HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cambridge på HiFi Klubben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:25:39  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Obizzz: Har precis som du spenderat 3950:- på en D500SE nyligen! :(
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:29:54  Show Profile Send Aton a Private Message
wolfman: Sånt svider
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:41:32  Show Profile Send €riC a Private Message
Jag tittade på cambridges hemsida och distributors, där stod ljudtema för sverige men det stod inget om cambridge på deras hemsida. Kanske är det så att hifi klubben blir enda importör och därmed enda återförsäljare eller så hittar de på en massa trams som inte stämmer? Vad vet jag? inte mycket tyvärr...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:47:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Regelrätt hifi-monopol på ett märke i ett land borde vara förbjudet
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/04/19 :  23:01:39  Show Profile Send optimus a Private Message
Ingen som vet ngt om de nya modellerna???
Är själv på 'g' att köpa lite nytt nu när det blev så billigt
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/04/20 :  03:41:57  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Anton:
Hifiklubben har inte monopol egentligen. Alla återförsäljare är välkomna att köpa deras märken. Men dom får betala samma som privatpersoner så det går inte att tjäna pengar på deras produkter.
Det är däremot helt lagligt och OK att prarallellimportera (www.hemmabiobutiken.se) om man vill det.
Men i Sverige är det bara HiFi klubben som kan köpa direkt från tillverkarna.

Tänk dig att Harman Kardons generalagent skulle börja sälja till privatpersoner för samma pris som till återförsäljare.
Då blir det samma situation som HiFi klubben har på sina märken.

Sedan är det ju så att HiFi klubbe ligger högre i pris än vad samma varor kostar i andra länder men det är en helt annan sak.
Prissättningen är ju som bekant fri... Så länge som kunderna betalar så är det ju inte för högt pris...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/20 :  09:01:55  Show Profile Send Aton a Private Message
Dajo: Om generalagenten i ett land vägrar sälja produkterna till andra distributörer till ett konkurrenskraftigt pris har han som jag ser det skapat ett monopol. Kan man inte anmäla sånt till konkurrensverket? Förmodligen inte, då hade väl nån gjort det
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:30:40  Show Profile Send €riC a Private Message
God Morgon!

Anton/Dajo:
Undrar varför det är som det är, Cambridge/denon/nad/osv. borde ju tjäna på att deras grejer säljs på fler ställen?

funderar:
Det är ju alltid bra för konsumenten när priserna sänks men det är ju också bra med många små företag och "monopol" borde ju i förlängningen leda till några få storföretag (bara importörerna får råd att pressa prisenra. ...och om en börjar osv), det är inte bra.

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:51:38  Show Profile Send Terminator a Private Message
Anledningen till att det inte går att anmäla Hifi-klubben för deras monopol är graden av substituerbarhet för Cambridges produkter. De går att byta ut mot många andra hifi-märken och följaktligen har inte Hifi-klubben monopol på hela hifi-marknaden. Om Cambridge däremot varit de enda hifi-produkterna som sålts i Sverige så hade man kanske kunnat klämma åt Hifi-klubben.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/20 :  14:33:52  Show Profile Send Aton a Private Message
€riC: Jag tänker precis som du. Vad tjänar tillverkaren på att en förmodad "trögsäljare" som hifi-klubben blir en flaskhals för hela Sverige? Fattar ingenting! Exklusiv stämpel med de exklusiva butikerna och det delvis fina sortimentet? Jag trodde hifi-producenter valde generalagenter som kunde sprida deras produkter ordentligt. Inte till låg-kvalitets stormarknader som on-off såklart men för övrigt till en maximalt bred återförsäljarmarknad. Kanske blir det trots allt en uthållig lågprisprofil på Cambridge framöver, det kanske ingick i dealen??? Men det förklarar inte varför Denon m fl nöjer sig med en återförsäljare.
Terminator, du verkar ju ordentligt kunnig på det makroekonomiska området, har du någon schysst teori?
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/20 :  18:26:53  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Beträffande CD spelaren Cambridge D500SE, är den verkligen så bra som de flesta av er beskriver den ?? Jag vet att allting är relativt och till denna pris kan/bör vi inte gnälla. Men om priset på denna apparat låg på det dubbla tex 7000 tkr skulle den då vara konkurenskraftig ljudmässigt ???? vilken apparat skulle ni rekommendera för 7000 kr ????
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/04/20 :  18:43:03  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Aton: Hifi-klubben har 13 butiker runt om i landet vilket är jämförbart med vad en generalagent kan erbjuda. Man är dessutom (såvitt jag förstått) både generalagent och återförsäljare för sina märken vilket innebär att ett steg och en vinstmarginal skippas och därför kan priset sänkas. Det är alltså inte säkert att Cambridge Audio får mindre per produkt såld via Hifi-klubben. Det lägre priset borde också leda till högre försäljningsvolymer vilket tillverkaren knappast klagar på.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/20 :  18:47:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Synd att de så sällan hittills använt det slopade steget till att hålla låga priser Pengarna gick väl till inredning av butikerna för i Gbg är det snyggt som bara den.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/04/20 :  18:54:30  Show Profile Send Terminator a Private Message
Aton,

