Author |
Topic  |
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:00:38
|
Tror fan att jag är periodare! Det kan bli 4 dar i sträck på vintern ibland. Alltså från morgon till kväll, aktivt . Sen kan grejorna stå och damma igen i två månader på sommarn . Det enda jag lyssnar på då är motorn i båten och nyheter på radion    . Och min gitarr . |
Nicke the Rocker |
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:38:25
|
quote: Merkurius: Du verkar ha lång lyssningserfarenhet! Vilka högtalare har du nu? Vilka hade du innan (senast)?
Hehe, nja det jag skrev kanske lät lite konstigt. Visst jag har lyssnat på musiken sen barnsben men bara hålt på med hifi i cirka 4 år (nu är jag 20). Det är dock sant att jag alltid lyssnat på musik aktivt, alltså inte gjort något annat medan musiken spelat.
Nu har jag ett par JMlab Electra 920.1 och innan det hade jag ett par Dali Evidence 870, verkligen en kulturshock att byta mellan dessa högtalare  |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:25:07
|
Att somna till musik är nästan lika skönt som att somna med vännen efter skön sex. När man somnar till musik - eller andra välbekanta ljud - beror det bl a på att hjärnan tröttnar och stänger av. Men innan dess känner man sig trygg och lugn OCH hjärnan blir uttråkad. Därför stänger den av. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
rowa
Member

569 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:35:19
|
Jag lyssnar bara typ 45min aktiv om dagen, dvs sitter i soffan och verkligen lyssnar på musiken. Men stereon kan stå på ett antal timmar i sträck medans jag sitter vid datorn, men det kan jag itne kalla för aktiv lyssning, för då hör man ljudet främst i bagrunden, koncentrerar sig på vad som händer på datorskärmen.
|
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:45:02
|
Konstigt att hjärnan inte skulle klara av en klassisk symfoni , dvs 60 min koncentrerad lyssning, utan att tappa skärpan. Jag tycker jag brukar vara tillräckligt skärpt för att höra nyanserna och njuta. Sen är det kanske lättare att lyssna på välkänd musik länge.
En bra anläggning pockar på uppmärksamhet och gör lyssningströtthet till ett okänt begrepp. Jag sitter i rummet bredvid och skriver det här och gick och höjde nyss för att höra bättre, det lät bra. Jag kan utan problem lyssna en hel dag i sträck även om volymen varierar under tiden.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 20:09:05
|
Ja, visst är det konstigt att vi har en sådan "dålig" hjärna. Men det är som du skriver att det är lättare att lyssna på välkända ljud/musik länge. Det finns en del i hjärnan som brukar kallas repetitionscentra. Det står bl a i kontakt med hörselminnet och en massa andra centra. Kort kan man säga att en välkänd melodi som man gillar och därmed får "bra vibbar av" uppskattas som belöning av hjärnan. Och våran hjärna är otroligt pilsk på belöningar. Om vi hör denna melodi igen, trots att hjärnan är supertrött och egentligen inte pallar att bearbeta inkommande information längre, så kommer andra centra att skicka signaler till repetitionscentra att upprepa hörselminnet av denna melodi. Hjärnan fyller då själv i de nyanser och skiftningar och känslor i musiken som vi minns sedan tidigare. Men egentligen är det inte riktigt det vi hör just då eftersom hörselcentra nästan har gått och lagt sig. Man kan väl nästan säga så här: Man hör det man vill! |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:02:47
|
I dag har det blivit 4 timmar framför finsterion dock inte i aktiv position utan lite vid sidan av.
I Sweet spot aktivt klarar jag av ca 1 timme på hög volym sedan klarar jag inte mer trots en väljudande anläggning.
Jag klarar mycket längre på mini anläggningen med P3 framför datorn. Kanske PGA snack i mellan låtarna och svag volym.
