HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering, eller spara pengar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:16:44  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag säljer nu om ngn timme mina högtalare (dali 808). Vad ska jag då göra för pengarna ? Ska jag spara till de högtalare som jag vill ha ?
Eller ska jag fortsätta och sälja resten av stereon också, dvs all elektronik.

Hade tänkt att lägga 7000kr+-1000kr på ett stativhögtalare, och det skulle ta mig cirka 5-6 månader att spara ihopp till om jag sparar pengarna jag får när jag säljer högtalarna.

Jag har absolut inte tålamod att vänta så pass länge. Så min frågeställning är följande.

1.Sälja hela stereon och köpa ngt roligt för pengarna..
2.Sälja hela stereon och spara till en ny.
3.Bara byta högtalare

MVH/ Niklas

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:45:14  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Varför inte avbetalning?

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2

Edited by - RotelPower on 2003/04/26 10:46:02
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:08:15  Show Profile Send n0p a Private Message
Hänger inte riktigt med i resonemanget men jag säger såhär. Är du säker på din vilka högtalare du vill ha. Köp dem nu och spela på dina äldre prylar. Uppgradera efter hand med det som plånboken tillåter.

Leva helt utan stereo skulle inte det vara rätt trist?

edit: Vad är de för nya högtalare du är sugen på?

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/04/26 11:09:22
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:18:54  Show Profile Send rowa a Private Message
Avbetalning ? Iom att jag är 17år har jag absolut inte råd med någon avbetalning, även om jag gärna skulle vilja

Är absolut inte säker på vilka högtalare jag vill ha. Funderar på ett par stativare, sammtidigt som jag klurar på att importera ett par rc-l från Tyskland. Något jag dock är säker på är att jag måste spara mer pengar för att få det välljud jag vill ha

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:26:03  Show Profile Send fredde a Private Message
Om jag förstått saken rätt är detta en inte helt enkel fråga. Som student ställs jag själv inför samma dilemma hela tiden. Det är ingen mening att köpa något som man inte riktigt är nöjd med för att sedan sälja detta och förlora pengar. Samtidigt kan det vara näst intill omöjligt att spara ihop till det man vill ha, det tar så lång tid. Eftersom man heller inte vill vara utan så blir det hela svårt.

Ett tips är att köpa begagnat. Är man då inte riktigt nöjd så förlorar man inte så mycket när man säljer det. Samtidigt får man generellt sett mer för pengarna och om man har tur kanske man till och med har råd med det man ville ha också!
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/26 :  17:43:52  Show Profile Send €riC a Private Message
fredde: Håller med! Beggat (eller dunderrea) är grejen!
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/26 :  18:10:23  Show Profile Send fredde a Private Message
Samtidigt skall man se upp när man handlar begagnat. Vissa saker faller enormt i värde efter ett par år. Även om nypriset på prylen är lockande högt i jämförelse med begagnatpriset är det inte säkert att det är bättre att köpa den prylen istället för att köpa en ny modell för samma pengar, eller för en mycket liten summa dyrare.

Är du osäker kan du alltid fråga här på forumet vad prylar har för "egentligt värde", det är alltid någon som vet...

Oftast lönar det sig dock att handla begagnat!

Edited by - fredde on 2003/04/26 18:11:29
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/04/26 :  18:17:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Du har inte funderat på några sjysta hörlurar istället? Går att få mkt välljud för lite pengar...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/26 :  18:48:23  Show Profile Send marens a Private Message
Sälj absolut inte hela stereon! Det är ju jättebra elektronik du har. När du fått hem ett par bättre högtalare så kommer du inse det.

Man vet inte vad man har förrän det är borta.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/26 :  19:50:04  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag är student, och även om jag är jättesugen på en fin stereo så har jag inte möjlighet att köpa någon. Därför har jag lagt upp det så att jag just nu lyssnar på min gamla bergsprängare. I ett hörn ligger en begagnad H/K670. Kanske kommer jag att kunna köpa ett par högtalare till hösten. Då kommer jag att få ha datorn eller minidiscen som signalkälla tills jag samlat pengar till en vettig vinyl- eller cdspelare. (Helst båda! Troligen går vinyl först!)

Som jag ser det är fördelen med att ta lång tid på sig med att bygga sin stereo att man hinner sätta sig in i grejerna och vet vad man får. Det handlar om mycket pengar, så det är dumt med impulsköp.

Sedan är det naturligtvis tråkigt att det tar lång tid innan man får vettigt ljud - men det kommer att kännas skönare att lyssna på det när det väl är färdigt om man vet att man lagt ner sin själ i det! Så funkar i alla fall jag - impulsköp ger mig bara olustkänslor!

Olyckligtvis är jag värdelös på att lägga undan pengar, men det hör väl knappast hit!
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/04/27 :  01:18:48  Show Profile Send zorro a Private Message
hejsan. jag är också 17år, så jag vet hur tungt det är att samla ihop pengar till stereon. jag tycker att du ska spela på dina dali tills du har fått ihop till de högtalarna du vill köpa. ju längre du väntar desto bättre kunskap får du om de högtalarna som du är intresserad av. jag tycker att du absolut ska leta på begangnat-marknaden, det var så jag köpte mina högtalare.

och sälj för guds skull inte hela stereon!

heja sverige!

Edited by - zorro on 2003/04/27 01:23:41
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/04/27 :  01:20:32  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vaför sälja dina Dali nu, om du iaf inte har råd att köpa andra?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000