Author |
Topic |
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 11:52:14
|
Halv sex på fredag kväll kommer grannen under mig upp efter att jag spelat musik i tre minuter och säger att jag måste sänka för "det låter jättehögt" i hans lägenhet. Tidigare i veckan fick jag besök av vicevärden pga att någon klagat. Antagligen samme person.
Då har jag ändå lyssnat innan kl 18.00.
Ska man verkligen acceptera detta?
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 12:03:36
|
Otur att ha en sån granne. Det är bara sätta igång och börja ljuddämpa......
|
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 12:23:06
|
Man måste nog respektera grannarna ändå. Grannen under mig spelar nån form av hiphop, SVINHÖGT. Vaknade en morgon klockan 4.30 av hans efterfest... Satt och kollade på tv en annan kväll klockan 19, och kunde inte höra min tv för hans hiphopande. Gick då ner och sade till, och killen verkade helt oförstående.
GAAHHH, RESPEKTERA GRANNARNA.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 12:30:32
|
Då får väl han respktera att det det inte är helt knäpptyst när man bor i en lägenhet. Dessutom har jag Dynaudio-stativare så det är inte direkt så att hela huset skakar... |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 12:48:01
|
Samma problem här, har en tjurig granne, lyssnar mitt på dagen kommer han över och ber mig sänka, och snackar skit om mina högtalare. Han säger att jag ska sälja mina högt, för att dom inte är bra, hans vägg skakar nät han lagar mat....den jävlen vet inget om högt Ändå ligger mina VU-mätare bara på ca 40-50% Fast jag upptäckte hur högt det var egentligen häromdan, gick ut o hämta min post, och hörde musik...., fast man kunde vara i vardagsrummet o lyssna... |
ACCUrate PHASE |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 12:56:01
|
Själv har jag tur... mina grannar hör mig knappt.. även på ruskigt hög volym. Lägenheten börjar bli för liten dock.. men jag vill inte flytta om jag inte är säker att nästa ställe är lika "tyst" till grannarna. Man vill ju kunna dra på lite ibland...
Jag hade dock inte accepterat att någon klagar vid 18.00 tiden... då hade jag klagat på honom istället.
|
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 13:35:22
|
Min granne kom och knackade på idag. Han sa att basen var så hög så han inte kunde tänka. Han undrade om jag hade "min baslåda" mot hans vägg. Sen bad han mig skaffa "såna små högtalare". Jag tog in honom i vardagsrummet och visade honom mina stativhögtalare. Det var rätt kul att se hans min när han såg att jag redan hade "små högtalare" och ingen baslåda och han insåg att det var dessa som störde honom.
Jag sa att jag skaffat små högtalare bara för att inte störa honom och att dessa småttingar väl ändå inte kunde låta så mycket. Han såg konfunderad ut och gick.. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
snickaregarden
Member
81 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 13:52:14
|
YIPPIEEJag har eget hus på landet och Infinity KappaFast grannen som bor hundra meter ifrån tycker att jag spelar högt. Har jag tinnitus eller???? |
Basmuller |
|
|
Atlas
Member
173 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 14:25:21
|
Jag har precis flyttat så jag har ingen aaaning hur mina grannar kommer att reagera när jag har köpt min nya anläggning |
Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
|
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 14:30:22
|
snickaregarden! nej du är antingen döv eller på god väg att erhålla tinnitus. se upp med trummhinnorna eru snäll.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
JohanH
Member
74 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 14:48:12
|
hehe, när mina grannar börjar spela högt så brukar jag kontra med lite skön trance! Av någon anledning brukar de sluta spela då... När jag spelar högt så hör jag inte grannarna, men jag har aldrig fått något klagomål än iaf. Jag bor i lägenhet längst upp i huset, det kanske är bra att inte ha någon lägenhet ovanför...
Men kl. 1800 är ju för tidigt att klaga IMHO...skulle jag aldrig göra. Då är det bara på med lurarna istället |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 14:57:12
|
Ska man verkligen acceptera detta?
Nej, det tycker jag inte. I de flesta bostads- och villaområden så får man spela musik fram till 22.00
Det finns dock någon DB-gräns som man inte får överstiga någon gång under dygnet.
Vad betyder förresten förkortningen IMHO? |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:02:12
|
> Vad betyder förresten förkortningen IMHO?
