Author |
Topic |
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 13:30:17
|
Cremona...
Stad och provins i den norditalienska kulturmyllan. Ett blomstrande instrumentmakeri på 1600- och 1700-talen. Än idag lever traditionerna vidare och Cremonas telefonkatalog sägs bjuda på en riklig förekomst av fiolbyggare och instrumentmakare i varierande former.
Franco Serblins och Sonus fabers senaste högtalarserie är en hyllning till denna trakt och dess välklingande historia.
Sonus faber Cremona möter Amati Homage...
Världens kanske mest kände fiolbyggare utanför sitt museum i Cremona.
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 13:32:50
|
Timbre, detta har jag sett fram emot länge |
"A man got to now his limitations" |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 13:57:19
|
Ja, nu har vi gått igång...
Är Sf Cremona en budgetamati? Har den avrullad diskantåtergivning? Går den att driva med 2x50 sonusfaberwatt? Hur fungerar den med rörelektronik ur den högre skolan?
Och slutligen, är det en konstruktion som står på egna ben eller lever den bara högt på en välrenommerad och välklingande tradition...
Många frågor och svaren är nära...
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 16:00:58
|
Hehehee Det här blir spännande! Ge oss mer! |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 17:14:41
|
Timbre,
Oj-oj-oj då !!! ... Det är alltså hög tid skjunka ned i fotöljen, öppna en flaska röd-tjut och invänta den spännande fortsättningen av denna tråd . Det här ser vi verkligen fram emot
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 17:26:30
|
Vid en direkt jämförelse är den fysiska storleksskillnaden mer framträdande än jag hade föreställt mig från början.
Sf Cremona väger in på 34 kg och Sf Amati Homage på sina modiga 70 kg styck. Mer än dubbelt alltså...
De gemensamma dragen är det lutformade kabinettet, träarbetet i lönn, de två varianterna av metallstag undertill, den skinnklädda baffeln samt den dallrande svarta pastagrillen...
Därmed tycks det vara slut på likheterna, åtminstone av det som kan beskådas på utsidan.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 17:33:33
|
neriks, du hinner öppna både en och två pavor innan detta är klart... |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 17:55:32
|
Elementbestyckningen visar inget gemensamt för de två modellerna. Dock ger impedanskurvorna vissa likheter. Nominell impedans 4 ohm och och en del tvära kast med fasvinklar förekommer. Bägge har dykövningar ner mot 3 ohm vid ungefär samma frekvenser. Här är vi långt från Sf Extremas skidformade impedanskurva på exakt 4 ohm. Trots en 2 dB lägre känslighet, ger Cremona intryck av att vara en mer behaglig samarbetspartner till förstärkeriet. Verkningsgrad Cremona 90db/W/m, Amati Homage 92dB/W/m.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 18:26:54
|
När det gäller själva elementvalet så hittar vi en dansk ringradiator på Cremona där det sitter en dansk 28mm soft-dome på Amati Homage. Mellanregistret på Amati tas om hand av en titaniumpluggad och kolfiberinjekterad papperskon. För Cremonas del handlar det om slitsat specialpapper. De dubbla baselementen har en diameter på 210 mm för Amati och 160 mm för Cremona. Samtliga element är naturligtvis tillverkade efter specifikationer av Sonus faber. Att byta element i någon av dessa högtalare blir inte billigt...
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 18:43:42
|
Respektive modells bakstycken uppvisar också en del olikheter. Amati har två portar nertill där Cremona har en. Bägge har en mindre port upptill i höjd med mellanregisterelementet. Kabelkontakterna på Amati Homage består av WBT modell större.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 18:51:05
|
På Cremona hittar vi något som ser ut som "halverade vingmuttrar" och dessa suger åt sig WBT-bananerna på ett förtroendeingivande sätt. Man skulle nog kunna hänga upp högtalarna i dessa anslutningsdon...
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 19:24:17
|
Efter att ha burit upp högtaleriet i veckan började övningarna med en stunds lyssning på de redan uppkopplade Amati Homage över Sonus fabers egen Musica. Eftersom detta är vad jag har lyssnat på den senaste tiden, är det naturligtvis där man skall börja.
Upp med Cremona, grovinställning och uppkoppling. Frestande att i det här läget ta till Classé CA-400, men nu är det Francos Musica som gäller. Cremoniterna står med baffeln cirka en meter närmare lyssningsstolen, något bredare isär och något mer invinklade.
Det första som märktes var en ljusare klang. Där Amati kan låta tungt och mättat, där lät Cremona sprittande och livfullt. Basen var volymmässigt i nivå med Amati, men en märkbar träkänsla och svullenhet infann sig ända tills jag kom på vad det var. Jisses, jag hade ju glömt Black Diamond Racing...! Det var det gamla furugolvet som spökade igen. Cremona är försedd med kraftigare och avrundade koner jämfört med Amatis sylvassa spikes. Inga metallplattor medföljer så konerna är troligen tänkta att stå direkt mot golvet. Detta låter sig ej göras med mitt gamla vindsgolv om man inte vill bjuda in hela bjälklaget i föreställningen...
