HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En duell i instrumentmakarnas fotspår.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/15 :  08:57:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag var hemma hos Timbre en snabbis i går eftermiddag med dottern... (Hon hälsar och tackar för glassen och jordgubbarna!!)

Och någon avrullad diskant fanns där då absolut inte!!! Däremot en högupplöst och härligt detaljerad diskant och mellanregister. Maken till fint ljud får man leta efter för de pengarna!! Ljudbilden ligger som vanligt med SF bakåt och ger ett härligt djup i återgivningen.
Den "lilla" och "klena" förstärkaren var precis som klippt och skuren för Cremona, hand i hanske så att säga.

Jag återvände ut i Göteborgstrafiken grymt imponerad!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:58:44  Show Profile Send Peder B a Private Message
Och någon avrullad diskant fanns där då absolut inte!!! Däremot en högupplöst och härligt detaljerad diskant och mellanregister.

Det vore intressant att få lyssna på denna uppsättning hemma hos Timbre, för min egen lyssningserfarenhet av Cremona säger mig att det har saknats lite i upplösning i mellan / diskant registret!
Var de kanske inte helt inspelade måntro

Den "lilla" och "klena" förstärkaren var precis som klippt och skuren för Cremona.

Vilken liten och klen förstärkare användes vid provlyssningen

mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:22:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Givetvis måste det vara "Sonus fabers - Musica" som nämns. Den fanns på föregående sida... (2x50 watt)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/16 :  00:19:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vad använde du för kablar och elektronik när du upplevde Cremonorna som otillräckliga i diskant/mellanregistret, Peder B...

Kablarna får ligga kvar men nu byter vi förstärkeri till BAT VK-150SE.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/04/16 :  07:38:44  Show Profile Send Mattias a Private Message
Timbre, man blir djupt berörd när man går igenom denna tråd!
Både av text och bild. De Italienska prylarna är så fina och att se. Dessutom alla dessa tillsammans på detta dokumenterade sätt är nästan en religiös upplevelse... *amen*. Snacka om hifiporr.

Tackar och bockar!
Ser fram att få läsa om drivning via Batingen.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:04:19  Show Profile Send Peder B a Private Message
All provlyssning av Cremona har skett hos Lefflers i Linköping med bla. Arcam fmj CD, Audio Research SP16 / VS55 & Nordost Red Dawn.
Jag var även och lyssnade på Audionords demo som Björn Wiman gjorde med Krell KAV-280CD, KAV-280P / FPB-450Mcx & Nordost Valhalla. Provlyssning har skett vid minst 4 olika tillfällen pga. att jag länge var spekulant på CremonaJag påstår inte att Cremona på något sätt är en dålig högtalare men annat dök upp som bättre föll mig i smakenmvh//Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:17:34  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nä, man skall ju aldrig köpa en högtalare för att någon annan tycker att den är bra...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:28:52  Show Profile Send dole a Private Message
Jag har lagt ut detta som bilder tidigare.
Men nu blir det bara länken.
Men det är bilder i den högre skolan om hur Amati homage blir till.
Bara titta och njut. (tyvärr på Hollenska eller Belgiska men bilderna talar för sig själva)


http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:06:35  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Vilka bilder...härligt att de visar upp innandöme, filter och allt. Att försöka klona dessa är lönlöst, man kan inte få samma finish själv, så Sonus Faber kan visa allt with pride.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:12:18  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kolla in innandömmet! Här snackar vi hög kvalivativt innerkablage! Med stagning som en stridsvagn i IRAK! .....Im imprest, are you imprest
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:23:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Och Mundorfs billigaste Mcap... Även om de är bra för priset så borde det definitivt gå att höra skillnad med bättre kondingar i en sådan här kostsam högtalare. Det är ju sådana här kondingar jag sätter i mina gamla Carlsson när jag renoverar dem för att de är så billiga och bra.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/04/16 11:24:53
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:55:25  Show Profile Send Revisorn a Private Message
kanske kör de m-cap i nån RC länk?

En fråga som kanske hör hemma i DIY - vad kan man använda som resin (i länken) ovan, om man skulle vilja gjuta in elektronik för att minska påverkan från elektriska fält?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:37:11  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jo posta du frågan i DIY. Finns ingjutningsmassa på Elfa.

/Erik
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:39:59  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Det andra är lysningspositionens höjd."


Intressant synpunkt där, KC...

Jag har lyssnat från en relativt hög stol på ett avstånd av 3,5 meter. Cremonorna har varit rejält tillbakalutade.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:49:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Det vore intressant att få lyssna på denna uppsättning hemma hos Timbre, för min egen lyssningserfarenhet av Cremona säger mig att det har saknats lite i upplösning i mellan / diskant registret!



