Author |
Topic  |
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 20:24:42
|
Hur länge lyssnar ni på fin sterion i snitt aktivt?
Är det lättare att lyssna på skräpradion eller är det roligare med HiGh end när ni lyssnar länge?
Vad får er att sluta lyssna på fin sterion? Man klarar en skiva alt två aktivt? Man är orolig för grannarna? Man har allamänt svårt att sitta still?
Har väljudet ngn inverkan på hur länge man lyssnar?
Rundgång & Omgång |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:46:44
|
Jag kan sitta en hel dag/natt och bara lyssna på musik. Även med en dålig anläggning hade jag lyssnat lika mkt... |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:09:06
|
Vi tar en & en 
- Hur länge lyssnar ni på fin sterion i snitt aktivt? -
Kring timmen skulle jag tro.
- Är det lättare att lyssna på skräpradion eller är det roligare med HiGh end när ni lyssnar länge? -
Well,, när en "skräpradio" är på ett tag så tenderar jag att sluta höra.
- Vad får er att sluta lyssna på fin sterion? -
- "Man klarar en skiva alt två aktivt?"
Något i den stilen.
- "Man är orolig för grannarna?"
Lite, trots att man bor i studentlägenhet är grannarna (en eller två ) lite ledsna på en.
- "Man har allamänt svårt att sitta still?"
Så kan det också vara!
- "Har väljudet ngn inverkan på hur länge man lyssnar?"
Det är väl solklart? När man är på rätt humör kan det ibland vara riktigt svårt att slita sig.

Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
nl
Member

324 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:25:50
|
Hej
Jag känner absolut lyssningströtthet. Ett par låtar går bra men sen vill jag gärna lysna på lite lägre volym. Kan ha en del med att jag jobbar på en större industri där jag inte alltid har använt hörselskydd och när jag kommer hem så finns det två ungar som bråkar och skriker en hel del. Jag lyssnar kanske en timme om dagen på den "bättre" stereon och en hel del på köksradion.
"Bandit Blues Radio" |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:27:19
|
Med en bra musikåtergivning och en god fotölj sitter han väl där än. Och han är såååå lycklig.
Hade jag haft betalt för att lyssna på musik skulle jag vara miljonär för länge sedan!
Det finns för mycket sånger om kärlek och för lite sånger om mat. Electric Banana Band
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:29:31
|
Med en timme menar jag sweetpricken, eftersom jag tillbringar mycket tid med böcker & dator skulle jag tippa på att jag lyssnar (gör man det då?) på musik iaf 5h/dag.
i "finstereon", har inte så många andra i min 1:a
Mjau! |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:34:04
|
* Hur länge lyssnar ni på fin sterion i snitt aktivt?
En-två skivor om dagen aktivt. En dröse till passivt.
* Är det lättare att lyssna på skräpradion eller är det roligare med HiGh end när ni lyssnar länge?
Jag lyssnar aldrig på musik på radion. P1 går på radion. Lyssnar jag aktivt är det i mitt musikrum ... ensam och relativt högt (men inte för högt)
* Vad får er att sluta lyssna på fin sterion?
Tidbrist...
* Man klarar en skiva alt två aktivt?
Jo, men dte är för det mesta tiden som avgör...
* Man är orolig för grannarna?
Näe. Grannarna störs inte oavsett hur mycket jag eldar på....
* Man har allamänt svårt att sitta still?
Möjligtvis tidsbrist pga husrust, trädgård, hundar, hästar osv
* Har väljudet ngn inverkan på hur länge man lyssnar?
Låter det direkt illa vill man ju inte lyssna. Men i bussen till jobbet duger gott CD-walkmannen... |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:41:08
|
Brukar lyssna ungefär 3 timmar om dagen aktivt, och ytterligare 3 timmar passivt (och på lägre volym efter 22:00)
Linn är inte dyrt, men vägen dit är det... |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:43:29
|
quote: Näe. Grannarna störs inte oavsett hur mycket jag eldar på....
Glöm inte det dom dagarna livet lever fan med dig. 
Du har det bra! I den aspekten iaf! 
