Author |
Topic |
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 11:30:35
|
Hej,
Har hittat Kappa 90 på tyska net on net för 1499 Eur. ca 13500 sek exkl frakt.
Fråga är det värt att köpa dessa klinoder för detta pris. Vet du något om högtalaren så skriv gärna en rad.
Mvh Jonas |
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 11:54:57
|
Bara du har nåt att driva dem med, så ska det vara ok. Då menar jag minst 2x200W! Förresten var det priset lite väl högt, de brukade kosta mindre innan de försvann. De fanns bla. på Netonnet för 12kkr. Sen var det lite problem med snik-modeller som inte hade dämpning i sig, etc och dessa kom väl bla. från Tyskland. Det var väl nån kille här (Bmwpower) som hade problem med detta förrut fast att hans var köpta i S. |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 14:46:11
|
En kanonhögtalare, passar nog till all musik. Vi har haft våra i 3 år. Drev dom först med en integrerad Sansui 901(2 x 130w) inga problem. Bytte till ett Rotel rb-991(2 x 200w) enda skillnaden blev att lite av Sansuins värme försvann. Hade Rotel-steget i ett år. Hörde mej för bland gamla Kappa-90 återförsäljare angående drivningen. I stort sätt alla var överrens om att behovet av kraftig drivning var klart överdriven, det gäller mer för äldre Kappa-modeller. Så vi investerade i Advantage integrerade I-200(2 x 115w). Allting blev bättre med I-200 jämfört med det kraftigare Rotel-steget. Vi fick "blodad tand" och investerade i Advantage a-300 slutsteg(2 x 170w) och det blev ytterligare en viss för- bättring om än ej så stor som vid bytet från Rotel till den "mindre" I-200. Däremot testade jag med en gammal Pioneer reciver(2x 45w) den orkade inte med de dubbla 10" och det lät gräsligt. Enda nackdelen med Kappa-90 skulle i så fall vara placeringen. Dom kräver stora ytor och luft. 25-30 kvm är nog ett minimum. Det där med Tyska "snik"-modeller har jag faktiskt aldrig hört talas om.
Lycka till / Otto
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 15:46:14
|
Tackar för infon.
Jag tror att kraftresurserna finns (Adcom "5800" minnet är kort. Specad till 2X250W med bra strömresurser)
Dock blir jag lite konfunderad till om att det finns "mindre" bra modeler av kappa 90.
Hur ska man kolla det? och speciellt när man köper över nätet.
Finns det andra sätt att komma över högtalaren? Är trött på beg då det "alltid" är något som inte är som det ska. Dåliga erfarenheter av att köpa beg.
Mvh Jonas
|
|
|
uffepet
Member
69 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 15:57:29
|
Otto, körde du 991:an balanserat? |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 17:34:24
|
NEEEJ ! defenitivt inte, Rotel rb-991 låter mkt bättre via RCA. Vi fick de balancerade ingångarna modifierade men det hjälpte bara marginelt. Däremot kör vi Advantage balancerat och det låter kanon även om skillnaderna mellan balancerat och obalancerat är ganska små.
/ Otto |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 17:40:14
|
Stereo-Karlstad har eller hade ett par kappa-90 beg i mkt fint skick i ljus ek. (045-24 15 15) Mkt trevlig personal dessutom. Om inte annat så slipper du inspelningen som tar 500-1 000 timmar om inte mer.
