HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cd med volykontroll vs. cd+försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:34:06  Show Profile Send regner a Private Message
Vilka för och nackdelar finns det rent ljudmässigt med div lösning?

Själv upplever jag ljudet renare och mer detaljerat med cd direkt till slutsteg. Vissa hävdar dock att "musikaliteten" avtar, dock inget som jag har upplevt.

Vilka erfarenheter har ni?

vänligen,

Micke

Edited by - regner on 2003/04/29 13:52:09

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:47:22  Show Profile Send Nagra a Private Message
Cd direkt till försteg? du menar väl slutsteg?
Mina erfarenheter av det är att via försteg blev bättre, varför vet jag inte, men det vart mer detaljerat, bättre stereoperpektiv.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:53:38  Show Profile Send regner a Private Message
exakt, till slutsteg skulle det vart.. tackar nagra. :)
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/04/29 :  14:26:53  Show Profile Send Per a Private Message
analog volymkontroll inbyggd i cdn är väl ok. jag upplever koppling via ett aktivt försteg som livligare än utan aktivt försteg. digitalvolymkontroll reducerar väl antalet bitar med sämre upplösning som följd?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/29 :  14:30:31  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Mina erfarenheter är inte skrivna i sten, men de är ungefär så här.
Vissa har fungerat klart bättre utan försteg, men då kan det bero på att försteget har varit dåligt. vissa har fungerat klart sämre utan separat försteg, men då kan det å andra sidan bero på att "volymkontrollen" är dålig.

Ibland är det bara annorlunda.

Så min åsikt är att det hänger mycket på hur själva volymkontrollen är konstruerad och hur bra den fungerar i kombination med ditt tänka slutsteg(ja det fungerar olika bra med olika slutsteg, beroende på impendanser odyl)

Själv kör jag cd/dvd med volymkontroll och är helt såld på det.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/29 :  21:56:57  Show Profile Send lennartj a Private Message
Några faktorer som kan göra att CD direkt till slutsteg låter sämre än med förförstärkare emellan är:
1. Analogutgången på CD/DVD-spelare i allmänhet (gäller ej bättre high-end-spelare) orkar inte driva annat än ingångar med hög impedans.
Förförstärkare har oftast minst 50 Kohm, många slutsteg ligger lägre t.o.m. under 10 kOhm, har man sedan långa signalkablar till slutsteg-et/-en blir uppgiften för CD-spelarens utgång inte lättare.
Utgången från en bra förförstärkare är alltid designad för att klara detta.
2. Om slutsteget har relativt hög känslighet måste man alltid spela med volymen en bra bit under max, det gör normalt ingenting om CD-spelarens volymkontroll är analog, men är den digital tappar man flera bitars upplösning och det kan vara hörbart om man inte har betydligt mer än 16 bitar att jobba med.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:11:36  Show Profile Send drgreen a Private Message
När jag kommer hem med min ML390s på torsdag ska en jämförelse med den rakt in i slutsteg och genom adv s2 göras:-) återkommer lite då...Levinsons volym i 390 är ju av samma sort som i deras försteg och utgångsbuffertsteget (öh...) har samma kretslösning som på No 32 försteget så det borde kunna bli bra :-)
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:33:45  Show Profile Send Brosk a Private Message
Håller också med om att det blir bättre med försteg, varje gång. Jag har testat Advantage CD1S, Cairn Fog och Quad CDP99 via Jeff Rowland Consonance och Yamaha CX1 (CD1S bara) till PASS Aleph-3 -slutsteg. Ljudskillnad som aktivt/passivt litegrann fast inte riktigt..
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:00:00  Show Profile Send luminox a Private Message
Alla cd-spelare jag har testa i alla möjliga prisklasser upplever jag har mått bättre med försteg kontra direkt in i slutsteg.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:32:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressant fråga, jag använder Cyrus XPA-slutsteg.

Låg ingångskänslighet värre, vad finns det då för nackdelar?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/04/30 :  01:35:30  Show Profile Send regner a Private Message
Det verkar som marioteten här föredrar försteg... På vilket sätt tyckte ni att ljudet förändrades till det bättre med ett försteg i signalvägen?

vänligen

Micke
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/30 :  07:56:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

+ : Dynamik
- : Fara för sämre upplösning

Förutom den ekonomiska kalkylen som blir hisnande om kvaliteten på signalen skall bevaras intakt. (kräver ett BRA försteg samt BRA kablage anars drunknar fördelarna med försteg i upplösningsförsämring)

Finge jag välja med fri plånbok bleve det dock försteg.

Eller den nya S1 multi som kommer att ha minst lika hög utnivå som ett vanligt försteg, inga dynamikbegränsningar alltså och bibehållen upplösning.

Theta Miles är en annan smakfull spelare i rimlig prisklass som gör jobbet bra med inbyggd analog volymkontroll, provade hemma och det saknades intet i nivå.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:09:48  Show Profile Send Peder B a Private Message
Vi är flera här på forumet som kör Advantage S1 tillsamans med GamuT D-200 som har ställbar ingångskänslighet = fungerar otroligt bra

Håller med sladd i föregående inlägg i valet med fri plånbok men ska man se till prisvärdhet så känns S1,an med analogkortet oslagbar

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:27:42  Show Profile Send s.m.f a Private Message
vill dock fortfarande hävda att det det hänger på är kvaliteten på det inbyggda försteget/volymkontrollen (i vissa fall även matchning mot slutsteg)

Skall framöver göra en genomgående jämförelse mellan Muse model 3 försteget mot deras cd/dvd som har inbyggt försteg som tillval.

Vissa tester pekar dock redan på fördel för det inbyggda i Thalian som använder analog volymkontroll i mångt och mycket lik den i det MYCKET kapabla försteget model 3 signature.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  14:14:05  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag tycker det diskuteras på en ytterligt generell nivå, med få konkreta jämförelser mellan faktiska apparater. Svårt att veta bu eller bä.

Jag har bara gjort jämförelsen med/utan försteg med Linn-prylar och det var en rätt stor skillnad vill jag lova. Jag tog till och med och kopplade in en Kairn försteg före en integrerad äldre rotelförstärkare och då blev ljudet bättre!! otroligt men sant.

Jag har en fråga: Någon som vet hur det inbyggda försteget är i Wadias 861 värstingCD-spelare? Den sägs ju vara en av världens bästa spelare, så jag undrar hur bra den är...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000