HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subbas i rör ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sebackman
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/11/19 :  21:58:10  Show Profile Send sebackman a Private Message
Hej alle

Jag håller på och bygger nytt hembio/HiFi system. Blir nog ganska kul. Blandar lite titan grejor med lite aluminium grejor. Vi får de var det blir Första testerna lovar gott, mycket gott. Återkommer med mer info senare.

När det gäller sub har jag lite dåligt med utrumme och en fungerande kompromiss rent möbleringsmässigt skulle kunna vara att bygga två subbar i form av rör. Element i ena änden och port i den andra.

Jag har tittat på tjockväggiga plaströr, eg avsedda för spillvatten tror jag, med både 10" och 12" tvärsnitt. Om man gör dom ca 1 till 1,5 meter så får dom ju hygglig volym och borde kunna husera ett sub element i en minimal baffel.

Har någon hör erfarenhet av detta eller har sett ngt på internet. Jag har letat tunt lite men bara hitta info om subbar till bilar och dom går ju inte så djupt. Dessa måste ju kunna gå djupt för att användas till HiFi och bio.

Varför bygger ingen HiFi subbar i rör. Ett rör borde ju vara bra rent akustiskt (inga stående vågor) och om det är tillräckligt kraftig vara en bra låda.

Tacksam för ideer.

//Robert

The solution to the problem changes the problem.

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:00:33  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jag har lyssnat som hastigast på rn konstruktion av Bo Hansson. Det var en 12" monterad i ett papprör. Första intrycket (och enda) var gott.
/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:22:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.passdiy.com/projects/el-pipe-o-1.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:04:17  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Du kan bygga av gjutrör i tjock papp, det är beprövat och finns i lite olika storlekar.

//Magnus
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/20 :  07:16:48  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Visst går det!
www.svsubwoofers.com

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/20 :  07:21:17  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Fler hembyggen här...http://members.tripod.com/~terryctheater/shivaphotoalbum/page12.html

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:52:56  Show Profile Send mongo a Private Message


Dessa byggde jag för typ hundra år sen..., helt i 2 cm tjock pvc-plast. Mycket tunga! Lät mycket bra.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:23:36  Show Profile Send flintan a Private Message
quote:
Ett rör borde ju vara bra rent akustiskt (inga stående vågor) och om det är tillräckligt kraftig vara en bra låda.



Det påståendet klingar dock inte så bra i min logiska hjärnhalva. Ett rör har ju bara paralella ytor som ligger på samma avstånd hela vägen, vilket bidrar till ett gynnsamt klimat för stående vågor. Men om du har ett välkonstruerat filter så borde det inte vara något problem i en subba eftersom ljudvågorna i basen är så långa att dom ändå inte får plats i lådan.
Den ideala lådan, från insidan sett, borde vara en pyramid eller prisma. Den bästa baffeln borde vara oval eller klotformad. Men sen finns det ju så mycket annat som spelar in också, så det är väl en prioriteringsfråga.
Jag var också inne på att bygga en sub i cylinderform förut, men det var mest för utseendets skull. Den skulle vara gjord av cement och innehålla en 8" Peerlessbas. Men den har inte blivit byggd än...
Det finns flera på forumet (kommer inte ihåg vem eller vilka) som har byggt cylinder- och rörsubbor.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:15:45  Show Profile Send time a Private Message
Jag hadde Bosse Hanssons subbor med 2st 8" i varje, lät väldigt bra. Den har ett extra rör inuti och är ett slags pipa. Har också byggt med papprör som basreflex och det funkar bra, sök på "sonotube subwoofer"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:23:05  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Sök på "sonotube".

Har själv byggt i gjutrör med 15". Blir helt OK.
Go to Top of Page

sebackman
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:12:50  Show Profile Send sebackman a Private Message
Hej

Tack för all info.

Det fanns ju ganska mycket skojigt. Mycket mer än jag trodde.

Verkar som många gör kvartsvågspipor (och kallar dom transmissionline TS) med en liten box med en eller flera drivers i botten och sedan ett grovt rör som går upp. Det låte skojigt och då kan man ju köra Push-Pull med elementen för att släcka ut dist och få lite mer knuff.

-Kanske skulle prova att bygga två subbar med 2x10" push-pull i varje. Har någon provat nya SEAS 10" alu drivern? Alla verkar använda Peerless SLW/SLS/XLS.

Är det ngn som vet hur man dimensionerar TS med "sonotube" kvartsvågspipor? Eller vet om ngt program som man kan räkna i. Jag testade dom 4-5 program jag använder och inget kunde räkna TS.

Tack för hjälpen och tackar på förhand för flera ochmera ideer

//Robert

The solution to the problem changes the problem.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:49:10  Show Profile Send cittroman a Private Message
Stående vågor är väl inte ett problem i en sub eller?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/12/15 :  13:05:31  Show Profile Send d_kay a Private Message
mongon; hur blir det med diffraktionseffekterna?, har hört att cylinderformade lådor är det absolut sämsta möjliga alternativet till utformning.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:52:29  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jo det borde dom teoretiskt vara om man placerar elementet i exakt centrum...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/12/30 :  09:52:45  Show Profile Send Martin N a Private Message
Här kommer lite fördjupningar för den intresserade:
Alla volymer har sina egenresonanser, rätblock, cylindrar, klot och tetraedrar, de går inte att komma ifrån. Att göra betraktelsen att ett rör bara har parallella sidor kan dock vara vilseledande. Lösningen för egenfrekvenser i ett rör eller i ett klot beskrivs av Bessels ekvationer. Övertonsserien för en sådan kommer i helt egna serier, inte i de harmoniska serier som en sträng eller ett rätblocksvolym har.
Det enda man kan säga generellt är att lådor med plana ickeparallella väggar har lägre Q-värden för sina egenresonanser än motsvarande låda formad i rätblock har. Vill man som vanligt bygga i rätblock, kan man använda sidoförhållandena 1:1,7 (roten ur tre). Det ger jämnast spridning av de resonanser som endast använder två parallella väggar.

Stående vågor i sub: Är röret en meter långt, så är den lägsta frekvens som kan ge problem den som studsar vid rörändan och kommer tillbaka till elementet en halv våglängd senare, vilket ger dämpning eller utsläckning. En halv våglängd på två meter ger hel våglängd 4 meter = 85 Hz, eller med dämning i lådan kanske 10% lägre ljudhastighet och 75 Hz istället. Går att hantera, men bör hållas koll på.

Diffraktion: För att en baffelytas påverkan skall vara märkbar, skall den vara av storleksordning en våglängd. En cirkelyta på 12" börjar få kraftig påverkan vid 1 kHz.
En cirkelyta i sig behöver inte vara värre än någon annan yta, utom om man placerar ett element exakt i mitten av den. Då har man skapat den baffel som ger maximal påverkan på frekvensgången.
/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000