HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativdöden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:03:32  Show Profile Send MosFet a Private Message
Måste få ventilera ett fenomen som drabbat ett antal audio-intresserade i min omgivning plus att det nästan fick greppet över mig.
Scenariot är följande:
Du sitter med en 10-15 år gammal anläggning. Ett kraftverk till slutsteg och ett par gigantiska högtalare med ett WAF -värde som inte finns. OK, det har väl hänt en del på dessa år så du börjar sondera terrängen. Hmmm, stativhögtalare eller små käcka golvare verkar vara inne just nu. Sagt och gjort, du springer runt och lyssnar på allt som finns på marknaden. I varje affär du kommer in sätts den obligatoriska musiken på, någon sorts blandning av jazz och hissmusik.
Men det låter ju jäkligt bra så efter några veckor stegar du hem med ett par stativare, 25 papp
fattigare och 10 kilo rikare.
Väl hemma sätts motsvarande musik som i affären på under den första veckan, bäst att köra lugnt i början. Sedan kommer musiken du lyssnar på mest, rock från 70-tal till idag.
Fram kommer Metallica och på den plats du är van att få en hästspark i magen säger det "plopp". Kanske inte så bra. Vad hade du väntat dig? OK, en sub kommer ju att lösa detta.
Efter ytterligare ett par veckors forskning beslutar du dig, 20 tusen fattigare och nu 30 kilo rikare.
Strunta i inspelning av subben på med Metallica. Nu hör du två stycken "plopp" men en med lägre frekvens. Placering efter konstens alla regler löser inget.
Nu börjar konverteringen. Istället för att musiken styr, har högtalaren styrt musikvalet. Du börjar sakta men säkert lyssna och köpa musik som passar högtalaren. Samma hissmusik som i affären. Och det är ju inget snack, det låter ju bra. Men till slut får du nog, du går tillbaka till affären och berättar läget. Efter en inte så lyckad deal kommer du i vilket fall över ett par begagnade äldre B&W 801:or. Väl hemma och en remastrad Led Zeppelin senare ...Jäpp, nu är jag hemma igen.

OK. Vad kan man då i all anspråkslöshet ge för råd för att kanske förhindra liknande situation?
Lyssnar du mycket på musik där det finns mycket energi i alla register, då finns följande möjligheter:
- behåll dina gamla, stora, hemska trevägs Infinity, B&W, AR, EPI, JBL etc. om det går...
- går det inte p.g.a olyckliga omständigheter. försök med sub-tricket.
- försök hitta någon ny motsvarande, vilket ofta blir väldigt dyrt. Bättre kanske är en begagnad. Försök inte ens med trevägare med sidmonterad bas. Vad som krävs är en rejäl frontmonterad 12 tums bas i varje låda.

Det gamla uttrycket för bilmotorer är också applicerbart på högtalare:
"There's no substitute for cubic inches"

Doh! Bara en ändring till...

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:08:23  Show Profile Send cabasse a Private Message
Usch.
Vågar inte tänka på att mina Cabasse Sloop skall haverera.
20 år på nacken.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:00:12  Show Profile Send Melker a Private Message
Hmm.. där fick man en tankeställare...Men kan man inte gardera sig mot detta genom att ta med egna skivor till affären? Jag menar om stativarna inte fixar showtime plattan med Nitzer Ebb så går de ju bort direkt :-) Men samtidigt så måste jag nog komma på ett sätt att på plats med ett par rejäla högtalare i mitt lilla vardagsrum.

Någon som har förslag på ett par bra "små" högtalare med rejäl membranyta? Jag skulle vilja ha något som tex Kappa 90 men jag har inte plats :-( finns det stativare med 10 eller 12"?

...fick precis en flashback från tiden då jag pysslade med närradio...Tannoy little red monitor...suck vad underbara de är... 12" dualconcentric element, tänk om man kunde hitta ett par sådana...

