HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grannar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/03/16 :  11:52:14  Show Profile Send marcus a Private Message
Halv sex på fredag kväll kommer grannen under mig upp efter att jag spelat musik i tre minuter och säger att jag måste sänka för "det låter jättehögt" i hans lägenhet. Tidigare i veckan fick jag besök av vicevärden pga att någon klagat. Antagligen samme person.

Då har jag ändå lyssnat innan kl 18.00.

Ska man verkligen acceptera detta?

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/16 :  12:03:36  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Otur att ha en sån granne. Det är bara sätta igång och börja ljuddämpa......

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/16 :  12:23:06  Show Profile Send molsson a Private Message
Man måste nog respektera grannarna ändå. Grannen under mig spelar nån form av hiphop, SVINHÖGT. Vaknade en morgon klockan 4.30 av hans efterfest... Satt och kollade på tv en annan kväll klockan 19, och kunde inte höra min tv för hans hiphopande. Gick då ner och sade till, och killen verkade helt oförstående.

GAAHHH, RESPEKTERA GRANNARNA.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/03/16 :  12:30:32  Show Profile Send marcus a Private Message
Då får väl han respktera att det det inte är helt knäpptyst när man bor i en lägenhet.
Dessutom har jag Dynaudio-stativare så det är inte direkt så att hela huset skakar...
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/16 :  12:48:01  Show Profile Send Nagra a Private Message
Samma problem här, har en tjurig granne, lyssnar mitt på dagen kommer han över och ber mig sänka, och snackar skit om mina högtalare.
Han säger att jag ska sälja mina högt, för att dom inte är bra, hans vägg skakar nät han lagar mat....den jävlen vet inget om högt
Ändå ligger mina VU-mätare bara på ca 40-50%
Fast jag upptäckte hur högt det var egentligen häromdan, gick ut o hämta min post, och hörde musik...., fast man kunde vara i vardagsrummet o lyssna...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/03/16 :  12:56:01  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Själv har jag tur... mina grannar hör mig knappt.. även på ruskigt hög volym. Lägenheten börjar bli för liten dock.. men jag vill inte flytta om jag inte är säker att nästa ställe är lika "tyst" till grannarna. Man vill ju kunna dra på lite ibland...

Jag hade dock inte accepterat att någon klagar vid 18.00 tiden... då hade jag klagat på honom istället.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:35:22  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Min granne kom och knackade på idag. Han sa att basen var så hög så han inte kunde tänka. Han undrade om jag hade "min baslåda" mot hans vägg. Sen bad han mig skaffa "såna små högtalare". Jag tog in honom i vardagsrummet och visade honom mina stativhögtalare. Det var rätt kul att se hans min när han såg att jag redan hade "små högtalare" och ingen baslåda och han insåg att det var dessa som störde honom.

Jag sa att jag skaffat små högtalare bara för att inte störa honom och att dessa småttingar väl ändå inte kunde låta så mycket. Han såg konfunderad ut och gick..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:52:14  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
YIPPIEEJag har eget hus på landet och Infinity KappaFast grannen som bor hundra meter ifrån tycker att jag spelar högt. Har jag tinnitus eller????

Basmuller
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/16 :  14:25:21  Show Profile Send Atlas a Private Message
Jag har precis flyttat så jag har ingen aaaning hur mina grannar kommer att reagera när jag har köpt min nya anläggning

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/16 :  14:30:22  Show Profile Send Per a Private Message
snickaregarden! nej du är antingen döv eller på god väg att erhålla tinnitus. se upp med trummhinnorna eru snäll.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/03/16 :  14:48:12  Show Profile Send JohanH a Private Message
hehe, när mina grannar börjar spela högt så brukar jag kontra med lite skön trance! Av någon anledning brukar de sluta spela då...
När jag spelar högt så hör jag inte grannarna, men jag har aldrig fått något klagomål än iaf. Jag bor i lägenhet längst upp i huset, det kanske är bra att inte ha någon lägenhet ovanför...

Men kl. 1800 är ju för tidigt att klaga IMHO...skulle jag aldrig göra. Då är det bara på med lurarna istället

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/16 :  14:57:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ska man verkligen acceptera detta?

Nej, det tycker jag inte. I de flesta bostads- och villaområden så får man spela musik fram till 22.00

Det finns dock någon DB-gräns som man inte får överstiga någon gång under dygnet.