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 20:32:18
|
Jag har svårt att acceptera att lyssningströtthet måste innebära att det är fel på anläggningen. Naturligtvis leder en vass och kantig återgivning till lyssningströtthet men det finns fler anledningar. Om vi talar om koncentrerad lyssning finns det en gräns för koncentrationsförmågan. Man måste också smälta de emotionella upplevelser som musiken ger. För mig innebär det ca en timme koncentrerad lyssning och sedan paus. Liknande tidsgränser gäller för många andra aktiviteter. T.ex. föreläsningar brukar vara ca 45 minuter.
|
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 20:50:32
|
Anders47: Nej, lyssningströtthet beror inte helt på anläggningen. Det är som du skriver: "Om vi talar om koncentrerad lyssning finns det en gräns för koncentrationsförmågan. ...//... ca en timme koncentrerad lyssning och sedan paus. Liknande tidsgränser gäller för många andra aktiviteter. T.ex. föreläsningar brukar vara ca 45 minuter." Det är helt rätt!
|
 |
|
mono
Member

53 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 12:15:10
|
Jag hade en dålig vana innan med min så kallade skräpstereo som jag hade innan jag bytte upp mig i den lite högre skalan. Problemet var det att så fort jag satte på stereon och sjönk ner i fotöljen så lyckades jag somna efter en 30min lyssnande. Det var asjobbigt så när jag tröttnat på att somna gav jag mig iväg för att inhandla en lite bättre stereo med high end ljud, nu när jag har den nya stereon i min ägo så har jag nog aldrig lyckats somna vid den förutom vid mycket sena kvällar. Så bra anläggning tycker jag är ett måste för att kunna hålla musiken vid liv. |
Ät gul snö, det kan vara öl |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:02:25
|
Om man skall generalisera, håller ni med om att rörförstärkare ger mindre lyssningströtthet?
Håller ni med om att det kan vara bra att vissa personer inte bör ha intrycksstimulantia hela dagen lång? De personligheter som är lite sega/trögstartade klarar nog av mycket syn- och hörselintryck. Men de som tillhör en lite mer "orolig" och "lättspringande" personlighetskategori, kanske inte behöver stimuleras mer än nödvändigt.
Vad jag försöker säga är att man kan överstimulera kroppen med intryck och därmed bidra till en "rubbning i balansen", samt att de som har en "lugn och småtrög" konstitution klarar mycket intryck bättre.
I dag matas vi från morgon till kväll med intryck. Morgontidningen. Jobbet. TV hela kvällen. Dessutom ser vi till att fylla i luckorna med HiFi. Räcker verkligen 6,5h nattsömn till att vila hjärnan? |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:52:55
|
Spelar man så att öronen verkligen blir trötta så spelar man alldeles för högt enligt mig.
Pop och rock som i princip avsaknar dynamik kräver inte så hög volym. Säg ca 80 – 90 db i toppar lite beroende på tycke och smak. Vid dessa nivåer borde det inte var några problem. Saftar man på med 90+ i topparna så lär man bli lite seg efter ett tag.
Dynamisk musik typ klasisk (finns annat också men för enkelhetens skull) har ju betydligt högre toppar vid normal lyssning säg 90-100 db men relativt låg volym i 80 -99 % av tiden. Säg ca 50-70 db. Man bör inte kunna blir trött här. Själv kan jag tycka att vissa symfonier som har långa starkare partier (typ toppar på >90 db under flera minuter) blir lite jobbiga och väljer då att ”flytta mig bakåt i salen” genom att skruva ner ett par db.
Råkade sätta på Bryan ferry på samma nivå som tidigare avlysnad piano konset. Uj vad det lät mycket. Bara att skruva ner en 10 db i förstärkning så blev jag glad.
Lyssnar man vid vettiga nivåer så menar jag att man tröttnar på att sitta still och lyssna och inte på själva ljudet. Dvs när man känner för att göra något annat så gör man det.
     |
Edited by - qsecofr on 2003/04/29 11:54:56 |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:55:18
|
lyssningströtthet infinner sig mest när man behöver utöka skivsamlingen tycker jag. lyssnar i medel omkring 3 timmar om dagen (vinyl+rör=övertons/distortionsmekka). imorse lyssnade jag på cd i över en halvtimme utan att bli trött eller ens försöka byta låt med fjärren innan jag drog till jobbet.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:06:56
|
Det finns mycket man blir trött av här i livet. Att lyssna på musik blir jag däremot aldrig trött av.
