HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diy-kablage?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/23 :  01:17:51  Show Profile Send LieS a Private Message
jag är i införskaffa-kablage-fasen av stereobyggandet, och då jag inte vill lägga ut mer än 1500 på signal- och högtalarkabel blev jag inskickad till diy-rummet. Kablarna ska sitta fast i

arcam cd72t
arcam a65+
acoustic energy evo 3

och ska därför gärna matcha denna utrustning på lämpligt vis. Arcam har tydligen BFA-anslutning för högtalarna, så det är väl enda kravet. Nån som har något bra tips. Jag är rätt oerfaren på byggområdet, så enkelt är ett krav .

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/25 :  21:02:16  Show Profile Send LieS a Private Message
ingen som har byggt egna kablar? eller ingen som tyckt att det har blivit bra? någon som har testat radiolagrets bandkabel? verkar vara billig och bra, någon som har testat?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/25 :  22:32:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är BFA-anslutning? Det har gått mig förbi.
Annars har jag goda erfarenheter av hemgjorda Belden 89259 kablar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/26 :  10:42:12  Show Profile Send markusA a Private Message
enklaste är väl RG-62 interconnect och EKK högtalarkabel.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/12/26 :  12:33:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag har knåpat ihop
Högtalarkablar:
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html
Signalkablar, både typ 1 och 6
http://www.tnt-audio.com/clinica/piano6_1_e.html
samt
http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html
Bor du i gbg kan du få lyssna, även låna.
Har hört rg62 och EKK- mkt bra.
Har hört Bernts Belden kablar - mkt bra
Dimitri
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/26 :  13:03:28  Show Profile Send markusA a Private Message
Bernts Beldenkablar? Skulle vara kul med en kort resume...
Efter att ha kollat igenom lite kablar så har jag följande fråga:
-Kablar återfinns i flera olika impedanser... 50, 75, 100 och 150ohm är typiska värden.
Spelar det någon roll vilken av dessa impedanser kabeln har? Det verkar ju som att kabeln kan ha en låg kapacitans men ändå ha en "hög" impedans?
Vad räknas till låg kapacitans?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/26 :  13:17:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Belden gav ett klarare och mer distinkt ljud över hela registret i mitt system. Kabeln heter Belden 89259. Jag har inte experimenterat så värst mycket med kablar annars - tipset kom från Pac, vi testade i mitt system och det var så stor förbättring att jag köpte Pac´s par och ytterligare några meter sådan kabel och knåpade ihop så jag har Belden dels mellan DAC och försteg och mellan försteg och slutsteg. Kontakter är Bulletplugs i ena paret och Supra i andra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/26 :  14:15:31  Show Profile Send LieS a Private Message
tack för tipsen. ni som har gjort kablar, vad ligger priset på för de färdiga kablarna allt som allt, och har ni jämfört med köpta färdigkablar, tex aq viper el.dyl?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/26 :  14:28:10  Show Profile Send markusA a Private Message
oki, 89529 är alltså en sju-trådig RG-59 coax med PFE isolering. Vad kan man vänta sig? en måttlig skin effect? Verkar vara populär f.ö.

Typiskt 75ohm och 67pF. Jämför med RG-62 93ohm/42,5pF.

Edited by - markusA on 2003/12/26 14:40:09
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/26 :  14:55:56  Show Profile Send time a Private Message
Spelar impedansen någon roll i audiofrekvensområdet ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2003/12/26 :  16:09:12  Show Profile Send lum a Private Message
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men den kanske bildar en liten "buffert"?

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:19:12  Show Profile Send LieS a Private Message
Berndt: BFA = British federation of audio

jag ser nu att jag kan använda spadar också. kanske lite enklare.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:20:47  Show Profile Send markusA a Private Message
Rent elektriskt så borde det väl bli en spänningsdelning över kabeln(motståndet) och nästa del i kedjan. Beroende på ingångsimpedansen påverkar det väl olika mycket.
Om kabeln mellan försteg och slutsteg har en impedans på 100ohm och slutsteget har en ingångsimpedans på 1kohm så borde kabeln minska nivån med ca. 0,83dB om mina fysikkunskaper inte är åt skogen.
Men jag är också nyfiken på huruvida skillnader i området 50-150ohm spelar någon roll ljudmässigt?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/27 :  14:45:33  Show Profile Send jos a Private Message
Jag tycker cat5 funkar riktigt bra som högtalarkabel. Använd sökfunktionen så hittar du flera trådar om den.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:19:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej LieS
Rå kabel går väl bra att skruva i BFA åtminstone gjorde mina det. Arcam och Linn är väl dom som kör med såna kontakter. Så vad gäller HT-kablar duger Claes Ohlsons transparenta noname-kabel.

Vill man ha biwire kan man göra en fyrfläta av starkströmsledning typ FK (skruvstäd rekomenderas vid denna övning).

Hoppar vi över till lågnivå har jag fått goda resultat med en sunkbillig variant bestående av partvinnad nätverkskabel stranded som man kan köpa på vilken databutik som helst.
Man tvinnar ihop två par där man väljer att ansluta två tåtar, en ur varje varvid de andra två bildar spacer emellan. Idén med detta var att minska kapacitansen.
Sen har jag Belden smarta-hus-kabel, Speedflex och en massa annat jag inte lödat ihop.
Problemet som jag ser det med signalisar är RCA-donen som ofta är dyra och håller varierande klass. Elfa har sådana som är identiska med dom som sitter på mina Linn Black. Dom kostar 35 kr st.

mvh Johan

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/12/27 17:21:05
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/12/29 :  17:10:01  Show Profile Send radelius a Private Message
Var får man tag i Belden 89529?
Har någon gjort direkt jämförelse med rg62?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/30 :  13:58:04  Show Profile Send Rhino a Private Message
Om du är intresserad så har jag massa RG180 som du kan få köpa av. Sök i arkivet, finns också ett test av Regner:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=13589&SearchTerms=,rg180

Den kostar drygt 100kr / metern på ELFA men jag råkade nog beställa en 0'a kabel för mycket så där är jag snäll

Har annars fått mycket positiva omdömen på de ställen jag har sett, det ska vara "topmodellen" så vitt jag förstått av de RG-kablarna som används.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000