HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi måste göra någonting åt det kassa ljudet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:48:05  Show Profile Send matså a Private Message
Då menar jag stackars kunder som blir lurade av ex Siba. Det Siba visar dom, det tror dom är det bästa som finns Mina vänner de har ingen aning om riktiga hifiaffärer, eller tex märket Krell. Visst en del i dom affärerna har acceptabelt ljud. Men för er highendare så måste det låter för jäkligt.

Tänk om någon av er moderatorer/adminstratörer hade mitt under en visning av en Siba apparat, klankat in. Ni hade sagt typ" jaja lilla gubben det blir säkert bra, men nu är det slut med att lyssna på leksaker" Ni hade smält upp en bra anläggning(som inte hade behövt kosta multum). Jag är bergsäker att Siba hade mist sin kund. Ni hade informerat om förstärkare, cd osv och om begagnat marknaden.

Obs nu har jag inget emot Siba, eller Onoff osv. Jo det har jag, men man vill ha kvar de billiga butikerna. Men de kunde satsa mer på bra märken som låg i bra pris och kunnig personal. Låt de anställa hifipersonal som kunde den biten och någon personal som kunde vitvaror.

Ja ja töntigt inlägg igen. Men leve hifin

Min fotosida på flickr

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:49:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
...och vad ska debatteras...?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:59:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
matså you are my man! krell på onoff, hade varit en höjdare! köp två och du får en svart och vit färgskrivare! Ja visst!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:01:58  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag håller med matså... De skulle gärna få anställa mig.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:13:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
De som har råd och intresset, hittar till bra butiker så småningom.

Ingen blir lurad av siba eller onoff, det låter helt enkelt inte bättre för de pengarna. Det är snarare de riktiga butikerna som försöker luras, då de installerar grejjer och säger att det låter bra, trotts att jag hör att det låter 10ggr sämre än i butiken.
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/08 :  00:27:04  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Dom vill ju bara tjäna stålar, med minsta möjliga ansträngning. Åsyftar då lågpriskedjorna

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/04/08 00:28:39
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/08 :  00:28:24  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag börjar mer och mer att tro att hifi-intresse ligger inkodat i ens DNA. Att vi inbitna har en eller flera kromosomer på vift eller något i den stilen. Jag ska förstås förklara mig:

De flesta jag känner som uttryckligen är musikälskare, oavsett musiksmak, och har haft vägarna förbi någon gång har ganska omgående blivit släpade till anläggningen. (Särskilt när jag varit nöjd med ljudet efter en ommöblering eller nyinvestering)

Det märkliga är att de sitter fullständigt oförstående när jag snurrar igång någon platta av deras favoritartist. -Jovisst låter det bra kan någon mumla, men annars verkar dom fullständigt apatiska i samma soffa som jag satt och gapade och fick gåshud i kvällen innan. Det enda dom gapar över är svaret på frågan om vad spektaklet kostar.

Fullt förståeligt ifall det var människor som på sin höjd slår på radion under kvart-i-fem Ekot, men dessa personer lyssnar verkligen på musik och det ofta. Hade jag blivit satt i den soffan för 6-7 år sedan när jag började få en musiksmak värd namnet skulle jag aldrig klivit upp igen...

Kan det möjligen vara så att detta intresse finns som ett litet frö i vissa personer, och det måste tvunget få växa fram av sig själv? Blev någon av er totalfrälst på fem minuter från att ha varit helt ointresserade, eller har alla fått pröva sig fram själva mer eller mindre? Det vore kul att få höra.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/08 :  00:34:27  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Har alltid varit intresserad av musik, men jag blev inte totalfrälst på fem minuter. Men smaken är som baken, delad. Jag har upplevt samma sak, med mina kompisar, och det finns ingen förklaring.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/04/08 00:35:48
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/08 :  01:11:56  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
"Det märkliga är att de sitter fullständigt oförstående när jag snurrar igång någon platta av deras favoritartist. -Jovisst låter det bra kan någon mumla, men annars verkar dom fullständigt apatiska i samma soffa som jag satt och gapade och fick gåshud i kvällen innan. Det enda dom gapar över är svaret på frågan om vad spektaklet kostar."

Hehe, känner igen det där. Speciellt om man låter en tjej lyssna. Oftast får jag kommentarer i stil med" måste det vara så högt", eller "ja det låter ju bra" sagt med flackande blick
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/08 :  02:20:48  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Kan det möjligen vara så att detta intresse finns som ett litet frö i vissa personer, och det måste tvunget få växa fram av sig själv? Blev någon av er totalfrälst på fem minuter från att ha varit helt ointresserade, eller har alla fått pröva sig fram själva mer eller mindre? Det vore kul att få höra."

