Author |
Topic |
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 13:33:49
|
Hej
Hittade det här på en engelsk forumsida. I Sverige har vi ju den välkända så kallade Linn-debatten,i england så verkar Naim skrämma ännu mer .
Vill inte starta ngn ny Linndebatt men det är intressant att se samma tankar dyka upp i ett annat land fast om Naim. Fick ngr funderingar när jag läste det engelska inlägget nedan.
1. Vad är det som gör denna märkesfixering,(oavsett märke)
2. Hur mkt betyder det att få ingå i en sk märkesfamilj
3. Fabrikatets marknadsföring,hur mkt påverkar det oss
4. Lite fria tankar om det som eventuellt påverkar oss förutom själva musik/ljudåtergivningen.
Skulle vara intressant att få höra era åsikter UTAN att det blir ngt skyttegravskrig .
Why is it that Naim seems to make such monsters of their owners? It's almost like a cult. No other brand I know create such loyal and defensive owners. With owners of other brands, they might love their equipment but can still acknowledge that their equipment have weaknesses and that other equipment might be superior in certain areas. But not Naim owners - "Naim is the best, nothing else can compare, DIN connections are the best, Naim's 30 watts are superior to other brand's 100 watts, all other brands are slow and inaccurate, etc."
I have now learned not to even hint at anything negative about Naim equipment to a Naim owner or dealer. Invariably, you'll get a bit of a lecture about not knowing what live music really sounds like, because if you did, you'll know that only Naim is faithful in reproducing the original sound while all other brands fail to do so. I think it's all quite narrow minded.
I guess I'm only opening myself up to hate mail and death threats with this post. But I'm just trying to understand this phenomenon. Maybe I'm ignorant for not seeing the Naim light, or perhaps I've just been unlucky enough to run into the wrong Naim owners and dealers.
Hoppas på lite intressanta inlägg/synpunkter,fast om detta bara verkar som en nonsenstråd för er så får jag väl radera den .
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
lambda
Kilroy was here
120 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 14:33:47
|
Till en början så skulle jag vilja påstå att alla människor påverkas till en viss grad av marknadsföringen som producenterna utsätter oss för, annars så skulle reklam inte finnas. Fast vissa vill förmodligen hävda annat?
1. Varunamns fixering kommer förmodligen från människans behov av att känna en tillhörighet till en viss (vinnande) grupp. Finns inom alla samhällsklasser och fenomen.
2. Uppenbarligen mer för vissa människor än andra. Fixeringen försvinner nog efterhand, när man blir mer insatt i företeelsen, kunskap ökar ens egna självförtroende.
3. Marknadsföringen går ut på, i de flesta fall, att sälja in den rätta ”livsstilen” hos konsumenten. Och det tycker vi om. Vem vill inte fira samma ljuvliga, harmoniska och färgstarka jul som coka-cola säljer på oss i juletid.
4. Design har blivit allt viktigare, så det är en starkt ”sales point”. Titta bara på alla vackra, tuffa, macho, originella lådor som våra HIFI-produkter förpackas i. Samt att hörsägen är viktigt, titta bara på alla frågor här på forumet av typen, vilken CD-spelare skall jag välja? Vissa HIFI-knuttar hävdar att ljudet är viktigast, det är nog bara ett argument för att övertyga sig om att man gör rätt köp när man köper produkt A som är snyggare men dyrare än produkt B. Ibland så får jag en känsla att många HIFI-intresserade tro att vi är mer renlevnadsmänniskor än andra fanatiska hobbygrupper, vi verkar tro att vi går minsann inte på reklam knepen utan bara köper de ”bästa” produkterna, skön självlögn.
Nu får jag säkert på skallen av någon.
H Lambda |
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 14:46:33
|
Jag tycker att Naim har mkt bra grejer så jag förstår inte varför man kallar det "dyrt felköp". Har ni som kritiserar verkligen lyssnat mycket på Naim? |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 14:52:00
|
Bara en massa svaga människor som måste hävda sig genom att tillhöra olika grupper.
Själv kan jag stå på egna ben och göra mina egna val. Visst låter jag mig påverkas och är väldigt öppen för nya idéer, men jag utvärderar mer objektivt än många andra och vågar dissa allt som inte låter bra enligt mina kriterier.
|
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 14:55:18
|
Jag förstår inte alls den här debatten överhuvudtaget. Jag har hört att den uppkommit pga fräck marknadsföring etc. Men den som kör med Linn eller Naim gör ju det pga att man tycker om ljudet, designen och att man får synergi i systemet utan att behöva leta ihjäl sig bland 1000-tals märken. Samt eventuellt andra orsaker.
