HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:30:43  Show Profile Send Rapid a Private Message
Det är inte sant! Pratade med fmsystems om att min 2445 driver borde ha dykit upp nu efter 10 veckor (tog 8 förra gången) och ville ha ett trackingnummer till paketet. Efter en vecka har killen lyckats reda ut att paketet aldrig blev skickat men han har skickat det nu. Det dröjer alltså 10 veckor till innan jag får min andra driver. Jag tror jag blir knäpp.
Får väl försöka få igång den vattenskadade drivern...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/30 :  12:04:52  Show Profile Send time a Private Message
Sajber: Du verkar inte ha turen på din sida, det kanske inte är meningen att du ska ha några horn ? Själv spelar jag på mina Edgar 80 Hz och 2445 med 2385 horn, låter mycket bättre nu när jag fyllt dem med sand. En aning hornfärgning finns det fortfarande men det verkar försvinna gradvis med basens inkörning. Filter är endast en konding 10u till 2445 men det kommer att behövas en del arbete på den fronten. 80 hz Hornet filtrerar själv lite uppåt men E 130 har en del hyss för sig så man kanske måste filtrera mer...ett alternativ är filtrering i slutstegen, verkar bäst. Någon som har synpunkter ? inga trissor bara !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/30 :  12:32:08  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time: Jag har fixat drivern. Nu återstår bara att kona om EV basen, men det kostar 2100:- så jag ska försöka ta hem ett recone kit från USA tror jag. Sen får vi se hur det blir...
Sen har ju naturligtvis mina 80Hz horn misslyckats. Betongen fäste inte så bra på masoniten så det har trillat av. Men man lär sig av sina misstag :) Ska hämta 22mm MDF imorgon o bygga på nytt, men denna gången ska jag limma trästag längs med den kurviga biten istället för masonite/betong.
Sen har jag fått mina fane st5022 diskanter och behringer DEQ2496 equalizer. Kopplar en mätmic till EQn och sen mäter den o korrigerar. Ljudet blir klart bättre på skräphögtalarna jag kör med tillfälligt (philips något). Kör digital in i EQ och analogt ut till förförstärkaren. DACen i EQn verkar helt ok så jag e nöjd :)

Högpassfiltrerar du ditt 80Hz horn, time? Har du en sub under?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/30 :  23:13:31  Show Profile Send time a Private Message
Kul att det rör sig ! Nej jag högpassfiltrerar inte, tror inte det behövs, den verkar självdö under 80 Hz så jag kör med mina Pipor i botten och det fungerar. Nästa projekt blir en ny sub, kanske 2242 eller Omega 18 basreflex men en kompis har byggt ett par Jensen Imperial som ska provlyssnas, kanske ett vinterprojekt ? Intressant med Behringern, har den något att hämta mot en bra "HiFi" DAC ? Man blir förvånad av professionella grejor ibland !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/31 :  09:50:21  Show Profile Send Rapid a Private Message
En kompis till mig har en PS audio DAC, tror den har kostat 16000:- som han har till ett par Thor TL-högtalare (seas excel element). Man kan ju bypassa EQn så den inte ändrar utan bara kör som DAC. Jag hörde ingen skillnad och han tyckte den lät helt ok. Lyssnade iofs inte så länge så om du vill kan vi lyssna och jämföra igen. Den kostade 345 Euro.
Nu ska jag hämta MDF :)

Mattias
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/31 :  20:23:18  Show Profile Send Parasite a Private Message
Funderade bara villt angående horn, visserligen blir hornet STORT men angående det högre basregistret samt diskant borde det funka. Om man tittar på kruvorna hur de olika utformingar (linjär, hyperbolisk mm)och hur de påverkar i registret så borde man kunna "underavstämma" ett linjärt horn för att få den maximalt distorotionsfria ljudet, men då är man väl inne på voighthorn kanske?
Lite åsikter mottages gärna.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  10:27:28  Show Profile Send time a Private Message
Parasite, nästan vad jag tänkte när jag byggde Edgarhornen, fungerar utmärkt men kräver en rejäl subbas för att få en bas som hänger ihop

