HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tuner. Vilken ska jag köpa? Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eriksven
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/03/15 :  09:36:46  Show Profile Send eriksven a Private Message
Jag ska köpa mig en Tuner till min 2-kanals förstärkare. Vet inte mycket om sånt här men har hört att det skiljer sig i ljudkvalitet. Vill gärna ha nåt som låter bra till min H/K670 och Audio Pros Blue Diamond. NÅGON som kan tipsa mig?

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/03/15 :  09:45:56  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag skulle kunna rabbla många fina Tuner´s i 30 000 kronors klass.
Men jag tror att du hade tänkt dig något lägre summa.
Med tanke på resten utav stereon
Har en bekant som har en Marantz ST-4000 som jag tycker fungerar bra, låter bra? Ja visst gör den det, även om jag inte har jämfört med så många. Tänkt på att köpa dig en riktig antenn, den gör halva tunern.
Lycka till / John
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/15 :  09:57:03  Show Profile Send Timbre a Private Message


Begagnatmarknaden är som upplagd för tuners.
Något begagnat japanskt kan bli mycket tuner för pengarna...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/15 :  13:43:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Betalade 300kr för den här.

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:03:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har en Denon Tu 1500 RD till salu! Är 3 år gammal, Är i metall och är champagnefärgad, den näst dyraste dom gör. Har RDS och förval, väldigt trevligt ljud, varm klang med fin detaljrikedom. Kostar ny idag 3.000:-. Har tänkt mej 1.600:-. Finns i Linköping!

Här är en länk:http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=11&product=TU1500RD

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:34:35  Show Profile Send Timbre a Private Message
Sudden har en viktig synpunkt här, eriksven. Med en bra antenn och en enklare tuner kan man komma väldigt långt.
En avancerad tuner och dålig mottagning leder ingen vart.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:52:41  Show Profile Send Nagra a Private Message
Jag som trodde att Timbre rekommendera Accuphase tuner på direkten.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:56:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Så blir det när man försöker pressa in folk i schabloner!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/03/15 :  18:37:25  Show Profile Send cittroman a Private Message
Håller med många här!
Köp en gammal analog tuner för hundralappar och få ljudkvalitet för flera tusingar.
Jag köpte en Kenwood KT-7300 för 350:-, låter gudomligt :-)

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/03/15 :  18:52:53  Show Profile Send wallraff a Private Message
Sitter med en H/K 930 och är mycket nöjd med den! Låter bra mycket bättre än jag väntade mig när jag köpte den av en slump. Tänker inte byta den på länge!
Kan nog fjärras från din stärkare dessutom!

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:21:30  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Lyssnar relativt mycket på radio, men sällan med samma krav på välljud som när jag slänger på en cd. Använder radio ganska mycket som tipsare för framtida skivinköp. Vet inte hurpass noga du är med att det ska vara extremt välljudande, men tycker nog att tuner är den del av anläggningen man verkligen kan köpa med ögonen. Köp en snygg tuner som harmonierar med resten av ditt system rent estetiskt. Tror nog de flesta nyare tuners kan leverera relativt bra ljud till en rimlig peng. Snyggast är Primare, men den är ganska dyr...
Som föregående talare redan nämnt så är det väl främst en fråga om mottagning.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/15 :  20:59:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Har också en HK 930 tuner som jag är nöjd med. Får bra mottagning i stereo med P2 och då kör jag med en enkel lös t-antenn.
Det ultimata vore ju om jag kunde styra den via min systemfjärr men då blir det nog att köpa en Linn Pekin.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/03/16 :  00:53:39  Show Profile Send geldis a Private Message
Du kan köpa en bra japansk tuner från 70 - 80 tal som slår recivrar från idag med hästlängder. Låna hem och lyssna. Det är förvånsvärt hur lite som har hänt på tjugo år när det gäller radio. En bra antenn koppling är viktigare än pris, utseende och ev. prestige. Detta menar jag när det gäller "tillräckligt bra", har du större krav kan jag inte råda dig:)

geldis
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:17:53  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jag har en begagnad tuner som behöver en ny on/off knapp. Toshiba ST-U2
Ljudet är fint som snus.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/16 :  04:05:58  Show Profile Send Jonas N a Private Message
En bra tuner är en som det vid goda mottagningsförhållanden och kvalitativa utsändningar slutar låta radio. Brus eller visslande är ett minne blott och programmet ljuder mot en absolut knäpptyst bakgrund. Kan bli bättre än CD, jag lovar!

