Author |
Topic |
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 16:04:28
|
Är det någon mer än jag som använder gEDA-verktygen för att rita kretsscheman och skapa kretskortslayouter?
Man kanske skulle kunna få till ett litet symbol utbyte så hjulet inte behöver uppfinnas gång på gång och minimera risken för att uppfinna ett fyrkantigt hjul.
gEDA finns på http://www.geda.seul.org/ om någon är intresserad.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 10:00:50
|
Jag kör gEDA under Linux, men jag har nog inte så många hemritade komponenter tyvärr...
|
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
|
|
f02jma
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 10:46:28
|
Jag använder också gEDA, och har en del specialkomponenter, bl.a. en PGA2311.. |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 13:47:19
|
Har ni fått det att fungera bra med att rita schemat i gschem, exportera en netlist till pcb och kanske (överkurs) använda en autorouter för att generera ett kretskort (som kanske inte bli så bra men ändå)?
Jag är fortfarande lite skakig när det gäller att rita symboler, vet inte riktigt om de är korrekta. lint programmet klagar inte så mycket men jag vet inte riktigt om symbolerna funkar som de ska.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
f02jma
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/05/28 : 13:46:50
|
Javisst, om man bara ritar schemat omsorgsfullt och ger namn till alla komponenter så fungerar netlist och ratnests väldigt bra.
Något autorouter har jag inte provat, tror det blir bättre manuellt.
Enda knepiga med att rita komponenter är att man bör namge benen för att det ska fungera att importera med netlist i PCB. |
Edited by - f02jma on 2003/05/28 13:48:02 |
|
|
|
Topic |
|