HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:19:12  Show Profile Send Rapid a Private Message
Nä, jag hittar inte heller någon.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:01:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Tror du det går bra att använda rockwool, sk. stenull till dämpning? ...

sajberrapid,

Jag använder stenull i mina baslådor och det tycks fungera ypperligt . Det finns förmodligen bättre material men jag tycker stenull ger en bra dämpning ...

P.S.
För att föhindra att partiklar från stenullen lossnar och flyger runt inne i lådan så har jag klätt in all stenull som finns i lådorna i tunt bommulstyg ...
D.S.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:11:14  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
N: Du gör mig orolig, kör E 130 från 80-500 Hz men kan inte märka några större fel. De har så hög verkningsgrad att jag knappt behöver dämpa mellanhornet ! Ringer dig snarast.

time,

Det var inte meningen att göra någon orolig ... Som jag tidigare skrev så är E130 ett ypperligt element med en verkningsgrad som är helt enastående Låter det bra hemma hos dig så behöver du ju absolut inte bli orolig

Jag har gjorde en del mätningar på några E130 och E140 för ett antal år sedan och jämförde dessa mot bl a 2225H, 2226H och 2235H. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur mätningarna såg ut men jag minns att elementen i E-serien hade aningen mer "orolig" frekvensgång än JBL's 22xxH-serie. Jag ska se om jag kan gräva fram mätningarna och scanna in dem. Tyvärr så tror jag dock att jag slängt dem ... men hittar jag dem så postar jag givetvis dem

P.S.
Obervera att de mätningar som jag genomförde gjordes i närfält.
D.S.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:15:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Ringer dig snarast ...

time,

Har du fårsökt ringa mig idag Det kan ha varit lite svårt att nå mig idag eftersom jag har suttit inne i ett server-rum hela dagen och jobbat ...

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:47:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Jag såg ditt inlägg på Audio Heritage ...

Generellt så skulle jag nog rekommendera dig att använda samma branthet för både LP-filtret och HP-filtret MEN eftersom den lägre gränsfrekvensen på dina horn, tillsammans med HP-filtret utgör den sammanlagda brantheten av hornens undre gränsfrekvens så är din fråga tämligen intressant ... Om jag var du så skulle jag definitivt testa!!!

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:16:13  Show Profile Send time a Private Message
Nja, orolig var väl att ta i, det låter faktiskt bra men jag undrar om inte Altec 416 i Onkenlådan lät trevligare. Dynamiken och verkninggraden är dock i särklass, det gäller att inte ha några glappkontakter eller sånt.. Det är faktiskt riktigt roligt att höra en baskagge som den ska låta och höra skillnader på olika basar.. jag blir mer och mer övertygad om att allt under 15" är för B-skådisar, lite bökigt med filter och sådant med professionella element men värt besväret flera gånger om !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:23:43  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... jag blir mer och mer övertygad om att allt under 15" är för B-skådisar ...

time,

Får man till det med matchande slutsteg och bra delningfilter så låter det oftast otroligt rent och dynamiskt med profesionella element

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:37:00  Show Profile Send time a Private Message
Jo, jag har märk det, blir nästan rädd för dem ibland.. Har bara 15W PP triod just nu men det räcker att spela för hela byn Har lite beslutsångest om jag ska satsa på ett par Imperial eller 18" med stora slutsteg, 18" blir förståss smidigare men å andra sidan har Kvinnan ett eget hus så... horn hela vägen ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:38:27  Show Profile Send Rapid a Private Message
time,
Låter som du är nöjd och på helt rätt spår :)) Har varit ute och målat baslådorna ikväll. Det mesta är nog klart, utom det aktiva delningsfiltret. Ska måla igen imorgon och bygga filter om jag hinner. Siktar på att bli klar till helgen :)

neriks, Baslådan blir nog aktivt 4:e ordningen linkwitz-riley lågpass, 500Hz. Tror jag ska köra aktivt 1:a ordningens bandpass, 500hz och 10Khz. Sen sätter jag en 33uF cap passivt (mest för att skydda drivern mot förstärkarens on/off puff), så det blir väl totalt 2:a ordnigens högpassfilter vid 500Hz. 2,2uF cap till fane diskanterna ger 10Khz högpass.

Vad tycks?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:19:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... horn hela vägen ?

time,

Det vore häftigt! Har man någon gång upplevt ett stort hornsystem så är det svårt att tänka sig något annat

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:28:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Intressant det där med branthet och delningrfrekvenser ... Jag tror det är helt rätt att köra basarna aktivt med 4:e ordningens delningsfilter Om ditt aktiva delningsfilter har variabel delningsfrekvens så kan du ju prova dig fram inom vilket område basarna låter bäst.

Huruvida delningen för kompressionsdrivern blir bra har jag lite svårt att sia om eftersom jag inte testat. Hur de låter märker du när du testkör systemet ...