Jag ser det som att problemet sitter hos de som retar upp sig. Alla märken hävdar att just de är bäst och gör allt för att reklamen skall uppmärksammas. (Nakna damer för att ta ett exempel). Jag irriterar mig inte på de som sitter med hela system av Krell och hävdar att Krell är bäst, bara för att ta ett exempel. Folk som retar upp sig på Linn-ägare eller Naim-ägare tycker jag skall ta och tänka efter varför de retar upp sig. Jag ser ingen som helst anledning till att göra det. |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:00:07
|
"Själv kan jag stå på egna ben och göra mina egna val. Visst låter jag mig påverkas och är väldigt öppen för nya idéer, men jag utvärderar mer objektivt än många andra och vågar dissa allt som inte låter bra enligt mina kriterier."
Men, om ditt omdömme - efter mycket utvärderingar - säger att Naim gör uteslutande de bästa grejorna - skulle du kalla dig själv för en svag människa som måste hävda sig genom att tillhöra en viss grupp? |
Objektivist |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:06:57
|
Hej igen
Som jag skrev,ville inte ha ngn diskussion om ngt märkes återgivningsfördelar...där är vi alla olika i vad vi prioriterar ( Krell,baskompetent....BAT,underbar topp osv).Utan lite mer tankar om de frågor jag skrev i inlägget eller andra vinklingar som ni kommer/tänker på. Och just Naim och Linn...i exemplet ovan Naim har ju lyckats få denna trogna skara kunder/rätt-trogna (obs,skämt)..
Hur har Naim lyckats med det och hur har vi påverkats..
Tillbaks till trådens huvudfråga
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:08:08
|
quote: Bara en massa svaga människor som måste hävda sig genom att tillhöra olika grupper.
Själv kan jag stå på egna ben och göra mina egna val. Visst låter jag mig påverkas och är väldigt öppen för nya idéer, men jag utvärderar mer objektivt än många andra och vågar dissa allt som inte låter bra enligt mina kriterier.
yalpa<< Generaliserar du med detta att Linn och Naim ägare inte kan det? I så fall uppfattar jag det som rätt oförskämt. |
Edited by - fredde on 2003/04/27 15:10:00 |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:09:18
|
Man behöver inte vara svag för att trivas i en grupp, men det är lättare att följa med strömmen än att gå emot den. |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:22:27
|
Jag tycker frågeställningen är en smula skev. Vi har ett par märken med väldigt hängivna kunder, övertygade om att tillverkaren de valt helt enkelt är bäst. Det är väl egentligen inte så konstigt? Vi kan anta att de flesta kunder helt enkelt stövlat in hos hifi-handlaren, lyssnat på Linn/Naim/Etc och dragit slutsatsen att det är det bästa de hört. Liknande saker måste nästan ha hänt alla som pysslat med hifi ett tag. Någon gång har väl de flesta kommit över en produkt som de tycker är helt enastående? Frågeställningen upplever jag däremot lite i stil med; "vad är fel, egentligen?". Lite tokigt, när det inte finns något fel. De flesta tycker, förhoppningsvis, att de själva gjort det bästa valen inom sin budget. Det kan betyda att de köpt uteslutande Linn, Naim, Krell etc., eller så kan de ha blandat friskt med olika märken. En intressantare fråga vore, utefter vilka kriterier anses de olika sakerna vara bäst? |
Objektivist |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:32:49
|
quote: Man behöver inte vara svag för att trivas i en grupp, men det är lättare att följa med strömmen än att gå emot den.
Du menar alltså att om man köper system som säljs på 6 ställen i Sverige är att följa med strömmen? |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:35:57
|
DasIch,...precis lite fria tankar är inte fel bara vi slipper skyttegravskriget...
Men det intressanta är, tycker jag hur dessa två företag har lyckats bygga upp en så trogen skara kunder som skulle gå i *döden* för att försvara sitt systemval. Det är ju dit alla företagare vill komma och det var därför jag formulerade frågorna på det sätt jag gjorde....
1. Hur har de lyckats
2. Vad ger det oss som konsumenter förutom produkten att ingå i deras familj
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:41:42
|
Hej Snutten!