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/03 :  10:55:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Hejsan horn-galningar

Jag bortskänker ett par JBL 2380A-kopior eftersom jag förmodligen aldrig kommer använda dem. Observera att hornen inte är JBL orginal

Se här för mer info ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:26:10  Show Profile Send time a Private Message
Du har mail !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:27:11  Show Profile Send time a Private Message
Du har mail !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/03 :  16:13:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Jag har svarat på ditt mail

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:26:02  Show Profile Send Rapid a Private Message
Eftersom det kostar så mycket att kona om basen och det är inte helt billigt att ta hem ett omkoningskit från USA heller, så lägger jag det på is så länge (kanske säljer fungerande basen). Ska göra så här istället:
Bygger en 300 liters låda till (har redan en) och sätter en JBL 2240 i varje. 500Hz till 2445 driver/10Khz till Fane ST5022.

Måste fixa aktiv delning mellan 18" basen och drivern (har 2st slutsteg) men jag har inte bestämt mig för hur branta filtren ska vara. Man vill ju inte köra en 18" bas så högt i frekvens...
Vad säger ni?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  09:35:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Jag har två 270 literlådor avstämda till 27Hz som du kan få om du vill. Lådorna är byggda i 22 mm MDF (frontbaffeln är förstärkt med ytterligare 16 mm spånskiva) och sprutmålade med mattsvart färg.

Lådorna använde jag förut i min hembio, först bestyckade med JBL 2245H och sedan JBL 2242H ...

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:10:02  Show Profile Send Rapid a Private Message
hmm, kanske lite stora att skicka med posten? :)
Jag har redan köpt material så jag ska ut o bygga nu, men tack ändå. Råkade steka sticksågen i fredags så jag fick inhandla en ny. Den pallade inte 22mm MDF :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:06:43  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Trist det där med basen ...

Tänkte du köra JBL 2240H upp till 500Hz Jag har testat att köra mina JBL 2242H upp till runt 600Hz men tvingades går ner till runt 300Hz eftersom de inte lät bra över 300Hz. Ljudet blev hårt och det lät aningen ansträngt ... Basarna verkar fungera hyffsat upp till 300Hz men för bästa resultat så bör man nog inte pressa dem över 100Hz. Jag skulle tro att du kommer uppleva något liknande med dina 2240:or. Jag skulle nog rekommendera dig att leta efter någon billig 8, 10 eller 12-tummare som du kan använda tills du har lagat dina element eller hittat något annat bra element. Det är riktigt kul att laborera med olika element och testa olika lådor ... speciellt HORN!!!

Idag kör jag mina 18-tummare upp till runt 60Hz. Mina diskanthorn jobbar från ungefär 500Hz och uppåt. Frekvenserna mellan detta intervall hanteras av två JBL 2226H. Till en början var jag väldigt skeptisk till att använda dessa 15-tummare upp mot 500Hz men det visade sig fungera riktigt bra. Distortionen är förbluffande låg samtidigt som dynamiken är helt underbar. De presterar riktigt bra ljudtryck utan att det låter anstängt. Det låter helt enkelt "live" om dem ... Trots detta är jag inte helt nöjd. Jag har räknat, simulerat och testat i över 1 års tid med olika element för att komplettera 15-tummarna. Tanken som jag har just nu är att använra 15-tummarna mellan 60-200Hz. Mellan 200-500Hz håller jag på och tittar lite olika 8-tummare och 10-tummare. Just nu lutar det åt ett element som heter JBL 2012H