Synd dock att man idag måste spendera åtskilliga tiotusen på en ny maskin för att få uppleva det. Bättre är det då att kolla in alla guldkorn som passerat innan RDS och avancerade microchip var uppfunnet. Allt från 70- 80- och tidigt 90-tal var dock inte några guldklimpar som många tror sig veta. Fanns mycket skräp då också trots tjusiga förpackningar i ädelträ och de fränt upplysta instrumenten. Några hundralappar kan vara överpris i många fall.

Det finns dock några säkra kort och om dessa kan man läsa på bl.a.:
http://www.fmtunerinfo.com/ och
http://www.amfmdx.net

En varning till: Många gamla och väl ansedda tuners kan också låta skräp. Många har tappat sin trimning och är hopplöst dåliga mottagare.

Har bestämt mig för att behålla min Yamaha TX-1000 eftersom det ingen nappat på denna suveräna maskinen för ynka 3000:-. Jag har fått min sans tillbaka och kan luta mig tillbaka försäkrad om att jag har ett FM-ljud majoriteten aldrig fått eller någonsin får uppleva. Livekonserter på P2 och i vissa fall P3 är fullständig magiska att lyssna på. Gåshud!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/16 :  07:15:19  Show Profile Send Timbre a Private Message
"Allt från 70- 80- och tidigt 90-tal var dock inte några guldklimpar som många tror sig veta. Fanns mycket skräp då också trots tjusiga förpackningar i ädelträ och de fränt upplysta instrumenten. Några hundralappar kan vara överpris i många fall."

Kan den bestörte tunerförsäljaren förklara lite närmare. Vem tror sig veta vad... Vad är det för guldklimpar som många tror sig veta men som tydligen är kattguld och knappt värda några hundralappar medan du försökte pressa fram tre lappar för ditt försäljningsobjekt...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/16 :  07:43:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har hört något om att de på radio kör utsignalen genom kompressorer som plattar till de värsta peakarna. Falskt? Annars kanske det vore läge att leta upp nån fin tuner faktiskt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/16 :  10:27:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett visst mått av dynamikkomprimering används i princip alltid. Både när det gäller inspelning och utsändning av musik. Det stora flertalet av konsumenterna skulle inte heller vilja ha det på något annat sätt.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/03/16 :  10:47:46  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har en gammal technics st 9030 som säkert är 20 år.
Kan säga att den hänger med från min allra första stereo.
Hade då allt från technics, integrerade stärkaren 8600 nått
tror jag den hette.
Det var då technics byggde pansar hifi.
Det var dom där rack modellerna om nån kommer ihåg.
Tunern låter forfarande kanon.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/16 :  11:00:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Lite militärlook på det hela om minnet inte sviker...
Fanns väl även en serie separata enheter i samma stil...

Tror dig när du säger att den låter kanon...
Antenn...
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/03/16 :  11:32:27  Show Profile Send mucke a Private Message
Det stämmer bra det.
Hmm. har väl slarvat lite med antennen ( har bara nån liten rackare som ligger på golvet
Jag ska investera i en bättre antenn jag lovar.
Angående ljudet så är det mjukt och varmt, tycker nästan att det låter
lite vinyl på nått sätt.
Det är till och med bättre djup i ljudbilden än det är med min nya H/K dvd 25:a ( Ja, jag vet. Ska snart investera i en bra cd spelare, men vilken

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:44:16  Show Profile Send erik a Private Message
Jag vill än en gång ivra för att radio kan vara fantastiskt, både till kvalitet och genom ett varierat utbud. Nedanstående låda skänker mig mycket nöje och känns inte alls dyr efter en stunds användande.



/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/16 :  14:29:45  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Kan den bestörte tunerförsäljaren förklara lite närmare. Vem tror sig veta vad... Vad är det för guldklimpar som många tror sig veta men som tydligen är kattguld och knappt värda några hundralappar medan du försökte pressa fram tre lappar för ditt försäljningsobjekt...


Bestört Nä, inte jag inte!
Kanske var det lite olyckligt formulerat och dessa -- var ju alldeles obefintliga. Sorry!
Se det som Sverker Olofsson upplysning. Det är många som försöker få sina dammiga gamla tuners sålda, däribland jag. Många gör bäst i att behålla dem. Dels för att de faktiskt kan vara -hemska tanke- otrimmat skräp i smäcker förpackning och dels för att de kan vara alldeles, alldeles underbara!

Guldklimparna står att finna på de webbadresser som jag postade i mitt första inlägg. Med reservation för att sidorna givetvis inte är någon ultimat guide till luftburet välljud, man måste lyssna sig fram etc. etc.

Till sist. TX-1000 rockar!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000