HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Märkestrogen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:27:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Vissa hifiintresserdade tycks alltid köra med samma märke på samtliga sina ingående apparater, ibland även med kablage av samma fabrikat. Jag undrar lite varför man blir så pass märkestrogen.

För mig har det varit så att jag aldrig funnit att ett enstaka fabrikat har lyckats vara tillräckligt kompetent för att skapa bra proukter i hela kedjan av hemhifikomponenter. Några exempel bara: T ex Nakamich var bäst på kassettdäck utan tvekan, men andra prylar bra men kanske inte helt på topp... Pioneer; bra på FM-tuners, nu har de slutat helt med det, men DVD- och CD-spelare, njae... Sony; bra på små bärbara produkter, men högtalare, njae... Bang & Olufsen, bra på TV, men stereo, njae... O.s.v. Ofta verkar det som om en tillverkare bara är riktigt bra på en viss sorts produkt. Själv har jag blandat friskt av olika fabrikat, och så gör väl de flesta.

Eller är det ofta så att tillverkare är mest kända för en viss sorts produkt bara genom att de råkat få ett gott rykte inom en viss produktgrupp?

Det jag undrar är alltså lite av den känsla eller vad det beror på att man skaffar sig en anläggning av ett och samma märke rakt igenom.

/Johan

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:38:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan Knoppen,

Du glömmer väll inte bort att exempelvis du och jag är ute efter olika sortes ljud, samt att vi testar på olika sätt (för att komma fram till sljutljudet).
Häri ligger en del av förklaringen.

Jag som har en RÄTT så renodlad anläggning kan bara säga att synnergieffekterna av Holfi*3 är mycket tilltalande mest bereonde på ljudet, men även det rent estetiska.



Vidare är det färre "hifinerdar" av den "icke blindtestande skolan" som jag GISSAR har tuner, kassetband, walkmans osv. Men det är en knappt ens kvalificerad gissning.
Detta betyder att det handlar om, som i mitt fall, endast matchning mellan cd, förstärkare och slutligen RIAA, från samma märke, Holfi.

När nu min elektronik spelar finfint tillsammans, och mina signalkablar ger rätt klangbild av ljudet, så passar även mina högtalarkablar fint in och förstärker musikupplevelsen.


Ang din frågeställning kan jag inte låta bli att undra kring "folk" som kört omkring i Volvobilar sen -79. Analogi på något sätt?

// Pär E
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:43:41  Show Profile Send Andreas N a Private Message
det finns ju ofta estetiska fördelar med samma märke. Det tycker jag kan vara nog så viktigt ibland, en hel krell anläggning vore ju t.ex inte så dumt

Edited by - Andreas N on 2003/03/13 12:44:06
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:53:18  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag tror att en inte helt ovanlig variant är att man surfat omkring ett par år och bytt, bytt och bytt. Sen tröttnar man helt enkelt och orkar inte längre. Man har dock vant sig vid en viss kvalitetsnivå och så tänker man: Äh, vad fan, jag köper allt från Linn (el. nåt). De måste ju ha tänkt till för att bli så stora som de blivit.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:54:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja för min del så beror det framför allt på ett sammanträffande. När jag skulle byta ut min cd ursprungligen så lyssnade jag på en Primare D20 och tyckte att den hade det jag sökte.

Senare när min effektförstärkare/förförstärkarekombination inte lät så bra tipsade min far mig om att Primare A30.1 fått mycket bra testresultat i Whats hifi! så då var valet inte så svårt.

Sedan när jag skulle byta upp mig till flerkanal så läste jag många olika tester där Sp31.7 och A30.3 visade sig funka mycket bra jämfört med många andra flerkanalskombinationer.

Men först så kollade jag upp A30.5 där jag mycket riktigt antog att den var svagare än A30.2 i tvåkanalsläge. Så därmed blev inte valet så svårt.

