HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnaden 50tkr/100 tkr uppsättningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:49:23  Show Profile Send matså a Private Message
Hej Go vänner den knasige filosofen är här igen Det är en sak som jag har funderat på(fasligt vad den där matså funderar, vad är det för knas nu då?)

Jo om har två uppsättningar stereoanläggningar. Båda två har två högtalare en cd och en förstärkare med kablar. Den ene kostar 50 000 kr med allt och den andre 100 000 kr med allt. Vi säger att vi testar båda i samma rum, båda är mycket neutrala. Möbler, gardiner, golv etc är exakt samma för både anläggningarna osv(så behöver vi inte tjafsa om det). Båda anläggningarna är state of the art. Nu till frågan. På vilket sätt märker man att 100 tkr spelar bättre? Är det bättre stereo perspektiv, mer 3d och hur mycket mer detaljer hör man?

Min fotosida på flickr

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:57:02  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Man hör 13% mer detaljer. Stereoperspektivet förändras dock bara marginellt.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:58:02  Show Profile Send luminox a Private Message
Om man skall fortsätta vara filosofisk så är det ju inte alltid det som är dyrast som är bäst. Men rent generellt kan man säga att om prylarna är av samma märke så visst skall det vara skillnad, sen hur stor skillnaden är och om det är värt dubbelt så mycket det kan ju bara du avgöra. Om man skall generalisera lite till så är det ju så att ju högre upp du kommer i prisklass desto mindre blir skillnaderna även om vi som är insatta säger att det är stor skillnad. En onoffstereo för 1500kr eller en anläggning för 10 000kr där märker du säkert lättare skillnad än mellan ett slutsteg som kostar 70 000 kr eller ett som kostar 100 000 kr även om det är skillnad där också.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/17 :  22:08:46  Show Profile Send K-man a Private Message
Min uppfattning är att helt beroende på sammansättning osv i systemet så är inte värdet avgörande....även om min erfarenhet är att man oftare får ihop mer väljud för 100' än för 50'.... även om en 100' anläggning kan låta riktigt illa.... (missfärstå nu detta rätt.....) samt att en beggad anläggning för under 20 kan ge mycket örongodis!

På ngt sätt så tycker jag att det känns ungefär såhär:

För att få en härlig förbättring ifrån onoff 2000pix så får man dubbla.....4000.....skall man sedan få en lika god förbättring igen så får man dubbla.....8000.....skall man sedan få samma lyft en gång till 16000...32000....64000...osv....naturligtivis är det inte så....

...hmmm...vad har detta med topicfrågan att göra tro?

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/04/17 22:10:53
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/17 :  22:11:04  Show Profile Send DasIch a Private Message
Låt mig ta ett par exempel:

För 50kkr får du:

Kolektor, försteg
LK140, slutsteg
Genki, cd-spelare
Katan, högtalre

För 100kkr får du:

Wakonda, försteg
2x LK140, slutsteg med aktiva filter
Ikemi, cd-spelare
Espek, högtalare

Vi kan direkt se att högtalarna är större, därför bör de i alla fall leverera mer bas och ett större ljud. Det extra slutsteget med aktiva filter kommer i varje fall ge mer dynamik och bättre musikalisk följsamhet. Cd-spelaren lyfter säkert systemet på alla punkter. Uppskattningsvis blir alltså ljudet bättre i alla avséenden.

Det här är förstås bara en uppskattning, jag har inte lyssnat så jag vet inte. Att jag valde Linn som exempel kan vi kalla slump, eller något.

Objektivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000