Mjau! |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:46:36
|
När jag sätter igång o lyssnar slutar det nästan alltid med att skivorna dräller överallt i vardagsrummet. Så därför lyssnar jag mest på min bärbara cd som jag har på nattduksbordet (om det inte ska finlyssnas). Där har jag alltid en hög redo att användas.
Don´t fear the reaper |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:56:08
|
Finns det eg. växlare som håller god kvalle?
EDIT: Känner igen det där brumel.  
Mjau! |
Edited by - henricsson on 2003/03/22 22:56:56 |
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 18:29:04
|
Jag brukar lyssna på min stereo cirka 1-2 timmar per dag, aktivt. Förresten lyssnar jag ytterst sällan passivt. Mindre än en timme passivt i månaden blir det. Vet inte varför jag aldrig lyssnar passivt, jag har aldrig haft svårt att koncentrera mig när det är musik runt omkring, men det har aldrig blivit så. Kanske för att jag alltid lyssnat så, även när jag bara var 4-5 år.
Sen jag bytte högtalare har jag börjat lyssnat mer aktivt pga. att det helt enkelt låter bättre i och med det så är det roligare att lyssna.
quote: Vad får er att sluta lyssna på fin sterion?
Man klarar en skiva alt två aktivt? Man är orolig för grannarna? Man har allamänt svårt att sitta still?
Det det är väl en blandning av alla dessa tre faktorer.
"From birth an existence of agony begins, that ends with execution" - Earth Crisis |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:00:33
|
Lyssningströtthet är något man helt enkelt inte ska acceptera. En bra anläggning ska uppmuntra oss till att lyssna, inte få oss att vilja stänga av och göra något annat. Själv upplever jag att det ofta är rumsakustiken som bidrar till lyssningströtthet. Kan man få bort reflexer, så brukar det upplevas som lungnare. Men det kan naturligtvis bero det på anläggningen också, och det är nog så att apparater, som låter imponerande vid en kort lyssning, ofta kan bli tröttsamma i längden. Problemet när man jämför apparater eller högtalare, är att man bara lyssnar korta stunder. Då kommer dom apparater som kan ge upphov till lyssningströtthet med säkerhet att"vinna" över dom som inte gör det, eftersom "förlorarna" i jämförelse låter tråkiga och mindre engagerande. Men "förlorarna" brukar vinna i längden. Det är något man måste vara uppmärksam på. Köp aldrig något utan att ha suttit ett par timmar och lyssnat. Då brukar problemen komma fram. Sedan kan en kombination där alla apparater drar åt samma håll ge upphov till problem, även om varje enskild del inte i sig verkar vara problematisk. Det är skälet till att man bör testa apparaten hemma i sin egen anläggning också.
"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig" |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:41:16
|
Lyssningströtthet är ett ganska välkänt begrepp, iallafall om man menar aktiv lyssning. Det handlar inte bara om att lyssna till musik utan det gäller allt ljud.
Efter ca 15 min blir hjärnan trött och orkar inte ta in information till 100% just då. Efter ca 60 min har hjärnan ballat ur helt och då är det bara passiv lyssning som gäller och hjärnan sållar bort det mesta av nyanserna i ljudet.
En annan typ av lyssningströtthet uppstår när det inte låter bra för öronen. Musklerna i mellanörat spänner sig på olika sätt för att minska överföringen av vibrationer till ovala fönstret och därmed skona innerörat från "oljud" och då blir man lyssningstrött. Detta händer framförallt vid höga volymer eller när vissa frekvenser har mycket högre dynamik än övriga frekvenser, eller när man lyssnar på musik med högt dynamiskt omfång.
Ytterligare en typ av lyssningströtthet kan uppstå om hjärnan finner ljudet ointressant. Med ointressant ljud menas ljud som innehåller få eller inga övertoner. Det gillar inte hjärnan, då blir den uttråkad eftersom den inte får jobba med att försöka tolka ljudet. Därför brukar ljudtekniker lägga till dist i olika former till inspelningar så att musiken ska bli mer intressant och så att skivförsäljningen ska öka.
Om man märker att man blir lyssningstrött så ska man stänga av apparaten och gå därifrån och göra nåt helt annat i minst 20 min. Det är ungefär den tid det tar för hörselcentra att "vakna upp" igen. En annan bra grej är att lyssna i totalt mörker. När ögonen inte längre arbetar behöver inte hjärnan arbeta med synintryck samtidigt.
Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:59:57
|
Intressant svar!
"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig" |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 20:58:26
|
" - Är det lättare att lyssna på skräpradion eller är det roligare med HiGh end när ni lyssnar länge? "
En bra inspelning kan jag lyssna på "hur länge som helst". Man glömmer vad man borde göra istället  |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:04:31
|
Merkurius: Du verkar ha lång lyssningserfarenhet! Vilka högtalare har du nu? Vilka hade du innan (senast)? |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:19:11
|
"Hur länge lyssnar ni på fin sterion i snitt aktivt?"
Det beror på vad som menas med "aktivt". Just nu lyssnar jag exempelvis på Eurythmics skiva Touch Dance, som jag njuter av i fulla drag. Fast som synes skriver jag också, sammtidigt. Personligen tycker jag inte det stjäl uppmärksamhet från musiken. Ifall det räknas som aktivt lyssnande får jag säga att det blir större delen av min vakna tid, lite beroende av vilket humör jag är på. Att bara sitta och lyssna, utan att göra något annat, gör jag kanske 1-2 timmar om dagen. Det är mycket beroende av att jag då kan sitta i en bättre lyssningsposition, så musiken låter ännu bättre, eller för att jag kan ligga helt avslappnad i sängen.
"Är det lättare att lyssna på skräpradion eller är det roligare med HiGh end när ni lyssnar länge?"
Dåligt ljud blir ansträngande i längden. Jag blir trött i huvudet och irriterad på musiken efter ett tag. Så får det inte vara för njutningsfullt musiklyssnande.
"Vad får er att sluta lyssna på fin sterion?"
Då jag inte haft någon riktigt bra stereo tills nyligen är inte skivsammlingen så imponerande. Så en orsak till att jag slutar lyssna kan vara att jag inte hittar någon musik jag är riktigt sugen på att höra. Fast skivsammlingen är inte så kass att det inträffar speciellt ofta. Annars stänger jag av för att folk skall kunna sova i huset, fast då fortsätter jag gärna att lyssna med hörlurar. När det är dags att sova stänger jag alltid av.
|
Objektivist |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:49:51
|
Att somna till musik på mkt låg volym är en underskattad njutning. Lite dyrt om man kör klass A bara... |
 |
|
Citgho
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 22:15:14
|
Anton: Håller med, men det kan iofs bero mycket på min tinitus också. Med musiken så dämpas/överröstas tinitusen och jag får lättare att somna.
För att hålla sig till tråden: Lyssnar väl en 5-6h men det är mest passivt. Sitter mycket vid datorn så det är skönt med bra musik i bakgrunden så slipper man vinet från hårddiskar och fläktar. |
"-Han är väll i Paris eller nån annan italiensk stad. -Hur är det med ekonomin igentligen?" |
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 22:23:40
|
Det blir några timmar om dagen, mest passivt dock. |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 22:47:32
|
Att somna till musik måste vara som att somna när man har sex. Nej, bättre att sova efteråt, nöjd och belåten. |
Objektivist |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 23:20:29
|
DasIch: Händer det ofta?  |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 23:42:50
|
Ja, jag brukar alltid somna nöjd och belåten.  |
Objektivist |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 23:52:26
|
Snygg kontring  |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 08:41:28
|
Kan bara hålla med om att somna till musik är underskattat! Jag har alltid musik på när jag lägger mig. Det är grymt skönt att somna till musik. Jag har två plattor som jag alltid lyssnar på när jag ska lägga mig, Clouddead - Clouddead eller Neil Young - After the gold rush.
Annars har jag alltid stereon på, även när jag ser på tv/läser etc. Men aktivt lyssnar jag ca 2 timmar om dan. Men oftast blir det så att man sätter sig tillrätta i lyssningsfotöljen för att lyssna på ett par låtar/en platta men sen slutar det med att man sitter där flera timmar...
Jag blir inte lyssningstrött på ganska lång tid, men det tror jag beror mest på mina musical fidelity prylar som spelar utan minsta tendens till vasshet. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Topic  |
|