Author |
Topic |
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 19:23:55
|
Det har ju funnits många trådar här angående butiker med förvirrade anställda som bemöter yngre och studenter (och även andra) med en lite lustig attityd.
Jag själv har råkat ut för att en butiksinnehavare synade mig och mina vänner uppifrån och ned i dörren (vi var då 16-17 år) och sedan arrogant kläckte ur sig (tonen han använde var inte att leka med); -kom tillbaka någon annan gång, vi skall snart gå på lunch här!
Visst, äta bör man, men han kunde ju åtminstone frågat vad vi vi ville, eller bett oss att återkomma på ett trevligare sätt. Jag tror inte att han hade droppat den repliken, med det tonfallet, om vi istället hade varit 35-åriga Ralph Lauren-stekare med seglarjacka och italienska skor... Nåväl, den dagen vandrade jag spikrakt tillbaka till Radiolagret och beställde ett par stativare för 10000kr. Och att stampa takten, det är jag sedan den dagen inte längre intressad av.
Jag är hundra på att det finns andra som blivit klantigt bemötta i olika butiker pga sådant här. Tanken med tråden är dock the opposite - att istället lyfta fram de fina butiker där personalen inte särbehandlar dig om du är 16-17 år eller inte har fina kläder och inte vänder dig ryggen när någon lirare med mycket stash glider in i butiken!
Jag måste säga att trots att de ibland kan vara lite buttra, är bröderna på Radiolagret i en klass för sig. Aldrig, verkligen aldrig, har jag känt att de ser ner på mig när de frågat vad jag har för utrustning. De ser mig inte heller som en vandrande plånbok, utan bryr sig verkligen om att jag skall bli nöjd.
En annan butik som verkligen överraskade mig i det avseendet är HifiConsult i Alingsås. Mycket trevligt bemötande! Eftersom de är rätt high end-inriktade hade jag på känn att de skulle "undra vad jag hade där att göra", men tji fick jag! Mycket imponerande!
Ågrens hifi i Göteborg är också trevliga på det här sättet. Ågrens och HifiConsult är de två hifibutiker där min flickvän faktiskt tycker att hon har blivit bra bemött, och inte nedvärderad som ett "släptåg" till killen.
Så, ge lite cred nu till butiker med trevlig personal som bryr sig lika mycket om alla kunder, både gymnasieeleven som köper en hk670 för pengar han/hon lagt undan i ett halvår och den täte hifiveteranen som köper Krell/Faber/Levinson, och inte sätter någon kund före den andre!
Med vänlig hälsning, Rickard |
Ino Audio for life |
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 19:35:24
|
Då jag i stort sett rakat skallen sen jag var 16 pga av tokkrulligt hår, och sen att jag tycker att Bomber Jacka är snyggt så har jag fått en del nedvärderande blickar ifrån folk.
Men HifiConsult har alltid varit tooktrevliga.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 19:39:46
|
HifiConsult bemötte mig på en väldigt bra sätt, även mitt flickvän som följde med. Jag såg väl inte direkt ut som en storkund, och sa även att jag inte hade planerat något inköp, men ville lyssna ändå. Fick allt jag bad om inkopplat, tror jag lyssnade på allt dom hade där. När vi till slut skulle gå, frågade dom om vi inte ville lyssna på de största QRSarna, vad dom nu heter. Och vi (jag främst) tyckte att det var väl lika bra när vi ändå var där, så fixade dom det också, och ställde in stolar i bäta positioner.
Strålande säger jag! Helt enkelt utmärkt! Så jag instämmer helt och hållet med föregående talare, mycket imponerande.
Samma sak gäller även för mig hos Ågrens, samma trevliga bemötande där, det var samma visa, jag sa att jag inte tänkte köpa något. Dom kopplade, bar och tipsade och pratade rent allmänt, även med min flickvän. Toppbetyg där också!
//Johnny
|
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 19:41:42
|
quote: Då jag i stort sett rakat skallen sen jag var 16 pga av tokkrulligt hår, och sen att jag tycker att Bomber Jacka är snyggt så har jag fått en del nedvärderande blickar ifrån folk.
Det där är ett problem. Det dåliga bemötandet jag fick i mitt exempel kan ha berott på att jag hade den taskiga smaken() att ha långt hår och hårdrockskläder på den tiden (nu har jag ju insett att brat-stilen är way to go).
Men det skall inte spela någon roll!!
