HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:13:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Olika kondingar har jag aldrig riktigt reflekterat över. Kan ju vara värt ett försök att testa lite på detta område

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:55:28  Show Profile Send time a Private Message
Jag lånar gärna ut ett par Lechlanche för utvärdering, borde passera dina trakter Lö FM

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:53:45  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Tack för erbjudandet men jag är tyvärr inte hemma ... Mina föräldrar tar över mitt hus i en veckas tid eftersom jag ska segla till Gotland

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:13:11  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag fick sålt mina högtalare idag för 6200:- till två kineser. Rätt kul för den ena av dem hade ett par Altec hornhögtalare med multicell mellanregister. Båda körde med rörförstärkare, 300B och 6550. Jag ska nog köpa Fane ST5022 och en behringer DEQ2496 (köra den som rumskorrigerare och DAC) för pengarna. Någon som vill ha saker från www.musicians-gear.com och bor i Skåne?

Imorgon ska jag köpa 19mm spånplatta och börja bygga mina 80Hz midbasar.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:43:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
6200kr för spånskiva/spackel hornen?

Fick du tagit några bilder på dem efter att du skvätt på lite färg?

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/06/23 01:44:18
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:28:19  Show Profile Send Rapid a Private Message
hehe, nä inte de hornen. De säljer jag inte så billigt =)
Det var ett par högtalare med JBL 2235, beyma 8M100, fostex FD600 och JBL 2405 diskant. Högtalarna vägde 100kg styck :) Tyvärr har jag inte fixat några bilder än men det blir det nog snart eftersom jag måste fota mina blivande 80Hz horn.

Mattias
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/29 :  20:13:56  Show Profile Send Rapid a Private Message
Nu har jag inhandlat en JBL 2240H , nyomkonad för 1500:-. Jag har ju redan en 2240G så jag tänkte köra 2st i stereo. Basarna tar över under mina 80Hz exp.horn, som jag faktiskt har kommit en bit på nu. De blir nog klara i veckan, men 12" basarna (som ju blev skadade ) ligger på posten fortfarande. Sen återstår det att bygga någonting för 18" basarna. Ska ta mig en funderare i veckan, men 2st veckade horn låter lite frestande

Någon som har ritningar på Bruce's seismic sub? Andra 18" horn är också av intresse.

MVH Mattias

Edited by - Rapid on 2003/06/29 20:18:33
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:12:37  Show Profile Send Parasite a Private Message
känns som man måste komma och besöka dig för en provllyssning om ½år
hoppas du fortsätter jag är såååå nyfiken =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:01:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Nu har jag inhandlat en JBL 2240H , nyomkonad för 1500:-. Jag har ju redan en 2240G så jag tänkte köra 2st i stereo

sajberrapid,

Härligt ! Horn till 18-tummarna blir nog en omskakande upplevelse

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:14:29  Show Profile Send Rapid a Private Message
Nu har jag fixat bilder på 350Hz hornen och en bild på 80Hz exp.hornet som byggs i garaget.
http://hem.passagen.se/sajberrapid
Hornen är inte så blåa som på bilden. De är mörkare i verkligheten.

MVH Mattias
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:35:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Härliga bilder

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:52:15  Show Profile Send Parasite a Private Message
KLART inmponerad, dock blev jag lite skrämd av 80hz hornet, det där är inte masonit va? På sidorna alltså? Tror det är dödligt svärt att få det dämpat i så fall nämligen, (i o med mina erfarenheter med mitt galna bilhorn).
Men 350 hz hornet NICE NICE NICE

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:15:22  Show Profile Send Xover a Private Message
Klart impad blir jag men vad skall man ha detta till? är inte hornladdade drivers lite "jasså".
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:43:36  Show Profile Send time a Private Message
Xover, du verkar ha lite och göra och dåligt fiske men vaddå jasså? Vi som tröttnat på minimonitortramset och HiFiklubben vill kanske gå vidare ? Prova själv !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:12:58  Show Profile Send Rapid a Private Message
Parastie - Jo, 3mm härdad masonit :). Ska klä hornet med ett lager betong sen så förhoppningsvis blir det bra. Det går ju inte att böja 22mm MDF så vad gör man... Jag har lagt lite på taket (spånplattan) och det ser ut att funka. Annars får jag tänka om.

Xover - Det finns både för och nackdelar med horn, precis som med allt annat. Du kan titta lite på denna sidan om du är intresserad.
http://invalid.ed.unit.no/~dunker/why.html
Det finns en hel del som använder hornsystem i Hifi sammanhang. Men de tenderar att bli ganska stora.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:22:37  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
sajberrapid:

Det finns böjbar 6mm MDF som är slitsad. Den nog skulle passa utmärkt ett sådant här projekt.

