Author |
Topic |
LGT
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 13:41:52
|
Mitt inlägg hade inget "politiskt syfte".
Det var endast klargörande information ionom ramen för den aktuella tråden. |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 13:46:06
|
Hej LGT!
Det menade jag inte heller! Mitt inlägg var dock Liberalt utformat! Mvh Kenth
|
|
|
Stenback
Member
102 Posts |
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 18:51:36
|
quote:
Var hittar man information om den kommande serien från Cambridge? Bilder har postats i en annan tråd (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11903&whichpage=3) men på deras (Cambridge) sida hittar man inget.
Skulle också vilja veta vart man hittar info om den nya serien... Samt vart bilden kommer ifrån... De ser ju mycket snyggare ut där än vad de gör nu! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 20:02:51
|
30 till 40 % per led. I hifiklubbens fall tar dom hand om två led. Alltså upp till runt 80 % vinst med samma pris som förut. Hifi klubben har marginaler mellan 30 och 40 procent, dom själva. Så, märken dom för, alltså är generalagenter för, ska dom kunna sänka priset rejält på. Ta som exempel gryphon. När dom försvann från hifiklubben blev dom runt 50 % dyrare. I den regionen i alla fall. Kolla vad en dali grand coupe kostar i Sverge jämfört med i UK. Grym skillnad. Däremot har dom på något sätt gått och blivit dyra på mycket annat. Underligt. Jag gillade tanken på att skippa ett led och få ett bättre pris.
C |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 12:08:06
|
Mycket kritik här på HiFi Klubben ser jag, men jag förstår inte riktigt varför. Det är väl bra att de finns, eller hur? Jag köpte min första anläggning hos dem och jag tycker fortfarande att de lyckas sälja bra produkter till bra priser, även om prisskillnaden inte är riktigt lika stor längre som den en gång var.
Sverige har ett högt kostnadsläge, höga avgifter, skatter, hyror, löner etc., vilket gör att produkter i Sverige blir dyrare än i många andra europeiska länder.
I Sverige så konkurrerar HiFi Klubbens produkter i lägre marknadssegment än de gör utomlands. Ett exempel på detta är NAD C370 som kostar 450 pund i England, den konkurrerar där med Arcam A75Plus som också har ett riktpris på 450 pund. Men i Sverige så ligger NAD:en på 6998:- SEK vilket gör att den här konkurrerar med Arcams instegsmodell A65Plus (6500:- SEK hos Ljudmakarn, A75 Plus kostar 8500:- SEK). NAD ägs för övrigt inte av HiFi Klubben längre, det såldes till kanadensiska ägare för flera år sedan.
Att Cambridge fortfarande finns kvar hos andra än HiFi Klubben beror på att handlare som har Cambridge i lager hellre säljer ut sitt lager än packar en bil med lagret och kör till HiFi Klubben med det. Men när dessa handlares lager är slut så är det ordentligt slut.
I Sverige har Cambridge varit dyrare än NAD, medan det utomlands är tvärtom. - och detta beror på HiFi Klubbens företagsidé med generalagentur och återförsäljare, som sparar ett led. För att förtydliga.
Normalt är det som så att en generalagent tar in en produkt och säljer denna till en återförsäljare (och lägger på marginal) som i sin tur säljer den vidare till en slutkund (där en ytterligare marginal läggs på). I HiFi Klubbens fall så tar generalagenten in produkten och säljer den till slutkunden via egna återförsäljare. Detta gör att den marginal som läggs på när produkten säljs till återförsäljaren inte läggs på, detta ger billigare produkter till slutkunden. HiFi Klubben kan nu hålla högre marginaler än vanliga återförsäljare kan, utan att produkterna blir dyrare än vad de skulle blivit om produkten sålts på det traditionella sättet. Faktum är att produkterna blir billigare, i genomsnitt kan vi nog räkna med 20-30% billigare, med god vinstmarginal för HiFi Klubben. Självfallet kan de sänka priserna ytterligare, men de är trots allt ett vinstdrivande företag och inte inne i HiFi branschen för att idka välgörenhet. De är stenhårda och hänsynslösa kapitalister som skrattar hela vägen till banken, men så länge som priserna är lägre än genom traditionell säljstruktur så kan man nog inte riktigt anklaga dem för att suga ut den musikälskande arbetarklassen.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
Cybergrunge
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 21:43:57
|
hmm...
äger för tillfället en Cambridge a500 och en linn mimik.
här finns ju tillfälle till att kanske byta till en bra och billig cd...
eller borde jag byta förstärkaren istället???
nån som har facit?? :-)
mvh /erik |
"oh my god! its full of stars! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 21:46:44
|
Jag kan inte tänka mig att D500 spöar en Mimik. Mimik må vara Linns billigaste spelare som går att få tag på nu, men den rör sig ändå ett antal prisklasser upp...detta skulle iofs inte säga något om det inte vore för att ljudet hör hemma i den prisklassen också |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Cybergrunge
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 21:52:54
|
tja...
jag har jämfört en mimik och en d500 lite och i den anläggningen (en handlares demo-linn-anläggning) gick det ju onekligen att höra skillnader, svårare var det att bestämma sig för vad som var rätt. Jag vet inte om jag den gången lyssnade på d500 eller d500SE som enligt iallafall tnt-audio ska vara ett snäpp bättre.
Värt att ta med i mattematiken är ju också att man kanske kan få en hacka över om man kränger mimiken och köper en d500se...
|
"oh my god! its full of stars! |
|
|
obi
Member
87 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 23:33:34
|
Köpte en D500SE idag på hifiklubben... Vilket lyft säger jag bara! jämfört med min gamla technics känns allt rätt nu! Detaljerat och engagerande ljud! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 08:40:59
|
Byt ut Mimiken. Jag har haft en sådan, men inte så länge. Diskantfattig är vad den är, det låter som om man hade bomull i öronen. |
|
|
Obizzz
Member
76 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 21:07:53
|
en sak bara som jag funderar över är hur det går med garantier och så om man köpt sin cambridge hos någon annan? kommer de få svårt att få tag i ett ersättningsexemplar om man skulle ha oturen att behöva byta ut sin spelare t ex? |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 04:34:29
|
Mina tankar kring diskussionerna i denna tråden...
1. Man måste skilja på ensamrätt och monopol. Monopol är olagligt och därför är inte HiFi-klubben inblandade i något sådant. Om de är/blir generalagenter för Cambridge väljer de själva om de vill sälja till andra butiker. Blir d inte generalagenter kan vilken butik som helst köpa dessa apparater sålänge HiFi-klubben inte "påpekar" för generalagenten/tillverkaren att "säljer Ni till någon annan i Sverige så slutar vi köpa". Förmodligen upprättas då en exklusivitetsdeal eller ensamrättskontrakt och alla produkter som kommer till Sverige kommer till HiFiklubben. Förutom de som parallellimporteras då förstås...
2. E d bara jag som undrar varför folk blir så upphetsade över Cambridge i allmänhet? E d bara jag som lagt märke till den undermåliga byggkvaliteten? E d bara jag som tycker att ett företag som tex Rotel (i ungefär samma prisklass) under hela förra decenniet fullkomligt krossade Cambridges produkter både ljudmässigt och kvalitetsmässigt (dock inte utseendemässigt, men Cambridge kan ju knappast anses som snygga ändå). Nä, HiFi & Musik har ****at upp era huvuden! |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Topic |
|