Author |
Topic |
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 10:16:44
|
Jag säljer nu om ngn timme mina högtalare (dali 808). Vad ska jag då göra för pengarna ? Ska jag spara till de högtalare som jag vill ha ? Eller ska jag fortsätta och sälja resten av stereon också, dvs all elektronik.
Hade tänkt att lägga 7000kr+-1000kr på ett stativhögtalare, och det skulle ta mig cirka 5-6 månader att spara ihopp till om jag sparar pengarna jag får när jag säljer högtalarna.
Jag har absolut inte tålamod att vänta så pass länge. Så min frågeställning är följande.
1.Sälja hela stereon och köpa ngt roligt för pengarna.. 2.Sälja hela stereon och spara till en ny. 3.Bara byta högtalare |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 10:45:14
|
Varför inte avbetalning? |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
Edited by - RotelPower on 2003/04/26 10:46:02 |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 11:08:15
|
Hänger inte riktigt med i resonemanget men jag säger såhär. Är du säker på din vilka högtalare du vill ha. Köp dem nu och spela på dina äldre prylar. Uppgradera efter hand med det som plånboken tillåter.
Leva helt utan stereo skulle inte det vara rätt trist?
edit: Vad är de för nya högtalare du är sugen på? |
Exit Planet Dust |
Edited by - n0p on 2003/04/26 11:09:22 |
|
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 11:18:54
|
Avbetalning ? Iom att jag är 17år har jag absolut inte råd med någon avbetalning, även om jag gärna skulle vilja
Är absolut inte säker på vilka högtalare jag vill ha. Funderar på ett par stativare, sammtidigt som jag klurar på att importera ett par rc-l från Tyskland. Något jag dock är säker på är att jag måste spara mer pengar för att få det välljud jag vill ha |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 11:26:03
|
Om jag förstått saken rätt är detta en inte helt enkel fråga. Som student ställs jag själv inför samma dilemma hela tiden. Det är ingen mening att köpa något som man inte riktigt är nöjd med för att sedan sälja detta och förlora pengar. Samtidigt kan det vara näst intill omöjligt att spara ihop till det man vill ha, det tar så lång tid. Eftersom man heller inte vill vara utan så blir det hela svårt.
Ett tips är att köpa begagnat. Är man då inte riktigt nöjd så förlorar man inte så mycket när man säljer det. Samtidigt får man generellt sett mer för pengarna och om man har tur kanske man till och med har råd med det man ville ha också! |
|
|
€riC
Member
266 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 17:43:52
|
fredde: Håller med! Beggat (eller dunderrea) är grejen! |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 18:10:23
|
Samtidigt skall man se upp när man handlar begagnat. Vissa saker faller enormt i värde efter ett par år. Även om nypriset på prylen är lockande högt i jämförelse med begagnatpriset är det inte säkert att det är bättre att köpa den prylen istället för att köpa en ny modell för samma pengar, eller för en mycket liten summa dyrare.
Är du osäker kan du alltid fråga här på forumet vad prylar har för "egentligt värde", det är alltid någon som vet...
Oftast lönar det sig dock att handla begagnat! |
Edited by - fredde on 2003/04/26 18:11:29 |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 18:17:38
|
Du har inte funderat på några sjysta hörlurar istället? Går att få mkt välljud för lite pengar... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 18:48:23
|
Sälj absolut inte hela stereon! Det är ju jättebra elektronik du har. När du fått hem ett par bättre högtalare så kommer du inse det.
Man vet inte vad man har förrän det är borta. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 19:50:04
|
Jag är student, och även om jag är jättesugen på en fin stereo så har jag inte möjlighet att köpa någon. Därför har jag lagt upp det så att jag just nu lyssnar på min gamla bergsprängare. I ett hörn ligger en begagnad H/K670. Kanske kommer jag att kunna köpa ett par högtalare till hösten. Då kommer jag att få ha datorn eller minidiscen som signalkälla tills jag samlat pengar till en vettig vinyl- eller cdspelare. (Helst båda! Troligen går vinyl först!)
Som jag ser det är fördelen med att ta lång tid på sig med att bygga sin stereo att man hinner sätta sig in i grejerna och vet vad man får. Det handlar om mycket pengar, så det är dumt med impulsköp.
Sedan är det naturligtvis tråkigt att det tar lång tid innan man får vettigt ljud - men det kommer att kännas skönare att lyssna på det när det väl är färdigt om man vet att man lagt ner sin själ i det! Så funkar i alla fall jag - impulsköp ger mig bara olustkänslor!
Olyckligtvis är jag värdelös på att lägga undan pengar, men det hör väl knappast hit! |
|
|
zorro
Member
201 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 01:18:48
|
hejsan. jag är också 17år, så jag vet hur tungt det är att samla ihop pengar till stereon. jag tycker att du ska spela på dina dali tills du har fått ihop till de högtalarna du vill köpa. ju längre du väntar desto bättre kunskap får du om de högtalarna som du är intresserad av. jag tycker att du absolut ska leta på begangnat-marknaden, det var så jag köpte mina högtalare.
och sälj för guds skull inte hela stereon!
|
heja sverige! |
Edited by - zorro on 2003/04/27 01:23:41 |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 01:20:32
|
Vaför sälja dina Dali nu, om du iaf inte har råd att köpa andra? |
//StefanZ