanske har någon mer rekommenderat det på forumet, så jag ska nog inte ta åt mig all credit.

Men det är kul när man kan ta tillvara på kunskaper från sina olika hobbys.

/Erik
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/10 :  14:39:36  Show Profile Send divander a Private Message
La du någon press på när du använde kontaktlim? Hur mycket lim hade du på? Lät du det torka ordentligt?

Undra vad som händer om man stryker på ojämnheter som är limmat med kontaktlim?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/11 :  11:25:54  Show Profile Send gustav a Private Message
Undrar också om man kan strykjärnsvärma när det är kontaktlim under.
Vet inte om lacken tål det.
Återkommer när (om) jag vågar prova
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:10:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Skall det vara ånga med i bilden också eller räcker det med värmen

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:27:10  Show Profile Send gustav a Private Message
Ånga har jag inte haft. Hade däremot skidvalla kvar på järnet som fick slipas bort.
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:43:38  Show Profile Send andwa a Private Message
vad brukar priset ligga på /m^2?

naturligtvis olika för olika träslag, men kom med lite snygga förslag på olika fanér.
ska snart fanéra [:D.

Vilken tjocklek föredrar ni? och varför?

är det krångligt att fanera en välvd form eftersom det måste ligga i hård press? tillverka en pressfixtur då kanske?

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:56:57  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
gustav: Jag är stark förespråkare för kontaktlim och har även stött på det där problemet du nämner; Bucklig yta.

Det kommer sig av att man har på för tjockt lager med kontaktlim och försöker bearbeta det för länge. Om man pillar på limmet, när det börjat segna till, så klumpar det ihop sig som tuggummi. Tricket är att offra en billig pensel. Arbeta snabbt och bestryka en liten yta åt gången. Sen kommer det tråkiga... VÄNTA... Det kommer ta 15 minuter för limmet att torka. Och om man pillar på limmet under tiden, så kommer det klimpa ihop sig (=bucklig yta).

Om man fått på en tunn yta med lim, på båda arbetsstyckena, väntat tills det är klibbtorrt (inte klibbar när man petar på det (försiktigt)), trycker ihop ytorna och gnuggar ur eventuella luftbubblor, så är det svårt att misslyckas. Jag tycker det är för bökigt med alla tvingar.

Dock säger många professionella att resultatet blir jämnare med trälim, men jag får till det såpass bra att i alla fall jag är nöjd med mina kontaktlimmefaneringar.

Se även ett inlägg här, med lite bilder på när jag sätter faner och skarvar och har mig:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12505&whichpage=3

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/11 :  23:03:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Finns det inte någon som vågat prova och stryka på kontaktlim??? Sitter med småbucklig 0.8 mm ekfanér, som man kanske "pillat" för mycket på innan sammanpressning. Får väl offra strykjärnet själv i värsta fall, rostad ekfanér kanske blir ballt...

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/11 :  23:44:46  Show Profile Send divander a Private Message
Använd kontaktlim om du skall limma en välvd form. Det är bara att sätta ner mitten först för att sedan "stryka" ut fanéret med handen. Sitter perfekt.

Jag brukar använda någon typ av spackelspade när jag stryker ut kontaktlim. Jag tycker att det är lättast med ett gammalt kasettfodral som spackelspade.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:40:54  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
divander: Hur stor måste radien vara om man ska kunna fanera utan problem?


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/12 :  20:41:47  Show Profile Send andwa a Private Message
Var iväg och införskaffade lite fanér idag, tyckte jag kom över det rätt så billigt, 30 spänn kvadraten, dessutom mahogny. Har "provlimmat" och polerat lite på den men jag tycker inte om strukturen riktigt på mahogny, jag har inte tänkt att lacka den! bara vaxa upp ytan så att den blir sidenmatt, troligen med bivax.
Känns som jag kommer införskaffa bokfanér istället, blir en glattare yta då skulle jag tro.
Vid limprovet användes biltemas "invisible nail", med ett gott resultat. Dock var inte den ytan välvd, men det kommer den bli i nästa försök.

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:18:40  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Ja det funkar bra att använda strykjärn med trälim. Man behöver dock inte ha det så varmt som bomull. Jag har läst att det skall vara så varmt att vatten på järnet just så pass "pyser" bort. Jag fick själv använda mig utav denna metoden då min mahognyfanér släppte när jag använt för mycket vatten vid våtslipning utav lack och gick för djupt. Med strykjärnsmetoden så blev det ändå ett perfekt slut resultat.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  00:34:07  Show Profile Send divander a Private Message
H: Det beror lite på vilket träslag man använder. Jag har ett par högtalare med hörn av en radie på ungefär 2,5cm. Det gick alldeles utmärkt med björkfanér på 0,6. Med en grövre hade det kanske spruckit.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/25 :  01:16:11  Show Profile Send andwa a Private Message
Har gett mig in på att fanera med bok på mina burkar nu men det går sådär... Jag använder kontaktlim (biltema...), och har mina funderingar på att det inte duger.

