HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grannar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:37:56  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag kan bjuda på en länk till jordabalken, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm . Kapitel tolv är ett tips.

[Tog bort lite saker som konfunderad forumskriptet]

//Henrik - hatar "Forum Code", ge mig vanlig html...

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2003/03/16 18:08:05
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:43:06  Show Profile Send Atlas a Private Message
Länken funkar inte

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:44:50  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:49:06  Show Profile Send Atlas a Private Message
Nu så

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:46:35  Show Profile Send poppen a Private Message
Hadde en granne ovanför mig i student rum i Uppsala i slutet på 80-talet. Varannan natt hade han fylle-slag från 01:30 -6:30 men öron bedövande karaftverk musik och ett evigt pissande i Toaletten.
Hörde hur det lät i toan och dessutom stampade de i takt i golvet.

Det goda var att varranan natt var han bakis och jag fick sova ut.

FY HUMMUM FÖR STÖRANDE GRANNAR.

Men 18:00 mså störs jag inte av dem.

Edited by - poppen on 2003/03/17 11:49:06
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:14:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Accepterar man sådant så får man skylla sig själv! Rädslan för att säga ifrån bidrar till att laglösheten ökar. Jag är visserligen väldigt liten till växten, men har en ganska stor käft ibland, skulle bara gått upp och hotat med att döda han om han inte la ner festandet! och det första gången han gjorde sådär mitt i veckan!

Jag brukar också spela högt som fan ibland, djupbasen flödar, men bara nån enstaka låt. Snart ska jag skaffa hörlurar, så då blir det ännu mera grann-vänligt. Jag tycker inte längre det är så kul att lira högt, mer att finlyssna i lurar innan man somnar. Ska låna grannens HD600 med cloucable idag igen och digga lite.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:44:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Samma reglar som gäller för hyreslägenhet gäller för bostadsrät etc....
Det är inte svår nu att bli vräkt."

Där har du fel. Du sitter säkrare i en bostadsrätt men kan dock förlora ekonomiskt på att de "köper ut dig". MvhKristofer
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:10:43  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
whiskyman: Låg har ändrar sig sita monad.
Från nu gäller för Bostadsrät samma regler som för hyreslägenhet

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:16:43  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vad händer om man blir vräkt från bostadsrätt då? Köper de ut personen i fråga? Vad blir priset i så fall? De kan ju knappast bara sparka ut en och beslagta lägenheten. Vad gäller för radhus?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:27:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja ha?Det var ju lite lurigt, men om du säger att det är så får jag ju tro det. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:29:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad händer om man blir vräkt från bostadsrätten? Ja de köper ut dig tillett för föreningen fördelaktigt pris. Dvs inget vidare pris för dig. MvhKristofer
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:36:24  Show Profile Send mva a Private Message
Hos oss är det förbjudet att äta knäckebröd och explosioner i Gaza-remsan är totalt uteslutet.
Med vänlig hälsning Seismologen i Uppsala!

Världen har musik för dom som lyssnar!

Edited by - mva on 2003/03/17 13:57:27
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:00:33  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag är nästan 99% säker på att det blir rättegång innan dom får kasta ut dig.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:24:05  Show Profile Send dole a Private Message
n00b
quote:
Jag är nästan 99% säker på att det blir rättegång innan dom får kasta ut dig.

Jag är 100% säker har i 14 år försökt att få mina grannar vräkta.
Det ska noteras alla tillfällen, sen ska det sociala kopplas in.etc,etc....

Så från en bostadsrätt är det nästan omöjligt att bli vräkt bara man betalar hyran.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:48:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
dole: Stör dina grannar dig så mycket 14 år!!

Har du inte försökt prata eller banka lite med/i dom
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:08:01  Show Profile Send dole a Private Message
Har pratat med dem och hyresvärden. Och så sköter de sig ett par månader, sen är det bara att börja om från början igen
De är period alkoholister.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:10:16  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:

Neodynium
Jag hade dock inte accepterat att någon klagar vid 18.00 tiden... då hade jag klagat på honom istället

Ja det lär ju hjälpa extremt mycket!! Såvitt jag vet får man klaga när man vill... Själv har jag en 9 månaders knodd hemma som gärna sover middag. Då kan grannar som väsnas extremt mycket kallt räkna med att ha 120 kg kroppsbyggare (dvs jag) ringandes på dörren... Vad klockan är selar ingen som helst roll.

Jag inbillar mig att ledordet här är ömsesidig respekt...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:14:32  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:

Marcus skrev:
Ska man verkligen acceptera detta?

