HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Sju meter nätfilter? Ett litet test...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:21:57  Show Profile Send CC a Private Message
Hm?
Skall snart få på hemlån ett nätfilter/kabel från Tyskland med namnet FerroMag som ska vara något i hästväg, allt enligt en vapenbroder på HiFi´ns smala o snåriga stig.
"Filtret" är sju meter långt, kabeln´s hölje är "bakad" med någon sorts ferritmassa? Slutar med en skärmad kopplingslist...

Jag fick en kort lyssning hemma hos min vän och det verkade mycket lovande. Tur att det kommer en lång påskhelg så att barnen är upptagna med påskägg!
Återkommer efter helgen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2003/04/25 15:04:21

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:02:20  Show Profile Send CC a Private Message
Tja, då har påsken vart förbi... O mycke godis o kärringar blev de, precis som de ska va te påsk?
Men nu till det vesentliga, nätfilter!

Kringutrustning:
Teac VRDS7 som drivverk, Electrocompaniet ECD1 som dac, NLE 11/19 som försteg, Dynamic Precision 6.4 = slutsteg. Allt mynar ut till ett par Avance Signatur 8MkII. Kablage som sammanbinder; Silk.samt digitalkabel från CreativeAudio. Nätkablage 2.5 kvadrat, skärmad, installationskabel från proppskåp till väggutag, från väggutag till elektronik blandat med Audio Agile nätkablage samt en "hemmagjord" variant. Nätfilter från DP till allt utom slutsteget. Lite BlackDiamondRacing koner o så finnes också.

Testobjekt:
FerroMag från Pauler Acoustics, ett nätfilter på sju (7) meter! Det finns en hemsida på nätet (http://www.ferromag.de/fmagff/ff_main_start.html) men då den är på tyska så (Var inte så frekvent på de lektionerna i skolan...)
Men, enligt vad jag kommer ihåg av vad importören sade så är den bakad (!) med feritmassa kring ledarna... Övrigt tekniskt överlåter jag till de tyskspråkigt begåvade att undersöka på nämnda hemsida. För övrigt kan nämnas att både kabel o list är skärmade samt att hanterbarheten (böjligheten!) är mycket god.
Av intresse kan också vara att Stockfish-Records nyttjar dessa för deras inspelningar (Får passa på att rekomendera Sara K - Water Falls, suverän platta både musikaliskt och hifimässigt).

Så, till det intressanta! Hörde jag någon skillnad med detta nätfilter inkopplat mellan väggutag och elektronik?
- Yepp! Tog ca 30 sec under för att undanröja alla tvivel på att mitt förstånd inte är som det ska! Hur f** (ursäkta:-)) kan detta vara möjligt? Jag som tyckt att mitt system lät riktigt bra får på nosen av ett nätfilter (sju meter, men ändå!) som talar om för mig att min anläggning kan låta mycket bättre än vad den gör. Varför ska man hela tiden drivas av att testa nya prylar när man "vet" att ens system presenterar ett riktigt gott hifiljud? Trött blir man!
Tillbaka till verkligheten igen!
- Intressant är det däremot att strömnätet påverkar så mycket! Inte för att jag inte visste detta sedan tidigare (nätfilter o skiljetrafos har ju passerat ibland, vissa har blivit kvar...), men ändå!!! Jag byter ut min hemmagjorda list mot dessa sju meter kabel med list, o vad händer? Hela registret hörs tydligare, från orgelbas till Gudruns triangel. Oavsett musikart och inspelningskvalité på skivor så märks förbättringen lätt. Ljudet blir "renare" och mer dynamiskt. Trumskinn låter mer trumskinn, röster (och dess text) är lättare att urskilja i den komplexa ljudvägg som presenteras av vissa suspekta rockgrupper, osv...

Kontentan av detta? Tja, det blir till o investera återigen! Inte kan jag fortsätta med min hifihobby med vetskapen att min anläggning inte får sina 230V serverade på bästa tänkbara sätt? Det kommer dröja tills dess jag får råd med en egen projektor. För vi kommer till det tråkiga nu... Priset för denna uppgradering ligger på 8500kr. Kan tänkas vara mycket...Men rannsakar jag mig själv så måste jag erkänna att förbättringarna på ljudet är högre än med senaste bytet från min Cambrige DAC3 till Electrokompaniet ECD1...
Så jag rekomenderar denna produkt! Speciellt till alla som inte tror på att nätkablar osv gör skillnad, låna hem o lyssna!!!

Jag får även tacka Creative Audio för lånet av FerroMag filtret!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000