Author |
Topic |
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 21:26:39
|
Deoxidation och rengöring av kontakter är ett underskattat tweak. Naturligtvis är det effektivt bara om det finns en del oxider och föroreningar. Men det är antagligen inte roligt att debattera om eftersom det är svårt att få det till vodoo och "dårararnas paradis". Sedan vet jag inte om ProGold är det bästa i detta sammanhang, främst avsett fär guldpläterade kontakter. Antagligen bättre med Caig DeOxit eller Kontak.
|
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:16:01
|
Ksvaliteten på elen in i huset måste väl ändå betyda minst lika mycket som kvlaiteten på elen i huset (Eller snarare försämringen av den) Eller?
Jag har kanske nämnt detta förr, men iallafall...
ABB har som bekant? Något som kallas HVDC, Högspänd likström. Där man omvandlar AC till DC för att överföra långa sträckor för att omvandla till AC igen. (Mindre förluster med DC) Omvandlingen av detta, är inte perfekt, Särskilt inte i HVDC "Light": Om nu någon bryr sig så kommer en förklaring av hur man omvandlar detta här...
HVDC: Man omvandlar "Rak" spänning (DC) till sinusformad (AC) genom att variera spänningen och på så vis generera en sinuskurva.
HVDC Light: Man använder tidspulser med hela spänningen för att skapa en sinuskurva.
Ok, förklarat i grova drag, men jag hoppas ni förstår. Ni kanske förstår att sinuskurvorna inte blir riktigt perfekta, helt OK för "vanliga" apparater och maskiner, men om ni börjar snacka om att olika nätkablar gör skillnad så borde ni nog ta en funderare på detta...
En dålig sinuskurva borde också ge ett ljud som inte är riktigt bra tycker jag, men jag kanske är långt ute och cyklar?
Den här tekniken används inte på såå många ställen just nu, men jag tror att Öland och Gotland får sin elförsörjning på så vis. |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:43:52
|
Det finns många aspekter på kvaliteten på strömmen. T.ex.
- För låg och ojämn spänning - Spikar och olika former av störningar som finns när strömmen kommer in i huset. - Störningar från EMI och RFI inne i huset - Andra apparater i systemet som skickar ut skräp - Deformerad sinuskurva
Nätkablar löser inte alla dessa problem. För att fixa sinuskurvan krävs en power regenerator typ PS Power Plant.
|
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 15:44:48
|
Som dataproffs undrar man varför du kör med stenoldersgrejer och inte investerar i en bamse UPC istället ?
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 15:55:23
|
quote: Som dataproffs undrar man varför du kör med stenoldersgrejer och inte investerar i en bamse UPC istället ?
Menar du en UPS??? |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 15:56:52
|
Yes fingret slant ! |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 16:03:10
|
Inget kul med UPS till stereo tyvärr. Då de skickar ut för mycket skräp tillbaka på nätet i form av övertoner. Pga att det switchade trafos. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:47:56
|
Linn kör ju med switchade nät delar i Klimax, CD12 och så vidare så det är väl inte nödvändigt att switchade nätdelar skräpar ner? Nu kanske en UPS inte tar samma hänsyn till sin omgivning som en linn spelare, men jag ville bara visa att det är inte teknologin du ska klaga på, snarare implementeringen. Eller är jag ute och cyklar?
C |
|
|
jesper
Member
121 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 19:23:55
|
Vissa switchade nätaggregat kör iaf med någon slags aktiva filter som ska göra så att de inte skräpar ner på elnätet. |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 21:37:01
|
JE Jr: Umm, HVDC används mellan Sverige och Finland/Danmark/Tyskland/Polen, efter vad jag kan se här:
http://www.svk.se/docs/stamnatet/SVKKsv.pdf
Du ska nog se att det är AC som ger lägre förluster.
Smuts på nätet beror mestadels på vad folk runt omkring dig pysslar med. Kommer smutsen inte från någon konsument/industri i närheten så kan vi nog säga att det hänt en olycka på kraftverk/ställverk/nät och den kommer att åtgärdas snarast.
"Jag kör vattenkraft, det låter bättre!" |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 09:42:28
|
Ärligt talat har ni tittat på upser i 40 000 kr klassen ex moms ?? |
|
|
Topic |