HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är Naimägare såna monster ..? : - )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/27 :  23:19:34  Show Profile Send Aton a Private Message
Saxade följande slogan från Naims hemsida:

"You're nobody without a Naim"

Det säger sig själv att ett företag som väljer en sådan slogan har "aggressiv" marknadsföring som en viktig del av sitt koncept.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/27 :  23:40:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hej där...jag har inte hunnit följa tråden.

Jag har också haft Linn och kommer ha det i framtiden, men jag känner ingen som helst lust att klanka ner på andra bara för att de föredrar nånting annat.

Jag försöker istället förstå varför de har valt andra märken/vägar och respektera det, istället för att på ett kaxigt sätt säga att min tillverkare är överlägsen alla andra och försvara min tillverkare in absurdum, som en del gör. Alla tillverkare är bra på nånting och riktar sig till olika grupper med olika preferenser.

DasIch > nej, svagheten sitter i att klanka ner på andra...

Fredde > jag är inte oförskämd och jag är Linn ägare (till imorgon iaf, sen blir det en liten paus) ; ....klart att de kan (om du nu syftar på att göra egna val), men en del behöver få större förståelse för andras preferenser och sluta vara så kaxiga.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:21:59  Show Profile Send DasIch a Private Message
Aton: Det är nog mer utav en ordvits istället för en aggressiv marknadsföring. Jag tyckte det var en ganska kul slogan i alla fall.

yalpa: Har jag klankat ned på dig, eller är jag bara förvirrad?

Objektivist
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:27:03  Show Profile Send peder47 a Private Message
Nagref,du skrev...Jag tror det beror mycket på marknadsföringen som gör att köparna känner sig speciella. Eller på imagen (som förvisso är uppbyggd med marknadsföringsmässiga strategier).

Intressant,jag håller med dig...marknadsstrategin är otroligt viktig.
Som jag beskrev i tidigare inlägg så är allt planerat i minsta detalj, hur man ska bemöta kunden.

Denna *Retailer Manual* är ett häfte i A4-format ca en cm tjockt,där finns hela marknadsstrategin fabrikant gentemot kund.Mkt professionellt och även positivt tycker jag...kunden får den service,information mm kontinuerligt som gör att han kan utveckla sitt intresse. Företaget knyter kunden starkare till sig...ngt som är varje företagares *skyldighet*....att öka sina marknadsandelar.

Men för kunden är nog detta en stor del av att han känner sig speciell som äger just denna utrustning.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:33:58  Show Profile Send peder47 a Private Message
Sen har vi ju ngr andra slogans som är kul,men som jag också tror har bidragit till den där känslan att känna sig speciell som ägare.

So Sorry,Simply Better

If it Sounds Better,It´s Better

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:39:41  Show Profile Send Aton a Private Message
DasIch: Enligt mina konspirationsteorier så finns det ett syfte med allt som skrivs av "smarta" företag (som Swatch, Diesel m fl) Men jag har inget alls emot Naim slogan, den är katchig. Men bara så mycket mer offensiv än typiska svenska som "Go' och glad med Kexchoklad" eller "Felix gör det goda godare."
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:47:57  Show Profile Send DasIch a Private Message
Du har rätt. Klart det finns ett syfte bakom det som skrivs. Knasigt vore det ju om det var helt meningslöst.
Själv tror jag Naim´s slogan är för att dra blickarna till sig, och vara lite rolig. Så är den ju garanterat mer offensiv än "Go' och glad med Kexchoklad".

Hade de inte "You Naim it!" förr i tiden? Jag har för mig jag störde mig som fan på den, vet inte riktigt varför.

Objektivist
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:53:14  Show Profile Send peder47 a Private Message
Linn hade en för sin LP12:a

*Jag använder Min Varje dag.......Linn LP12*

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/28 :  07:24:39  Show Profile Send yalpa a Private Message
DasIch > nej, inte du...men det finns en del Linnägare/försäljare som inte kan hålla sig i skinnet.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/28 :  08:36:03  Show Profile Send erik a Private Message
Jag är gärna ett monster
Jag förstår debatten, men i Sverige är Naim som nämnts ett marginalmärke. Fanns det inte ett antal entusiastiska handlare vore Sverige mer eller mindre Naimfritt.