/Erik

PS. Var hittar man en exponentialhornskalkylator?
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:39:12  Show Profile Send Rapid a Private Message
Beräkna hornthroat först:
http://melhuish.org/audio/horndesign.htm
Sen kör du in det här:
http://melhuish.org/audio/exphypcalc.htm
Därefter kan du kolla i hornresp så det ser ok ut. Jag exporterade datan från hornresp till en textfil som jag tryckte in i excel. Sen gjorde jag en formel, y=kx+m du vet :), och dividerade med så jag fick en rak sida och en böjd... kan förklara noggrannare om du vill.

Ja, 6mm MDF låter trevligt. Men man får nog förstärka den utanpå i vilket fall som helst. Kanske kan ta smala bitar trä och limma längs med sidan för att stärka upp MDF:en.

MVH Mattias
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:54:25  Show Profile Send Parasite a Private Message
Sajberrapid, grejjen är att jag stagade upp mgbh (= mitt galna bilhorn) genom att limma hela baksidan full med träbitar och det funkade bättre, men visst fan hör man lådvibrationerna.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:45:31  Show Profile Send time a Private Message
Sajber: Dämpar inte du dina horn med sand ? Det är lite skillnad faktiskt. Jag byggde lådor runt mina edgar för att få dem relativt döda åtminstone i början av hornet.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/14 :  23:50:11  Show Profile Send time a Private Message
Nu spelar äntligen Farbror Edgars horn hemma hos mig, lite burkigt pga ofyllda sandfickor men snacka om fullskala ! Hornen har nog kommit för att stanna. Måste nog jobba en del med dämpningen och delningarna men det finns potential ! Sajber: var delar du någonstans och hur brant ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:54:14  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time,
Jag har inte kommit så långt. Min tredje driver har fortfarande inte har kommit från Canada och de har inte gett mig ett trackingnumber än, suck säger jag bara. Jag har en renoverad som fungerar och en annan som är vattenskadad. Kanske ska ge mig på den nån dag o se om man kan få stil på drivern, men jag vill inte sabba ett membran i onödan.

Sen lyckades ju tullen sabba den ena 12" EV basen. Jag har inte fått den fixad än för posten väntar på besked och de vill inte lämna ut högtalarna än, men jag får 1500:- för skadan. Hoppas det räcker till en omkoning för jag pallar inte klydda och göra det själv.

Sen har jag köpt en 2240 till så jag har 2st nu. Måste bygga nya bashorn åt dem. Har börjat skissa lite på det. Se http://hem.passagen.se/sajberrapid

350Hz hornen är typ klara... kanske ska dämpas utanpå med nått. 80Hz exponentialhornen har jag kommit ganska långt på. Dock inte klara heller. Delningsfilter har jag inte ens tittat på =)

Hur skruvar du fast din driver när du har en låda runt? Jag kommer knappt åt med skruvmejseln som det är nu. Tror jag ska fixa insexskrivar eller muttrar istället så man kan ta skiftnyckel. Det funkar inte med spårskruv.

Usch, vilken röra allting är. Kommer aldrig bli färdig med detta.

Mattias
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/15 :  17:17:48  Show Profile Send time a Private Message
Mina 350 Hz är inte heller riktigt klara, det verkar som Dr Edgar hade tagit sig ett glas innan han sågade till dem så det är lite justeringar kvar. Jag har skruvat fast E 130:an med skruvar som har sexkantskalle och passar på 1/4 tums satsens förlängare. Synd på EV elementen,hoppas det fixar sig, har hört att killarna på Teknovox i Norrtälje är bra. Det verkar som man måste hålla tungan i rätt mun när man räknar på bakre kammaren och lämna en del volym för en extra platta för resonansdämpning. Jag lyckades få en kraftig resonans vid 150-200 Hz (burklud)men jag tror det beror på locket till bakre kammaren, allt som vibrerar nära mynningen kommer antagligen att göra att det låter illa. Det känns som att det är lite pyssel för att få detta att fungera !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:57:58  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time,
Ska höra med technovox. De har inte svarat på mitt mail så jag får ringa sen :)
Jag tror jag missuppfattade dig. Du har väl inte sandfyllt dina 350Hz horn utan det är dina midbasar som är sandfyllda? Det var därför jag yrade om att skruva fast drivern...

Jag ska nog inte sandfylla mina midbasar. De har ett lager av betong på sig och det blev ganska stabilt. Tror jag låter hornen se ut som de gör utan låda (som på bilden fast målade, spacklade, slipade). Ska delas vid 80 och 500Hz tror jag men jag vet inte hur brannt än. 80Hz högpassen måste nog göras brannt eller?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/16 :  08:43:48  Show Profile Send Xover a Private Message
time! nej jag har inte lite att göra och lider inte av dåligt fiske men man måste väl få ställa en fråga.
Hur skulle det se ut om alla här på HIFIFORUM bara höll med varandra.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:21:34  Show Profile Send time a Private Message
Ok, som svar på din fråga, NEJ det är verkligen inte jasså med horndrivers och horn. Du verkade bara vara på attackhumör den där kvällen och jag tycker nog vi pucklar på varann ganska bra, titta bara på HIFI avdelningen där Linn killarna klappar varandra på ryggen och justerar skygglapparna !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000