Author |
Topic |
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 12:23:08
|
Elektrikern har just skruvat upp 6 kvadrat 3-fas, 4-kvadraten var slut. Han frågade om det gjorde något med flackande blick.
Nä, det bli nog bara bättre ljud, sa jag och lämnade den stackars mannen till sina sysslor |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 12:34:50
|
Han frågade om det gjorde något med flackande blick
Gjorde vad? |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 12:35:36
|
quote:
Elektrikern har just skruvat upp 6 kvadrat 3-fas, 4-kvadraten var slut. Han frågade om det gjorde något med flackande blick.
Nä, det bli nog bara bättre ljud, sa jag och lämnade den stackars mannen till sina sysslor
Hi hi hi!
Mycket underhållande! Jag kan tänka mig att dina krav är minst sagt ovanliga i hans ögon...
Jag brukar få klagomål på att mina högtalare befinner sig "mitt i rummet" och på de tjocka högtalarkablarna, även slutstegshögen i hörnan bereder väg för vissa huvudskakningar, för att inte tala om kabelröran under hifimöbeln...
/JP |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 15:15:57
|
Jag ger mig
Men min fråga är fortfarande. De sladdar du fick låna hem för 1800:- paret. Skulle du tänka dig att du hört skillnad mellan 2 amerikanska märken? Jag menar, att de filtrerade den sista 1.5 M ok, men skulle det vara någon skillnad till att slänga in ett par andra från något annat märke? Det har hela tiden varit min tanke som jag argumenterat över.
Att Ken dragit 4 separata kablar hela vägen från propskåpet är en sak, men att höra skillnader mellan de olika ser jag fortfarande som svårt. Ok, du har en ren källa av ström. Skall du dra en paralell på en vanlig maskin te.x motorcykel, får du en högre maxfart och verkningsgrad med 95 oktanig bensin från shell än från statoil? Skulle tro att skillnaden är så marginell att det kvittar. Det som ger skillnad är det som processar soppan. Jag är medveten om att olika högtalar kablar och signal kablar ger en stor skillnad, men huvudström är ström. Om den har samma frekvens och antal volt, torde det inte vara någon skillnad då det första som händer i apparaterna är att den likriktas. Skulle skillnaden vara så enorm måste det skilja fete mycket ljudet du har i en villa eller en lägenhet fast att du har exakt samma rumsakustik. Skall man börja jaga rätt stamnät av elleverantör för att få ut maximalt med ljud??
"Vad har du för elleverantör?" "Sydkraft" "Ofan, då har du lite vassare ljud dåra?" "Ja, det blev lite ljusare sedan jag bytte från Birka"
Hmm |
Låter det?? BRA! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 15:46:34
|
"Vad har du för elleverantör?" "Sydkraft" "Ofan, då har du lite vassare ljud dåra?" "Ja, det blev lite ljusare sedan jag bytte från Birka"
LOL
Skulle inte förvåna mig om någon tycker sig höra skillnad... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:05:56
|
Splix har du testat någon bra nätsladd till dina krellar ännu? |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 17:22:58
|
Nope, det har jag inte. Att slänga på en 1.5 M kabel för att fixa elen i min skit lägenhet kan tänkas göra susen. Har inte haft pengar just nu att prova dock. Sedan är det så att jag förmodligen INTE kan fixa jordat uttag i mitt lyssningsrum. Vet inte hur mycket jag tjänar på en då.... |
Låter det?? BRA! |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 18:03:34
|
Det är skillnad på olika kablar och inte bara mellan olika fabrikat. Transparent Powelink super var dom som jag köpte för 1800 kr/st. Transparent har olika kablar i olika prisklasser. Och dom ger olika effekt. Och det skiljer mellan olika fabrikat också. Vissa är bra och andra är mindre bra trots ett högt pris. Som tillverkare av nätkablar vill jag inte gå in på vad jag tycker om konkurrentmärken, men jag är beredd att hålla med Jan Nielsen som har ett stort test på 14 olika nätkablar i senaste numret av High Fidelity. Och visst hade det varit trevligt med en egen grov ledare från kraftverket, men det går ju inte att lösa, så man får göra det bästa av situationen. Och den sista biten in i apparaterna är den som påverkar mest. Och en hel del kablar fungerar bra även utan jord tex. min egen JPCkabel. Detta är testat i ett flertal anläggningar. Vad oktanhalt i bensin har med detta att göra övergår tyvärr mitt förstånd, men det finns tydligen klokare människor därute som får bättre ljud i hemmaanläggningen genom att tanka högoktaningt i bilen Sluta tyck om du inte har provat själv. Jag säljer mina JPC kablar på öppet köp i 14 dagar. Jag har sålt närmare 700 kablar nu och endast 2 har kommit tillbaka. Du kanske kan skicka tillbaka den tredje SpliX Här kan du beställa: http://www.jormadesign.com |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/03/13 18:04:59 |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 21:52:11
|
Splix jag kör JPC i ojordade uttag och det gör STOOOOOOOOOOOR skillnad testa jormas kablar på öppet köp nu =) listen and youll see |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 01:07:00
|
Mycket intressant läsning det här! 14 dagars öppet köp säger du...