Vilka fabrikat använder ni när ni använder kontaktlim?
Är ni tvungna att sätta det i pres efter limning? Mina högtalare är välvda vilket gör detta nästan omöjligt

Jag har limmat fanér på baksidan först, blev rätt ok, men det är en liten yta dock, 130x450. Nu i eftermiddag limmade jag baffeln, och satte den i press ett par timmar, släppte för att kolla resultatet. Lysande! Helt slätt och bubbelfritt.
Ett par timmar senare, efter melodifestivalen så gick jag ut för att inspektera mina skönheter, då såg baffeln ut som hela havet stormar... h------e, troligen kan det bero på sniklimmet, det torkar in i mdf´en inom ett par minuter så det blir en snustorr yta.

Så ska inte kontaktlim vara har jag för mig, därför vill jag höra vad ni använder. Nöjer mig inte förrän det blir bra!!!!

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/05/25 :  05:31:56  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Med risk för att verka jobbig: Det är nästintill omöjligt att misslyckas med kontaktlim.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  10:13:05  Show Profile Send divander a Private Message
Jag använder Biltemas kontaktlim. Se till att alla ytor är rena och torra. Stryk ut det tunnt med en spackel, eller ännu hellre ett lock från ett cd- eller kasettfodral. Jobba ganska snabbt så det inte hinner bli segt. Låt det torka tills limmet inte kladdar (ca 15 minuter). Böj lite på fanéret så att mitten fastnar fört. Stryk sedan ut det med handen. Då är det mindre risk för få bubblor. Ta en oöppnad PET-flaska och kavla och pressa. Akta hörn och kanter så att de inte spricker. Vänta en timme eller så. Vänd påå lådan och skär bort det spm sticker ut med en tapetkniv. Vänd igen. Slipa med sandpapper på slipkloss. Det bästa är att häfta fast sanpapper på en liten bit planka, mdf eller liknande. Slipa fört hörnen längs fibrerena utåt och vid ändträt innåt. Detta för att hörnen är ömtåligast (kan spricka eller få flisor). Ömtåligheten beror väldigt mycket på vilket träslag det är. Björk är exempelvis mycket enklare än lönn. Slipa sedan ner kanterna (ca 2 mm). Runda av kanterna något. Annars kan de gå sönder och bli fula väldigt lätt.

Om det blir bubblor kan man få ner dom ganska bra med att pressa någon sekund med strykjärn. Pressa sedan med fingret eller annat (ganska varmt) tills det svalnar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/25 :  12:02:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ang. att lägga fanér runt en radie:
Vilken radie man kan lägga fanéren runt beror väldigt mycket på vilken fanér man använder. Den som ligger på pappersbas kan man med enkelhet lägga runt så små radier som r=9,5mm utan att det "lyfter" eller flisar sig.

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/25 :  12:28:16  Show Profile Send andwa a Private Message
Divander:
Jag har gjort precis som i ditt recept! förutom att jag använde en oöppnad si´likontub som "kavel", måste ju bero på det då .

Var ute på morgonkvisten och gav mig på bafflarna med strykjärn, den ena blev bra, den andra sprack... Den fanér jag använder är aningen vågig från början så det kan vara därför det jävlas. men men, ska ta tjuren vid hornen nu igen.
Tackar så mycket!

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:20:37  Show Profile Send divander a Private Message
Vilket träslag är det? Man får ta det försiktigt med strykjärnet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:17:55  Show Profile Send Pontan a Private Message
Ni som testat både kontaktlim och trälim, är resultatet olika med de olika metoderna? Finns det några nackdelar med trälim förytom att det är mer bökigt med tvingar, press och tråkig väntan mm? Jag har redan handlat kontaktlim på biltema för att fanera min ProAc kloner men när jag hört andwa misslyckas blir jag ju lite nervös. Jag har inget emot att knöla lite med tvingar och så, det är ju mest p.g.a. det roliga hantverket som jag gör det.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  23:03:09  Show Profile Send divander a Private Message
Min erfarenhet är att maninte behöver vara rädd för att jobba med kontaktlim. Det kan även bli fel med trälim. Osh skulle det bli fel så kan man ta bort fanéret. Räkna inte med att den första högtralaren blir perfekt. Det kommer nog att bli bra. Men förmodligen så blir nästa högtalare ännu bättre. Övning ger färdighet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000