Jag lyssnar så mycket jag har tid till. Bättre avkoppling för själen finns inte. Ibland är det tom bättre än att sova
Dessutom slipper jag kolla på TV! |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:30:47
|
Jag måste säga att jag lyssnar för lite! Jag är en riktig spel narkoman när det gäller data! Dom som vet vad Counter Strike är, så kanske ni förstår, jag är beroende! (fler som lirar?) Sitter flera timmar om dan vid datorn, men jag har alltid musik igång! Men inte när jag spelar data, måste vara fokuserad! Men pilla med hemsida och surfa hifi då finns det inget bättre än att ha en bra skiva i anläggningen! |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:40:44
|
klart att man lirar CS
Jag blir lyssningstrött pga det förbannade dåliga rummet. Dock brukar jag kunna lyssna längre då jag är full... |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:01:41
|
Oftopic vi får slänga upp en hififorum.nu cs-server!  |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:24:07
|
"Dessutom slipper jag kolla på TV!"
Grymt bra argument! Jag vet f.ö. knappt vad lyssningströtthet är för något, ibland känns det dock som om man är för trött för att lyssna koncentrerat, men det är väl en annan sak. |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 22:20:30
|
Bra musik i bra inspelningar klarar jag inte av att slölyssna på från "finanläggningen" (inte ens på låg nivå), jag blir alldeles för engagerad och har två val - att sätta mig i lyssningsfåtöljen, eller stänga av om jag måste få något annat gjort. Sedan vill jag hävda att efter exempelvis en genomspelning av en "brötig" Sjostakovitj-symfoni på relistisk volym SKA man bli lyssningstrött, för det blir man "live" (ja, jag är mångårig abonnent hos Göteborgssymfonikerna), annars har den egna anläggningen för mesig och utslätad återgivning. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 22:25:43
|
ett av skälen att jag aldrig skulle lyssna på den gubben !

|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 22:39:55
|
qsecofr, det är en stor känslomässig upplevelse att ta sig igenom en Sjostakovitj-symfoni, lyssningströttheten är något man får ta. Andra blir "höga" på trash-metal, det skulle inte falla mig in att kritisera dem. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 22:41:16
|
En del sorts musik tycker jag inte alls passar i en bättre anläggning, till exempel Euskefeurat (en ung Ronny Eriksson med vänner spelar och sjunger på brett pitemål) passar ypperligt i min sunkiga bilstereo där jag kan sitta och vråla med och trumma på ratten. Så vill jag helst inte bete mig med folk i närheten...
I sån musik (Euskefeurat, Torsson, Traste Lindens Kvintett m.fl.) vill jag inte höra var sångaren står i förhållande till gitarren och så vidare, det ska bara svänga som fan så man kan sjunga sig hes till texterna. I en bra stereo hänger jag upp mig direkt om minsta lilla ljud är "fel" på något sätt och förstör på så vis hela skivan.
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 22:42:45
|
Lennartj, även jag har problem med att slölyssna. Om jag t.ex. försöker städa och lyssna på musik samtidigt slutar det bara med att jag blir sittande i fåtöljen istället för att städa. Och visst blir man trött av brötiga symfonier, men qsecofr har ju en ganska bra lösning på det.  |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 09:10:10
|
Nu skall du inte hetsa upp dig, notera smile gubbarna !
Jag gillar inte den typen av musik. Håller mig till Beethoven, Mozart, Vivaldi mm. För mig skall klassisk musik vara vacker och harmonisk annars lyssnar jag hellre på min moderna musiksmak.
           |
Edited by - qsecofr on 2003/04/30 09:14:27 |
 |
|
mus
Member

262 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 09:45:25
|
Jag lyssnar oftast några timmar på kvällen, underbart skönt med en privat konsert efter middagen. Lyssningstrött blir jag inte såvida jag inte redan är för trött för att lyssna, får däremot ofta tvinga mig till att sluta för att gå och lägga mig (svårt!)!
Passivt lyssnar jag sällan, jag tycker inte om musik som bakgrundsbrus.
PS Vem f_n har tid med TV? |
 |
|
Topic  |
|