Jag litade inte riktigt på försäljarna hos de större elektronikkedjorna, när jag för många år sedan tänkte inhandla en stereo. Därför köpte jag ett stycke fackliteratur i form av HiFi & Musik, läste blaskan, trodde skribenterna gick på meskalin, såg en annons för en butik och besökte den. Efter det var jag inte lika säker på om skribenterna hos HiFi & Musik gick på meskalin. Jag letade runt efter något som kunde passa mig, snubblade över ett par på tok för dyra elektrostathögtalare och gav fan i att köpa något. Kvar lämnades ett starkt intresse för HiFi.

Jag vågar inte utesluta att Martin Logan kan orsaka kromosomrubbningar.

Objektivist
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:06:18  Show Profile Send joakim a Private Message
Just det: "Kan du inte sänka lite så man kan prata?" kommentaren är suvve.

Numera har jag bara en lyssningsstol i mitt sk ljudrum. Där sitter jag!

Sweetspot på 43.2 cm i diameter (tur att äronen inte sitter på midjan för då j*klar in min låda hade det krävts större dimensioner på sweetspoten.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:20:32  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ja kontentan av det hela måste bli att vi hifinördar ska hålla oss ifrån Siba,On-Off,El-Giganten och även näthandlarna om vi ska köpa någon seriös hifipryl så vi får lyssna klämma känna på prylen vi är intresserad av.Stormarknadskedjorna duger gott om man ska köpa nån walkman,billigare tv el.dyl.
Mvh
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:23:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Yalpa. Känner igen det du skriver Johansson, riktiga musikälskare är sällan särskilt imponerade av dyra stereoanläggningar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  12:30:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
När min flickväns tjejkompisar kommer hem så blir de så gott som undantagslöst väldigt intresserade av ljudet, hur konstigt det än kan verka. En del säger: "Det låter som han sjunger från mitten, men där är ju ingen högtalare" och liknande kommentarer. De börjar kolla vad jag har för skivor osv. Jag känner inte igen det du du skriver om, Matså. Men kanske ska jag också säga att de oftast är mer intresserade av bra filmljud än av vanlig musik, det tycks fängsla ovana lyssnare mer än bara bra musikåtergivning.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:43:44  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tycker inte att det går att generalisera och säga att musikintresserade inte är eller är intresserade av ett bra ljud. Det är i alla fall mina erfarenheter. En del bryr sig inte så mycket, bara det låter hyffsat (sonypaket på onoff för några tusen). Andra reagerar på att de hör detaljer, närvaro och faktiskt instrument som de aldrig tidigare lagt märke till. Jag tror att det beror väldigt mycket på vad man är van vid. HAr man en "hyffsad" anläggning så kan det ibland behövas en del "träning" och ett intresse av att höra mer av musiken. Detta möster tycker jag att jag kan se inom väldigt många områden.

Angående "stormarknadernas" låga service och kunskapsnivå så tror jag att det finns ett direkt samband mellan priserna, ägandesituationen, företagets storlek och serviceninån. Det kostar pengar att ha kunnig personal. Det krävs ett personligt engagemang för att vara kunnig och ge bra och service. Detta är svårt att ge i stora och "opersonliga" företag med en hög personalomsättning.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:01:47  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har långsamma gener
Mitt musikintresse (både mjuk&hårdvara) började i 34-årsåldern

Sent skall öronen vakna

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:35:51  Show Profile Send matså a Private Message
Är det inte rockmusiker som inte bryr sig hur det skall låta? Jag har i allafall sådan uppfattning, vilken kan naturligtvis vara fel. För när de testade Sven Hugos Valhalla högtalarkabel i High fidelity så blev de inbjudna musikerna mäkta imponerade. Gissar starkt att de lirar klassiskt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:18:51  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har hårdrockande vänner som reagerar possitivt när de hör var trummisen sitter, upptäcker att musiken blir ännu tyngre eller upplever detaljer de ej tidigare lagt märke till. Sådana detaljer som förhöjer upplevelsen av musiken.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:26:26  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Min flickvän får ibland agera lyssningsoffer, hon bryr sig litegrann om ljudet uppenbarligen, jag råkade slänga i en skiva som hon brukar spela i bilen på sina "halvspruckna" bilhögtalare utan basinnehåll..och med en CD från clasohlson.. "wow, har dom gjort fler inspelningar??"
(hon visste inte om att det var hennes skiva)

-hemma har hon två stativhögtalare utan stativ på golvet, varav den ena står bakom en dörr och den andra täcks till hälften av ett skrivbord, hon vägrar konsekvent att flytta på dom oavsett vad jag hävdar 8-) visst är dom lustiga...

jag har alltid gillat välljud, men det är först på senare år som jag verkligen börjat bry mig om ljudet och försöka göra något åt det, arbetet går sakta framåt.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:59:04  Show Profile Send NtR a Private Message
Kom igen nu, folk! Släpp sargen!

Vi är inte jordens medelpunkt, vi kan inte missionera! När folk frågar oss kan vi ge bra råd, men annars kan vi, och ska inte, försöka ändra på cash and carry-stuket.