Ja det var kvällens svammel från mig

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:08:01  Show Profile
Så sant så, men det finns undantag till regeln ovan - å andra sidan väger dessa burkar mer än dennämnda subben ovan...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:19:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Det tycks som om vi har helt olika smak MosFet. Vill jag ha en hästspark i magen av midbasen får jag väl tota ihop nåt av pa element typ JBL och lira loopdisco på full volym. Men som sagt. Jag föredrar nog finlir framför ös.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:29:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
Klart att man får in Kappa 90 i ett studentrum på 15 kvadrat och får dem att låta kanon. Fattar inte vad folk menar att de inte får plats. Visst, det blir ingen fri placering, men jag offrar hellre ljudbilden än trycket! För mycket bas? neeej, det kan det aldrig bli, bara om grannen börjar spy av ljudtrycket. Sen kan man täppa till basreflexen för att styra upp ljudet.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:39:07  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja det är lite av ett problem ....Jag gillar "loopdisco" eller house men jag vill kunna spela Norah Jones, Kraftverk, Sisters of Mercy, Clawfinger, Depeche Mode, Robyn, Nitzer Ebb mfl så jag skulle behöva ett par högtalare som spelar som tex ett par Nautilus 805 fast med en bas från Kappa 100. Ja jag tror ni förstår vad jag menar, sedan får ju inte prislappen sticka iväg förmycket och jag har ju inte barsebäck i trädgården för att driva högtalarna. Så frågan är ju hur man hittar den bästa kompromissen? Kanske ett par monitorer för finliret och ett par billiga PA-lådor till loopdiscon? eller finns det en bra kompromiss?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/16 :  01:18:50  Show Profile Send Brosk a Private Message
Huvudet på spiken MosFet. Jag känner igen mig och har också gjort varvet du talar om. Det finns ingen ersättning för riktigt snabb, djup och oansträngd bas. Men det är å andra sidan märkligt vad man kan anpassa sig.
Jag har också reagerat över att många spelar och hyllar den typ av sparsam, "gles" musik som faktiskt är den enda njutbara på en "överanalytisk" anläggning. Jag har själv varit "fångad av min anläggning" och köpt musik efter den istf efter min egen smak. Det är lätt att lyssna med hjärnan istf hjärtat vid en direkt jämförelse mellan två komponenter. Precis på samma sätt som man oftast väljer den som spelar högre av de två väljer man nog lätt den mer detaljerade (eufemism för analytisk??).
Vet ni att Steinwayflyglar över åren blivit mer och mer analytiska och betonade i övre registren. Det säljer, trots att de flesta föredrar att lyssna till de gamla för att de låter vackrare.

Edited by - Brosk on 2003/04/16 11:17:47
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/16 :  07:35:56  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Melker: Jag kör N805 med en REL StormIII för att fylla på undertill. Funkar bra (Även med Showtime). Har du förresten kvar Boston-högtalarna?

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:29:57  Show Profile Send Melker a Private Message
Wintermute: Visst har jag kvar mina boston men efter CD så står de näst högst på utbyteslistan. De har iofs tjänat bra ända sedan -86 tror jag och de låter fortfarande bra så det är ingen större panik att byta. Hur visste du att jag hade boston?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:57:23  Show Profile Send Jonas a Private Message
Själv sitter jag mycket nöjd med ett par stativare lyssnandes på en massa rock från 70-talet typ Led Zeppelin. Fast mest blir det Pink Floyd såklart fram till -83 (just nu ligger The Final Cut i spelaren), när jag valde högtalare provlyssnade jag givetvis med den musik som dagligen spelas, allt annat vore ju att begå musikaliskt självmord, mem som du säger är det säkert en diger skara där ute som gjort precis detta tyvärr...

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:13:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag sitter också med stativhögtalare, och är faktiskt mycket nöjd. Men sen strävar jag inte efter "en bas som sparkar en i magen" då jag bara tycker dett är jobbigt. Men jag vill gärna höra bastonerna dock. Jag tycker att den kompromiss jag gör genom att offra den lägsta basen(i och med att jag har stativhögtalare) är en bra kompromiss. jag får dessutom pengar över att lägga på bättre elektronik.