Naim var/är ett bra märke, förr såldes det t ex som ett High End märke av Linn butikerna! Hade man råd så köpte man Naim annars Linn! Naim var mycket bättre konstruerade samt betydligt snyggare än t ex Linn på 70-80 talet. Gämför man Naims prisläge idag mot t ex Krell, Mark Levinsson samt AR mfa så är ju Naim billigt! Hade jag haft råd med Naim på 70- talets början så hade jag säkerligen köpt deras prylar. Mvh Kenth
|
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:54:04
|
Jag tror så här:
1. Hur har de lyckats
Bra produkter. Ljud som skiljer sig lite från mängden. Hela system. Uppgradering. Design.
2. Vad ger det oss som konsumenter förutom produkten att ingå i deras familj
En gemenskap, precis som inom många andra områden.
Det är vad jag kan komma på nu i allafall. |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 16:03:56
|
"Man behöver inte vara svag för att trivas i en grupp, men det är lättare att följa med strömmen än att gå emot den."
Man behöver inte heller vara stark för att gå mot strömmen. Det är en falsk dikotomi det där, om att gå med eller mot "strömmen". Viktigaste är ju att följa sig själv.
Peder: Mycket bättre frågor, tycker jag.
1. De har lyckats göra produkter som berör och blir varmt omtyckta. Jag tror inte det finns något annat sätt att få nöjda kunder än att verkligen göra produkter som de tycker om. Reklam kanske kan få människor att prova något nytt, som verkar intressant, men den tänker inte åt dem. Ifall kunderna inte blir nöjda, då finns inte företaget kvar speciellt länge heller. Jag tror inte heller kunderna blivit pryglade av sekteristiska försäljare.
2. Här ser jag två alternativ.
a) Om kunden inte gillar produkten ger det ingenting, mer än ett tomt bankkonto och en falsk "tillhörighet".
b) Gillar man produkten är det kul att kunna diskutera med likasinnade, exempelvis här på hififorum. |
Objektivist |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 16:04:16
|
Tja, det är väl lite av tjusningen med själva hobbydelen av musiklyssnandet... Man hittar produkter som man får tilltro till och sen fördjupar man sig i just det sortimentet. Allt kan man ju inte ha koll på, än mindre prova.
Det här med att vissa märken måste försvaras till varje pris har jag aldrig riktigt förstått. En bra produkt försvarar alltid sig själv... |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 16:22:17
|
fredde: nej, det menade jag inte.
"Man behöver inte heller vara stark för att gå mot strömmen."
Kanske inte, men det underlättar. |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 16:32:09
|
quote: Hur har de lyckats
Naim har oxo lite trix som gör det svårt att blanda ex vis försteg har ingen egen nätdel utan matas från slutsteg eller separata nätdelar som kostar regält.
Dom använder DIN kontakter till signal och Slutstegen kräver viss induktans som man får om man köper deras högtalar kabel. Jag tror att vissa handlare i USA ger ingen garanti om man inte använder NAIM högtalarkabel. |
Rundgång & Omgång |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 17:47:11
|
Timbre,du skrev..Det här med att vissa märken måste försvaras till varje pris har jag aldrig riktigt förstått. En bra produkt försvarar alltid sig själv...
Precis,håller med....Men i Naim´s och Linn´s fall är ju kundsammanhållningen/troheten mot det egna märket mycket starkt.Jag tror det beror på ngr saker förutom att kunderna självklart är mkt nöjda med själva musikåtergivningen.
Jag ska försöka räkna upp ngr saker som jag känner till iom att jag själv tidigare var/ingick i den sk Linn-familjen.
Båda dessa företag har en mkt starkt uttalad strategi i hur kundrelationen ska gå till/byggas upp....detta är som jag ser det positivt både för kunden och självklart företaget...
Vid köp så får du 5 års garanti när du skickar in registreringskortet på produkten till fabriken. Därefter så får du regelbundet nyhetsblad direkt från fabriken,dessa är i bra papperskvalite som utstrålar kvalitetskänsla.Mer som en liten tidning med bilder.
Du får också regelbundna utskick från *din* handlare med erbjudanden om lyssningskvällar,gratis *kliniker* där din utrustning gås igenom,specialdemonstration av kommande produkter mm mm. Vid många av dessa lyssningskvällar är en representant från fabriken närvarande.
När en teknisk utveckling sker på en produkt som du har så erbjuds du att kunna uppgradera den för en ganska fördelaktig summa.