Hur jag klär mig är helt upp till mig själv, och påverkar det säljarens attityd mot mig som kund är han/hon undermålig i sina kundrelationer. |
Ino Audio for life |
|
|
macke
Member
161 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 19:58:00
|
Har nästan bara bra erfarenheter av det du nämner, de få tillfällen jag har blivit dåligt bemött har jag varit på ställen som onoff och liknande kedjor. Iof har jag inte kollat i så många mer butiker än de som ligger i närheten (norrk/link).
Men visst, det är väldigt tråkigt att särbehandling förekommer. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 19:59:37
|
jag är bara 18 och kan känna att vissa har kanske inte sett på en som en seriös köpare utan bara en som ställer en massa frågor...jag har i alla fall fått ett välidgt bra bemötande på malmsjö hifi i helsingborg...även hifiklubben både i helsingborg och lund har varit bra.. |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 20:03:00
|
Svårt att svara på när man snart ska fylla förti! I alla fall så har jag en känsla av att även panka tonåringar skulle bli bra bemötta av Janne på Bossanova audio i Luleå. |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 20:13:17
|
"Mitt i stan S:t Eriksplan" i Stockholm. Bor inte i Stockholm så jag kommer inte ihåg vad butiken heter, men ni vet säkert vilken jag menar. Var och lyssnade där för ett bra tag sedan, var runt 20 och hade ungefär så mycket pengar som man brukar när man är 20. I allafall så lyssnade vi på det värsta dom hade, bokade till och med tid för det. Krell, Apogee etc, grejer för minst en miljon. Vi blev jättebra bemötta, trots att han som sålde grejerna visste att vi knappast skulle köpa dem. Vi fick ta den tid vi ville och lyssna på medhavda skivor.
Så skall det vara! |
|
|
Black Rob
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 20:17:48
|
Som Marbrink säger så är malmsjö väldigt trevlig fast jag är helrakad dvs under en mm långt. Malmsjö har jag inte varit så mycket men jag har aldrig upplevt något negativ från hans sida. Han för ett sortiment som inte intresserar mig så mycket så därför har Hifiklubben varit den naturliga platsen för mig.
En stor eloge till Daniel framförallt, men även Micke. Har köpt mina högtlare där och maken till dumma frågor har dom nog aldrig hört, hehe. Men jag har också där kommit in i butiken alltid helrakad. Första gången jag kom till hifiklubben här i HBG så var jag kanske 19 år och skule köpa instegsmodellen Denon 1601. För en väldigt liten summa. Aldrig några problem där inte. Tyvärr ser det ut som att dom får sparken nu när klubben ska säljas vilket jag tycker är väldigt synd. Dom ände säljarna jag har stött på som jag känner att jag kan lita på. |
It´s all about credibilty
http://blackrob.minhembio.com |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 20:36:54
|
Mitt HiFi-intresse började när jag var runt 14-15 år, så det är under den perioden jag fått mina bästa och värsta erferenheter. Mitt minne när det gäller namnet på olika butiker är dock inte det bästa.
Den absolut bästa när det gäller bemötande har varit Ljudbutiken i Stockholm. Jag har för mig stället var nystartat när jag besökte det, så när det gäller övriga delar fanns det en del att önska. Jag kom dit i stort sett helt okunnig, med väldigt dålig budget och ville lyssna på vad de hade att erbjuda. Försäljaren var hur trevlig som helst, svarade på alla frågor och verkade genuint intresserad av de prylar han sålde. Det sista intrycket förstärktes av att en annan försäljare dök upp från sin lunchrast eller något liknande, och genast började intressera sig för vilka grejor som spelade. Försäljarna verkade tycka att det var lika roligt att lyssna som jag gjorde. Helt klart trevligt.
Idag när jag är 20 år har jag aldrig blivit bemött som en värdelös kund. Jag ger väl ett annat intryck på försäljarna antar jag. Trots det vill jag även rekomendera Ljudkompaniet i Uppsala. Jag tror inte någon blir illa bemött där. |
Objektivist |
|
|
ante_b
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 22:08:07
|
En riktigt bra säljare är Anders?! på Hi-fi klubben i Linköping. Vet ej om han jobbar kvar? En kille man kan vädra alla åsikter med även om de inte ses som "branschkorrekta" och ändå bli bemött med största respekt. Rejälaste hi-fi säljaren jag haft att göra med.