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 07:58:19
|
Kära forumsläsare. Skall en sista gång lägga fram ett argument och sedan testa själv. Öppet köp blir det i så fall i slutet av månaden, men innan dess skall jag prova att köra jordad förlängningskabel från köket.
Vad har vi snackat om? Jo, sträckan mellan tranformator station till likriktardelen i våran stereopryl, må vara cd eller förstärkare av något slag. Fakta som vi alla vet:
Vårat svenska elnät kör en frekvens på 50 Hz i 230 Volt. Det vi är intresserade av är en så ren och stabil strömkälla som möjligt. Vi vill även ha ett så stort signal brusförhållande på hela denna sträckan som möjligt.
Exempel 1:
Stereo står i villa. Egen kabel från transformator station, skärmad och väl jordad kabel hela vägen. Stereon klarar av ett signal/brus förhållande på 120 DB. Kabelns uppmätta S/B är 130 DB. Ljudet är super sweet. Åtgärd.. Inget.
Exempel 2:
Stereo står i villa. Okänd kabel från transformator sation. Kabel jordad men utan skärm från propskåp till stereo. (Vanligast förekommande idag). Stereon har S/B 120. Kabeln omätt, ingen vet S/B men det köps en Superström kabel på 1.5 M. Ljudet blir sweet. Åtgärd.. Kabel behövdes för att filtrera bort skräp som uppstått i den oskärmade kabeln i vägg. (Måste varit en USEL kabel med väldigt dåliga förhållanden/dragning)
Exempel 3: ( Mitt alternativ )
Stereo står i lägenhet. Okänd kabel från transformator station. Kabel oskärmad och ojordad från propskåp. Ljudet acceptabelt. Åtgärd.. För att få Sweet ljud måste S/B på kabeln säkras, bästa sättet är att jorda kabeln. Skulle S/B vara dåligt, SÖK bättre jord!! Åtgärd.. Jorda kabel, skulle missljud fortfarande kvarstå, köp 1.5M filterkabel och bli av med skräpet från väggkabel.
Skulle S/B vara 130 DB i alla fall (ingen vet) så är åtgärden, köp en stereo som har högre S/B förhållande. En stereo med 125 DB S/B har ju dubbelt upp i kvalité = Sweet ljud. Det är kanske billigare att köpa en ny förstärkare med S/B 120 DB jämfört med den gamla på S/B 96, än att dra ny kabel genom hela huset.
Mitt argument hela tiden. Ken K hade 4 kablar från samma propskåp. Detta skåp har samma jordpotential på alla 4 kablarna. 4 separata kablar dras, förmodligen har de ungefär samma S/B och ledningsresistans och skärm, jag förutsätter detta när det är 4 audiofil elkablar. Skillnad?? NOLL
Min bror jobbar som magnetröntgen tekniker på alla större sjukhus i landet inkluderat salgrenska med mera. När de installerar en röntgen apparat och kör diagnostiska tester för att kallibrera den till perfekt värde (maskinen går lös på 1.5 mille) så finns det ETT värde de bryr sig om. Jorden. Är värdet på mätningarna kassa, så fixar de jorden, kvaliten på strömkällan in är inte av samma vikt som jorden. Så länge kvaliten på strömen är rätt volt och inte dras förbi en inre transformator station så finns det sällan mycket skräp på inkommande kabel. Jorden därimot är livsviktig att ha en så ren som möjligt. Deras mål är alltid att ha en så hög S/B på strömkällan. Det har alltså precis samma grundmål som en stereo har.