Vad betyder förresten förkortningen IMHO?
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:02:12  Show Profile Send Patrik a Private Message
> Vad betyder förresten förkortningen IMHO?

In My Humble Opinion

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:03:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Förkortningen betyder In my humble (eller möjligen honest) opinion. Det kan verkligen vara oerhört störande med grannar som spelar högt. Där jag bor är det ruskigt lyhört, men jag har aldrig fått några klagomål. Jag försöker göra så att jag bara spelar några låtar i taget på sjukt hög volym och aldrig sent på kvällen. Börjar grannarna klaga kl.18 spelar du antingen vansinnigt högt eller så har du en jobbig granne.

Edit: Stavfel.

Edited by - Magnuz on 2003/03/17 14:57:53
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:34:51  Show Profile Send Nagra a Private Message
Men om man nu skulle spela högt mitt på dagen, och dom kommer o klagar, vad är det dom kan göra om man inte bryr sig?
Kommer polisen och tar allt eller?
Det är ju inte så att man "stör" någons nattsömn om man spelar typ 1600.

Merkurius: Kan man få det bekräftat på någon papper?

ACCUrate PHASE

Edited by - Nagra on 2003/03/16 15:36:35
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:36:25  Show Profile Send marcus a Private Message
Magnuz>Det går inte spela vansinnigt högt med Dynaudio 52.

Nagra> Om det händer många gånger kan man ju bli vräkt antar jag.

Edited by - marcus on 2003/03/16 15:37:49
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:42:01  Show Profile Send Nagra a Private Message
Kan man bli vräkt från radhus?
Kanske dags att sänka iallafall

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:46:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ingen granne vågar spela högt i min trappuppgång, eller i hela huset
för den delen heller.

INGEN spelar högre än NN, när NN verkligen har lust. ATT GE IGEN!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Member

83 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:12:48  Show Profile Send Avatar a Private Message
Ha, äntligen har en av grannarna skaffat hembio, så nu kan man skylla på honom

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:24:50  Show Profile Send joakim a Private Message
Grannar?
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:30:17  Show Profile Send JohanH a Private Message
Jag håller på NN! Ge dom!

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:51:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Tror mer på en trevligare lösning, bjud in grannen låt han ta med ett par favorit plattor. Spela dom även om det är dansband eller hiphop. Att trigga omgivning blir det bara en massa låsningar av. Till slut är dom så sura att det blir klagande, störningsjour och skit så fort man slår på prylarna.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:55:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det har jag gjort, jag invigde min 55+ granne att börja
lyssna på ambient, han köpte sin första ambientplatta
förra veckan, och han gillade det!!

sedär, man KAN vara sjysst också!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:14:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nagra: Jag tror att man kan fråga hyresvärden vilka tider som gäller dvs. om det inte står på kontraktet. På kontraktet brukar dom även hänvisa till jordbalken... bla bla bla. Här kan man kolla upp de ställena som hänvisas i kontraktet. Annars kan du alltid ringa till din kommun för att höra vad som gäller just där du bor.

Det ska nog mycket till för att bli vräkt från ett hus. Det är troligen lättare att bli värkt från en lägenhet, speciellt om det är en hyreslägenhet.
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:31:07  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Grannar!!!!!!!
Jag flyttade från min gamla lagenhet darför grannar tyckte att det är O.K. att har efterfest miten i Veckan meg höj volum. Min sovrums väg var hans Vardagsrumsväg.!!! Det var et helvete. Min Sambo jobate på tullen så oftas måste hun börja klokan 24.00 . För att sova lite hon måste lägga sig klockan 1900 - 2000. Jag vaknar varje dag klockan 6.00. Jag kunde inte konsetrera mig på jobbet.

Jag flyttade & köpte en bostad. MEN om jag få igen problem med grannar ska jag inte vänta & inte acceptera någoting.
Jag respektera mina grannar. När jag lyssna på musik jag frågade alla om det gå bra. Nu vet jag vilken volum jag kan gå max. & det funkar perfect.Om jag vill lyssna efter 2400 Musik ellet TV Hörlurarna. Funkar bra.

Jag vill att grannar respectera mig som jag respektera dem.

Om jag sitter hem & lysnna Musik jag vill inte lyssnar grannars musik men min.

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:34:10  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Samma reglar som gäller för hyreslägenhet gäller för bostadsrät etc....
Det är inte svår nu att bli vräkt.

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000