Du kan få service på även äldre produkter (recabba slutsteg,nätdelar,CD-spelare osv),detta även på mkt gamla produkter.Denna sk efterservice är mkt bra.
Naim England svarar direkt och snabbt på mail från sina kunder samt löser eventuella problem som kan uppstå. Linn har valt strategin att den kontakten enbart ska gå via den egna återförsäljaren. I båda fallen blir kopplingen kund-tillverkare mkt stark.
Båda märkena tillverkar hela kedjan av elektronik,kablar, tonarmar,pick-uper,apparathyllor osv....så du har i stort sett allt på samma ställe,utprovat för den egna utrustningen
Hur den *tajta* kundrelationen ska byggas upp finns mkt detaljerat beskriven i deras *Retailer Manual*.Som produceras på fabriken.
Samt,när du köper deras utrustning så levereras och installeras den i hemmet av återförsäljaren (det är ett krav som ställs från fabriken). Iom detta så får du som kund också lära dig att sätta upp ditt system på ett riktigt sätt,dessa handlare är mkt kunniga på att installera den utrustning dom säljer.
Handlarna utbildas kontinuerligt på respektive fabrik i bla installation och produktkunskap...ngt som kunderna vet om och som ger den trygghet och familjekänsla som jag tidigare pratade om.
Detta är ngr saker som jag tror ger den starka kopplingen till det egna märket,själklart är det mkt *smart* av tillverkarna (Naim,Linn) att jobba så målinriktat mot kunden. Men det ger ju också kunden ngt tillbaka och då är det väl bara positivt. Men framförallt mkt proffesionellt.
Nu då jag inte kör så mkt Linn längre,det var rätt många år sen jag bytte, så saknar jag denna eftersupport rätt mycket om jag ska vara ärlig.
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 19:15:23
|
Jag har haft många olika märken bl.a Linn, Naim, Primare, Cyrus osv osv. Det som gör att jag hela tiden återvänder till Naim är att det finns nånting jag inte kan sätta fingret på i deras återgivning som jag inte finner hos andra märken. Jag skulle inte vilja kalla mig fanatisk eller Naimmonster för jag fortsätter att byta prylar för att hitta nåt ännu bättre, tyvärr har jag inte lyckats ännu, men det kommer säkert. Naims kundservice är ju som sagt helt otrolig. Jag har flera gånger efter mailkontakt fått diverse smådelar som jag behövt till saker jag köpt beggat. |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 19:39:38
|
Det är viktigt det med kundservice att när inte grejerna funkar man har köpt, att man får en bra snabb service. Plus att att dom backar upp kunden som med reservdelar och uppgradering om så går att göra på den produkten man har köpt. För min del är det att det är bra service och bra produkter plus närhet till fabrikanten som jag har, givitvis att det låter bra. I mitt fall Primare´s grejer.
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:08:07
|
Jag kan bara tala för mig själv.
Jag vill ha riktiga as till slutsteg som ger en bra mängd watt som kommer att behövas för att spela tillräckligt starkt. därför så går tyvär naims förstärkare bort för mig.
//jonas
|
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 22:52:20
|
Hmmmm ,inte min uppfattning...ta bara den gamla klassikern LP12,försteg Naim 32,5,slutsteg Naim 250 med ett par små Linn Kan... Fy F-n vad det rockade. För att inte tala om ett sixpack Naim (6st monoblock) aktivt drivande ett par Linn Isobarik..spela starkare än så då skulle nog jag iaf må illa
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 23:12:27
|
Det är intressanta frågor.
Jag tror det beror mycket på marknadsföringen som gör att köparna känner sig speciella. Eller på imagen (som förvisso är uppbyggd med marknadsföringsmässiga strategier).
En Lotusägare känner sig speciell p g a märket. Samma sak för en Alfa eller en Citroënägare. Trots att en ny cittra kan i princip vara samma modell undertill som en Peugeot så finns det klubbar för Citroën men inte för Peggen!
I Linns fall så tror jag det beror på hur säljarna beter sig och i Naimns fall så kan det bero på bl a den speciella standard för kablar man har (med din-format). Kanske är det en kombination av båda sakerna. Användandet av BFC skadar säkert inte någon av dem?
När det gäller bilmärkena ovan så står de i den ordningen jag kan tänka mig att köpa dem. Dussinmärket i Sverige - Volvo - ytterst tveksamt! Hellre då SAAB. Kanske inte numera för hur bilarna beter sig utan nog mer objektivt för att SAAB är ett smalare märke...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Topic |
|