P.S.
Skriv en rad och berätta hur det gick när du testat ...
D.S.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/11 :  11:18:54  Show Profile Send time a Private Message
Allt eftersom E130 spelas in blir jag mer och mer övertygad om att horn är vägen att gå om man vill ha ett fullsizeljud, Imperial i basen blir det. Funderar på att skära ut bitarna med laser för att få ut dem enkelt, någon som hyser ett litet intresse för Imperial ? När man ändå gör jobbet med programmeringen går det enkelt att göra flera.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/11 :  17:57:09  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time:
Trevligt :) Jag är nöjd med mina subbar jag byggde. Tack vare en rumsresonans vid 31Hz, så behövs inte så mycket EQ (bortsett från en dip vid 50Hz?).

Nu har jag i princip blivit klar med högtalarna. Tyvärr la digitalkameran av så det blir inga bilder på ett tag. Tillfälligt har jag lagt de blåa 350Hz tractrixhornen ovanpå ett par 300l slutna lådor med JBL 2240 basar. Jag har inte kopplat in mina Fane diskanter än eftersom jag måste bygga en liten ställning åt hornen och diskanterna. Det är alltså tvåvägs högtalare för tillfället. Delar aktivt 4:e ordningen lågpass vid 500Hz och aktivt 1:a ordningen högpass 500Hz. Har kopplat en konding i serie med 2445 drivern som bör ge 1:a ordningen högpass 500Hz. Totalt blir det alltså 2:a ordningen högpass vid 500Hz. Jag kör en behringer DEQ2496 EQ/DAC för att jämna till basen och öka diskanten över 10Khz (kommer inte behövas sedan).

Tyvärr hade inte elfa inne den kondensator jag ville ha så det fick bli ett par bipolära elektrolyter för 18:- styck. De får hem nya kondingar i oktober =) Så jag får leta upp ett par andra sedan. Hursomhelst så är jag väldigt nöjd med ljudet, mycket bättre än mina gamla högtalare. Inte "skränigt" som man kanske kan tänka sig horn, ala disco style. Tror jag kör utan midbashorn ett tag och ser. Snart börjar ju skolan så då blir det tight med tiden. Däremot kanske jag pillar lite med filtren och eventuellt gör några mätningar på högtalarna nu när jag har mic :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/11 :  23:27:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Kör du 300 liters slutna lådor till dina 2240H Fungerar det bra *nyfiken*

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:37:07  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks, japp bättre än man kan tro :) . I början behövdes rätt mycket EQ även vid 30Hz men det var nog eftersom den ena basen är helt nyomkonad så nu ser kurvan lite snällare ut. Jag har ju en rumsresonans vid 31Hz så jag behöver inte EQ:a extra där. Däremot behövs +12dB vid 50Hz för att få en jämn +5dB extra i 30-60Hz registret. Man vill gärna ha lite mer bas än "flat" och +5dB är ändå inte så det stör. Simulerar man lådan i winisd så ser det ganska illa ut. Det är väl tack vare min rumsresonans och lite EQ som det blir bra. Jag tror jag behåller lådorna slutna ett tag. Annars kan man enkelt göra hål för basrören =)

Sen har jag en -8,5dB vid 250Hz som jag inte förstår var den kommer ifrån. Därför vill jag mäta högtalarna och se så att EQ:n inte lurar mig :) Jag behöver nog nån box mellan datorn och ECM8000 micen för att spänningsmata den osv. Vad gör man? :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:46:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Intressant det där med slutna lådor och eq Hmmm ... jag ska nog prova att täppa igen basrefexhålen på mina basmoduler och se vad som händer med transientsvar och frekvensgång

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:23:36  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks, gör så =) Jag kollade lite i winisd och 600l sluten låda med 2st 2242 ser ju ut att ge samma frekvensgång som min 2240, men sen beror det ju mycket på rummet... Qtc för lådan blir typ 0,4 (som för mig) så det är väl ett väldigt dämpat system eller vad man säger. Vet inte om det är nån fördel eller nackdel direkt. Kan vara kul att höra din åsikt, om man kanske ska porta lådorna ändå.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:01:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Jag ska prova i helgen när jag har lite mer tid ... Återkommer givetvis med ett utlåtande när jag testat, lyssnat och mätit lite

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:32:55  Show Profile Send time a Private Message
Någon som byggt eller lyssnat på ett diffraktionhorn typ 2397 ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:46:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Det är en fråga som jag oxå har funderat över ... Kunde inte låta bli att bifoga en länk så att de personer som kanske inte vet vad ett 2397 horn är för något kan förkovra sig lite

http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2397.pdf

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:59:50  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks du är en klippa, tack för länken så slapp man sitta och fundera *bugar djupt*

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:09:55  Show Profile Send time a Private Message
Det är mycket enkelt att bygga, frågan är om det är värt besväret ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:09:47  Show Profile Send Rapid a Private Message
time, Har du en vettig ritning?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:15:51  Show Profile Send time a Private Message
Nä, en principskiss som kanske kan användas men en del mått fattas tyvärr. Är intresserad av dem eftersom jag fått en släng av hornprovarfeber. De är ju lite lustiga i sin princip

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:47:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Hornprovarfeber var ett väldigt bra ord Jag tror bestämt att jag oxå lider av denna åkomma

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000