Spelar du väldigt högt har du nog inte så mycket att välja på... Jag vet att iaf vår hyresvärd tar allvarligt på att man spelar musik för högt. Själv drar jag gränsen för "grannbesök" vid att jag inte kan höra tv:n vid normal volym, oavsett vad klockan är...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:24:56  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Själv har jag en äldre tant över mig. Hon kom nedspringande när jag drog igång pod racet i SW episode 1. Surround anläggningen stod och skaka ihop med en subbe som vandrade runt bland möblerna undertiden som de "värmde upp" sina maskiner på filmen. Jag fick skruva ner lite och gå upp och kolla hur mycket det lät. OK, man kunde höra podarna flyga runt även i hennes storarum ;) Har sänkt lite, men rastar anläggingen minst en gång per månad.

Musik spelar jag hur mycket jag vill, man har inte samma extrema volym här. Man vill ju njuta av musiken, inte vara tondöv efter 5 minuter.

Efter ett tag funderade jag och snackade med bostadsföreningen för att kolla hur gnälliga grannarna kan vara. De sa att mellan 08:00 och 22:00 har man rätt att föra väsen. Någon DB gräns nämnde de ej. Men skulle man själv bli drabbad finns regeln, störs du mycket och frekvent av något, kan vara te.x en tvättstuga eller störig granne kan du få sänkt hyra.

Så, spela på och klagar grannarna kan du alltid be dem söka hyressänkning hos din hyresvärd Alla vinner i längden

Om de fortsätter klaga på basen, ta upp en ny hobby. Fräs ut snygga spår i metallblock med en slagborr. Ingen kan motsätta dig att ha en hobby eller att du "fixar och inreder" din lägenhet.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:38:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag var i en kompis lägenhet och vi stod i köket och lagade lite mat, då ringde det på dörren och i trapphuset stod det en gammal skrynklig sak och förklarade högljutt att hon inte gillar när vi slämmer igen skåpsluckorna i köket...i nästa andetag sa hon "jag vet nog vad ni sysslar med..jag har allt sett demonerna i trapphuset, jag vet allt..." sen gick hon.
två timmar senare knackade en Securitasvakt på dörren och undrade med ett flin om vi möjligtvis var störda av en tokig gammal kärring, och om vi eventuellt råkade ha några demoner i garderoben.. till saken hör att klockan var 19.00 på en torsdagskväll 8-)
..en del har väldigt låg tröskel för störningar, andra inte.

själv bor jag i en lägenhet med murade stenväggar, så grannarna har jag inget problem med 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:51:59  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Vi framkallar demonerna med en bas från helvetet

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:58:11  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Självklart har man rätt att spela hur högt som helst mellan kl 0600 och 2300. Vi lever väl i ett demokratiskt samhälle. Några rättigheter har man faktist.

Själv drar jag på för fullt med min 600W Tripath förstärkare precis kl 0600 och slår av den kl 2300. Det är vad jag kallar att njuta av musik. Två gånger i månaden har jag rätt att ha fest. Då kan man spela ända till 0200, det vet jag. Bara man sätter upp en lapp i trappuppgången. Så det så.

Vi måste vara toleranta mot varandra och klarar grannarna inte av det kan de ju flytta. Det är ju ingen som tvingar dem att bo där jag bor. Fan ta den som vågar klaga. De gör nog säkrast i att flytta, he, he.

Jag tolererar det mesta. Utom fula jävlar. Dom har jag rätt att slå på käften bara för att de är så fula. Känns så skönt efteråt. Precis som med musik på full 600W-volym. Det är livet.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:25:48  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ironi på hög nivå.

Glöm inte att det finns 75.000 i Sverige som jobbar natt och en massa andra som jobbar inte 8-17. De människorna kanske behöver sova när du är vaken och röjjer loss. Fast det är klart, man kan skita i dem. Men vänta dig inte att akuten har öppet efter 17 när du får tarmvred eller blindtarmen sprängs. Du får vänta till 08.00 och lyssna på djupbas med röven på en rörhäck så att de två smärtorna tar ut varann. (du menat åt alla som tycker det är självklart att få röjja mellan 7-22)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:38:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det där med tidsgräns, är det sant? Har bara hört att man inte får uppträda störande, oavsett tidpunkt.

Annars kan jag berätta historia om att grannen som klagade på att grannen ovanför duschade på morgonen. Han eller hon uppmanande grannen att duscha på natten, då han/hon jobbade natt. Jag skulle kontra...skaffa öronproppar...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:59:15  Show Profile Send escape a Private Message
Appropå grannar, hur gick det för dig "Knoppen"?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000