Jag håller mig till Naim eftersom jag anser att de är överlägsna på att återge det musikaliska budskapet. Jag kan utan problem lyssna på realistiska nivåer i tolv timmar utan att bli trött och ändå vara nyfiken på en skiva till, det är bevis nog att jag valt rätt. Jag bytte försteg redan efter åtta år, men i övrigt gör support och kvalitet att det är billigt i längden.

Jag bytte från Linn till Naim eftersom det var roligare att lyssna till musik.

Sen är det bara svaga människor som inte kan ta sig ur en grupptillhörighet bestående av ett gemensamt stereomärke. Märklig anledning att hålla sig kvar. När det gäller dyra felköp finns nog den kategorin hos många märken.

Tyvärr är jag en "mullet" eftersom stereon kostar mer än skivorna, men jag jobbar på det.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:37:31  Show Profile Send gardd a Private Message
Hejsan på er. Jag måste bara få kasta mig in i debatten.
Någon skrev före mig:
-citat:-Sen är det bara svaga människor som inte kan ta sig ur en grupptillhörighet bestående av ett gemensamt stereomärke. Märklig anledning att hålla sig kvar. När det gäller dyra felköp finns nog den kategorin hos många märken.-slut citat-

Jag vill tillägga att det inte bara handlar om en persons 'inre styrka' som räknas när det gäller att ta sig ur en grupptillhörighet. Det handlar lika mycket mycket, om inte mer, om INFORMATIONEN som står till buds. Om man "svart på vitt" kan BEVISA, på samtliga plan/variabler/aspekter, att ett märke är direkt sämre en ett annat, så skulle det vara lättare att ta sig ur gruppen. Då skulle personen framstå som direkt DUM om t.ex. all information pekade i negativ riktning kring den aktuella hifiprylen. Det som komplicerar till det hela är att folk har olika smak. De som gillar HipHop är nog mer benägna att gill Linns system efterom de är taktfasta istället för ett mjukt single-ended baserat system. Med Linn-HipHop-exemplet vill jag visa på att folk tycker om ett slags 'sound'. Man köper ett Linn-sound. Man köper ett Naim-sound. Man köper ett Copland-sound.

Nu kan jag svara på Peders första fråga No.1:
Märkesfixeringen beror bland annat av både informationen som finns till förfogande för den som skall köpa (eller har köpt) en hifipryl. Fixeringen beror också av den 'inre styrka' som en person besitter.
Orkar inte definiera 'inre styrka' men ni fattar nog... :O

Fråga No.2: Klart det betyder mycket att ingå i en märkesfamilj, det har alla innan mig förklarat på olika sätt. Den personliga identiteten stärks, etc.

Fråga No.3: wow vilken betydelse det har. Efter ett köp råder en psykologisk osäkerhet: "köpte jag rätt märke?" och en erkännandeprocess startar. Säljaren och kompisarna stöttar och klappar på ryggen -Jo, du köpte helt rätt märke, detta märke är bäst i världen. När denna process är slut, sitter varumärket hårdare om säljaren har klappat om vederbörande ordentligt - och Linnsäljarna har identifierat detta. -> Leder till att köptroheten är stor.

Grattis ni har läst igenom ett fasligt långt inlägg. Vågar inte skriva mer.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:42:20  Show Profile Send erik a Private Message
Den inre styrkan består kanske i att kunna erkänna ett felköp för sig själv och inte övertala sig själv eller låta sig övertalas att man gjort rätt. Vågar man lita på sig själv brukar det bli bra.

Det går att spela groteskt högt med 100w om högtalarna väljs med omsorg. Det räcker förmodligen med ett fåtal watt om högtalarna är de rätta samt nätdelen i slutsteget är bra konstruerad.

/Monster-Erik

Blås på!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000