HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrikern fick något stelt i blicken...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:12:54  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Vill bara inflika att jag reagerade starkt på att någon skrev att spädbarn kan hör 40kHz. Skulle gärna ta del av den artikeln där det stod. Jag har alltid fått lära mig att man har tur om man kan höra 20-20Khz av skalan. Dom som är riktigt tränade landar på runt 18kHz. Därför förstår jag inte varför spädbarn hör 40kHz för att sedan tappa allting efter några veckor. Jag tror nämligen inte alls på detta. Dessutom säger båda mina föräldrar att det är 20-20kHz som gäller.

BTW: Lars Winnerbäcks nya platta är INTE bra!

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:17:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nej, det ena behöver inte alls utesluta det andra. Frågan är snarare i vilken ända man skall börja. Jag tror att en anledning till att kabeldiskussionen lätt urartar är att man inte ser den i relation till vilket system man har. Om man har ett system för 100k kan dyra kablar vara ett relevant alternativ. Om man har ett system för 10k är det nog mera relevant med uppgradering av komponenter som första steg.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:19:45  Show Profile Send ekman a Private Message
Anders jag håller med dig till viss del jag tycker dock alltid man ska ha en basnivå på kablara visst ska man ha bättre kablar om systemet kostar 100k än om det kostar 10k men om man har ett system för 10k betyder ju inte det att man måste använda dom nätkablar som följer med? man kan ju t.ex. köpa supras lorad för 95kr/m definitivt en prisvärd uppgradering till att börja med =)

sen ska man uppgradera en pryl så är det nog smartast att börja med komponenten och sen leta efter en kabel som passar den i ljud och prisklass kablar är ju sista touchen så att säga =)
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:01:21  Show Profile
Matså: Börja med att byta CD-Spelare, och se till att den nya får t.ex. en nätkabel från Supra LoRad (som ekman föreslår). Det torde vara den bästa uppgraderingen.

Jag tycker att tonvikten på kablar är lite förstor rent generellt sett. Tonvikten borde ligga på att fixa akustiken i lyssningsrummet först, sedan kan man "finjustera" med litte väl valda kablar....
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:18:05  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Var hittar man kablar från Supra LoRad??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:21:17  Show Profile
SpLiX: Nu vet jag inte var du bor, men jag rekommenderar Esoterisk HiFi i Uppsala.

Men jag misstänker att de flesta välsorterade butiker har Supra LoRad. Det är nog den bästa kabeln i sin prisklass+.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:29:55  Show Profile Send Qvist a Private Message
Splix.
quote:
Skall du dra en paralell på en vanlig maskin te.x motorcykel, får du en högre maxfart och verkningsgrad med 95 oktanig bensin från shell än från statoil? Skulle tro att skillnaden är så marginell att det kvittar.

Det finns motargument mot i princip alla liknelser.

Det är en ruskig skillnad var man tankar 95 oktan el 98 oktan.
På en vanlig maskin märks det inte kanske men på en ordentligt trimmad med turbo så gör det det.
På Statoils kan maskin börja spika vid 1.3 bars övertryck och med shell vid 2 bars övertryck.
Det vet jag för jag har testat och det finns ganska stora skillnader som defenitift är värt att uppmärksamma valet vars man tankar.

Sedan är ju stereo anläggningarna vi pratar om på forumet defenetift inga vanliga burkar heller utan supertrimmade saker och utan att det är supertrimmad så kanske inte allt kommer fram och blir obegripligt för en annan om man pratar skillnad på bensin mellan statoil och shell trots att det ska vara samma soppa.

Mvh

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/15 :  16:34:44  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Ezo ;)

Min liknelse var att tanka 95 på båda ställena, inget annat.
Får man samma "råvara" = el så borde det kvitta...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:21:30  Show Profile Send s.m.f a Private Message
men tror ezo syftade på 95 från bägge ställena....

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:48:41  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Splix: Här finns en recension på Supra Lorad, verkar vara bra grejer!
http://www.yttermera.se/pauze/produkter/natkabeltest.html
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:48:45  Show Profile Send matså a Private Message
Tack alla för svaret. Funderar lite på Pioneers DV 656A. Eftersom jag väldigt nyfiken på Sacd och Dvd-Audio. Nu är min fråga är denna apparat bra på musik? Nu menar inte jag mot apparater som kostar över 50 000 kr. Är den bra jämfört med en cdspelare som kostar 2000 kr? För mig är det inte lönt att blanda in högra prisklasser, för jag kommer inte upp i det ändå. Visst jag kan spara 200 kr i månaden men det är alltid något annat (viktigare) som måste komma före, eftersom jag har hus. Dessutom tjänar vi inte så mycket. Men däremot vill man ju ha så bra saker som möjligt för det priset man betalar. Är Pioneern bara en tredjedel så bättre än min nuvarande cd så är jag nöjd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/03/15 :  18:09:23  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Matså:

Tober ska ju sälja sin 656:a, Hör av dig till honom.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/15 :  18:12:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nu går jag bara på Stereoplays nummer om SACD-spelare. DV 656A tycks ungefär motsvara en CD spelare runt 2.500 i ljudkvalitet men är bättre på SACD och DVD-A. Om man kan avstå från DVD-A verkar Philips DVD 963 SA vara ett bättre ljudmässigt alternativ, särskilt för vanliga CD.

Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:00:08  Show Profile Send har-man a Private Message
Hoppas jag får nått sånt jobb som elektriker när man är färdig utbildad =)
Fast då får dom ju släpa mig ut ur det huset =)

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/03/15 :  20:47:50  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:

Det är en ruskig skillnad var man tankar 95 oktan el 98 oktan.
På en vanlig maskin märks det inte kanske men på en ordentligt trimmad med turbo så gör det det.
På Statoils kan maskin börja spika vid 1.3 bars övertryck och med shell vid 2 bars övertryck.
Det vet jag för jag har testat och det finns ganska stora skillnader som defenitift är värt att uppmärksamma valet vars man tankar.

ladda turbon med 2 bars övertryck låter lite väl häftigt! Antar att du får skruva mer än du hinner köra, men det är ju det som är en del av det roliga, fråga de som äger HD och Alfa-romeo.

mvh/
siffernisse
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/03/15 :  22:14:46  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Sladd

Jag skriver för alla oss hifinötter som läser tråden.
Har du provar med skiljetrafo´n hemma först? Jag förutsätter att du har när du tar hem en elektriker men jag vill ju veta. Tycker du att det är beroende på dag som det blir extra dåligt i nätuttaget hemma? kanske att Lö-Sö är mer befriade från störningar/spikar eller något?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/15 :  22:24:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej nl, länge sedan!

jag har provat med den lilla Terminatorn till CD-spelaren under ett par månaders tid och den gjorde bra saker med återgivningen. Eftersom jag vet att jag har dålig ström så tolkar jag det som att det är lika bra att köra hela systemet med den stora trafon.

Sedan är det en sak till. ett av de bästa system jag hört någonsin hade 3-fas och T1:an inkopplad. I princip samma tunga system fast med samtliga komponenter uppgraderade till nyare och tyngre bitar kommer inte upp i samma välljud när T1:an saknas....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/03/15 :  22:34:30  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Sladd

Om du nu inte har provat redan så antar jag att du kan lämna tillbax grejen om den inte funkar hos dig. När elektrikrn var hos dig fick han dra nya 220Volt kablar också, kanske med JPC-kabel? Skulle sådant göra skillnad hemma hos dig?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/16 :  09:01:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är en självklarhet, jag tar aldrig hem prylar utan att ha en returväg....

JPC-kablage tror jag inte gör nytta före en sådan här trafo. Om jag inte skulle ha en trafo kan jag tänka mig att det gör bra nytta dock.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/16 :  09:06:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Sladd! Du skrev "JPC-kablage tror jag inte gör nytta före en sådan här trafo" Kan det vara negativt tror du att ha en JPC in i trafon? Jag vet att du inte föredrog JPC efter trafon men hur är det att ha en från proppskåpet till trafon?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/16 :  09:40:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hmmm, någon skada tror jag inte att den gör.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/16 :  09:42:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Hmmm, någon skada tror jag inte att den gör.

Skada på utrustningen eller skada på välljudet??
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/16 :  14:41:17  Show Profile Send matså a Private Message
Offtopic: jag har beställt Supras elkabel. Jag läste att den fick bra betyg i High Fidelity, Jormas fick bättre men är lite dyrare. Jorma, jag hoppas du inte är skitförbannad på mig. Black Rob, tack för tipset, men jag får vänta.

Sladd, lova mig nu när allting är klart med elkablarna att du tar en Wiskey eller en kopp kaffe sätter dig ner och riktigt njuter av musiken. Och kopplar av för en stund "att om jag gjorde så och så, kanske ljudet hade blivit bättre. NJUT!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:29:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Matså, varför skulle jag vara förbannad på dig. Jag kan ju inte vara förbannad på alla som inte köper mina kablar. Då hade jag varit sur jämnt. Supras kabel är iallafall bättre än en standardsladd.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/16 :  19:46:52  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ni som uppgraderat er nätkabel och som även råkar ha en flaska Caig Progold hemma: ta några av de dyrbara dropparna och behandla stickproppen samt ingångarna till elektroniken. Lyssna sen igen ... :-)
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000