HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/10 :  10:33:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Erik Johansson,

Jag håller med om att det ser snyggt ut Ett stort problem är faktiskt kostnaden för lite ädlare träslag såsom ek, körsbär, mahogny, teak ... m.m. Minsta lilla misstag kan resultera i att man får kassera stora mängder trä

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:08:22  Show Profile Send Rapid a Private Message
Trevligt att Thorsten Loesch kom på tal. Jag mailade nämligen honom efter att ha list hans artikel om 8024:an.

Date: Mon, 9 Jun 2003 09:52:32 +0100
From: Loesch Thorsten <Thorsten.Loesch@haringey.nhs.uk>
To: 'Mattias Andersson' <e01man@efd.lth.se>
Subject: RE: Behringer DSP

Hi,

> I've read your review on the behringer ultra curve Pro 8024. Are you still
> satisfied with the result?

Yes. But now that the 96KHz/24Bit version with many improvements is out I
would buy that one.

> Today, I saw that the behringer ultra curve DEQ 2496 isn't so expensive.
> So the reason I wrote to you was to ask if you've tried it or heard
> anything about it?

I am getting a review samle soon.

> What I'm concerned about is the DAC, because I don't want to buy a
> separate DAC too (not yet). It says AKM 24bit/96Khz DAC. Is AKM any good?

AKM and Cirrus Logic (Crystal) used to co-develop Chip's. They went their
seperate ways a while back but there is still little to choose in either
technology or performance between AKM and CS.

> I don't care about the extra features of the DEQ2496.

You should. It has several very worthwhile having and the 96KHz sample rate
option will make sure you get the best out of analogue inputs.

Ciao T
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:14:44  Show Profile Send Rapid a Private Message
2496 har SPDIF digitala ingångar/utgångar och AES/EBU, medan 8024 bara har AES om man köper extrakortet (annars har den bara analoga ut/in). Sen har 2496 61 bands RTA medan 8024 har 31 bands, kan kanske vara bra med lite fler. 2496 fixar väl DVD audio också i o med 96Khz, eller har jag fel? Det är främst dessa anledningarna jag kanske väljer 2496. Ska bli kul att se vad Thorstens review av den blir. Kanske ska vänta lite o se...
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:26:30  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena!
Jag e klar med mina mellanregisterhorn nu!! :) Ni kan se resultatet här:
http://hem.passagen.se/sajberrapid
Nu väntar jag bara på min sista driver, för den ena jag har är helt vattenskadad så jag vet inte om jag vågar fixa till den o sätta i ett nytt membran.
Den andra drivern är däremot klar nu (hoppas jag). Där var nått järnspån i magnetgapet men jag fick nog upp allt. Fattar inte vad det gör där så det känns lite farligt att sätta i membran o testa drivern. Jag ska fixa bilder på de färdigmålade hornen till helgen för killen med digitalkameran jobbar.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:31:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Läckert!

/Erik
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:10:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Härligt ... Hur hade du tänk att behandla/måla hornet?

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:18:57  Show Profile Send Rapid a Private Message
Det är egentligen målat redan men jag hade inte digitalkameran då. De är målade i blå färg, väldigt blå, halvblank (40 tror jag). Det blev fint, men utsidan har jag inte orkat spackla jämn. Så hornen ser ut som på bilderna fast blåa istället.
:))
Det hade iofs varit väldigt snyggt att göra hornen i stavlimmatträ och fila ner iställlet för att spackla, men det är nog mycket jobbigare.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:21:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

När man ser dina bilder på hornet så blir man lite nyfiken på hur de låter ... Berätta gärna hur du upplever ljudet från dem när du fått din driver ...

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:53:32  Show Profile Send Rapid a Private Message
Ska jag göra :) Det lutar åt att bygga ett par 80Hz exponentialhorn likadant för mina 12" basar. Jag börjar nog på det nästa vecka. Man har ju sommarlov nuförtiden :))
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:31:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

SOMMARLOV!!!???

Äckligt demoraliserande att skriva så ... Jag jobbar nästan dygnet runt för tillfället och blotta tanken av att vara ledig får en att drömma sig bort

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:36:42  Show Profile Send Parasite a Private Message
Sajberrappid, SNYGGT SOM *** =)
=)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:19:50  Show Profile Send Rapid a Private Message
Parasite,
Tackar!

