HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går det att Bi- ampa för mig ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:58:15  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej, här kommer min fundering:

Jag har nu ett 2-kanals slutsteg ståendes utan att ha det inkopplat. Mina högtalare (dynaudio audience 42) har endast två högtalarterminaler och jag har ett par kablar med två kontakter/ände. Integrerad förstärkare och slutsteg är båda Roksan Caspian, cd- Vincent CD- S3.

Finns det möjlighet, att med bra resultat, köra med en kabel som är uppdelad till fyra kontakter i förstärkeri-änden? Alltså hade jag tänkt låta denna kabel gå till både slutsteget och den integrerade.

Om inte så ser det ut som att jag kommer byta högtalare. Då tar jag gärna emot tips på ett par bra biampningsbara eller kanske ännu hellre ett par som är förberedda för aktiv drift. Prisklass runt 10 000 och jag tror att jag är beredd att offra lite detaljer i översta toppen till fördel för att kunna spela högre utan lyssningströtthet och essighet.
Mvh Micke

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:03:32  Show Profile Send Hepcat a Private Message
du måste bygga om delningsfiltret om du skall biampa så att du får 4 anslutningar 2 st plus och 2 minus bas/mellan sektionen måste vara separerad från diskant sektionen.

högtalare förberedda får aktivt är bla Ninka men de kostar lite mer än 10000 även alla andra högtalare från linn är förberedda för aktiv drift.
någon annan kan säkert ge tips på mer jag kommer inte på nån mer just nu.

mvh
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:18:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
QRS Callisto kan dela upp mellan bas och mellan/diskantregister. Den kostar dock 7500:- /styck så det blir i stereo 15 000:-. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:29:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej M.thorsén,

Dynaudio har den uppfattningen (som även jag delar) att bi-wiring är skrutt!

Som helhetsbedömning av dina högtalare och förstärkare verkar det som om förstärkaren är betydligt mer påkostad än högtalarna.

Genom att köra bi-ampning kommer du ändå att ha alldeles för mycket effekt att tillgå. Alltså, det är högtalarna som begränsar ljudtrycksnivån före förstärkaren klipper. Då har du ingen nytta av bi-ampning!

Högtalare som har biwiring finns det många av. Och det är bättre du lyssnar själv eftersom högatales ljud skiljer sig så kraftigt åt och det beror mycket på tycke och smak vad man gillar. De allra flesta tillverkare vet inte själva varför de har monterat Biwiringterminaler. Men de är ju mer lättsålda då. Därför är det mycket hedervärt att Dynaudio vägrar att göra högtalare med biwiring. Här kan du läsa mer om nackdelarna med biwiring:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Det verkar mer som att du vill köra biampning just för att du råkar ha ett sådant slutsteg. Vore det inte bättre att bryggkoppla två och två av kanalerna och på det sättet få upp till 4 ggr högre uteffekt. Går det att koppla så? Om det har balanseade anslutningar kan man enkelt göra en specialsladd som fixar det.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:56:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Dynaudio har den uppfattningen (som även jag delar) att bi-wiring är skrutt!"

Märk väl att när jag lyssnat och jämfört så tycker jag att Dynaudio har en mycket konstig uppfattning om ljud. För jag tycker att det låter klart bättre med biwiring än utan.

Men som sagt det har mycket med hur bra delningsfilter som sitter i högtalaren att göra.

Sedan om det finns mätmetoder som visar på att jag hör "fel" så tycker jag inte heller att det gör att jag kommer att frångå biwiring. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:03:02  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tackar för Era snabba svar!

Efter att läst några av mina produktblad och tittat på förstärkarens baksida så hittar jag tyvärr inget som tyder på att jag kan brygga ihop mina stereokanaler till en.

Då jag sökt på aktiv drift på nätet, har jag hittat de nämnda Linn Ninka vilket kan vara ett bra alternativ efter sommarn då likviditeten fått sig en uppåtsväng

Jag förstår det även som att man kan driva Audiovector aktivt efter en modifiering.

QRS var också det ett intressant alternativ.

Jag får helt enkelt nöja mig med det jag nu har uppkopplat, som sagt, nya högtalare får vänta, iaf om de skall kosta såpass mycket.

Tjena/ Micke

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:06:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Finns förhoppningsvis QRS Tellus att hitta på begagnat marknaden. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:34:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Whiskyman, självklart får du tycka att biwiring är bra! Men du bör också tillåta andra att ha motsatt uppfattning. Jag har inte sagt att någon som gillar biwiring hör "fel".

Blanda bara inte ihop Dynaudioljudet med att de använder singel-wiring. I en högtalares konstruktion är det tusen andra saker som också har betydelse för dess ljudkvalitet. Det går inte att dra den slutsatsen som du gör att koppla ihop att eftersom de har singelwiring och du inte gillar ljudet, att det är p g a singewiring som de låter dåligt. Iofs, du har en liten reservation i din text ang delningsfilter, bra!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:57:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Whiskyman, självklart får du tycka att biwiring är bra! Men du bör också tillåta andra att ha motsatt uppfattning. Jag har inte sagt att någon som gillar biwiring hör "fel".

Blanda bara inte ihop Dynaudioljudet med att de använder singel-wiring. I en högtalares konstruktion är det tusen andra saker som också har betydelse för dess ljudkvalitet. Det går inte att dra den slutsatsen som du gör att koppla ihop att eftersom de har singelwiring och du inte gillar ljudet, att det är p g a singewiring som de låter dåligt. Iofs, du har en liten reservation i din text ang delningsfilter, bra"

Märk väl jag har inte blandat ihop Dynaudioljudet med att jag inte skulle tycka att de skulle låta bra, nej. Nej givetvis så har du inte påstått att någon som uppskattar biwirng skulle höra fel ,nej. Det som jag tyckte var för kategoriskt var egentligen Sonic Designs uppfattning om att biwiring är skräp. Det var dock en tid sedan som jag lyssnade på Dynaudio senaste gången.

Det här lika fullt som att man får tycka vad man vill, det tycker jag med . Hoppas ej att tog illa vid dig av mitt inlägg tidigare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:25:10  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Att min lilla undran skulle starta en debatt kunde jag aldrig trott

Det är smått påfrestande att ha en fin pryl (slutsteget) bara ståendes utan att det får spela.

Förresten någon som har några bra länkar om bi-amp/aktiv drift?

mvh/micke

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:54:34  Show Profile Send matson a Private Message
Hallå!
Här är en bra artikel om biampning!
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Mvh
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:10:24  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Den artikeln var omfattande
Säkert mycket nyttigt där, det får bli att läsa! Tack.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:12:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
http://www.neilmcbride.co.uk/goingactive.html

www.selleri.de
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/04/30 :  14:10:20  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag stereo bi-ampar passivt (det sätt som inte sägs ge några förbättringar what so ever). Jag märker förändringen (för alla skulle nog inte skriva under på förbättring) främst i att basen blivit mycket tightare, eller ja hela ljudet egentligen. Nu var det ett tag sedan sist jag prövade att köra vanlig stereo (jag brukar köra vanlig stereo med jämna mellanrum i fall jag skulle ändra uppfattning och ibland även köra dem som monoblock), men möjligen blir basen tightare på bekostnad av djupet i ljudbilden. Kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att jag alltid valt att stereo bi-ampa till slut iaf. (blev sugen att testa nu igen:-)Skulle gärna pröva aktiv delning, men jag vill inte mecka med högtalarna.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000