HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 gEDA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:04:28  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Är det någon mer än jag som använder gEDA-verktygen för att rita kretsscheman och skapa kretskortslayouter?

Man kanske skulle kunna få till ett litet symbol utbyte så hjulet inte behöver uppfinnas gång på gång och minimera risken för att uppfinna ett fyrkantigt hjul.

gEDA finns på http://www.geda.seul.org/ om någon är intresserad.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:00:50  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Jag kör gEDA under Linux, men jag har nog inte så många hemritade komponenter tyvärr...


/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:46:28  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Jag använder också gEDA, och har en del specialkomponenter, bl.a. en PGA2311..
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:47:19  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Har ni fått det att fungera bra med att rita schemat i gschem, exportera en netlist till pcb och kanske (överkurs) använda en autorouter för att generera ett kretskort (som kanske inte bli så bra men ändå)?

Jag är fortfarande lite skakig när det gäller att rita symboler, vet inte riktigt om de är korrekta. lint programmet klagar inte så mycket men jag vet inte riktigt om symbolerna funkar som de ska.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:46:50  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Javisst, om man bara ritar schemat omsorgsfullt och ger namn till alla komponenter så fungerar netlist och ratnests väldigt bra.

Något autorouter har jag inte provat, tror det blir bättre manuellt.

Enda knepiga med att rita komponenter är att man bör namge benen för att det ska
fungera att importera med netlist i PCB.

Edited by - f02jma on 2003/05/28 13:48:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000