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 19:57:52
|
In med BDR Pucks, millimeterinriktning av högtaleriet och Selectkablar som fått ligga still i några dagar.
Att dessa kolfiberpuckar kan ha en sån ljudpåverkan... Visst blev det bättre med BDR på Amati men här är skillnaden nästan löjligt stor! Denna renhet från topp till tå får man inte genom att bara byta högtalare. Det skall mer till. Lugnet har återvänt och rymden i ljudbilden är helt enkelt överraskande...
Jag är rätt säker på vilken förstärkare Franco har använt när han lyssnade sig fram till Cremona.
Den tonala balansen är fortfarande ljusare än Amati men detta lever jag gärna med. Normalt brukar jag undvika ljust klingande utrustning men här är det en ren njutning. Luftigt, transparent och livfullt. Avrullad i toppen...! Just nu låter det precis tvärtom. Utsträckt är ordet.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 20:06:25
|
Sonus faber Musica ger 2x50 watt i 8 ohm. Den ger hundra watt där Cremonorna ligger på 4 ohms impedans. Vad som händer därunder vet nog bara Franco själv.
Men det räcker, det blir över och det passar alldeles utmärkt...
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 20:18:41
|
"Stoppa tåget, jag vill hoppa av" känns det lite som just nu... Det låter ju redan tillräckligt bra alltså... Men resan mot Cremona går vidare. Nu väntar 150 ryskamerikanska triodwatt per kanal. Kan det verkligen bli bättre...
|
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 00:37:34
|
Mycket spannande lasning Timbre. Verkligen grann utsikt pa den sista bilden. Ser fram emot fortsattningen... :-)
Peter |
Detroit, Michigan |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 00:58:54
|
Stoppa inte tåget nu Timbre, jag vill ha lite mer nattlektyr... Snacka om SWEET-Spot på sista bilden.
(Tur att man hade hört talas om denna duel, så man kunde utrusta sig med haklapp) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 10:38:18
|
Fladdermössen i Cremona...
Hur kommer dessa ögonstenar att hantera fladdermushifi... BAT drivelektronik och SACD som programkälla.
Ultrasoniskt sus och brus. Pallar di danska ringradiatorerna eller blir det ihopsmälta talspolar att skicka tillbaka... Svaren har vi i veckan som kommer...
Katedralen i Cremona med anor från 300-talet. En drömtillvaro för fladdermöss... |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 09:38:16
|
Några reflektioner kring Cremona vs Amati.
Måste erkänna att jag blir mer och mer förtjust i Sonus faber Cremona allteftersom dagarna går.
Formen, färgen och ytbehandlingen gör den lätt anpassningsbar till en modern, luftig möblering. Amati Homage smälter nog bäst in i de väl inrökta salongerna med tung och klassisk stil. Lite antikstuk på det hela.
En detalj är "pastaskärmen"... På Amati är den väl tilltagen och sticker ut en bra bit ovanför diskantelementet som dessutom är uppåtvinklat. Skärmen är visserligen filtbeklädd undertill, men rent teoretiskt kan väl inte detta vara så lyckat... Jag kan höra en viss klangskillnad men spelar ändå med Amati i påklätt skick.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 09:45:42
|
Nykomlingen är försedd med betydligt smalare skärm. Dessutom håller den stilen bättre i avklätt skick. En smaksak.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 09:54:02
|
Nedtill är Cremonas anordning för spikereglering av enklare snitt. Däremot är den mycket effektiv och det går betydligt snabbare att höjdanpassa spiksen jämfört med Amati. Följer samma princip som Stand Extrema för låsning i önskat läge.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 10:01:11
|
Här ser det lite mer "tekniskt" ut, men är samtidigt krångligare och kräver en specialnyckel som det gäller att inte slarva bort...
|
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 10:07:59
|
Lika roligt varje gång man får en rundvisning i Sonus Faber museet. :) |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 13:49:51
|
smakfullt må jag säga |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 08:50:06
|
Kul att se!
Precis vad man velat läsa sedan Cremonorna släpptes. Måste säga att jag inte förväntade mig en sådan positiv initial reaktion från en Amatiägare
Angående den uvrullande diskanten så har jag mina teorier till varför en del uppfattar den som sådan. Det ena är överdämpade rum, eller rättare sagt feldämpade rum. Det andra är lysningspositionens höjd. Sitter man för lågt, så är det lätt hänt att man hamnar utanför diskantens optimala spridningsarea. Eftersom Cremonorna lutar bakåt (standardinställning) är detta lätt hänt.
Väntar med spänning på fortsättningen!
|
|
|
Topic |
|