Högtaleriet kommer av att jag började med Qln högtalare men sedan lyssnade jag på QRS som jag tycker låter bättre.

Varför jag bytt upp mig när det gäller cd till d30.2 beror på att den klarar att låta Daomvandlingen skötas balanserat. MvhKristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:58:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Pär, jag ser att din grammofon, tonarm, pickup, och dina högtalare (och egna kablar också väl) är andra märken än Holfi, så dig anser jag inte vara riktigt märkestrogen. Holfi är nog ett märke som genomgående försöker att få fram ett "öronvänligt" mjukt ljud, tror jag, om jag fattat rätt från de lyssningsintryck jag läst om.

Sony och Pioneer är med bara som ett exempel bland andra, men tolka det gärna mer åt hifi-hållet om du vill, det är vad jag menar i alla fall.


Pär och Andreas N:
OK, designen, det är ett hållbart argument för att köra med samma märke. Det har jag personligen inte tänkt på så mycket faktiskt! Kanske för att jag inte är så designorienterad utan mest intresserad av ljudliga prestanda.


Bilar är ju också märkligt att folk köper samma bilmärke, men det lämnar jag hädan, för att göra analogier med bilar och annat tycker jag är att glida lite från ämnet.


Mer åsikter?



Johan L.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:06:27  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har inte en pryl av samma märke (om man inte räknar monoblocken :P)

wadia, vincent, dynaudio, jpc, elsuno(stabb) och GMO-kables. hmmm mina kablar är av samma märke kom jag på nu. Skall jag vara riktigt ärlig så köppt alla kablar dom utan att lyssna på dom först =)

Både JPC och mina GMO köppte jag för att dom var snygga och det var ett bra pris =)))

JPC2,5 fick jag som inbyte när jag sålde en stärkare och så köppte jag en 3meter lång för 300kr.

jag erkänner iaf att jag köppte mina kablar för att dom var snygga. (jag ville ha grova kablar )


//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/03/13 13:13:30
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:13:48  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag tror också det kan handla om handlarlojalitet. Har man träffat en hifihandlare som är trevlig att ha att göra med så köper man gärna fler grejor där.
Go to Top of Page

MagnusB
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:20:26  Show Profile Send MagnusB a Private Message
Jag tror det är dumhet/stolthet som driver den "trenden" framåt.
Om man nu köpt en pryl av märket A måste ju A vara bäst.

Ni kan själva byta ut A mot LINN etc

///Magnus
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:26:32  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag tror det är dumhet/stolthet som driver den "trenden" framåt.
Om man nu köpt en pryl av märket A måste ju A vara bäst.

Ni kan själva byta ut A mot LINN etc


Och här har vi ett skolexempel på hur man lättast retar på sig folk och drar igång en debatt innehållandes könsord och andra otrevligheter...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:32:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Inget Linnbråk tack! Men gärna åsikter från folk som har Linn rakt igenom, utan att det ska urarta till en debatt "Linn vs resten". Det finns t ex väldigt många som har allting Pioneer, eller allting Sony, eller allting B&O, osv.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:37:42  Show Profile Send niklass a Private Message
hrmm jag tycker att det handlar om att man har hittat en ljudfärgning som man gillar och tycker är trevlig då hoppas man ju på att samma klangideal ska finnas i företagets övriga produkter, sen efter det är design viktigt för mig... det är därför jag har NAD :)

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:41:32  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Hmm..jag har själv ofta samma märke i cd & förstärkeri. Upplever att dessa oftast utvecklas för att spela ihop. Detta betyder inte att jag är märkestrogen. Har haft Arcam duo, Primare duo och Copland duo. I alla fallen har enheterna passat bra/kompletterat varandra. Kanske att jag haft olika saker om jag haft tid att testa olika saker hela tiden, men mitt fokus ligger istället på högtalar-diy. Alla blir saliga på sitt sätt.