/ otto |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 18:24:19
|
Köpte Mina Kappa 90 från en firma vid namn Ahlefelder i Tyskland för ca 12000 + frakt. Hoppas mina inte är några snikhögtalare... Hur vet man det? Drev dem först med Rotel RB-991 och tyckte det lät finfint. Viss lyssningströtthet infann sig dock och jag fann ljudet för ljust och spretigt. Köpte en beggad ADCOM GFA-585 (2X250W, från 1991) i stället och är mycket nöjd med den. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 19:46:47
|
Jag har haft mina kappa 90 i ca två år och är KANON nöjd. Jag drev de först med en H/k 690, gissa om det hände saker när jag bytte till en Vincent 233. Jag har än idag inte hittat ngr högtalare som låter lika "roligt" för det skall vara kul att lyssna på musik tycker jag. Men de kan vara lite jobbiga att placera, enda nackdelen jag kan komma på just idag. |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 20:25:07
|
Glömde tillägga att ekpanelen ovanpå en av min ena högtalare spruckit mitt itu. Tydligen är det ett vanligt problem med Kappa 90, att de monteras innan eken har hunnit torka ordentligt. När sedan panelen är fastklistrad och torkar (och därmed krymper) hemma hos den nöjde köparen spricker den rakt av... Jag fick den dock reparerad gratis (!) via Harman Scandinavia (all heder åt dem). Ett snickeri fyllde i spackel, slipade och betsade om. Snyggt jobb. Emellertid har panelen sedan dess (ett år sedan) krympt ännu mer och därmed spruckit igen... Jag orkar inte skicka iväg den igen, utan får fixa det själv på något sätt. Sist jag skickade den blev det dessutom en liten skada på ett annat ställe. Arrgggh.
Bör även tilläggas att du lär få betala svensk moms, trots att du köper från netonnet.de, eftersom netonnet säljer så pass mycket i Sverige.
Kappa 90 är mycket trevliga högtalare om man har en stor högkvalitativ, inte alltför aggressiv, förstärkare och en stor lokal. Att den skulle gå ner till 25 Hz som det står på netonnet tvivlar jag dock starkt på. Jag skulle tro att den går till 40 hz, som jag läst någon annan stans. Den levererar inte byxfladderbas, utan tight sådan. Vill man ha byxfladder får man nog lägga till en subba eller liknande, har funderat i de banorna men blivit avrådd av diverse experter. Får se... |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 20:36:27
|
Jag trodde i min enfald att det räckte att man betalade moms i Tyskland,inre marknad och allt det där gällde även oss svenskar. Mvh |
|
|
Magnus L
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 09:23:56
|
Flyttade inte Infinity tillverkningen av Kappa-serien till Danmark (från USA där de olika ”gamla” Kappa-serierna tillverkades (förmodligen för att minska div. tull och fraktavgifter)) när den generation av Kappa som 90 tillhör släpptes?
Om det finns tysk byggda Kappa 90 måste väl dessa vara några kopior? Borde väl gå att jämföra elementen, dessa tillverkas väl inom Harmankoncernen och att special beställa kopior på dessa element från något asiatisktland och sedan bygga lådor låter ju iof inte så lönsamt. Att Infinity själva skulle tillverka två varianter av sin europeiska Kappa-serie (varav en utan dämpning och med defekta/sämre filter), låter inte troligt.
Om jag tolkar tråden som det hänvisas till ovan rätt så var väl dessa Kappor (bmwpowers) sålda genom svenske generalagenten? Men köpta begagnade och därmed troligen ”modifierade” (de hade väl glömt stoppa tillbaks dämpningen i högtalaren när de försökt laga filtret) vid en tidigare reparation.
Annars är det väl det bäst som Otto skrev, åk och lyssna på de som fanns i Sverige och köp dessa om de faller dig i smaken.
Förstår inte varför du skulle behöva betala svensk moms också vid import från Tyskland.
Med vänlig hälsning Sungam
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 09:46:55
|
Tjena. Tack för telenummret. Ska ringa och kolla om dom har ett par kvar.
När det gäller "olika" kappa modeller så är det lådan som skiljer. Som påpekades tidigare inlägg flyttades monteringen från USa till Danmark. Vad jag vet eller fått höra är att dom amrikanskbyggda lådorna är tyngre och styvare med riktig faner, meddans Danmark tillvärkade har "plast faner" Dock ska det vara samma element etc. Detta fenomen drabbade även JBL
Tack Otto, jag ringer när dom öppnar.