Neriks,
:)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:41:29  Show Profile Send time a Private Message
Sajber, intressant bygge, man skäms nästan att mina 350 Hz:are fortfarande står ofärdiga. Har i alla fall spelat en hel del på 2445 i sina 2385 horn och de låter fantastiskt bra men är känsliga på kondingar i filtret. Mina farhågor om att titanmembranet skulle låta hårt var ogrundade, rykten verkar sprida sig men få har verkligen testat skillnaden.... nyfiken på lyssningsrapport !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/18 :  08:55:05  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time,
JBL 2385... är det ok med så liten spridningsvinkel, 60x40? Eller det kanske är bra så man slipper reflektioner?
Vilka kondingar ska man köra med?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  10:47:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Delar du passivt vid 350Hz? Har du provat att låna hem ett aktivt delningsfilter och dela aktivt?

JBL 2445H (och även 2446H) har en liten tråkighet att de faller något i känslighet över ~10kHz. Vill man använda drivern upp mot 20kHz så bör man kompensera frekvensgången. Enklast görst detta genom att använda en kondensator kopplat parallellt över en resistor, i serie med själva drivern (vill du ha värden på konding och resistor så säg bara till) ... Ett annat sätt är att använda ett aktivt filter som klarar av att korrigera frekvensgången på dessa drivers. Personligen använder jag det första alternativet och det fungerar väldigt bra ... något som mätningar på drivern oxå bekräftar

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:05:55  Show Profile Send Rapid a Private Message
Är det svårare att göra filter till driver/horn än "vanliga" kon/dome högtalare? Ska man satsa på aktiv delning kanske? Måste fixa 2 stereoförstärkare till isåfall.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:58:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Nej, det är det väl egentligen inte ... I time's fall så verkar han dela sin drivers vid 350Hz. Det är en tämligen låg frekvens för kompressionsdriversav den typ som time använder. För att öka effektåligheten när man delar så pass lågt som 350Hz så kan det vara bra att ha hög branthet (runt 24dB/oktav) på delningsfiltret. I detta fall är min erfarenhet att det lättare att "lyckas" med ett aktivt filter än ett passivt ... Men man måste som sagt ha två extra slutsteg då

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:20:36  Show Profile Send time a Private Message
Neriks, Just nu med Onken och 416 8B så delar jag passivt vid ca 800 Hz med endast konding och drossel och det låter bra men jag misstänker att jag har en liten puckel runt delningen. När jag nästa vecka (hoppas jag) får hem 80 Hz hornen tänker jag nog använda två slutsteg med 6 dB filter i drivsteget, 500 Hz. Jag är mycket intresserad av kompenseringen för 2445, tänker nog använda det andra paret i bion, kanonelement men kanske lite låg nivå upptill ! Som ni märkt är jag skeptisk till halvledare över 100 Hz....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:04:09  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Jag hade en låååååång mail-korrespondens med Wayne Parham (http://www.pispeakers.com) om kompenseringskretsar för drivers såsom JBL 2446H. Eftersom JBL 2445H har en väldigt snarlik frekvensgång som JBL 2446H så borde du kunna använda samma kompenseringskrets ... Nedan är ett simpelt schema

1 uF, 250V, bipolär

| |
         ---------| |-----------
         |        | |          |
         |                     |
         |   |-------------|   |
   ----------| 50 ohm, 40W |----------|
             |-------------|          |
                                      |
                                    |---| /|
                                    |   |/ |
                                    |   |  | Driver
                                    |   |\ |
                                    |---| \|
                                      |   
                                      |
   -----------------------------------|

Läs gärna detta dokument för mer ingående information ...

Edited by - neriks on 2003/06/18 23:06:25
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:23:50  Show Profile Send time a Private Message
N, Tack för länken, ska prova i morgon. Jag antar att du också har 16 Ohms driver ? Vad använder du för kondingar i filtret ? jag provade med Rifa pollypropp men den var hård i klangen så en oljekonding från Lechlanche kom in i stället, fylligare och inte så kall, kanske kan man blanda och använda olika sorter, erfarenheter från rörbyggen verkar inte riktigt stämma i högtalarledet..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:34:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Nej jag kör med 8-ohms varianten ... Kondingarna som jag använder är sådana här ... Inget speciellt med andra ord

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:52:10  Show Profile Send time a Private Message
Då måste jag ju tänka själv ! Prova en oljekonding, det blir i alla fall en skillnad, en parameter till att leka med. Det gäller nog bara att hitta en som passar den egna anläggningen, men det går att använda den som "tonkontroll"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:57:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Tack för tipset ... Jag ska testa oljekondingar istället

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:01:17  Show Profile Send time a Private Message
Och jag ska testa ICL, man vet aldrig.. många verkar tycka att det luktar snakeoil när man råkar säga "oljekonding" men de är kul på nåt sätt, tror att det kan bero på den utmärkta dämpningen ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:07:12  Show Profile Send time a Private Message
Waynes rapport kommer att hålla mig vaken på resan till Springsteenkonserten på baksidan av Sverige på Lördag, mastigt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000