In My Humble Opinion |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:03:50
|
Förkortningen betyder In my humble (eller möjligen honest) opinion. Det kan verkligen vara oerhört störande med grannar som spelar högt. Där jag bor är det ruskigt lyhört, men jag har aldrig fått några klagomål. Jag försöker göra så att jag bara spelar några låtar i taget på sjukt hög volym och aldrig sent på kvällen. Börjar grannarna klaga kl.18 spelar du antingen vansinnigt högt eller så har du en jobbig granne.
Edit: Stavfel. |
Edited by - Magnuz on 2003/03/17 14:57:53 |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:34:51
|
Men om man nu skulle spela högt mitt på dagen, och dom kommer o klagar, vad är det dom kan göra om man inte bryr sig? Kommer polisen och tar allt eller? Det är ju inte så att man "stör" någons nattsömn om man spelar typ 1600.
Merkurius: Kan man få det bekräftat på någon papper?
|
ACCUrate PHASE |
Edited by - Nagra on 2003/03/16 15:36:35 |
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:36:25
|
Magnuz>Det går inte spela vansinnigt högt med Dynaudio 52.
Nagra> Om det händer många gånger kan man ju bli vräkt antar jag.
|
Edited by - marcus on 2003/03/16 15:37:49 |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:42:01
|
Kan man bli vräkt från radhus? Kanske dags att sänka iallafall |
ACCUrate PHASE |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:46:49
|
Ingen granne vågar spela högt i min trappuppgång, eller i hela huset för den delen heller.
INGEN spelar högre än NN, när NN verkligen har lust. ATT GE IGEN!! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Member
83 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 16:12:48
|
Ha, äntligen har en av grannarna skaffat hembio, så nu kan man skylla på honom |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 16:24:50
|
Grannar? |
|
|
JohanH
Member
74 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 16:30:17
|
Jag håller på NN! Ge dom! |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 16:51:35
|
Tror mer på en trevligare lösning, bjud in grannen låt han ta med ett par favorit plattor. Spela dom även om det är dansband eller hiphop. Att trigga omgivning blir det bara en massa låsningar av. Till slut är dom så sura att det blir klagande, störningsjour och skit så fort man slår på prylarna. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 16:55:11
|
Det har jag gjort, jag invigde min 55+ granne att börja lyssna på ambient, han köpte sin första ambientplatta förra veckan, och han gillade det!!
sedär, man KAN vara sjysst också!! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 17:14:20
|
Nagra: Jag tror att man kan fråga hyresvärden vilka tider som gäller dvs. om det inte står på kontraktet. På kontraktet brukar dom även hänvisa till jordbalken... bla bla bla. Här kan man kolla upp de ställena som hänvisas i kontraktet. Annars kan du alltid ringa till din kommun för att höra vad som gäller just där du bor.
Det ska nog mycket till för att bli vräkt från ett hus. Det är troligen lättare att bli värkt från en lägenhet, speciellt om det är en hyreslägenhet. |
|
|
motionsync
Member
121 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 17:31:07
|
Grannar!!!!!!! Jag flyttade från min gamla lagenhet darför grannar tyckte att det är O.K. att har efterfest miten i Veckan meg höj volum. Min sovrums väg var hans Vardagsrumsväg.!!! Det var et helvete. Min Sambo jobate på tullen så oftas måste hun börja klokan 24.00 . För att sova lite hon måste lägga sig klockan 1900 - 2000. Jag vaknar varje dag klockan 6.00. Jag kunde inte konsetrera mig på jobbet.
Jag flyttade & köpte en bostad. MEN om jag få igen problem med grannar ska jag inte vänta & inte acceptera någoting. Jag respektera mina grannar. När jag lyssna på musik jag frågade alla om det gå bra. Nu vet jag vilken volum jag kan gå max. & det funkar perfect.Om jag vill lyssna efter 2400 Musik ellet TV Hörlurarna. Funkar bra.
Jag vill att grannar respectera mig som jag respektera dem.
Om jag sitter hem & lysnna Musik jag vill inte lyssnar grannars musik men min.
|
"Trust only your own ears!" |
|
|
motionsync
Member
121 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 17:34:10
|
Samma reglar som gäller för hyreslägenhet gäller för bostadsrät etc.... Det är inte svår nu att bli vräkt. |
"Trust only your own ears!" |
|
|
Topic |
|