Mvh/ Ante |
|
|
zeke
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 22:17:48
|
HiFi-Consult är en av de absolut trevligaste butiker man kan komma till, oavsett vad man frågat om så finna alltid tid till svar eller att koppla upp något. Ett unikum i dagens stressade samhälle.till Olle med pesonal. Hi-Fi Punkten i Trollhättan är ett annat ställe där jag fått väldigt fint bemötande av Peter och Lennart, hjälpsamma och trevliga.till dem Ågrens i Göteborg är också ett ställe med trevligt bemötande.
Zeke |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 22:29:11
|
Har inte så många erfarenheter av Hifibutiker, egentligen bara 2 beroende på att det inte finns många inom många mils radie. Den ena har jag och min sambo blivit sådär behandlade då vi varit där inne för att handla. Ägaren Har visserligen varit intresserad ett tag och demat, men de anställda behöver gå en kurs i hur man uppför sig mot potentiella kunder...namnet - de som bor i denna stad känner till dem, man stampar takten bra därinne och har tighta ljud.
En annan butik, som jag tycker är hur trevlig som helst att besöka även om jag bara hunnit med ett par besök där är Bossa Nova i Luleå. Denna butik har främst produkter som jag ännu bara drömmer om, men ägaren demar, verkar iaf intressera sig för vad jag har hemma och har inte alls "sett ner" på mig då jag varit där. Hemlån etc. verkar vara hur självklart som helst. Har til och med sagt att det bara är att droppa in med medhavda skivor och bara lyssna på hans anläggningar vid tillfälle. Så ska det vara, man ska känna sig välkommen för att trivas, inte känna att man besöker butiken "på nåder". Vinner jag många miljoner på lotto, kommer Janne att få ta en anständig del av dem... |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 22:29:52
|
På Hifiklubben i Linköping var de trevliga! |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 22:50:21
|
Vill rekommendera Ljudkompaniet i Uppsala dit man kommer som man är. Trevlig och kompetent personal är ju kloka nog att inse att alla blir äldre, och att behandla de unga illa straffar sig ganska snabbt. |
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 23:29:44
|
Helmers Hifi i Göteborg är garanterat vänliga mot unga, fattiga studenter! Vet inte hur många högtalare jag lånade hem därifrån när jag var yngre, fick dem till och med hemkörda ibland. Inget snack. Förmodligen trevligaste stället i stan.
(Det är en begagnatkällare, för dem som inte känner till det.) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 23:34:41
|
quote: Som Marbrink säger så är malmsjö väldigt trevlig fast jag är helrakad dvs under en mm långt. Malmsjö har jag inte varit så mycket men jag har aldrig upplevt något negativ från hans sida. Han för ett sortiment som inte intresserar mig så mycket så därför har Hifiklubben varit den naturliga platsen för mig.
En stor eloge till Daniel framförallt, men även Micke. Har köpt mina högtlare där och maken till dumma frågor har dom nog aldrig hört, hehe. Men jag har också där kommit in i butiken alltid helrakad. Första gången jag kom till hifiklubben här i HBG så var jag kanske 19 år och skule köpa instegsmodellen Denon 1601. För en väldigt liten summa. Aldrig några problem där inte. Tyvärr ser det ut som att dom får sparken nu när klubben ska säljas vilket jag tycker är väldigt synd. Dom ände säljarna jag har stött på som jag känner att jag kan lita på.
Ska hifiklubben säljas? i hbg bara då eller? |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 23:35:54
|
B peter skrev: quote: Svårt att svara på när man snart ska fylla förti! I alla fall så har jag en känsla av att även panka tonåringar skulle bli bra bemötta av Janne på Bossanova audio i Luleå.
och visst har han rätt... är själv 18 år och för det mesta ganska pank (iaf. när det gäller hifi summor) men inte har jag lyckats med att få ett dåligt bemötande för det. lite hyllningar till janne och även steffo... |
|
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 23:39:58
|
Bossanova ska de va', om det är trevligt bemötande du vill ha! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 02:38:20
|
Jag måste hålla med om att Ågrens har ett bra bemötande. Jag är student och "ung" (?) (24 år), och klargjorde från första början vad jag var ute efter och i vilken prisklass jag jobbade (2-4000 kr). "Inga problem", blev svaret. "Vi ska nog lyckas hitta något du gillar."