Nu förstår jag inte vad du menar!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/20 :  19:06:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Terminator,
Det jag menade var om du förstår vad Cambridge, Denon, Nad och B&W får ut av att ha endast en återförsäljare i Sverige. Minskar inte det försäljningsvolymerna?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/04/20 :  19:25:06  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Ja goddag på er!
Jag är lycklig ägare av en d300 o en a500.
Ni pratar om att man kan modda en d300 o mina frågor är:
1:Vad gör man?
2:hur gör man?
3:Hur påverkas ljudet?
4:Vad kostar det?
Tacksam för svar.
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/20 :  19:27:10  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Denon ansåg att Marantz var deras största konkurent och såg då helt enkelt till att hifiklubben fick välja mellan antingen Denon eller Marantz. I och med att dom sålde mer av Denon så blev det så att Marantz fick gå.

Ja, när HiFi Klubben slopade Marantz så var situationen den att Marantz var en direkt konkurrent till Denon och det var ju inte så lyckat att ha två likvärdiga märken i samma butik. HiFi Klubben har inte lyckats så bra med andra märken än Denon och NAD, de försökte ju ett tag med Onkyo men det vart inte lyckat det heller. Och Rega var kanske för udda.

Men det lustiga är att efter att HiFi Klubben spolade Marantz, så gick Marantz och Denon ihop! Ja, Marantz och Denon är idag samma företag. När Philips släppte Marantz fritt så bildade Marantz och Denon ett nytt bolag som äger Marantz och Denon. Än så länge har det inte direkt avspeglats på produktsortimentet, men det är nog bara en tidsfråga. Jag tror båda märkena kommer att bli smalare för att inte konkurrera med varandra.

Det är bra att HiFi Klubben säljer Cambridge, för Cambridge var för dyra i Sverige tidigare. Utomlands ligger Cambridge i en lägre prisnivå än NAD och det är bra att detta förhållande nu även gäller på den lukrativa svenska marknaden.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/04/20 :  20:02:47  Show Profile Send Terminator a Private Message
Aton,

Tydligen så verkar inte Hifi-klubbens leverantörer tro det eftersom de håller kvar vid Hifi-klubben. Själv så kan jag alldeles för lite om branschen för att ens börja spekulera.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/20 :  20:16:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fast att NAD inte lämmnar klubben är ju rätt naturligt då det lär finnas ett ägareförhållande mellan dem...

Inte för att jag misstycker om det. Tycker det är mer synd att alla kuliga märken som såldes på hifiklubben inte finns kvar där: Rega, Snell, SME och Stax exempelvis.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/04/20 :  21:18:04  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Stiger? Jag var på hifiklubben och kollade in cambridge, kan ju meddela att det var 1000:- billigare än Hifi skåne i Malmö.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:12:36  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Varför står det inget om cambridge på klubbens hemsida?

Hejhopp!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:00:50  Show Profile Send Gebex a Private Message
Orpheus: Harmony Design moddar Cambridgeprodukter.
http://www.harmonydesign.se/

Jag tycker att det är bra att Cambridge har blivit ännu billigare i Sverige. De var mycket prisvärda redan innan att HiFi-klubben tog över distrubutionen.
Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:55:08  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Jag äger en D500SE som jag har köpt på Pause - Sveavägen. De har nydligen haft en utförsäljning av bl a annat Cambrige. Alltså är inte Hif-klubben ensamma ens i Stockholm om att marknadsföra märket. Vad avser deras priser så har jag väldigt svårt att tro att Hifi-lubben skulle underminera försäljningen av sina övriga märken genom att erbjuda ett märke med priser kraftigt under marknadspris. D500SE kostade 3600 kr när jag köpte den för nära exakt 2 år sen. Senast jag var på Pause (före utförsäjningen) kostade den nästan 4000. Varken Pause eller Hifi-klubben säljer produkter under marknadspris. Detta är garanterat högs tillfälligt.
Go to Top of Page

LGT
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:48:52  Show Profile Send LGT a Private Message
Hämtat från HI-FI Klubbens senaste nyhetsbrev
"
Några prisexempel:
Cambridge A300 integrerad förstärkare
- Pris tidigare importör/handlare 2 400 kr #150; pris i Hi-Fi Klubben 1 798 kr (25% billigare)
Cambridge D500SE CD-spelare
- Pris tidigare importör/handlare 3 950 kr #150; pris i Hi-Fi Klubben 2 498 kr (37% billigare)
Cambridge C500 förförstärkare
- Pris tidigare importör/handlare 2 700 kr #150; pris i Hi-Fi Klubben 1 798 kr (33% billigare)"

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/22 :  13:18:24  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej LGT!

Och så säger Sladd med flera "krämare" på detta forum att vinsten max är 30% på varje produkt!
Stackars. stackars hifi-klubben som inte förstått detta, de kommer nu troligen att gå i konkurs.
37% sänkning vansinne!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000