Det estetiska spelar viss roll. För att förhandlingen hemma skall gå smidigare är det en stor fördel om det ser snyggt ut. Det ser snyggast ut om sakerna passar finish och storleksmässigt tillsammans.

Dumt av Magnus att hoppa på LINN folket än en gång.

/Björn

Edited by - Revisorn on 2003/03/13 13:42:53
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:47:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
sen efter det är design viktigt för mig... det är därför jag har NAD :)

Enligt mig:
1 + 1 = 3

;-)

Smaken är som baken, och tur är väll det?

Knoppen;
Kan hålla med dig. Jag tycker mer om att skriva omvänt; Holfi är inte sticksig, spretig och tröttnande att lyssna på. Motsatsen, som du skriver den, ger för mig för många förnimmelser av trätt, slapp ointresserant lyssning. Så är inte fallet, enligt mig själv.
Visst är Svarven, PU'n, högtalarna och sladdarna itne från Holfi. Dock är det trä på alla dessa, jo även PU'n! ;-)

// Pär E
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:51:20  Show Profile Send dole a Private Message
Jag själv är nog av den tron att de flesta fabrikanter har något som de lyckats med mera,en "peak performance product". Det gäller bara att hitta vad. Ett och samma märke rakt igenom har aldrig varit min tro.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:15:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Pär E, då är du en "trä-hifi-kille"! Typiskt! Bara trä rakt igenom! Inga aluminiumfronter! Så inskränkt!

Nu vet jag inte alls hur Holfi låter. Men om jag skriver en test av en apparat, vilken som helst, så brukar jag hellre skriva hur den låter, än hur den inte låter.

"Den låter inte spretigt" blir för mig inte särskligt beskrivande. Den skulle därmed kunna vara typ "mjuk", "avrullad", "suddig", m m, i ljudet, likaväl som den skulle kunna ha helt neutralt ljud utan någon som helst egen karaktär. Då tycker jag att det är bättre att försöka skriva om hur man tycker det låter helt enkelt!


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:20:17  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har inte haft möjlighet att testa en hel uppsättning av samma märke, visst, det kan se bra ut och kan säkert bli mycket bra också (vad vet jag)
just nu har jag inte en komponent av samma märke som en annan...
just nu så är det krell, ezon, h/k, clou och kimber.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:28:31  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har en Musical Fidelity A3.2 förstärkare, och har precis inhandlat en Musical Fidelity 3.2Cd. Så jag antar att jag är märkestrogen. Det finns flera (enligt mig)bra anledningar till att jag kör integrerad förstärkare och cd från samma företag.

Dom är utvecklade att spela tillsammans(förhoppningsvis)

Jag tycker om ljudet hos musical Fidelity

Det blir snabbt ett oändligt antal kombinationer om man ska ha cd av ett märke och integrerad av ett annat märke. För många för att låna hem till och med.

Man kan använda samma fjärr att höja volymen och styra cdn, nåt som jag uppskattar mycket.

Dom ser bra ut ihop estetiskt.

Man får fatt i dom hos samma handlar, som man förhoppningsvis har en bra relation till.

Men jag är inte märkestrogen på det sättet att jag måste ha musical fidelity om jag skulle byta. Så jag anser mig inte vara så märkestrogen ändå.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:58:18  Show Profile Send Conan a Private Message
Det är ju överhuvudtaget väldigt svårt för den "vanlige" ljudentusiasten att skaffa sig en objektiv bild av hur en hifi-apparat presterar ljudmässigt. Visst kan man spendera helg efter helg i hifi-butiker eller ge upp hela sin fritid för att undersöka hur högtalarsladdarna påverkar ljudet, men det är nog ändå bara 50/50-chans att man kommer till rätt slutsats i slutändan.

Hur ska man då göra för att välja utrustning? Jo, man läser på så gott det går i hifi-pressen (förhoppningsvis har man i åtanke att det mesta som skrivs där är blaj), frågar sedan vänkretsen och tar tillslut, efter lite sporadisk lyssning i butiken/hemmet, en rövare på lämplig apparat inom ens prisklass hos den lokala handlaren.