Det var väl vad Hifi&Musik också ansåg, jämfört med de andra högtalarna dom testade i samma prisklass.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:03:03  Show Profile Send Peder B a Private Message
Det hela handlar väl egentligen om olika ljudideal, söker man en högtalare med fokus på 3D och detaljupplösning blir man nog besviken på Cremona. Men å andra sidan kan det bli lite för mycket av det goda (för hög upplösningsgrad) med vissa högtalare jag lyssnat på (ingen nämnd ingen glömd)som i slutändan bara orsakar lyssningströtthet
jag är lite förvånad över att så många frågar vad andra tycker om ljudet i olika högtalare, vi har olika referenser om hur det ska låta och det är bara du själv som betalar för kalaset som i slutändan ska bli nöjd

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:31:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Helt sant Peder! Vad blev det för högtalare i stället för Cremona??
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:46:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Erik J:
Dom vita MCap är inte dom billigaste kondingarna varken på marknaden, eller i MCap's sortiment (dom har blåa kondingar också).
En 100uF konding kostar runt 300 bagis, vilket är en hel del, i synnerhet när det skall till hantvärksmässiga trälådor, fint internkablage och dessutom när det är en trevägare som det gäller! Billigt blir det INTE.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:56:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Epkpeng:

De vita Mcap är de billigaste Mcap kondingarna från Mundorf, precis som jag skrev. De billigare blå från Mundorf heter inte Mcap, utan "Folie-MKT" (citerat från Mundorfs hemsida). Och jag känner mycket väl till priserna (jag använder dem ju! ), men i en högtalare i denna prisklassen känns det ändå "simpelt" med kondingar som dessa. Det är bara min åsikt och den står jag för. Andra är fria att tycka vad dem vill.

Angående priset på 100uF konding kan ju även påpekas att de flesta kondingar jag sett användas i olika filter mycket sällan (även om det givetvis händer ibland) är såpass stora. De vanligast förekommande värdena på dessa kostar mellan 30 och 150kr. Vad jag menar med detta är att även om det säkerligen (det syns ju även på bilden) finns några riktigt rejäla kondingar i Amatins filter så är 300kr/st inget bra riktmärke för det genomsnittliga priset på kondingarna i det filtret.

Som sagt det är bara min personliga åsikt. Ta det som en kul anmärkning bara, för det var precis vad det var tänkt som. Tyckte det var kul att det sitter likadana kondingar ett par högtalare för uppemot 200k som i min Carlsson OA12.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/04/16 14:03:37
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:01:23  Show Profile Send Peder B a Private Message
Helt sant Peder! Vad blev det för högtalare i stället för Cremona??

Urban på Esoterisk HIFI frestade mig med ett pris på ett par lätt begagnade Von Schweikert VR-5 som jag inte kunde motstå
De är storleksmässigt som SF Cremona vilket lämpar sig ypperligt för placering i mitt vardagsrumOch ljudet med S1,a, GamuT och Jormas No1 kablage spelar helt OK.........

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:13:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Erik:
Helt OK! Då är vi på samma plan! Trots att jag ibland beställer och själv nyttjar de "blåa MCap" så vissta jg tydligen inte vad dom heter! :-/

300 är inget riktmärke för kondingar generellt. 100uF och dess likar är snarast för delningsfrekvenser runt 100, kanske 200Hz.

Jag är helt med på att det är din åsikt. Jag delar den inte fullt ut. Viktigare med låda, internkablage, toleranser på komponenter etc.
Men visst skulle väll MIT's RTX kondingar sitta som en fläskläpp? ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:25:33  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Håller med dig helt epkpeng!

/Erik
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:42:12  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Det hela handlar väl egentligen om olika ljudideal, söker man en högtalare med fokus på 3D
och detaljupplösning blir man nog besviken på Cremona.


Jag håller inte med. Jag jämförde Cremona med mina ProAc, vilka är mästare på
just 3D och detaljupplösning. Cremona är inte ett dugg sämre på den punkten. Däremot
upplevs stora skillnader beroende på rum. Och som jag skrev tidigare, lyssningsposition.
Sitter man för nära eller för lågt så blir inte diskanten bra. Sitter man för lågt kan
man kompensera lite genom att inte vinkla dem så mycket. Om du kommer ihåg så var mitt
första intryck av Cremona precis som ditt. Detta intryck baserades på butikslyssning.
Väl hemma var det en helt anna historia. Hemma sitter jag ganska högt och i ett, alledeles
för, odämpat rum. Om man lyssnar på den Nordamerikanske distributören så rekommenderar han
att Cremonorna inte skall vinklas bakåt utan stå nästan rakt upp. Om man då tänker
på hur man sitter i en amerikansk soffa så har han helt rätt, tror jag.

Angående billiga komponenter. Frågan om varför en del dyra apparater använder så
billiga komponenter har jag sett diskutteras många gånger. Flera tillverkare försvarar
sitt val med att det var just de komponenterna så lät bäst i lyssningstester. Hur mycket
sanning som ligger i det vet jag inte, men det låter inte otroligt. Varför måste
nödvändigtsvis en dyrare komponent från en viss tillverkare vara den bästa för just
det ändamålet?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:02:03  Show Profile Send Peder B a Private Message
Angående billiga komponenter!
Kan det inte vara så att den dyrare komponenten inte innebar någon förbättring och då sparade tillverkaren in mellanskillnaden på just den komponenten X antalet sålda ex. = XXXXX$$$$$$ i högre vinst

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/04/16 15:02:47
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:15:10  Show Profile Send dole a Private Message
Så kan det nog vara i de fall där man producerar mycket och har stora volymer. Men i Sonus fabers fall skulle jag misstänka att det bara är kvalitet som räknas.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000