Fixar nu Jormas kablar mitt problem, skit kabel i vägg och ojordat så kan jag bara säga att man blir lycklig. Jag skall testa Jormas kabel Vs en jordad förlängingskabel från kök och se vad som gjorde bästa verkan. Återkommer med test. Jag skall vara helt ärlig och verkligen testa länge innan jag avgör vilket som är bäst. Sedan kan jag lägga detta bakom mig och säga, jag HAR testat
PS. Är det NÅGON här som har koll på vad deras utrustining har i S/B och vad deras inkommande strömkabel har?? Det är det ända intressanta i hela denna diskussion. Allt annat är för mig än så länge placebo effekter.. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/14 08:03:25 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 09:20:11
|
Mycket teorier och lösa antaganden. En röntgenapparat måste ha jord. En hifianläggning måste inte ha det. Det är bättre utan jord än en dålig jord. Och all ström går genom en eller flera transformatorstationer innan den når slutanvändaren. Inre eller yttre spelar ingen roll, men avståndet från transformatorstationen gör det. Långa sträckor luftledningar långt ute på landet är en fördel för att få fram en ren ström. I tätorter är det mer som skitar ned strömmen. Högfrekvensstörningarna hänger inte med på längre sträckor. Det kan faktiskt bli sämre att jorda en hifianläggning om man inte kan fixa en bra jord. Och det är oftast inte möjligt i en lägenhet. Eller i en villa heller till rimliga pengar.
|
Edited by - Jorma on 2003/03/14 09:31:05 |
|
|
Bamsefar
Member
345 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 09:31:42
|
Mja Jorma,
Jorden är viktig, och jag håller med om att det i en lägenhet kan vara svårt att fixa till - men inte i en villa. Jämför med dig själv, ett par högtalare för närmare 300.000 - då vore det väl 17on om man inte hade råda att både fixa akustiken och eltillförseln först (ja jag vet att du redan skruvat på elen hemma hos dig - det är principen jag talar om :).
Om en anläggning blir sämre av jordningen så vill jag påstå att något är felkonstruerat i anläggningen. Om det därimot uppstår olika potential i jordningen (t.ex. att man har jordat stereon och samtidigt är ansluten till kabel-tv/radio - då uppstår jordslingor himla lätt, vilket är mycket lätt åtegärdat på antennsidan med en skiljetrafo) så blir det givetvis sämre.
Så i all ära, SpLiX:s teorier är mera korrekta än de teorier du använder för filterfunktionen i dina kablar... |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 09:40:21
|
Mycket teorier och lösa antaganden. En röntgenapparat måste ha jord. En hifianläggning måste inte ha det.
Förlåt mig, men var ligger skillnaden??
Båda aparaterna arbetar med att behandla en signal, inget annat. Det grundläggande för båda är att ha en bra jord. Visst kan du köra en röntgen utrustning utan jord, men tro inte du får en bra bild av verkligheten. Samma gäller musiken, det bästa du kan göra för ljudkvaliten är att säkra din signalkälla = elnätet. Fråga de på forumet som snackar sprak i stärkare eller skivspelare. Alla kommer med samma idé, är den väl jordad..... Eller är jag helt ute och reser?
Tillägg: De röntgen jag snackat om här är magnetröntgen = skitkänsliga för yttre störningar. Min bror som jobbat med detta i åratal och är även han en sann hifi entusiast, är den jag bollar mycket av mina frågor med. Han jobbar trotts allt med signalbehandling på den yppersta spetsen och de fysika lagarna är nästan identiska maskinellt sätt. Om du är helt övertygad att allt det jag sagt är skitsnack kan du vara lugn och kommer med all säkerhet att få ännu en nöjd kund i slutet av månaden. |
Låter det?? BRA! |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 09:58:37
|
En röntgenapparat får inte köras ojordad. Det är skillnaden till en hifianläggning. Den får köras ojordad. Och jag trodde också tidigare att en hifianläggning mådde bäst av att köras jordat tills jag fick bevisat för mig att det är inte på det viset. Björn som numera arbetar hos Audionord testade mina kablar i sin som jag trodde jordade anläggning. Det var dom allra första 3 st 1,5 meters JPC2.5 som vi provade mot mina gamla JPC1.5 och mot standardsladdarna. Och jag trodde hela tiden att anläggningen kördes jordad. Och trodde också att JPCkablarna behövde jord för att fungera bra. Jag hade fått en del frågor om detta med jord till JPCkablarna via email och tog upp detta med Björn. Han log och bad mig titta på elluttaget som han körde anläggningen på. Det fanns inga jordade uttag i rummet!! Det står en del om detta i recensionen som Björn skrev på Hifimagasinet: http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=170 |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 11:06:24
|
Som sagt, jag utvärderar resultatet i slutet av månaden.