Om man sedan känner sig nöjd med första köpet, och man blivit trevligt bemött i butiken, finner man sen ingen anledning att rota runt efter nåt märke som eventuellt skulle vara bättre. Känner man sig nöjd med t.ex. Arcams stärkare så är det väl bekvämt att köpa även tuner och CD i samma märke? Tror det är en vedertagen åsikt inom marknadsföringsbranschen att den svenske konsumenten är ovanligt svår att övertyga i första skedet, men när man väl fått honom/henne som kund är man trogen varumärket hela livet. Jag själv skulle t.ex. aldrig i livet köpa en Pepsi om det finns Coke i samma butik. Det handlar inte så mycket om smaken på läskeblasken som gammal ohejdad vana.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:09:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Knoppen:
märk väl att jag, när jag beskriver ljudet, inte ENDAST förlitar mig till ett icke varande. Dvs att jag inte endast skriver "den låter inte såhär".

Jag försöker måla på med flera icke-egenskaper och även flika in någa är-egenskaper.

Erfarenheten är att är-egenskaper gör att folk för lätt placerar in (vad som helst) i (fel) fack. Psykologiskt mer ritkigt att få läsaren att tänka till.

Just my 2 cents...

// Pär E
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:17:29  Show Profile Send DasIch a Private Message
Knoppen skrev:

Inget Linnbråk tack! Men gärna åsikter från folk som har Linn rakt igenom, utan att det ska urarta till en debatt "Linn vs resten". Det finns t ex väldigt många som har allting Pioneer, eller allting Sony, eller allting B&O, osv.

Okidoki, lite åsikter från en person som har Linn rakt igenom.

Nu är det egentligen inte så mycket att orda om för min del. Jag har trots allt bara en Classik och ett par Katan, samt kablar. Det var alltså rätt enkelt att göra den matchningen.
Från början var jag dock ute efter något helt annat. Nämligen cd-spelare och högtalare till min Marantzförstärkare. Jag blev dock nyfiken på Linn, många lovordade deras grejor och en hel del tyckte inte alls om det. Ett hett märke, verkar det som. Inte konstigt att man blir nyfiken.

Jag var alltså inte ute efter att göra en så enkel matchning som möjligt, utan tänkte att olika delar ger perfekta möjligheter att anpassa ljudet precis som jag vill. Grejen var att Classik och Katan snart blev en referens för hur jag ville ha ljudet. Jag insåg efter ett tag att jag inte längre kunde leva med min förstärkare, och inga andra kombinationer hade det ljudet jag ville ha.
Linn´s slogan "the only sound" är faktiskt rätt passande. Då menar jag i den bemärkelsen att Linn har ett väldigt speciellt ljud, det är unikt - på gott eller ont. Att matcha Linn med något annat märke var något jag snabbt gav upp på. I mitt tycke passar det sig helt enkelt inte.
Nästa steg kommer med största sannolikhet också bli Linn. Ja, närmare bestämt LK85/LK140(som jag också hoppas finns i silver).

Nåväl, till sist har vi kablarna. Där tänkte jag i väldigt enkla banor. Först och främst är jag väldigt skeptisk mot kablar, och Linn har rätt sansade priser. Sedan hade jag lyssnat på grejorna med K400, så ljudet kunde inte gärna bli sämre om jag köpte samma kablar.
Jag frågade också försäljaren vad han tyckte, och K400 ansåg han vara perfekt för det här ändamålet.
Eventuella pengar jag kunnat tjäna på billigare kablar övervägdes av hur snygga K400 ser ut.
Givet val alltså.

Ja, så kan det gå till att välja Linn rakt igenom.