En gång kom jag förbi kl 17.30, satte mig ner och började lyssna igenom högtalare efter högtalare och "tjötade". Lasse plockade fram kombination efter kombination. Klockan blev över stängning, och jag frågade om jag inte uppehöll honom, om han inte skulle hem. "Det är ingen fara, det är bara kul! Gött att kunna lyssna i lugn och ro utan en massa folk omkring sig." Så jag gick därifrån vid halv 8 (de stängde kl 18), rätt många intryck rikare. Och det starkaste var: Det är så här man vill bli bemött som kund. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 04:30:03
|
Ja, jag kan verkligen rek. Anders på Hifi Stället. Visst, han är lite egen men en bra kille tycker jag. Fast man kommer in, långt hår, slitna jeans och en hårdrockströja och vill lyssna på VR-8 med en rörförstäkare för 75 papp så var det aldrig några problem eller sånt. Att jag sedan köpte den är ju en annan historia. Jag tycker det är kul att folk kanske tror att man går på soc eller sånt när man går med slitna hårdrockskläder när man faktiskt jobbar och tjänar ganska bra. Jag tror att dom smarta vet att killen/tjejen som ser ut som en luffare kan vara den som har dom stora stålarna och kostymkillen är en städare på T-centralen! |
Edited by - nin on 2003/03/17 04:41:22 |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 08:31:45
|
Måste nämna Kent på Hifi Art i Stockholm. Butiken är ibland ett kaos, han har ett synnerligen rörigt produktutbud och har inte tid eller $$$ att ta tag i hemsidan, men han månar om alla kunders ljudkvalitet, även de yngre, och inte deras plånböcker. Går man dit får man förbereda sig på att få en hel del åsikter serverade av Kent, men han vill verkligen väl. En sann entusiast! |
Edited by - Revisorn on 2003/03/17 08:32:24 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 08:47:33
|
Jag är inte 16-17, utan 23, men har ändå fått min del av arroganta bemötanden i hifibutiker. Jag har långt hår i hästsvans, baggy byxor och t-shirts. Jag ser nog inte ut som nån som har jättemycket pengar, bemötandena kanske kan bero på det också.
Har fått väldigt konstiga bemötanden i vissa hifi butiker. Malmö hificenter t ex där dom tydligt visade mig att dom inte ville ha mig som kund. Där verkar dom bedöma foket som kommer in i butiken vid dörren och sen beroende på hur mycket cash dom ser ut att ha ge dom bemötande efter det.
Butiker som aldrig brytt sig om detta är Lyssna i Ystad och The Rock i Lund, i dessa butiker får jag alltid får ett enormt trevligt bemötande och dom är interesserade av att man själv ska vara nöjd i första hand och att kränga grejer i andra hand. Ingmar på Lyssna ringde till och med upp mig dan efter jag köpt min cd spelare och undrade hur det gick och om jag var nöjd. Det kallar jag att bry sig om sina kunder!
På ljudprodukter i Malmö har jag fått väldigt arroganta "jag är säljaren och jag vet allt och du fattar inget" bemötanden, där jag bland annat fått höra att jag har en väldigt omogen smak när det gäller hifi med att när "jag blir lite äldre" kommer att förstå hur det verkligen är (detta fick jag kastat i ansiktet bara för att jag inte tyckte Jm Lab gjorde världen bästa högtalare)...
|
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:35:52
|
Radiolagret och HifiConsult. Mitt mer välljudsinriktade hifiliv började när jag köpte en Micromega Stage 1 hos Radiolagret.De ger bra i inbyte och är mycket trevliga.
Tackvare framför allt Ove på Hifi Consult som rekommenderat högkvaliativa märken men med humana prisklasser så anser jag mig vara "i hamn" med mitt ljud för en lång tid fram över. MvhKristofer |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:51:23
|
Jag har varit runt på alla hifi-affärer här i Götet och Ågrens hifi står över alla andra. Min flickvän fick till och med stolen framdragen i finaste lyssningsrummet.
Det är inte heller dyrast=bästmentaliteten som råder. De ger av sig själva och låter det ta den tid det tar. Det mesta har jag köpt nytt, men även om man nämner begagnade köp så tas detta inte illa upp.
Till de mindre bra affärerna hör....Nej, just det. Det skulle vi inte ta här !
Trevlig slinga Das Kapital
/Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 10:24:06
|
Överhuvudtaget är vi i västsverige väldigt bortskämda med bra butiker. Dessutom med en extra krydda av originalitet hos några av butiksinnehavarna
Måste säga att jag trivs som fisken i vattnet härnere |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2003/03/17 10:24:26 |
|
|
Topic |
|