Självklart provlyssnade jag högtalarna hemma med den musik jag brukar spela, jag förstår inte folk som provlyssnar högtalare i affärer med annan musik än vad dom själva lyssnar på. Varför lyssna i så fall?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:33:40  Show Profile Send lindvall a Private Message
(Offtopic)

Kul att det gamla klassiska Nitzer Ebb dyker upp i diskussionen! Tyvärr blev det ju totalt djupdyk efter Showtime tycker jag i alla fall... Nu måste jag försöka komma ihåg att lyssna på dem när jag kommer hem från jobbet ikväll.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:57:34  Show Profile Send Melker a Private Message
Mer offtopic

Lindvall: ebbhead är faktiskt inte sååå dålig och EP:n AS IS är ju helt fantastisk. Come Alive är ju världens bästa låt :-)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:06:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
Spelar på Audiovetor m3 avantgarde med en REL storm 3 sub som jobbar under ca 40 Hz. Funkar kanon, fast den allra djupaste basen var bättre då jag körde med Plinius än med Rotel. REL subben tar nämligen signalen från slutstegets utgångar.

Jag spelar mycket rock, men även en hel del akustiskt, och båda funkar kanon.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:07:52  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tänkte just på AS IS när jag skickat iväg texten, den är ju också väldigt bra. "Come Alive" är ju en av världens bästa åka-bil-på-natten-låtar. Men Ebbhead har jag faktiskt lite svårt för. ( För övrigt var jag på konsert på Fryshuset både på Showtimeturnén och Ebbheadturnén )
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:18:02  Show Profile Send Peder B a Private Message
Istället för att musiken styr, har högtalaren styrt musikvalet. Du börjar sakta men säkert lyssna och köpa musik som passar högtalaren, givetvis ska du själv styra musikvalet annars kommer du att tröttna i längden

Ska man kunna lira allt räcker det givetvis inte med en liten stativare, jag letade länge efter en golvare som inte var för stor i dimensionerna, hela anläggningen står nämligen i vardagsrummet. Valet föll på Von Schweikert VR-5 B23XH106xD43 spelar allt från Anna-Lotta Larsson till AC/DC Thunderstruck

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:58:19  Show Profile Send matson a Private Message
Lösningen finns i form av flera basmoduler aktivt delade vid 80 Hz.....

Sen bestäms ju iofs basåtergivning snarare av elementet än eventuell lådstorlek.....

Mvh
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:07:12  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Melker: Det syns lixåm på ditt sätt att frasera att du har bostonhögtalare och saknar dina epicure.

Fundera vidare!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:09:53  Show Profile Send bliss a Private Message
det kan inte vara så att olika högtalarbyten har breddat musiksmaken?//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:39:47  Show Profile Send Melker a Private Message
Offtopic!

Wintemute: Du bor händelsevis inte i skogarna va?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:45:02  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Offtopic!

Melker:

"Wintemute: Du bor händelsevis inte i skogarna va?"

Räkna med det!


What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:57:47  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag spelar allt möjligt med mycket bra resultat. Stativare givetvis, QRS Saturnus!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:09:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag tycker att det mer är förstärkeriet än högtalarna som sätter gränsen för vilka musiksorter som låter bra. En stativare som går ner till 45 Hz eller lägre kan man spela det mesta på, om förstärkaren orkar.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:14:22  Show Profile Send Melker a Private Message
Wintermute: Jag kopplade inte först men Nad S100, N805 och en sub...hmm jag känner inte många med den kombon...fast jag hade hört att det var en ALR sub det är klart ALR eller REL det är ju två bokstäver av tre rätt :-) vi kanske ska ta vidare disskusioner via PM istället?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:06:05  Show Profile Send DasIch a Private Message
Av just denna anledning anser jag att man skall gräva lite i skivsammlingen efter skivor som verkligen är svåra att spela. Själv kör jag exempelvis med:

King Crimson - Lizard
Rammstein - Sehnsuht
Nazareth - Homecoming
Rush - 2112
Tom Waits - Beautiful Maladies
Jimi Hendrix - Rare as Love

En anläggning som låter bra med den musiken, låter nog bra med all musik - inte bara hissmusik.
Jo, det är mitt tips för att undvika dåliga köp.

Objektivist
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000