Objektivist
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:27:42  Show Profile Send bjorre a Private Message
Vaddå? ...finns det andra märken än Naim?
Lite mer seröst så blev det mest så när jag lyssnade runt att jag fastnade för den kombinationen försteg / slutsteg jag kör nu.
Kablage är ju även det Naim. Har faktiskt inte testat några andra med denna anläggningen heller.. Lathet kanske, men jag har inte känt något behov av att labba med andra kablar.

När jag sedan gav mig ut på jakt efter en ny CD så var Naim inte på något vis det självklara valet .. Men efter att ha testa diverse andra spelare så kom jag fram till att för mig så var CD5an det bästa för mig i min anlägging.

Håller på och kikar efter en ny RIAA nu .. Kanske blir även det en Naim? Har inte lånat hem alla alternativ och lyssnat ännu...


/Mvh Björn
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:54:50  Show Profile Send mus a Private Message
Jag tycker Revisorn och ekpeng är inne på rätt spår:
Det handlar inte så mycket om att alltid välja samma märke utan mer att dra nytta av de synergieffekter som uppstår då man använder apparater av samma märke tillsammans, helheten blir ofta större än summan av de ingånde delarna.
Mest uttalat är det kanske med för- och effektförstärkare, de är ju ofta gjorda för att passa varandra mht ut och in impedansen etc. Har man då redan två apparater som ser lika ut är det ju estetiskt tilltalande att också köpa den tredje (CD-spelaren) i samma märke om den inte låter betydligt sämre än andra CD-spelare i samma prisklass.

Synergieffekter och estetik blir alltså de två stora anledningarna för mig att ha ett helt system från ett märke.

Skall försöka övertyga er om den sist nämnda punkten ovan så fort jag kan ragga fram en digitalkamera...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  17:54:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mus, du har alltså ett system från enbart en tillverkare?

Mus, epkpeng, och revisorn:
Men det här med synergieffekter, vi tar exempelvis apparattillverkaren "Bra-ljud-på-burk". Deras CD-spelare låter exempelvis "mjukt" säger vi. Deras förstärkare låter också "mjukt". De vill väl antagligen erbjuda apparater med samma slags klangideal? (om de har ett speciellt klangideal, vilket enligt mig verkar dumt att ha) Annars skulle ju kunderna kanske bli konfunderade om CD-spelarna låter ljust men förstärkarna låter mörkt. Om man då kopplar den mjukt ljudande CD-spelaren till den mjukt ljudande förstärkaren, då borde ju slutresultatet ut från förstärkaren bli att ljudet blir ÄNNU mer mjukt, eller hur? Och då har ju tillverkaren knappast kunnat erbjuda någon slags "synergieffekt" hos ljudet.


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:10:40  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Johan;

För de produkter jag ägt är faktiskt inte förhållandena så som du beskriver dem. Copland cdn var mycket dynamisk och ganska ljus, medan förstärkaren (rörhybrid) var av det mer relaxade slaget. Primare D20 var ganska mörk o soft och A20 mer analytisk. I dessa fall fanns synergieffekter.

Allstå kompletterade de varandra (och är troligtvis konstruerade med varandra i åtanke). Om det är som du beskriver ovan bör sakerna inte användas ihop. Har du några ex från verkligheten där du upplevt detta?

/Björn

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:27:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
OK, revisor-Björn.

Få se nu, exempel..., nej kommer inte på någon tillverkare just nu. Men jag ska tänka på saken.

Jag har försökt att slippa leta efter apparater med synergieffekter genom att köpa apparater som i sig själva har ett mycket neutralt ljud. Då är det mycket lätt att kombinera en signalkedja som också låter neutralt. Då behöver man inte "balansera" t ex CD-spelarens "skrikiga" ljud och leta efter en förstärkare (eller högtalare) som "tar bort" det skrikiga så att slutresultatet mer på chansning skulle råka bli neutralt. Det kan ju handla om harmonisk distorsion från CD-spelaren också, och det finns inte en chans i världen att kompensera det med en förstärkare.


Johan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000