Folk i allmänhet är inte intresserade. Punkt. Det är precis samma sak med musiksmak. Är man bara lite intresserad eller tycker att musik är lite allmänt trevligt så där, så köper man det man hörde på radio eller det som står på topplistehyllan. Eller den där samlingen man såg i reklmpausen på 4:an. Det skulle aldrig falla dem in att ta reda på vart Mick Jones tog vägen när Clash la av, eller att Dave Grohl som spelade trummor i Nirvana nu har ett eget band där han sjunger. Även om de gillade "smells like teen spirit" för att de hört den på radio så vet de inte vem Dave Grohl är. Det gör inte att de har sämre smak än jag. Men den är absolut annorlunda. Eventuellt också mindre spännande, men det får andra avgöra.

Så skit i Siba, de säljer inte hifi. De säljer en lättviktig och konsumentinriktad musikförmedlare för folk med krav efter intresse. Inget att göra åt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/08 :  18:22:10  Show Profile Send divander a Private Message
JAg tycker att man kan missionera med måtta. Det är ju kul om man kan hjälpa människor att upptäcka nya ohc possitiva saker. De kanske kan få ett ljupare musikintresse. Det är väl bara bra om vi blir fler som som upptäcker mer av allt det som musiken innehåller. Och då inte bara detaljer i musiken oh inspelningen. Utan musikens verkliga innehåll, liv och känsla. Bra apparater hjälper till om mer av musiken skall upptäckas.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:09:27  Show Profile Send Roq a Private Message
NtR: Väl rutet! Precis den form av balanserad aggression som jag gillar - åsså håller jag med om det du sa
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:19:31  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag köpte mig vad jag tyckte var ett par ordentliga högtalare på Expert i mitten av 90-talet. De var av märket JWS och hade dubbla 8 tums basar, ett mellanregister och en tweeter, ni vet "Råtung kalasbas med tung-gung, nu endast 1.499 kr". Dom såg maffiga ut i Expert-bladet och såg ännu kraftfullare ut i verkligheten. Jag hade haft ett par liknande tidigare och tyckte de var "feta". Högtalarna inhandlades utan en minsta antydan till provlyssning, jag bara gick in, pekade "ska ha, ge mig, tack". Fem minuter senare och 3.000 kr fattigare bars två stora tunga kartonger med högtalare ut ur affären. Kom hem, pluggade in, jovisst, jag var nöjd. Det lät annorlunda än tidigare.

När jag för ett några månader sen började fundera på att skaffa ny CD-spelare så hamnade jag här i forumet av någon anledning. Jag insåg att jag kanske borde söka mig till en "riktig" Hifi-butik, men jag måste erkänna att jag satt och sneglade i Siba och Onoff papperna lite där i början. Siba, Expert och Onoff är väldigt bekväma ställe att handla på, ungefär som att gå på Burger King: "titta-beställ-ät".

Jag hamnade av bekvämlighetsskäl på Hifi-klubben, det kändes som en okej blandning av Siba-stil och seriös hifibutik (man hade ju precis hunnit få av stödhjulen ). Jag fick utnyttja tiden efter jobbet och någon lördag till att besöka butiken och se mig omkring. Mitt mål var att skaffa nya grejor och jag kände mig nog lite pressad för att jag var ganska ny på området Hifi, tog mig inte riktig tid att utvärdera allt, utan resan ledde mig dit där jag hamnade kan man säga. Jag handlade fler delar på klubben och kände en viss stolthet att vågat närma mig det "riktiga" hifi-lägret. Dock med vissa tendenser till "ska ha, ge mig, tack".

Jag har nu tagit mina första stapplande steg och jag vet inte om jag kommer att fortsätta någon längre bit, känner mig ganska nöjd. Men av allt att döma från forumet så kan man drabbas av uppgraderingsmani vid för stort intag, så jag försöker förbli objektiv. Hifi-världen är en djungel och jag vet inte om jag har myggsprejen med mig...

Det var min lilla historia om hur det kan vara. Tack för ordet och ett bra forum!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:58:45  Show Profile Send divander a Private Message
Det var ju kul at du blev nöjd. Hifiklubben har lyckats ganska bra med att positionera sig mellan hifibutiker och "ljud och bild-stormarknader". Hopppas att du får ut mer av msiken nu än med dina gamla grejer. Detta kan locka iväg en på en hel massa oväntade vägar i musikljungeln. Där behöver du heller ingen myggsprej. Att bli biten där då då är bara trevligt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/04/09 :  00:57:10  Show Profile Send Apex a Private Message
Sitter själv på Hifiklubbsutrustning (nad, nad, nad, nad och dali (samt en pro-ject debut II)), så jag är kanske inte rätt person att uttala mig, men:

Är det verkligen nån idé att "upplysa" folk eller "värva" till HiFins underbara värld?
Varför inte låta folk hitta vägen själv - om de är missnöjda med ljudet letar de nog upp något bättre?
Inte går du väl fram som BMW-ägare till killen på parkeringen och säger "Du anar inte vad du missar, som kör Renault"?

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/09 :  01:11:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag kör Renault!

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000