Mvh Jonas |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:08:39
|
Mina är monterade i Danmark och dom består av riktig faner absolut ingen plastfaner. Vikten ligger på ca 40kg.
/ Otto |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:54:01
|
Jag frågade själv netonnet.de om detta med moms, och deras svar var att man måste betala svensk moms. Om ett företag exporterar för mer än X antal kronor (tror det var ca 300000), måste köparna betala moms i mottagarlandet. Öppen marknad, pyttsan. På t.ex. Hificomponents.de betalar man däremot tysk moms, jag antar att de inte exporterar så mycket, eller så bryr de sig inte om reglerna. Men dessa regler kan ju ändras, så att det är lika bra att höra sig för igen... |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:15:06
|
Harman Group har all sin tillverkning av EU-versioner av Infinity och JBL lagda i Danmark. Vår Kappa-serie finns ej i USA i motsvarande utförande. Priset 13.500 + frakt låter lite mycket. Kostade under utförsäljning av "run-out" 16.000:- per par inklusive deras stora center med Emit-B diskanten. Detta var typ 3 år sedan. Förvånad att de fortfarande finns att tillgå. Högtalaren är grym med rätt stärkare, ger underbar live-känsla. Min bror har ett par. Är enligt mitt tycke perfekta för musik med blues, rock, R&B, etc influenser. Vinner MYCKET på bi-wiring. Härlig bas, om inte Velodyne HGS (för säkerhets skull; eller liknande...), så skit i subben. Fin finish på fanéret, känner inte igen problemen ovan. Däremot dåligt färgmatchade; stämde dåligt mellan högtalarna.
Och Du... ha ett S T O R T rum!!! Å ha minst 1 meter från någon vägg. Grym rumskoppling om tight uppställda och/eller slapp förstärkare.
Om allt går som planerat... NJUT av dessa garderober!!! Dina grannar (om några), kommer älska Dig *ler brett* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 07:51:37
|
Hej Monster!
Kappa 90 är ett mycket bra val för det mesta. Har ett par som jag är mycket nöjd med. du klarar lätt att driva dessa med ett par 100 wattare etc. H/Koncernen rekommenderar att man skall driva dessa med t ex en integrerad Krell förstärkare etc. Driver mina nu med ett par Krellar och de går garanterat ned till specificerade 25 Hz. Det där med att de spricker samt att de inte är dämpade tror jag inte så mycket på. Att någon faktiskt spruckit stämmer säkerligen, dock knappast många. När det gäller dämpningen så tror jag som andra att det enda kända exemplet var moddifierat. Men för säkerhets skull köp ett par nya i Danmark eller ett par begagnade i Sverige. Mvh Kenth
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 09:40:22
|
Tackar.
Jag tror det blir att leta på beg marknaden här i sverige. Vad är ett rimligt pris för dessa?
Otto: Ringde stereo i Kralstad och dom hadde dom inte kvar.
Ja ja: Som vanligt tar det allt för lång tid att uppgradera. Enligt all beskrivning jag fått från ovenstående verkar Kappa 90 passa mig perfekt. Dock är mitt nuvarande rum på tok för lite men är även på uppgraderings planer avseende boende.
Cheers Jonas |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 10:21:32
|
Jag trot inte jag har sett några beggade Kappa-90 varken på HIFIforum eller Hifimagasinet under drygt ett år som jag varit aktiv läsare. Du får locka fram någon till försäljning genom köpes-annonser. Jag tycker du ska annonsera i High Fidelity och Hifi & Musik så når du ut till flest läsare. Givetvis ska du prova här och på hifimagasinet också. Ett par Kappa-90 i MKT fint skick under 10 000:- är ett klipp! Orginal-emballage är ett jätte-plus, speciellt vid transporter.
Lycka till / Otto |
|
|
|
Topic |
|