Min bror har självklart mindre enheter i sin arsenal, en burk som vi lånade hem var en fot/benskörhets röntgen/mätare. Denna apparat kopplades in på två ställen då vi passade på att kolla påvisning av benskörhet i släkten. Jag testade min fot och värden båda gångerna. Första gången kopplades maskinen i ett kök som var jordat. Andra gången i ett relativt nytt hus men som saknade jord i storarummet där maskinen placerades. Mitt resultat var exakt samma vid båda tillfällena. Min slutsats i detta är att strömkällan var tillräckligt ren i det nya huset utan jord än den i jordat kök från 40 talet. Kan lugnt säga att apparaten då fungerar utmärkt jordat som ojordat.
Och du Jorma, ta inte min tankegång över 4 kablar i vägg hos Ken K som ett påhopp på dina verk. Vi har inte talat om vad dina kablar tillför och inte tillför. Att ha en kabel som filtrerar skräp i ett usel kabeldaget hus har vi redan konstaterat som något gott. Det jag vill sätta i relevans är hur kablarna i ojordat skick ger i vinst mot en förlängd jordad kabel för 119:- på biltema. Att man sedan får ett ÄNNU bättre reslutat med en filterkabel är en sak. Men man skall kanske BÖRJA med att fixa jorden. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/14 11:15:00 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 11:13:28
|
Min fru rattar magnetröntgen på jobbet. Fast den kostar 7.... har din brorsa någon minimagnetapparat? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 11:21:01
|
Apparaten som vi lånade hem fungerade som en REN röntgen inte med magnet utan med röntgenrör. Den går lös på 400k. Den går dock fortfarande utmärkt att köra ojordad.
Men helt klart, en magnet röntgen/kamera i storleksklassen salgrenska MÅSTE vara jordad. Det bästa med dessa maskiner är att du direkt SER skillnader när något är dåligt jordat eller om S/B blivit för stor, bilderna blir direkt otydliga. Visst hör och "ser" vi en ljudbild, men inte kan vi med samma exakthet påvisa skillnaderna som en magnetkamera kan. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/14 15:00:39 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:23:03
|
Jorma: Jag har en Arcam 100, högtalare Audio pro Ego 515 och en vanlig jvc cdspelare(vanlig tusenkronors) Signalkabel Taralabs prism 11, högtalarkabel Taralabs prism Omni. Tror du din nätkabel hade gjort någon skillnad på Arcam 100? |
Min fotosida på flickr
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:51:49
|
Bara för att det är fullt med BAJS utanför ytterdörren så behöver det väl inte betyda att man vill ha in det i vardagsrummet!
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:24:13
|
MMM Min kompis som har egna kraftverk, och dom som är större har lite lokalutrymme kanske är det läge att flytta in i hans lokaler där ärju strömmen back to basic antar jag, men å andra sidan turbinen skapar ett kraftigt dönande.
Ni som vill ha ren ström hör av er till mig så kan jag snacka med Roger. Han kan nog hyra ut någon av byggnaderna intill kraftverket i Höljeryd.
Å Lasse Winnerbäcks ny platta är bra.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 23:37:50
|
Jorma: Jag har en Arcam 100, högtalare Audio pro Ego 515 och en vanlig jvc cdspelare(vanlig tusenkronors) Signalkabel Taralabs prism 11, högtalarkabel Taralabs prism Omni. Tror du din nätkabel hade gjort någon skillnad på Arcam 100?
Gissningsvis så tror jag det, men jag kan inte säga att den gör det då jag inte har testat detta på dessa apparater. Och något jag inte har testat själv kan jag inte säga att det fungerar. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 23:53:42
|
matså, Om jag hade en CD-spelare för en tusenlapp skulle jag göra något åt detta i första hand och ta tag i kabelfrågan längre fram.
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 23:56:24
|
det ena behöver väl inte utesluta det andra dock? =) |
|
|
Topic |