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:46:08  Show Profile Send time a Private Message
Sajber: Håller med Neriks, det blir nog alldeles för högt för din 18", du kanske ska fundera på typ Edgar med 15" driver, de klarar ganska många olika element. De skulle matcha 18" bra och går upp till 500 Hz och funkar perfekt till 2445 med horn.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:59:19  Show Profile Send Rapid a Private Message
time, neriks:
jo, det blir nog inte så bra med 18" basen men jag ska köra så tills vidare. Ska försöka sälja 12" bas(arna) o köpa andra 12" eller 15". Får jag 600:- så har jag gått +- noll och det går nog. Nån som är intresserad av en electro-voice EVM 12L bas, fint skick, så hör av er. Funkar bra i diverse 12" bashorn :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:39:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Jag har två helt nya JBL 2226H som jag aldrig har använt till något. De ligger här hemma helt oanvända i sina orginalkartonger. Kanske något för dig

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:30:36  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks,
2226 är ett väldigt trevligt element men jag tror att E130 eller liknande passar bättre i midbashorn :) Annars hade det varit intressant. Du har inga andra på hyllan? :))
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:54:40  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
2226 är ett väldigt trevligt element men jag tror att E130 eller liknande passar bättre i midbashorn

sajberrapid,

JBL E130 är ett ypperligt element. Inget snack om den saken! Används det rätt så kan det t.o.m ge en otrolig bra ljudåtergivning även i hifi-sammanhang, trots att det är en element avsett för gitarr ... Elementet i fråga skulle med största sannorlikhet ge en högre känslighet än JBL 2226H men jag är faktiskt ytterst tveksam om E130 skulle ge ett renare och bättre ljud än 2226H. Enligt de mätningar som jag sett för E130 så har elementen en "oroligare" frekvensgång än 2226H. Dessutom så genererar den generellt högre distortion än vad 2226H gör. Det som talar för E130 är dess otroligt höga känslighet (105dB/1m/1w enl. JBL). Förutsatt att elementet används inom det område där frekvensgången är jämn och fin så ger det säkerligen ett ohyggligt bra resultat. Vad dock noga med att kolla upp frekvensgången inom det intervall du hade tänkt använda elementet så att du inte råkar ut för några obehagliga överraskningar

quote:
Du har inga andra på hyllan?

Jo, faktiskt Jag har två PA-toppar som är utrustande med 15-tums Beyma-element samt Selenium kompressionsdiskanter. Jag har dessutom 4 stycken 10-tums JBL basar (av okänd modell ) som jag oxå funderar vad jag ska göra med

Edited by - neriks on 2003/08/04 17:54:59
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:31:52  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks,
ja, lite frestande är det allt. Ska nog försöka sälja min 12" bas först innan jag går på något nytt. Börjar bli lite många bollar i luften nu :))
Du kanske kan bygga nån trevlig sub med 10" basarna? Fast du har väl headroom så du klarar dig med 18"arna :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:54:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Du kanske kan bygga nån trevlig sub med 10" basarna? Fast du har väl headroom så du klarar dig med 18"arna :)

sajberrapid,

Ja, 18-tummarna är nog fullt tillräckliga ... Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med de 10-tummare jag har. Kanske två subwoofers till sovrummet ... Jag kommer nog på någon vettigt idé eftersom jag tycker elementen verkar för robusta och fina för ligga och "skräpa" till ingen nytta

Angående dina baslådor med JBL 2240H ... Vad hade du tänk att driva dem med *nyfiken*

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:04:49  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks,
Jag har 2st Adcom GFA-555 2x200W 8ohm slutsteg, men det ena ska jag köra till mellanregister diskant hornen. Ska dela aktivt mellan 18" och hornen. Baslådan är nästan klar nu. Ska slipas och målas.

Tror du det går bra att använda rockwool, sk. stenull till dämpning? Orkar inte beställa hem från hifikit och MDS är ganska dyra. Tänkte nämligen testa att köra sluten låda så det går åt en del :)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:39:38  Show Profile Send time a Private Message
N: Du gör mig orolig, kör E 130 från 80-500 Hz men kan inte märka några större fel. De har så hög verkningsgrad att jag knappt behöver dämpa mellanhornet ! Ringer dig snarast.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:42:18  Show Profile Send time a Private Message
Har letat förgäves efter en frekvenskurva till E130, någon som sett en dylik ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000